Permalänk

Phenom II x6 Max CPU voltage?

Hej håller på att överklocka min Amd Phenom II x6 1090T och jag undrar Hur långt vågar man gå med Cpu voltagen ? (har en Thermalright Silver arrow som cpu kylare)

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechJonti:

Hej håller på att överklocka min Amd Phenom II x6 1090T och jag undrar Hur långt vågar man gå med Cpu voltagen ? (har en Thermalright Silver arrow som cpu kylare)

Max enligt AMD är 1.4volt. Men jag tror inte lite över 1.4 volt skadar. Om man kollar runt på nätet är det inte ovanligt att folk kör över 1.5volt men de kanske är lite extrema.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Inaktiv

Ca 1,45v skulle jag säga för 24/7 överklockning. Vill man vara extrem så kan man gå ännu högre men det ger inte så många MHz extra. Håll koll på temperaturerna bara. Jag kör 1,44v och 4GHz med 1,22v och 2,8GHz på IMC'n.

Permalänk
Avstängd

Jag matade min x6 i 1,520v för att vara exakt, när jag skulle se vad den gick för den klagade inte...så länge du har tempen under 55-60c är det ok.

Nu har jag den på ''auto'' och 3500mhz-3800mhz@1,36V i turbo läget

Stressa han med IBT v1.9, och se din load temp i original klock

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Ca 1,45v skulle jag säga för 24/7 överklockning. Vill man vara extrem så kan man gå ännu högre men det ger inte så många MHz extra. Håll koll på temperaturerna bara. Jag kör 1,44v och 4GHz med 1,22v och 2,8GHz på IMC'n.

vad betyder IMC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

IMC = "Integrated memory controller"

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Går att kräma på rejält med volten skulle jag säga, dock lär du överhetta processorn. Standardvolten för turbocore är ju 1,45v

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TechJonti:

vad betyder IMC?

Skickades från m.sweclockers.com

Som någon redan skrev så är det den integrerade minneskontrollern i CPU'n. Den kan också benämnas CPU-NB. Det ger mycket att överklocka den så gör gärna det när du har hittat en bra nivå på CPU'n. Gå aldrig över 1,3v på IMC'n, troligvis klarar du dig med betydligt lägre.

Permalänk

1090T ligger på max 1.4 volt enligt AMD. Andre_H: Din processor är 1,475 enligt AMD.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Måste vara något väldigt skummt med min i sådana fall. Gick inte att få den stabil (Hittils) på 4,0 GHz utan att gå upp i 1,5-något i volt. Dock så ligger den i 49 grader stabilt efter någon timme i Prime95.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Måste vara något väldigt skummt med min i sådana fall. Gick inte att få den stabil (Hittils) på 4,0 GHz utan att gå upp i 1,5-något i volt. Dock så ligger den i 49 grader stabilt efter någon timme i Prime95.

Likadant med min

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechJonti:

Likadant med min

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra att det inte är bara jag som gör något fel då. Följer tråden!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite extra på det, helt ärligt verkar de klara ganska bra volt, sett folk som kör med 1.6+ stabilt m.m., sedan gäller det ju att klara kylningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad har ni för ändrat i Bios när ni klockat?
Gärna så detaljerat som möjligt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har ni för ändrat i Bios när ni klockat?
Gärna så detaljerat som möjligt

Räknar min som en P2 x6 iom att jag låst upp den till det så here goes
Jag har ändrat
FSB 200 -> 250 (Multiplyern är samma som orginal, man tjänar mer på att pilla på FSB till samma hastighet)
Memory Freq 1600 -> 1666 (1333) (Inställningen är på 1333 men pga högre FSB så blir det 1666 verkligt resultat)
Pga skiftningen ovan har jag även pillat på timings för att få dem att passa 1666 bättre annars fick jag massa minnes fel men orkar inte skriva exakt, typ samma som 1600 med lite tweaks på vad jag kunde pressa ner.
CPU/NB Freq 2000 ->2500 (pga FSB ändringen)
HT Link Speed 2000 -> 2500 (pga FSB ändringen)
CPU Volt 1.3 -> 1.46875v
Slagit av wide spectrum på CPU volt och PCI-E volt
Satt alla Load Lines till Extreme(100%) för att få bättre klocks
Satt så CPU och CPU/NB kan dra 120% (dvs kan svänga mer på sin volt vilket underlättar OC)
Satt CPU Phase Control till Extrem
Slagit på Cool 'n Quiet
Slagit av SVM
Slagit på Core Unlock *doh*
Tweakat FAN Speeds för CnQ

