Byta från Ps3-PC till Appletv-NAS

Permalänk
Medlem

Byta från Ps3-PC till Appletv-NAS

Postade en liknande post på minhembio, utan resultat än så länge. Har ni någon input här?!

Hej!

I nuläget har jag en stationär pc i ett rum, vilken via lan är ansluten till mitt ps3 som står vid min tv.
Det är väldigt osmidigt att behöva dra igång datorn och sedan ps3 för att kunna accessa mina filmer på pc:n. Ps3-kontrollen känns också osmidig, och interfacet för att spela upp media på ps3 är inte särskilt bra...

Det jag nu funderar på är att skaffa en Netgear Readynas Ultra 2 med 2*2 TB (bör man sticka på en 4-diskars för att "framtidssäkra" rent kapacitetsmässigt?), samt en AppleTV2 att jailbreaka med XBMC.

Är detta en bra lösning?

Jag vill titta på bilder, film och lyssna på musik, spotify om möjligt. Blu-ray får ju fortsatt bli via min ps3. Det mesta filmmaterialet som kommer ligga på NAS:en är 720p.

Angående NAS:
1)Kan jag i realtid kontrollera min NAS med torrentnedladdningar? Via ipad(wi-fi)/mobil(3g)?
2)Kan jag "filhantera" min NAS utan att sitta vid en pc på LAN:et - kan jag göra det via ipad (webgränssnitt?)?

Angående ATV:
3)Kan jag kontrollera XBMC via fjärrkontrollen? Är det smidigt med ATV-kontrollen?!
4)Kommer jag att kunna nyttja Spotify via XBMC?
5)Har jag någon nytta av min Ipad2 mot en jailbreakad ATV?
6)Kan XBMC spela upp mina filmer som är sparade från min hd-videokamera som är av formatet AVCHD-video (.mts)?

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Synd att ingen svarar i denna tråd... skulle gärna vilja få mer info om apple tv

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Det jag nu funderar på är att skaffa en Netgear Readynas Ultra 2 med 2*2 TB (bör man sticka på en 4-diskars för att "framtidssäkra" rent kapacitetsmässigt?), samt en AppleTV2 att jailbreaka med XBMC.

Är detta en bra lösning?

I senaste laget kanske, men L0bbe vill ju ha lite feedback

NAS + mediaspelare är en utmärkt lösning. Sen kan man ju diskutera valet av komponenter där jag hade valt Qnap eller Synology framför Netgear. Orkar man hacka en Apple TV så fungerar det väl bra också... fråga är om man då inte lika gärna kan köpa en lika liten A.C. Ryan (de stöder IDX om man vill kunna köra VOB subs) som har lite mer anslutningsmöjligheter, som direktansluten USB (om man inte vill köra NAS över Ethernet, dvs LAN).

Apple TV har bara en sak som jag tycker är bra och det är webbgränssnittet som gör att man kan bläddra bland sina filmtitlar via Iphone/Ipad. Men det får man med XMBC också så det är inte unikt. Appel TV direkt från hyllan är bara ytterligare en i raden av mediaspelare i filmindustrins ledband utan IDX-stöd och begränsat stöd för andra format än de kan kan köpa/hyra på Itunes.

Det var mina ¢5.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

kan direkt rekommendera detta om man ska köra AppleTV med jailbreak.

http://firecore.com/atvflash-black

Förövrigt tar jailbreak ungefär 2 -3 minuter att utföra och allt sker genom ett knapp tryck sedan väntande..

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Jag kör för tillfället en HTPC med en extern HDD på 2TB i sig. På den har jag installerat Spotify och XBMC.

Kontrollerar gör jag med telefonen, då kontrollen till XBMC till android fungerar underbart bra. Förut använde jag också en App som fungerade som tangentbord/touchpad.

Om jag var du så skulle jag behålla det du har atm och bygga en HTPC för en rimlig peng. Ser igentligen ingen anledning att bygga en NAS.

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I senaste laget kanske, men L0bbe vill ju ha lite feedback

NAS + mediaspelare är en utmärkt lösning. Sen kan man ju diskutera valet av komponenter där jag hade valt Qnap eller Synology framför Netgear. Orkar man hacka en Apple TV så fungerar det väl bra också... fråga är om man då inte lika gärna kan köpa en lika liten A.C. Ryan (de stöder IDX om man vill kunna köra VOB subs) som har lite mer anslutningsmöjligheter, som direktansluten USB (om man inte vill köra NAS över Ethernet, dvs LAN).

