Går det ha 2st hårddiskar i samma dator?

Permalänk
Medlem

Går det ha 2st hårddiskar i samma dator?

Hej!

Har en sådan hårddisk ( https://www.inet.se/produkt/4303590/500gb-samsung-spinpoint-f... ) och jag undrar om man kan ha två stycken? Var och hur kopplat man isf in dem? Ovärt att köpa en till?

Tackar!

* Säljs ej på Inet längre... Jag undrar om någon vet var man hittar en likadan? Som passar till denna.

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

ja, du kan ha flera hårddiskar. Du kopplar in den precis som din anda hård är inkopplad. en ström och en sata kabel. sen är det bara börja använda:))
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620189
här är en annan 500gb hårddisk.
titta på komplett, webhallen, cdon för att hitta hårddiskar. Så kanske du hittar en som har passade utrymme som du behöver.
du kan ju ta en större eller mindre än 500gb, spelar ingen roll. Det kommer fungera:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

klart du kan koppla in en till hårddisk, det behöver inte vara samma märke eller storlek som din första hårddisk.. Du kopplar in den via en Sata-kabel som du fått med moderkortet, eller om du inte har de får du köpa till det, sedan strömmen får du ju från ditt nätagg, finns olika ström-anslutningar tror jag.. en för just sata och en "vanlig" men har du en relativt ny dator så har nätagget säkert ström-anslutningar som passar..

Och jag tycker det är ovärt att köpa en till 500gb hårddisk, vänta några veckor så kommer 1TB vara lika billigt som 500gb är nu..

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Hur jobbar dem tsm? Min nuvarande har ju 7200rpm och den du länka 5900rpm. Hur fungerar det egentligen med hårddiskarna?

Samt hur långt tid tar det innan priet på hårddiskarna faller?

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=kCgFYNLzn18&feature=fvsr så stoppar du in den.

de spelar ingen roll om vad man har för rpm. 7200 e lite snabbare än 5900 bara.
men båda fungerar.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Hur jobbar dem tsm? Min nuvarande har ju 7200rpm och den du länka 5900rpm. Hur fungerar det egentligen med hårddiskarna?

Samt hur långt tid tar det innan priet på hårddiskarna faller?

Det beror på om du helt enkelt bara vill ha en disk till så att du helt enkelt också får en separat D disk, eller om du vill köra RAID. Om det räcker att den dyker upp som D disk så är det bara att stoppa in vilken disk som helst och köra (den kan behöva formateras, men det är inte svårt), men om du vill köra RAID så behöver det vara en likadan disk.
RAID finns i olika varianter, men gemensamt har de att alla diskarna dyker upp under samma "bokstav" i datorn så att du inte manuellt behöver välja var ett program ska läggas. Skillnaden mellan de varianter som man kör med 2 diskar är att du antingen kan få tillgång till hela lagringsutrymmet så att 2st 1TB diskar ser ut som 1st 2TB diskar i OS med dubbel skriv- och läshastighet, men också högre sök tid och större risk att förlora data då det räcker med att 1 av diskarna går sönder för att all data på båda diskarna ska vara oläslig (RAID 0), eller så kan den andra disken fungera som skydd mot just förlust av data genom att ställa in det så att de lagrar samma data, så att 2st 1TB diskar ser ut som 1st 1TB disk (RAID 1). Fördelarna med RAID 1 är att du får dubbel läshastighet (precis som med RAID 0) och att om en disk går sönder så har du en disk till med exakt samma information, så inget går förlorat om inte båda diskarna går sönder. Nackdelarna är förstås att du bara får ut hälften av den lagringskapacitet du egentligen har och att du inte får fördelerna som RAID 0 ger.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Hur jobbar dem tsm? Min nuvarande har ju 7200rpm och den du länka 5900rpm. Hur fungerar det egentligen med hårddiskarna?

Samt hur långt tid tar det innan priet på hårddiskarna faller?

De behöver inte sammarbeta om man inte kör RAID. De arbetar individuellt. När du bara använder den ena så kan den andra till och med stänga av sig själv.