Det är det jag kan komma på sådär på rak arm att jag gjort

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag kör på stock voltage (Auto) och ligger stabilt på 3.9. Har inte testat högre klock då jag inte har någon användning av 4+.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

När jag kör höga clocks så ligger jag på 1.624.
Se bara till att ha koll på värmen för den drar fort iväg när du ligger över 1.5.
Vist så förkortas livs längden på din cpu men inte så att du kommer att märka av det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneoff:

Jag kör på stock voltage (Auto) och ligger stabilt på 3.9. Har inte testat högre klock då jag inte har någon användning av 4+.

Hoppas du håller koll på spänningen därför att AUTO på Vcore tillsammans med överklockning kan ge allt för hög spänning särskilt om man kombinerar med LLC. Man riskerar att döda sin CPU på det sättet och du får jättehög strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Jag kör på stock voltage (Auto) och ligger stabilt på 3.9. Har inte testat högre klock då jag inte har någon användning av 4+.

Skrivet av Brisse:

Hoppas du håller koll på spänningen därför att AUTO på Vcore tillsammans med överklockning kan ge allt för hög spänning särskilt om man kombinerar med LLC. Man riskerar att döda sin CPU på det sättet och du får jättehög strömförbrukning.

Precis. Man kan inte lämna Vcore på auto och tro att spänningen inte höjs när man klockar.

Permalänk
Medlem

pressade till 1,6v när jag försökte gå över 4GHz men nej
har dock problem med att en kärna(4:n) räknar fel ibland, så volten hamnar vid 1.46v.

Permalänk
Medlem

om max enligt amd är 1.4 v så är de väldigt konstig efter som min ligger på

och detta är helt stock med allt på originalinställningar

kan jag inte klocka alls då?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av QwQ:

om max enligt amd är 1.4 v så är de väldigt konstig efter som min ligger på
http://filesmelt.com/dl/Capture3104.PNG

och detta är helt stock med allt på originalinställningar

kan jag inte klocka alls då?

Max är rekommenderad volt på 1.4. Den går att få högre. Ladda ner CPU-Z och lägg upp en screen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QwQ:

om max enligt amd är 1.4 v så är de väldigt konstig efter som min ligger på
http://filesmelt.com/dl/Capture3104.PNG

och detta är helt stock med allt på originalinställningar

kan jag inte klocka alls då?

Jo det kan du definitivt. Sätt Vcore manuellt till 1,425V och öka multipeln ett steg i taget. I slutändan kanske du hamnar på ca 3,7 - 4,0GHz men det beror på många saker. En varning till alla som använder Core Temp med Thuban-processorerna: Det finns 7 temperaturgivare (1st CPU temp, 6st Core temp) i processorn. När folk skriver att man inte bör gå över t.ex 62 grader Celsius så menar dom CPU temp vilket inte är samma som Core temp. Core temp visar alltid får lågt så man kan lätt bli lurad. Såg att någon skrev tidigare i tråden att han körde på 1,5V och låg på 49 grader Celsius i Prime95 och han har nog inte full koll på sina temperaturgivare om han nu inte kör vattenkylning, då är det möjligt att komma ner så lågt.

Edit: För extrem överklockning på Thuban bör man hålla CPU temp under 55 grader Celsius vid full last vilket man inte klarar på luft. Lägger man sig runt 4GHz kan man klara med temperaturer upp mot 60 grader. Detta varierar såklart mellan individuella processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hoppas du håller koll på spänningen därför att AUTO på Vcore tillsammans med överklockning kan ge allt för hög spänning särskilt om man kombinerar med LLC. Man riskerar att döda sin CPU på det sättet och du får jättehög strömförbrukning.

Then I know. Tackar för infon!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Max är rekommenderad volt på 1.4. Den går att få högre. Ladda ner CPU-Z och lägg upp en screen.

nu såg det inte så farligt ut
det kanske bara var det andar programmet som visa fel?

