Permalänk
Medlem

Bootar om vid winows flagga!?

Håller på att låsa upp min kompis Phenom II 555 x2 till en x4. Går in i bios, klickar in på "Adavanced clock calibration" och ställer om till "Auto" istället för Disabled, och ändrar Firmwire till "hybrid". Sparar inställningar och bootar om datorn, men när den kommer till windowsflaggan så bootar den om sig igen.. Jag har prövat att öka volten lite, men det verkar inte ge någon större effekt.

Vad tror ni, har jag missat något eller har vi sådan otur att vi har ett dåligt exemplar?

//Brusarn

Permalänk

Och hur blir det om du kör default bios? för annars så har en ominstallation an win hjälpt mig

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Och hur blir det om du kör default bios? för annars så har en ominstallation an win hjälpt mig

Okej, hur menar du "default bios"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, hur menar du "default bios"?

Alla inställningar som från början.
Men testa att höja volten lite till, alternativt sänka klockfrekvensen också. Dock finns det risk för att det i detta fall inte går att låsa upp båda kärnorna. Testa med en extra kärna i taget och lås upp en om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Dra ner multiplikatorn till något lågt och se om det hjälper. Kan vara att en av dina upplåsta kärnor inte orkar med hastigheten och det är därför den sålts som X2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Alla inställningar som från början.
Men testa att höja volten lite till, alternativt sänka klockfrekvensen också. Dock finns det risk för att det i detta fall inte går att låsa upp båda kärnorna. Testa med en extra kärna i taget och lås upp en om det fungerar.

Hur tar jag en kärna i taget?

Skrivet av Aleshi:

Dra ner multiplikatorn till något lågt och se om det hjälper. Kan vara att en av dina upplåsta kärnor inte orkar med hastigheten och det är därför den sålts som X2.

Har dragit ner den till 11, vilket ger klockfrekvensen 2200MHz, vilket den borde klara?

Permalänk

Processorn är såld som en X2 av en anledning, dom andra 2 kärnorna kanske är helt paj. Ibland har man tur och kan låsa upp dom, och ibland inte.

Men du kan testa dra ner clocken ännu lägre och se om dom vill hoppa igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Hur tar jag en kärna i taget?

Har dragit ner den till 11, vilket ger klockfrekvensen 2200MHz, vilket den borde klara?

Inte säkert. Det kan vara något som inte avhjälpes med låg frekvens, kan vara instabil vid alla frekvenser. Men chansen är större att det funkar ju lägre frekvens du testar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte säkert. Det kan vara något som inte avhjälpes med låg frekvens, kan vara instabil vid alla frekvenser. Men chansen är större att det funkar ju lägre frekvens du testar med.

Jo precis, vet du hur man tar en kärna i taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Jo precis, vet du hur man tar en kärna i taget?

Beror på BIOS. Kan inte ditt BIOS men det kan vara så att man inte kan välja. Isåfall får du låsa upp alla 4, köra på låga frekvenser för att få den stabil och sedan justera upp de tre övriga kärnorna i Windows med AMD Overdrive. Kan bli så att du får boota datorn på 1GHz och i Windows ställa in så att den kör 3.8GHz på tre kärnor och 1GHz på den fjärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Beror på BIOS. Kan inte ditt BIOS men det kan vara så att man inte kan välja. Isåfall får du låsa upp alla 4, köra på låga frekvenser för att få den stabil och sedan justera upp de tre övriga kärnorna i Windows med AMD Overdrive. Kan bli så att du får boota datorn på 1GHz och i Windows ställa in så att den kör 3.8GHz på tre kärnor och 1GHz på den fjärde.

Okej, den verkar inte vara stabil, oavsett hur låga frekvenser jag kör, och hur mycket jag höjer volten tyvärr.. :/ Får kanske bli en ny "ren" x4.. :/