Hemma har jag en 128Gb SSD, en 5400 varvs 1000Gb, och två 7200 varvs 500Gb. Så köp en prisvärdare storlek än 500Gb.
Jag brukar dock undvika att kombinera t.ex. Samsung och WD i samma chassi om det inte är dämpat, var för sig är de tysta men tillsammans kan de hamna i resonans och ge vibrationer som kommer någon gång i sekunden. Har inte märkt det när jag bara kört Samsung diskar trots olika varvtal och storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det beror på om du helt enkelt bara vill ha en disk till så att du helt enkelt också får en separat D disk, eller om du vill köra RAID. Om det räcker att den dyker upp som D disk så är det bara att stoppa in vilken disk som helst och köra (den kan behöva formateras, men det är inte svårt), men om du vill köra RAID så behöver det vara en likadan disk.
RAID finns i olika varianter, men gemensamt har de att alla diskarna dyker upp under samma "bokstav" i datorn så att du inte manuellt behöver välja var ett program ska läggas. Skillnaden mellan de varianter som man kör med 2 diskar är att du antingen kan få tillgång till hela lagringsutrymmet så att 2st 1TB diskar ser ut som 1st 2TB diskar i OS med dubbel skriv- och läshastighet, men också högre sök tid och större risk att förlora data då det räcker med att 1 av diskarna går sönder för att all data på båda diskarna ska vara oläslig (RAID 0), eller så kan den andra disken fungera som skydd mot just förlust av data genom att ställa in det så att de lagrar samma data, så att 2st 1TB diskar ser ut som 1st 1TB disk (RAID 1). Fördelarna med RAID 1 är att du får dubbel läshastighet (precis som med RAID 0) och att om en disk går sönder så har du en disk till med exakt samma information, så inget går förlorat om inte båda diskarna går sönder. Nackdelarna är förstås att du bara får ut hälften av den lagringskapacitet du egentligen har och att du inte får fördelerna som RAID 0 ger.

Hm, tack för att du tog tid att svara!

Men fattade inte så mycket. Men om vi säger att jag köper en likadan hårddisk som nu, och stoppar in den, bler det en gemensam D-disk då? Nu står det att det är 200gb kvar, och om jag köper en till sp borde det vara 700gb kvar eller?

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Skrivet av Riiikard:

Hm, tack för att du tog tid att svara!

Men fattade inte så mycket. Men om vi säger att jag köper en likadan hårddisk som nu, och stoppar in den, bler det en gemensam D-disk då? Nu står det att det är 200gb kvar, och om jag köper en till sp borde det vara 700gb kvar eller?

Varje hårddisk har sina egna lagringsskivor och som skrivet förut har de inget med varandra att göra förutom att de lagrar data åt samma maskin. Om du använt dig av USB-minne är det likadant med hårddiskar, bara att hårddiskar vanligtvis lagrar större mängd data och är snabbare samt kopplas in genom SATA istället för i USB-porten och generellt sett monteras inom chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Hm, tack för att du tog tid att svara!

Men fattade inte så mycket. Men om vi säger att jag köper en likadan hårddisk som nu, och stoppar in den, bler det en gemensam D-disk då? Nu står det att det är 200gb kvar, och om jag köper en till sp borde det vara 700gb kvar eller?

Nej, de 2 alternativ som är aktuella är att köra "vanligt" utan RAID, eller med RAID 0 (RAID 1 är mer för situationer där du har extremt viktig data som inte får försvinna ens länge nog för att återställa en backup).
Om du bara kopplar in den så körs den utan RAID, och dyker då upp som en separat bokstav. Om du vill att de ska läggas ihop i samma bokstav, alltså köra i RAID 0, så kräver det att du går in i bios och ställer in det där, och det kräver också att du formaterar om din nuvarande disk, så all data på den kommer försvinna om du väljer att göra så.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Gör som så att du köper den HDD du tycker ser fin ut, sedan pluggar du in den i datorn och formaterar

Detta är det ända du behöver tänka på

Edit: Det kvittar vilken du tar... alla kommer funka!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, de 2 alternativ som är aktuella är att köra "vanligt" utan RAID, eller med RAID 0 (RAID 1 är mer för situationer där du har extremt viktig data som inte får försvinna ens länge nog för att återställa en backup).
Om du bara kopplar in den så körs den utan RAID, och dyker då upp som en separat bokstav. Om du vill att de ska läggas ihop i samma bokstav, alltså köra i RAID 0, så kräver det att du går in i bios och ställer in det där, och det kräver också att du formaterar om din nuvarande disk, så all data på den kommer försvinna om du väljer att göra så.

Ok! Då tror jag att jag kör vanligt! Men hur blir det med informations som skall lagras? Nu är det ju så att datorn automatiskt lägger viss info på disk-D, måste jag sedan då lägga över det manuellt på Disk-"vad det nu blir för bokstav"?