Skrivet av Brisse:

Jo det kan du definitivt. Sätt Vcore manuellt till 1,425V och öka multipeln ett steg i taget. I slutändan kanske du hamnar på ca 3,7 - 4,0GHz men det beror på många saker. En varning till alla som använder Core Temp med Thuban-processorerna: Det finns 7 temperaturgivare (1st CPU temp, 6st Core temp) i processorn. När folk skriver att man inte bör gå över t.ex 62 grader Celsius så menar dom CPU temp vilket inte är samma som Core temp. Core temp visar alltid får lågt så man kan lätt bli lurad. Såg att någon skrev tidigare i tråden att han körde på 1,5V och låg på 49 grader Celsius i Prime95 och han har nog inte full koll på sina temperaturgivare om han nu inte kör vattenkylning, då är det möjligt att komma ner så lågt.

Edit: För att få ut några MHz extra ur Thuban bör man hålla CPU temp under 55 grader Celsius vilket man inte klarar på luft. Lägger man sig runt 4GHz kan man klara sig med temperaturer upp mot 60 grader. Detta varierar såklart mellan individuella processorer.

är det cpu tempen på 42 grader som stämmer?

kan typ inget om överklockning så de e bra att du ger mig lite tips
enklaste sättet att klocka (förutom mitt moderkorts inbyggda funktion) är alltså att bara dra upp typ volten så långt man vågar 1.45 kanske vara smärtgränsen om de som sägs åvan stämmer o sen höjer man bara upp multitiplen lite i taget tills man får bluescreen o sedan tar man sänker ner den lite igen o sen e de bara köra nått belastningsprogram för prollen i 24h och sen om man inte får bluescreen efter det så kan man köra på så?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QwQ:

http://filesmelt.com/dl/Capture548.PNG

nu såg det inte så farligt ut
det kanske bara var det andar programmet som visa fel?

är det cpu tempen på 42 grader som stämmer?

http://filesmelt.com/dl/Capture4101.PNG

kan typ inget om överklockning så de e bra att du ger mig lite tips
enklaste sättet att klocka (förutom mitt moderkorts inbyggda funktion) är alltså att bara dra upp typ volten så långt man vågar 1.45 kanske vara smärtgränsen om de som sägs åvan stämmer o sen höjer man bara upp multitiplen lite i taget tills man får bluescreen o sedan tar man sänker ner den lite igen o sen e de bara köra nått belastningsprogram för prollen i 24h och sen om man inte får bluescreen efter det så kan man köra på så?

Ja, det stämmer att du ska titta på den där det står 42 grader. Det finns många olika taktiker man kan använda för att nå sitt mål men det låter okej att sätta Vcore till 1,45v (om du har kylning som pallar) och sen öka multipeln ett steg i taget. Sen när du nåt gränsen så kan du antingen välja att öka Vcore ett snäpp för att se om det hjälper eller så bestämmer du dig för att stanna där och då får du istället sänka Vcore tills du får blåskärmar för att sedan sätta den på det lägsta möjliga värdet som inte ger blåskärmar. Glöm inte IMC/CPU-NB sen också men gör dig färdig med CPU först så du tar en grej i taget annars blir det så rörigt så man hittar aldrig rätt.

Edit: Glöm inte stänga av turbo core om du inte gjort det redan. Strömsparningsfunktioner är okej att använda tycker jag. C1E ger en lite prestandaförlust. Cool&Quiet ger ej mätbar prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ja, det stämmer att du ska titta på den där det står 42 grader. Det finns många olika taktiker man kan använda för att nå sitt mål men det låter okej att sätta Vcore till 1,45v (om du har kylning som pallar) och sen öka multipeln ett steg i taget. Sen när du nåt gränsen så kan du antingen välja att öka Vcore ett snäpp för att se om det hjälper eller så bestämmer du dig för att stanna där och då får du istället sänka Vcore tills du får blåskärmar för att sedan sätta den på det lägsta möjliga värdet som inte ger blåskärmar. Glöm inte IMC/CPU-NB sen också men gör dig färdig med CPU först så du tar en grej i taget annars blir det så rörigt så man hittar aldrig rätt.

