Låda som kylar datorn och även ljuddämpar (mycket!)

Permalänk
Medlem

Låda som kylar datorn och även ljuddämpar (mycket!)

Jag ber om ursäkt för den kanske en aning luddiga titeln, men det jag söker är alltså en låda, box whatever som man skulle placera lådan i. Den skulle ha en ganska så låg temperatur (i och för sig så mår väl inte vissa komponenter så bra under 20°C eller? Fast min HDD börjar i 22. Vad säger ni gällande lägsta temperatur?) och samtidigt ljuddämpa. Alltså verkligen dämpa! Tänker mig att fläktarna skulle kunna gå i max liksom mitt GTX 580 ála referens. Då vill jag ändå inte att datorn ska låta.

* Existerar något sådant här, eller måste man bygga själv? Inte precis så lyckat kanske...
* Ej för låga temperatur. Vad är för lågt? Hur mycket under 20°C pallar komponenterna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nej, det är ju motsvarande att ställa den i en kyl, och då får du problem med fukt. Det går inte tyvärr.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Lådan behöver göra ljud ifrån sig för att kunna kyla datorn, om du inte kör på ex. Peltier element, men de genererar en del värme = varmt i rummet, samt att de också behöver kylas. Kan göras passivt, men lär bli stort.
Mitt tips till dig, om du är allergisk mot ljud är att ha din dator i ett annat rum, och dra kablarna igenom väggen till ditt skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, det är ju motsvarande att ställa den i en kyl, och då får du problem med fukt. Det går inte tyvärr.

Skrivet av SayZk:

Lådan behöver göra ljud ifrån sig för att kunna kyla datorn, om du inte kör på ex. Peltier element, men de genererar en del värme = varmt i rummet, samt att de också behöver kylas. Kan göras passivt, men lär bli stort.
Mitt tips till dig, om du är allergisk mot ljud är att ha din dator i ett annat rum, och dra kablarna igenom väggen till ditt skrivbord.

Tack för svar! Får se över det gällande ett annat rum...