Teknik Genus [Sociala Nätverk]

Permalänk
Medlem

Teknik Genus [Sociala Nätverk]

Tjenare alla medlemmar på Sweclockers.

Jag har fått i uppgift av min skola att undersöka om teknik genus. Jag valde att undersöka lite om sociala nätverk och undrar om ni på Sweclockers har något intresse att hjälpa mig.

Till frågorna:

1. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en Facebook profil?
2. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en Myspace profil?
3. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en profil på en DatingSite?

Dessa tre är de jag kunde komma på och hoppas ni har någon lust att svara. Har ni något att dela med er var inte blyga :), all respons uppfattas som positivt för mig.

MVH: YouDon'tKnowMyName

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonaKon:

Tjenare alla medlemmar på Sweclockers.

Jag har fått i uppgift av min skola att undersöka om teknik genus. Jag valde att undersöka lite om sociala nätverk och undrar om ni på Sweclockers har något intresse att hjälpa mig.

Till frågorna:

1. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en Facebook profil?
2. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en Myspace profil?
3. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en profil på en DatingSite?

Dessa tre är de jag kunde komma på och hoppas ni har någon lust att svara. Har ni något att dela med er var inte blyga :), all respons uppfattas som positivt för mig.

MVH: YouDon'tKnowMyName

Jag använder ju inget av de där då de är djävulens påfund men jag undrar lite om det inte blir lite tråkigt resultat av din undersökning? Är det inte bättre att välja ut en grupp på 20 människor av både kvinnor och män och undersöka deras profiler på facebook och myspace och nån datingsite för att se hur de använder det?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jo det ska jag också göra. Detta är bara en undersökning av flera jag gör just nu. Men tack så mycket för idén

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Jag använder ju inget av de där då de är djävulens påfund men jag undrar lite om det inte blir lite tråkigt resultat av din undersökning? Är det inte bättre att välja ut en grupp på 20 människor av både kvinnor och män och undersöka deras profiler på facebook och myspace och nån datingsite för att se hur de använder det?

Även om det är djävulens påfund så kan en undersökning vara intressant och se om det ändå finns något samband. Men en sådan undersökning görs knappast inte öppet på ett datorforum, med öppet så menar jag att folk kan se vad folk tycker, vilken kan påverka vad folk skriver.

Nå jag svara ändå:

Skrivet av KonaKon:

Jag har fått i uppgift av min skola att undersöka om teknik genus. Jag valde att undersöka lite om sociala nätverk och undrar om ni på Sweclockers har något intresse att hjälpa mig.

Det beror på helt i vilket syfte någon har ett visst konto.

Facebook, så har de flesta ett sådant, men att sitta där som en "kärring" hela dagarna är knappast vad jag anser vara manligt.
Myspace. Så varför? Okej, du har ett företag, är rikskändis, säljer något eller liknande. Att som vanlig person blogga om struntsaker anser jag inte vara manligt, lite skillnad på att blogga om sin bilrenovering eller liknande. Där man inte som person står i centrum och vad man gör på fritiden i princip är irrelevant.
Dating så är det typisk tonårs pojkaktigt, även om flickor kan hänga där för att mobba pojkarna. Så det anser jag varken vara manligt eller kvinnligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Även om det är djävulens påfund så kan en undersökning vara intressant och se om det ändå finns något samband. Men en sådan undersökning görs knappast inte öppet på ett datorforum, med öppet så menar jag att folk kan se vad folk tycker, vilken kan påverka vad folk skriver.

Jag menade att facebook, myspace och datingsiter är djävulens påfund. Jag använder inte dessa.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonaKon:

Tjenare alla medlemmar på Sweclockers.

Jag har fått i uppgift av min skola att undersöka om teknik genus. Jag valde att undersöka lite om sociala nätverk och undrar om ni på Sweclockers har något intresse att hjälpa mig.

Till frågorna:

1. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en Facebook profil?
2. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en Myspace profil?
3. Tycker du det är manligt, kvinnligt eller neutralt att ha en profil på en DatingSite?

Dessa tre är de jag kunde komma på och hoppas ni har någon lust att svara. Har ni något att dela med er var inte blyga :), all respons uppfattas som positivt för mig.

MVH: YouDon'tKnowMyName

Hmm ?
Varför skulle allt i världen behöva tilldelas något "kön", speciellt i sammanhang där det inte är ett dugg relevant ?

Vad är definitionen av "manligt", "kvinnligt" och "neutralt" ?
Betyder det att ha penis, fitta, respektive outvecklat könsorgan som det gör rent biologiskt ?
Eller menas det om det främst är män som håller på med företeelsen i fråga ?
Eller menas om företeelsen är främst anpassad för män eller kvinnor ?

Är det det förstnämnda blir givetvis frågan om vilket kön en facebook profil har nonsens.
Är det det andra alternativet så kan man inte ha någon åsikt om det, utan då är det bara att ta reda på fakta : Hur många personer av manligt respektive kvinnligt kön har facebookprofiler ?
Är det det tredje alternativet så blir det hela väldigt luddigt också. Vad menas då med anpassad för ?
Är det om det är mer vanligt att kvinnor använder det eller män ? Då återgår frågan till att helt enkelt ta reda på könsfördelningen bland användarna igen.

Så tyvärr ser jag inte att det går att tycka någonting alls om detta förrän det noggrant preciseras vad manligt, kvinnligt och neutrum innebär här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm ?
Varför skulle allt i världen behöva tilldelas något "kön", speciellt i sammanhang där det inte är ett dugg relevant ?

Vad är definitionen av "manligt", "kvinnligt" och "neutralt" ?
Betyder det att ha penis, fitta, respektive outvecklat könsorgan som det gör rent biologiskt ?
Eller menas det om det främst är män som håller på med företeelsen i fråga ?
Eller menas om företeelsen är främst anpassad för män eller kvinnor ?

Är det det förstnämnda blir givetvis frågan om vilket kön en facebook profil har nonsens.
Är det det andra alternativet så kan man inte ha någon åsikt om det, utan då är det bara att ta reda på fakta : Hur många personer av manligt respektive kvinnligt kön har facebookprofiler ?
Är det det tredje alternativet så blir det hela väldigt luddigt också. Vad menas då med anpassad för ?
Är det om det är mer vanligt att kvinnor använder det eller män ? Då återgår frågan till att helt enkelt ta reda på könsfördelningen bland användarna igen.

Så tyvärr ser jag inte att det går att tycka någonting alls om detta förrän det noggrant preciseras vad manligt, kvinnligt och neutrum innebär här.

Just den delen kan jag nog lista ut vad de är ute efter. Det är att få folk att bedöma något som typiskt manligt utifrån sina egna referensramar osv. Men annars gäller ju det jag skrev tidigare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Eftersom alla andra sköter diskuterandet och ifrågasättandet så svarar jag helt enkelt

1. Facebook - Neutralt
2. Myspace - Neutralt, men något åt det kvinnliga hållet.
3. Datingsite - Manligt, pga. mina förutfattade meningar kring vad det är för folk som sitter på dessa sajter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla tre är neutrala.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.