Apple TV har bara en sak som jag tycker är bra och det är webbgränssnittet som gör att man kan bläddra bland sina filmtitlar via Iphone/Ipad. Men det får man med XMBC också så det är inte unikt. Appel TV direkt från hyllan är bara ytterligare en i raden av mediaspelare i filmindustrins ledband utan IDX-stöd och begränsat stöd för andra format än de kan kan köpa/hyra på Itunes.

Det var mina ¢5.

Härligt! Det lustiga är att jag inte kom till skott med inköpen senast, och just för ett par dagar sedan tog jag upp det igen...!

Jag har faktiskt bytt spår till Synology pga ett prisat gränssnitt. Det svider att prestandan kanske är något sämre, men det är nog samtidigt inget jag kommer att reflektera över när jag väl har lösningen på plats. Det jag resonerar kring nu: Ska jag gå för DS212 - billig, DS411 - 4 slottar, DS411+II, x86-kompatibel och Atom tvåkärning?!! Missar jag något om jag inte har en x86?a

IDX har jag aldrig hört talas om. Det kanske skulle vara ett problem att stöta på längre fram när jag sitter där med min ATV2?

Ett stort plus för mig med ATV2 är airplay, då jag tänkt köra spotify den vägen. Samtidigt vill jag ha XBMC för att browsa bilder och kunna spela min musiksamling, samt ha ett bättre formatstöd för video.

Tankar om det?

Skrivet av Copsi:

kan direkt rekommendera detta om man ska köra AppleTV med jailbreak.

http://firecore.com/atvflash-black

Förövrigt tar jailbreak ungefär 2 -3 minuter att utföra och allt sker genom ett knapp tryck sedan väntande..

Ja, jag har fått uppfattningen om att det inte är så knivigt...! Den enda nackdelen som jag ser är att man är fast i versionen man ligger i, och det tar tid med nya JB's för nya versioner på IoS... Andra nackdelar?a
a

Skrivet av lolaren:

Jag kör för tillfället en HTPC med en extern HDD på 2TB i sig. På den har jag installerat Spotify och XBMC.

Kontrollerar gör jag med telefonen, då kontrollen till XBMC till android fungerar underbart bra. Förut använde jag också en App som fungerade som tangentbord/touchpad.

Om jag var du så skulle jag behålla det du har atm och bygga en HTPC för en rimlig peng. Ser igentligen ingen anledning att bygga en NAS.

Jag skulle då köpa en färdig nas iofs. Fördelen med NAS med ATV2 som jag ser det är airplay, raid, mer plats i stereobänken..! Och billigare gissningsvis. Och smidigt att slippa hålla på med en massa mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag har faktiskt bytt spår till Synology pga ett prisat gränssnitt. Det svider att prestandan kanske är något sämre, men det är nog samtidigt inget jag kommer att reflektera över när jag väl har lösningen på plats. Det jag resonerar kring nu: Ska jag gå för DS212 - billig, DS411 - 4 slottar, DS411+II, x86-kompatibel och Atom tvåkärning?!! Missar jag något om jag inte har en x86?a

IDX har jag aldrig hört talas om. Det kanske skulle vara ett problem att stöta på längre fram när jag sitter där med min ATV2?

Synology är bara slöare på pappret. Den interna bussarkitekturen tillåter större bandbredd än Netgear. Qnap kommer ikapp på bara ett par modeller upp från botten och är i princip likvärdig med Synology. Men som du mycket riktigt påpekar så har hastigheten ingen betydelse för filmtitande. Själv har jag DS411+II för privat bruk, dvs film Qnap TS-412 för arbete och de är i princip likvärdiga... och dyra
Netgear skall dessutom ha ett eget filformat som kan ställa till det vid haveri, säger "dom". Kan vara värt att kolla upp, jag brydde mig inte. Tröttnade bara på ljudet den gav ifrån sig (hade en ReadyNAS på jobbet).

