Permalänk

Mediaspelare eller HTPC

Har tänkt köpa mig en mediaspelare eller möjligtvis en HTPC. Tycker dock inte det är helt enkelt det här.

Det jag vill ha möjlighet till är:
1. Spela upp blueray- och DVD-skivor
2. Spela upp filmer från datorn (i 1080p förstås)
3. Spela upp musik från datorn (mp3 eller liknande)
4. Visa foton från datorn
5. Gärna kunna titta på SVT Play och övriga play-kanaler, kanske YouTube också

Har i första hand tittat på färdiga mediaspelare då de känns mycket enklare. I första hand funderar jag då på Dune HD Smart B1 eller Boxee.
Dune-spelaren har ju inbyggd blueray-spelare och verkar väldigt bra på film (bäst av de färdiga mediaspelarna??), men mycket sämre på musik och foton. Går det ens att sätta på musik på denna utan att slå på tv:n (t.ex. via telefon)?
Boxee har å andra sidan stöd för play-kanaler, youtube och liknande. Samt att den verkar fungera bättre för uppspelning av musik och foton. Skulle jag välja Boxee så skulle jag förstås få köpa en separat blueray-spelare också.

Undrar därför vilket av dessa alternativ ni skulle rekommendera och varför? Eller finns det andra mediaspelare som skulle fungera ännu bättre för mig?

Sen finns det ju HTPC också, det känns ju klart krångligare, både när det gäller att veta vilka komponenter man ska ha och sedan att få igång allting. Tycker också att det verkar som ett dyrare alternativ och jag vill hålla mig under 3000 kr för allt. Går det att få till en HTPC för under 3000 som klarar mina krav, som är hyffsat enkelt att få igång och som prestanda-mässigt är minst i nivå med mediaspelarna ovan, eller blir det dyrare? Vill förstås även att den ska vara både strömsnål och tyst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_j:

Har tänkt köpa mig en mediaspelare eller möjligtvis en HTPC. Tycker dock inte det är helt enkelt det här.

Det jag vill ha möjlighet till är:
1. Spela upp blueray- och DVD-skivor
2. Spela upp filmer från datorn (i 1080p förstås)
3. Spela upp musik från datorn (mp3 eller liknande)
4. Visa foton från datorn
5. Gärna kunna titta på SVT Play och övriga play-kanaler, kanske YouTube också

Har i första hand tittat på färdiga mediaspelare då de känns mycket enklare. I första hand funderar jag då på Dune HD Smart B1 eller Boxee.
Dune-spelaren har ju inbyggd blueray-spelare och verkar väldigt bra på film (bäst av de färdiga mediaspelarna??), men mycket sämre på musik och foton. Går det ens att sätta på musik på denna utan att slå på tv:n (t.ex. via telefon)?
Boxee har å andra sidan stöd för play-kanaler, youtube och liknande. Samt att den verkar fungera bättre för uppspelning av musik och foton. Skulle jag välja Boxee så skulle jag förstås få köpa en separat blueray-spelare också.

Undrar därför vilket av dessa alternativ ni skulle rekommendera och varför? Eller finns det andra mediaspelare som skulle fungera ännu bättre för mig?

Sen finns det ju HTPC också, det känns ju klart krångligare, både när det gäller att veta vilka komponenter man ska ha och sedan att få igång allting. Tycker också att det verkar som ett dyrare alternativ och jag vill hålla mig under 3000 kr för allt. Går det att få till en HTPC för under 3000 som klarar mina krav, som är hyffsat enkelt att få igång och som prestanda-mässigt är minst i nivå med mediaspelarna ovan, eller blir det dyrare? Vill förstås även att den ska vara både strömsnål och tyst...

Nej, under 3000 kr får du inte alla dina krav uppfyllda.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

En komplett htpc för ca 4k med blu-ray.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1383549/2012-01-18

Ett annat alternativ kan vara att köpa Boxee med en extern blu-ray läsare.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1383575/2012-01-18

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Jag kör XBMC på en Zotac ND22 och det fungerar fint, priset hamnade på ca 2500 kr. Ska man dock ha en bluray spelare också(vilket jag saknar) så får man nog titta på någon av zotacs bluray lösningar om de nu har tillräckligt med prestanda?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_j:

Har tänkt köpa mig en mediaspelare eller möjligtvis en HTPC. Tycker dock inte det är helt enkelt det här.