Edit: Glöm inte stänga av turbo core om du inte gjort det redan. Strömsparningsfunktioner är okej att använda tycker jag. C1E ger en lite prestandaförlust. Cool&Quiet ger ej mätbar prestandaförlust.

en antec kuhler 620 i push pull configuration med två st gentle typhon som går i 1850 rmp bör väll räcka hyfsat långt?

nord bryggan som jag antar att du pratar om får du gärna ge nåt tips om med sen för har noll koll på klockning

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QwQ:

en antec kuhler 620 i push pull configuration med två st gentle typhon som går i 1850 rmp bör väll räcka hyfsat långt?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2095?k=e729eb26abbb9...

nord bryggan som jag antar att du pratar om får du gärna ge nåt tips om med sen för har noll koll på klockning

Har själv en H70 med Gentle Typhoon till min 1100T och det är ju nästan samma sak som Antec kylaren. Den fungerar bra för mig men CPU temperaturen varierar kraftigt beroende på rumstemperaturen. När rumstempen går över ca 23 grader klarar jag inte längre hålla CPU under 55 grader men det fungerar bra ändå så länge jag inte går allt för långt över 4GHz. Jag har även överklockat CPU-NB vilket ger mer värme på CPU eftersom den är inbyggd på CPU. Om man har hittat en stabil överklockning på CPU och sedan ger sig på att överklocka CPU-NB så kan man behöva skruva ner CPU frekvensen lite igen för att få det stabilt men det är lätt värt det för det ger stor prestandavinst.

Här kan du få en uppfattning om var du borde hamna i slutändan: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?250607-AMD...

Här har du ett program som är bra för stress-test och läsa av sensorer: http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Har själv en H70 med Gentle Typhoon till min 1100T och det är ju nästan samma sak som Antec kylaren. Den fungerar bra för mig men CPU temperaturen varierar kraftigt beroende på rumstemperaturen. När rumstempen går över ca 23 grader klarar jag inte längre hålla CPU under 55 grader men det fungerar bra ändå så länge jag inte går allt för långt över 4GHz. Jag har även överklockat CPU-NB vilket ger mer värme på CPU eftersom den är inbyggd på CPU. Om man har hittat en stabil överklockning på CPU och sedan ger sig på att överklocka CPU-NB så kan man behöva skruva ner CPU frekvensen lite igen för att få det stabilt men det är lätt värt det för det ger stor prestandavinst.

Här kan du få en uppfattning om var du borde hamna i slutändan: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?250607-AMD...

Här har du ett program som är bra för stress-test och läsa av sensorer: http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

hmm testa lite snabbt bara att höja volten till processorn och då fick jag 67 grader på processorn efter 7 min occt
vad kan det bero på? lite bättre ska den väll klara o kylla endå va

kör du också push pull på din h70 eller kör du bara en fläkt?

konstigt också att volten stuckit upp till 1.5 av sig själv med

så här såg de ut i bios om du har några tipps på hur jag ska få den o stanna på 1.45 volt

occt visste jag redan om och temp/voltmätningen i programet är en inbyggd version av hwmointor så de borde vara samma sak

om du har nån koll på minnen undrar jag hur man ställer upp inställningarna på minnet så de presterar bättre en default
har 2 st http://www.corsair.com/cmx4gx3m2a1600c7.html paket alltså totalt 8GB ram och de sak klara Latency7-8-7-20 men frågan är vad jag ändrar för att uppnår detta finns massa grejer o ändra för minnena i bios som synes
nån ide?

föresten tack för all hjälp brisse det uppskattas

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jo det kan du definitivt. Sätt Vcore manuellt till 1,425V och öka multipeln ett steg i taget. I slutändan kanske du hamnar på ca 3,7 - 4,0GHz men det beror på många saker. En varning till alla som använder Core Temp med Thuban-processorerna: Det finns 7 temperaturgivare (1st CPU temp, 6st Core temp) i processorn. När folk skriver att man inte bör gå över t.ex 62 grader Celsius så menar dom CPU temp vilket inte är samma som Core temp. Core temp visar alltid får lågt så man kan lätt bli lurad. Såg att någon skrev tidigare i tråden att han körde på 1,5V och låg på 49 grader Celsius i Prime95 och han har nog inte full koll på sina temperaturgivare om han nu inte kör vattenkylning, då är det möjligt att komma ner så lågt.

Edit: För att få ut några MHz extra ur Thuban bör man hålla CPU temp under 55 grader Celsius vilket man inte klarar på luft. Lägger man sig runt 4GHz kan man klara sig med temperaturer upp mot 60 grader. Detta varierar såklart mellan individuella processorer.

Trams, min går ej över 49c i full belastning när jag kör i 3,9Ghz.
Två fläktar på min Hyper 212. Klockar i Easutune 6, inte ändrat i Bios och lägger sig på 1,440V
Nu överklockar jag sällan min, men håller koll då jag gör det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.