Om du spelar upp en film som är rip:ad från en DVD så är undertexterna i formatet IDX/SUB vilket ATV2 inte stödjer. ATV2 verkar itne stödja andra format heller så om man vill ha undertexter lär man få lägga in dem direkt själv. Kanske en intressant sida om du är insnöad på ATV2 : http://www.appletvnytt.se/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Synology är bara slöare på pappret. Den interna bussarkitekturen tillåter större bandbredd än Netgear. Qnap kommer ikapp på bara ett par modeller upp från botten och är i princip likvärdig med Synology. Men som du mycket riktigt påpekar så har hastigheten ingen betydelse för filmtitande. Själv har jag DS411+II för privat bruk, dvs film Qnap TS-412 för arbete och de är i princip likvärdiga... och dyra
Netgear skall dessutom ha ett eget filformat som kan ställa till det vid haveri, säger "dom". Kan vara värt att kolla upp, jag brydde mig inte. Tröttnade bara på ljudet den gav ifrån sig (hade en ReadyNAS på jobbet).

Om du spelar upp en film som är rip:ad från en DVD så är undertexterna i formatet IDX/SUB vilket ATV2 inte stödjer. ATV2 verkar itne stödja andra format heller så om man vill ha undertexter lär man få lägga in dem direkt själv. Kanske en intressant sida om du är insnöad på ATV2 : http://www.appletvnytt.se/

Aha, tackar för värdefull feedback! Det stärker Synologyns position. Frågan är då bara om jag ska satsa på 4-bay eller 2-bay. Diskarna är ju bara så sjukt dyra idag, men man kan ju börja med två och sedan göra en raíd5 senare om man har 2 lediga slottar.
Dock så kanske man klarar sig tills det är dags att byta NAS om man har 2*3TB, antingen raid1, eller så nyttjar man 6gb och kör back-up på viktiga dokument till en extern...

ATV2-problematiken med subs slipper man väl om man kör XBMC förmodar jag?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Aha, tackar för värdefull feedback! Det stärker Synologyns position. Frågan är då bara om jag ska satsa på 4-bay eller 2-bay. Diskarna är ju bara så sjukt dyra idag, men man kan ju börja med två och sedan göra en raíd5 senare om man har 2 lediga slottar.
Dock så kanske man klarar sig tills det är dags att byta NAS om man har 2*3TB, antingen raid1, eller så nyttjar man 6gb och kör back-up på viktiga dokument till en extern...

ATV2-problematiken med subs slipper man väl om man kör XBMC förmodar jag?

Hur mycket utrymme du behöver vet ju bara du, men jag har 5.56TB utrymme som fylls med mina filmer till ungefär hälften vilket betyder c:a 60 filmer i DVD-kvalité (VOB) eller närmare 400 avi-filmer. Räknat på 4,5GB respektive 700MB. You do the math
Ska du bara ha filmer på 2-diskars NAS så kör RAID0. Backup till separat USB eller online-tjänst. Köper du 4-diskars NAS kan du köra RAID5 och använda en viss area/katalog för backup av viktiga dokument från datorn. Då har man en rimlig nivå av säkerhet tycker jag utan att dra det hela in i absurdom.

Jo, XBMC grejjar IDX, i alla fall Windows-versionen som jag har på min HTPC (dubbelkolla gärna).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I senaste laget kanske, men L0bbe vill ju ha lite feedback

NAS + mediaspelare är en utmärkt lösning. Sen kan man ju diskutera valet av komponenter där jag hade valt Qnap eller Synology framför Netgear. Orkar man hacka en Apple TV så fungerar det väl bra också... fråga är om man då inte lika gärna kan köpa en lika liten A.C. Ryan (de stöder IDX om man vill kunna köra VOB subs) som har lite mer anslutningsmöjligheter, som direktansluten USB (om man inte vill köra NAS över Ethernet, dvs LAN).

Apple TV har bara en sak som jag tycker är bra och det är webbgränssnittet som gör att man kan bläddra bland sina filmtitlar via Iphone/Ipad. Men det får man med XMBC också så det är inte unikt. Appel TV direkt från hyllan är bara ytterligare en i raden av mediaspelare i filmindustrins ledband utan IDX-stöd och begränsat stöd för andra format än de kan kan köpa/hyra på Itunes.

Det var mina ¢5.

tack för informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]