Det jag vill ha möjlighet till är:
1. Spela upp blueray- och DVD-skivor
2. Spela upp filmer från datorn (i 1080p förstås)
3. Spela upp musik från datorn (mp3 eller liknande)
4. Visa foton från datorn
5. Gärna kunna titta på SVT Play och övriga play-kanaler, kanske YouTube också

Har i första hand tittat på färdiga mediaspelare då de känns mycket enklare. I första hand funderar jag då på Dune HD Smart B1 eller Boxee.
Dune-spelaren har ju inbyggd blueray-spelare och verkar väldigt bra på film (bäst av de färdiga mediaspelarna??), men mycket sämre på musik och foton. Går det ens att sätta på musik på denna utan att slå på tv:n (t.ex. via telefon)?
Boxee har å andra sidan stöd för play-kanaler, youtube och liknande. Samt att den verkar fungera bättre för uppspelning av musik och foton. Skulle jag välja Boxee så skulle jag förstås få köpa en separat blueray-spelare också.

Undrar därför vilket av dessa alternativ ni skulle rekommendera och varför? Eller finns det andra mediaspelare som skulle fungera ännu bättre för mig?

Sen finns det ju HTPC också, det känns ju klart krångligare, både när det gäller att veta vilka komponenter man ska ha och sedan att få igång allting. Tycker också att det verkar som ett dyrare alternativ och jag vill hålla mig under 3000 kr för allt. Går det att få till en HTPC för under 3000 som klarar mina krav, som är hyffsat enkelt att få igång och som prestanda-mässigt är minst i nivå med mediaspelarna ovan, eller blir det dyrare? Vill förstås även att den ska vara både strömsnål och tyst...

jag kör en Boxee box ( http://www.webhallen.com/hemelektronik/116815-d-link_boxee_bo... ) och en sony bly-ray spelare typ den här ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=825932) så med den kombinationen kommer du under 3lök.
Boxee box är något av det bästa jag haft att göra med i media dator väg.

det ända som talar emot det där paketet om du frågar mig är att du måste ha en NAS eller en dator igång för att få tilgång till media, om du har en htpc kan man ha den som server också

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneJa:

Bra tips! Men 850:- för 160gb disk!? MADNESS.
Jag hade skitit i den disken och antingen kört linux på usb-minne, köpt begagnad disk nånstans eller lagt lite mer och fått en SSD som är både snabb och ljudlös.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Bra tips! Men 850:- för 160gb disk!? MADNESS.
Jag hade skitit i den disken och antingen kört linux på usb-minne, köpt begagnad disk nånstans eller lagt lite mer och fått en SSD som är både snabb och ljudlös.

Fast personligen gillar jag att ha ramminnen i mina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Fast personligen gillar jag att ha ramminnen i mina datorer

Hehe var lite för snabb när jag slängde ihop datorn.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Fast personligen gillar jag att ha ramminnen i mina datorer

Nu är du väldigt petig.

Jag hade valt en HTPC. Har du en hårddisk hemma så kan du använda den och spara in 800:-.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1383647/2012-01-18

Där är en billig med inte det bästa men heller inte det sämsta chassiet.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Finns ingen anledning att behöva gå på det 400 kronor dyrare ASUS E350 moderkortet. ASrock med fläkt (totalt knäpptyst, ALLA snurrdiskar överröstar) för tusenlappen och ta ett valfritt mATX (billigt) chassi + nätdel då de flesta mITX är ruskigt välbyggda och har därför ett högt pris.

Jag kör själv med samma moderkort och minne, tog dock och byggde ett eget chassi som passar i TV bänken.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1383639/2012-01-18
Där har du i alla fall ett paket med allt du behöver för dina önskemål inom rätt prislapp, dock kan du med enkel "slöjdkunskap" bygga ihop ett eget chassi om du känner dig intresserad. Skulle kunna lägga upp mitt om du vill ha idéer.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt dålig koll på mediaspelare men du har ju en större frihet med en HTPC, tror även svaren du får från denna sidan är vinklade åt just htpc hållet också eftersom majoriteten är PC entusiaster som vill ha och utnyttjar de extra funktioner en riktigt dator har.

That said så kan fu få en HTPC som fyller de kraven du har UTOM spela blueray-skivor, och skulle även gissa att den är kraftfullare än en mediaspelare(som sagt har dålig koll), för under 3k. anledningen är att en blueray spelare kostar väldigt mycket och speciellt om den är sk. slim som de flesta mindre m-itx chassin endast har platts för.

Permalänk
Medlem

Vänta, spara pengar och köp en färdig/bygg htpc och lägg in xbmc. Fixa en server (NAS) så lägger du in all media till servern och streamar till htpcn

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Vad ska man med hårddisk i en HTPC om det inte är tänkt för lagring av media?

Jag kör XBMC från finare SDHC kort(på Zotacen) och det fungerar väldigt bra!

Mediat streamar jag via nätverket från annan dator.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=963862
Inkl 320GB hdd samt 2GB ram.

Skulle slått till direkt, men har dock inte fått bekräftat att den funkar bra med bitsreamning av olika ljudformat, samt 24P.

Visa signatur

- none -