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

Det är onödigt att krångla till det för stackarn genom att dra in begrepp som RAID.
Du kan stoppa in vilken hårddisk du än vill, just så så är priserna riktigt höga på hårddiskar på grund av att fabrikerna drabbades hårt av översvämningarna i Thailand. Jag rekommenderar att du väntar ett tag (1-2 månader iaf) med att köpa en ny hårddisk om du kan. Tänk på att du fick runt 2TB (2000GB) för 700kr innan prishöjningen medan du nu får avsevärt mycket mindre.

När du väl har köpt en ny disk och kopplat in den så kommer den att dyka upp som en ny enhet med en ny enhetsbetäckning. Det vill säga: om du har en hårddisk som nu har betäckningen "C:" så kommer den nya disken att ha en ny enhetsbetäckning t.ex "D:". Det är bara att lägga upp ett nytt katalogträd där och börja lagra saker precis som du gjorde med din gamla hårddisk. Inga konstigheter.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Ok! Då tror jag att jag kör vanligt! Men hur blir det med informations som skall lagras? Nu är det ju så att datorn automatiskt lägger viss info på disk-D, måste jag sedan då lägga över det manuellt på Disk-"vad det nu blir för bokstav"?

Ligger Windows på D i dagsläget? Normalt brukar det vara på C, men jag har sett några få exempel där det inte är fallet. Om inte Windows ligger på D så ska det inte vara något som läggs in automatiskt där (annat än kanske program som redan ligger där som lägger sparfiler och liknande i samma mapp), men om det nu gör det så är det någon inställning någonstans som du missar under installationen. Du ska få möjlighet att välja var data ska sparas, och om det då står D i början så ändrar du det bara till E (eller vad den nya disken nu döps till för bokstav, det kan vara något annat också).

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Testpilot

Redigerade din trådrubrik så det framgår att det handlar om hårddiskar och i samma dator, som det var innan framgick det inte riktigt vad det handlade om så tänk på det i framtiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla, TS har väl inte en bärbar dator?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Hm, tack för att du tog tid att svara!

Men fattade inte så mycket. Men om vi säger att jag köper en likadan hårddisk som nu, och stoppar in den, bler det en gemensam D-disk då? Nu står det att det är 200gb kvar, och om jag köper en till sp borde det vara 700gb kvar eller?

Det blir precis som om du trycker in ett USB-minne i datorn, ansluter kamera eller mobil eller vad som helst med lagringsmöjlighet.
Ytterligare en enhet kommer upp i utforskaren. Skillnaden är att denna kopplar du inte bort så enkelt, och den rymmer betydligt mer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om man ska vara petig så kan det bli flera "enhetsbokstäver" med bara en hårddisk. Det är inte ovanligt att man har två eller fler partitioner på samma disk för att separera olika typer av data. På Windows har jag installerade program och Windows på C och dokument och andra egna filer på D, men båda dessa enhetsbokstäver pekar till olika områden på samma hårddisk i mitt fall.

Nu menar jag inte att man behöver krångla till det med massa partitioner, men det kan vara en förklaring till att trådskaparen använder D för att spara sina filer på, trots att det bara är en hårddisk i datorn.

Antar att du kör Windows eftersom du pratar om enhetsbokstäver. Andra operativsystem löser det på annat sätt. Hursomhelst i Windows XP Kan man högerklicka på "Mina Dokument" och där välja var man vill att de ska lagras och om man vill flytta filerna till den nya platsen. I Windows 7 finns motsvarande funktion i varje personlig mapp såsom "Mina Videor", "Mina nerladdningar", "Mina genvägar" och så vidare men jobbar man lite på det så kan man få över filerna till nya platsen.

Eller är anledningen till nya hårddisken att utrymmet för att installera program börjar ta slut? Ja då kan man när man installerar ett program ange i "avancerad installation" var man vill att programmet ska installeras någonstans.

Program kan även spara inställningar i dolda mappar såsom "Application data" och allt vad de heter. Men dessa mappar tar sällan stor plats så de kan förmodligen ligga kvar utan problem.

Permalänk
Medlem

Nej, det förklarar ingenting. Antingen missar han ett alternativ under installation, eller så ligger Windows på D, oavsett om D hur partitioner ser ut, eftersom ett program aldrig skulle programmeras till att automatiskt lägga något på just D, men det kan tänkas att det programmerats till att lägga det på OS disken, även om det också är dumt.

Aniron, han länkar ju till den HDD han redan har i datorn, och det är en 3,5" disk, så det måste ju vara en stationär.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL