Starta eget Internetcafé och datorservice

Permalänk
Proffsmoddare

Starta eget Internetcafé och datorservice

Hejsan SweC!

Jag bor i en liten by i som heter Hammarstrand i Jämtland. Har hållt på att skruva och bygga datorer i princip sen jag ärvde min första P2a av pappa för längesedan. I gymnasiet när vi hade projektarbete och Ung Företagsamhet så började jag att bygga lite egna chassin osv. Startade också ett litet datorservice företag då.

De är just den idén jag skulle vilja fortsätta med. Får hela tiden datorer från folk häromkring som vill ha dom rensad, fixad, sätta in någon ny komponent osv. Brukar också bygga ihop datorer åt folk som behöver en ny. Skulle nu vilja starta något litet företag för detta.

Jag har några kompisar som har drivit ett litet café här i byn och har en bra liten lokal bland alla andra småaffärer. Dom ska flytta så dom kommer snart att lägga ner. Jag har då funderat över att kanske ta över och ha ett litet internetcafé, sälja lite godis, dricka och lite fika. Men samtidigt ha enklare datorservice så folk kan komma dit och lämna datorer.

Är säker på att de finns en hel del här som har erfarenhet av att driva egna företag. Så vad tror ni om denna idé? Kommer nog inte kunna dra in några stora summor men jag vill ha något att göra och de är ju en bra erfarenhet att ha provat drivit eget. Är reggad som arbetslös men har lite jobb på ICA, Posten och en annan liten butik här i byn. Räknas visst som jag är arbetslös ändå.

Så ge mig tips på vart man ska börja om man vill starta eget. Vart vänder man sig? Finns de något bidrag eller annan hjälp man kan få? Har sökt runt lite och hittat en del trådar om det men inte så mycket klara svar.

Tack för svar
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Sida skapad av bolagsverket, skatteverket m.m

https://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Permalänk
Medlem

Är internetcafé verkligen nånting som folk besöker nuförtiden? Jag har själv ingen aning eftersom jag inte varit på ett på... 12 år kanske? Personligen har jag ju noll intresse av att gå till ett café och betala för att surfa eller spela när jag kan göra det hemma.

Däremot ett café med stabilt WLAN och bra mat skulle ju funka. Du kan ju inreda det lite elektroniskt och ha en schysst nördig inredning så att det blir en grej av det. Däremot vet jag inte hur väl det skulle lira med att lämna in sin dator på service. Och du kommer framförallt inte vilja sköta allting själv.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av m0rk:

Sida skapad av bolagsverket, skatteverket m.m

https://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Tackar!

Skrivet av darkmoon:

Är internetcafé verkligen nånting som folk besöker nuförtiden? Jag har själv ingen aning eftersom jag inte varit på ett på... 12 år kanske? Personligen har jag ju noll intresse av att gå till ett café och betala för att surfa eller spela när jag kan göra det hemma.

Däremot ett café med stabilt WLAN och bra mat skulle ju funka. Du kan ju inreda det lite elektroniskt och ha en schysst nördig inredning så att det blir en grej av det. Däremot vet jag inte hur väl det skulle lira med att lämna in sin dator på service. Och du kommer framförallt inte vilja sköta allting själv.

Hade väl mest tanken att ha något litet café, lokalen är nära skolan här i byn så skulle komma mycket ungar och köpa godis och läsk osv. Sen om man har några datorer så skulle säkert några vilja sitta och lira lite. På sommarn kanske en del turister vill kika internet. Dock så kommer jag nog inte göra något av den idén hur som helst. Kommer däremot att köra på datorservice men inte ha någon lokal utan sköta de direkt hemifrån.

Men tack för svar!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Anledningen till alla som vill ha hjälp med datorn är att de inte behöver utväxla pengar o kvitton

Sen när det kostar så går man till någon man känner som gör det gratis...

Av den anledningen hjälper jag i stort sett aldrig folk med datorn.

Men visst.. om någon bjuder på middag som tack för hjälpen så kan det väl gå

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I Helsingborg iaf är det många kids (och vuxna) som drar till ett onlinecafé som heter GEC (http://www.gamecenter.se/news/default.asp?id=265). Det är trots allt kul att spela tillsammans irl och inte bara genom nätet. Jag tycker det låter som en bra idé, bara det görs bra!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Karaff:

Anledningen till alla som vill ha hjälp med datorn är att de inte behöver utväxla pengar o kvitton

Sen när det kostar så går man till någon man känner som gör det gratis...

Av den anledningen hjälper jag i stort sett aldrig folk med datorn.

Men visst.. om någon bjuder på middag som tack för hjälpen så kan det väl gå

Det är nog till viss del sant. Dock har jag fått betalt av dom flesta jag fixat datorer till även om jag inte bett om det. Så tror nog de kan fungera. Finns ju mycket småföretag här där jag bor också som man säkert skulle kunna få lite arbetstillfällen hos.

Skrivet av Cloudstone:

I Helsingborg iaf är det många kids (och vuxna) som drar till ett onlinecafé som heter GEC (http://www.gamecenter.se/news/default.asp?id=265). Det är trots allt kul att spela tillsammans irl och inte bara genom nätet. Jag tycker det låter som en bra idé, bara det görs bra!

Jo det kan nog fungera, dock är detta bara en liten by så vet inte hur mycket de skulle komma. Och ska man driva något sånt samtidigt som jag ska ha datorservice så blir de lite för mycket för mig att vara själv och har ju samtidigt inte råd att ha någon anställd.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Anledningen till alla som vill ha hjälp med datorn är att de inte behöver utväxla pengar o kvitton

Sen när det kostar så går man till någon man känner som gör det gratis...

Det där är dagens sanning.
Slutade också hjälpa folk förutom de närmast sörjande som såklart får support om de behöver.

På jobbet kan det komma folk som jag aldrig pratar med annars och fråga om de kan få hjälp.
Jag brukar säga 800 spänn i timmen, funkar alltid. Inte hjälpt en jävel på flera år.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av n1mda:

Det där är dagens sanning.
Slutade också hjälpa folk förutom de närmast sörjande som såklart får support om de behöver.

På jobbet kan det komma folk som jag aldrig pratar med annars och fråga om de kan få hjälp.
Jag brukar säga 800 spänn i timmen, funkar alltid. Inte hjälpt en jävel på flera år.

Dom flesta jag hjälpt har jag fått betalt av i alla fall. Så de där är nog lite olika de.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Dom flesta jag hjälpt har jag fått betalt av i alla fall. Så de där är nog lite olika de.

Fast när den där summan du får måste höjas för att kompensera för skatt och marknadsavgifter för att du ska kunna gå med vinst och följa lagen så kommer det nog inte vara lika många som behöver hjälp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Dom flesta jag hjälpt har jag fått betalt av i alla fall. Så de där är nog lite olika de.

Nu vet jag inte hur mycket du fått betalt innan. Men som Sentenced skriver så kommer du antagligen behöva höja priset när du ska betala skatt också.
Jag var i samma tankar som dig när jag var i din ålder. Men när jag räknade lite på det så la jag ner den idén.

För att få kunder så måste du som liten småföretagare ligga under de datorbutiker som finns som erbjuder service. De har ofta en relativt låg avgift för felsökning eftersom de i huvudsak lever på sin försäljning.

Som ett exempel så tar butiken jag brukar hänvisa folk som frågar om hjälp till 400 kr för en felsökning där de konstaterar felet och ger offert på att laga det. För att byta en komponent tar de sedan 250 kr. För att konkurrera skulle jag då få lägga mig på 300 kr för felsökning och 150 för byte av trasig komponent.

Säg att jag då som liten företagare har 10 datorer på en månad att byta komponenter på. Det skulle då ge mig en bruttovinst på 4500 kr. Efter avdragen moms har jag då kvar 3375 kr. Sen är jag lite osäker på vad man behöver betala för avgifter efter det. Jag antar att det är någon avgift till försäkringskassan och något för pension, men som sagt jag är inte säker.

Tänk dig då att få en reklamation på något som du måste byta. Då får du ligga ute med de pengarna tills du (förhoppningsvis) fått igenom din reklamation hos din leverantör. Sen för att felsöka någon dator kanske du behöver köpa en CPU, men så visar det sig att det var moderkortet som var trasigt. Vill inte kunden köpa CPU:n då så ligger du ute med de pengarna också tills du får den såld i bästa fall.

Det jag kom fram till var att det inte var speciellt lönsamt att starta en så pass liten verksamhet. Nu vet jag inte hur stor kundkrets du har nu, men tänk på att om du ska kunna betala alla avgifter som följer med företagandet så måste du antagligen höja priset. Då är det inte säkert att alla dina kunder stannar hos dig.

Det bästa tror jag är att starta en butik med serviceverkstad. Men då krävs det ett kapital för att starta upp butiken, köpa in lager och inredning till butiken och en buffert för de månader det kanske inte går så bra, för att kunna betala hyran m.m.

Jag vill inte skrämma dig. Men oavsett om du har en verkstad i ditt hem eller om du öppnar en butik/verkstad är det bra att göra en riktigt undersökning. Räkna på hur många kunder du har och vad du kan tänkas tjäna på det. Är det lönsamt eller inte? Gör hellre en lite tuffare kalkyl med lite garantiärenden osv så slipper du få en otrevlig överraskning den dagen.

Permalänk
Medlem

En liten snabb kalkyl över hur mycket du måste tjäna varje månad.
Först måste du räkna med lite fasta kostnader såsom hyra och annat som behövs. Kör du hemifrån blir det billigare såklart.
Det är svårt att uppskatta detta, men säg att det kostar ca 10 000:- + moms, det är troligen lite lågt räknat om du har en egen lokal.
Sedan vill du så klart ha lön, vi kan räkna på ca 20 000:- före skatt.

För att betala ut 20 000 i lön behöver du betala arbetsavgift och sociala avgifter, så total för att betala ut 20 000 kostar det bolaget ca 28 500:- (20 000 / 0.7). Sen vill du såklart ha semester, det är ytterligare 12%. Så i slutändan kostar det 32 000kr / månad

Om vi tar priserna som n1mda säger 400 för felsökning och 250 för byte av komponent så blir detta. 650 / 1.25 = 520kr in i bolaget och 130kr moms.
Så du måste sälja (10 000 + 32 000 ) / 520 = 81st reparationer per månad för att kunna gå runt på denna lön.

Som du ser så kostar det en del att driva eget. Mycket av pengarna försvinner till staten. Du får ut ca 14 000 efter skatt och staten ska ha 25 000.

Permalänk
Medlem

Och att få 81 kunder per månad i en liten by är nog inte det lättaste. Då måste du nästan ha en butik också. Men för att locka kunder kan du inte ligga speciellt mycket högre än internetbutikerna. Jag handlar en del i butiker för att jag tycker att man får mycket bättre service och det är enklare med garantier. Men klart jag är prismedveten också, det får inte skilja för mycket mellan butiken och komplett eller dustin t.ex.

Det är tufft att starta datorbutiker idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tjofras:

En liten snabb kalkyl över hur mycket du måste tjäna varje månad.
Först måste du räkna med lite fasta kostnader såsom hyra och annat som behövs. Kör du hemifrån blir det billigare såklart.
Det är svårt att uppskatta detta, men säg att det kostar ca 10 000:- + moms, det är troligen lite lågt räknat om du har en egen lokal.
Sedan vill du så klart ha lön, vi kan räkna på ca 20 000:- före skatt.

För att betala ut 20 000 i lön behöver du betala arbetsavgift och sociala avgifter, så total för att betala ut 20 000 kostar det bolaget ca 28 500:- (20 000 / 0.7). Sen vill du såklart ha semester, det är ytterligare 12%. Så i slutändan kostar det 32 000kr / månad

Om vi tar priserna som n1mda säger 400 för felsökning och 250 för byte av komponent så blir detta. 650 / 1.25 = 520kr in i bolaget och 130kr moms.
Så du måste sälja (10 000 + 32 000 ) / 520 = 81st reparationer per månad för att kunna gå runt på denna lön.

Som du ser så kostar det en del att driva eget. Mycket av pengarna försvinner till staten. Du får ut ca 14 000 efter skatt och staten ska ha 25 000.

Alltså har ju andra jobb så min tanke är att ha detta på sidan om. Har de som sagt hemma så har inga direkta utgifter. Provade på att driva något liknande när jag hade UF och Projekt och företaganda i skolan, dock är de ju långt ifrån samma sak. Jag tycker de känns bättre att de blir riktigt gjort och inte "svart". Först hjälpte jag bara lite kompisar men i små byar sprider sig de mesta ganska fort så blev snabbt mer och mer och då vill inte jag ta betalt svart. Vill att de ska vara riktigt. Så min tanke är inte riktigt att starta något multimiljon företag. Tycker de är roligt att skruva och bygga datorer på fritiden.

Skrivet av n1mda:

Och att få 81 kunder per månad i en liten by är nog inte det lättaste. Då måste du nästan ha en butik också. Men för att locka kunder kan du inte ligga speciellt mycket högre än internetbutikerna. Jag handlar en del i butiker för att jag tycker att man får mycket bättre service och det är enklare med garantier. Men klart jag är prismedveten också, det får inte skilja för mycket mellan butiken och komplett eller dustin t.ex.

Det är tufft att starta datorbutiker idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte ha någon butik utan endast en liten "verkstad" här hemma.

Men tack för bra svar!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker också att de ska bli en spännande erfarenhet att prova på att ha en egen firma/företag. Har fått fixa saker åt chefer och andra anställda på tex Ica och andra företag häromkring och som sagt, småbyar = sprider sig. Så kan tänka mig att man kanske kan få fixa lite datorrelaterat till småföretag. Då är de mycket lättare för dom om jag har ett eget företag istället för att dom ska krångla med att behöva anställa mig för att få de fixat.

Det bor också mycket gamla här som inte kan så mycket om datorer och inte heller vill köpa en ny, många sådana jag fått hjälpt. Sen när man söker jobb kan jag nog också tänka mig de är bra att ha på sitt CV. Datorer finns ju på i princip varje företag och dom har ju en tendens att krångla de vet vi nog alla.

Men jag vet inte så jättemycket om att starta eget, men som jag fattat de när de är enskild firma som de kallas så är det inga direkt stora utgifter om man kommer ha de hemma som jag. Om det inte går bra så får jag väl avveckla. Kommer nog iallafall prova på.

Men som sagt, tack för bra svar och tankar!

/Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Om det bara är som du tänker driva på sidan av något annat så är det ju bara att köra! Det krävs ju nästan ingen investering alls.
Lycka till!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tjofras:

Om det bara är som du tänker driva på sidan av något annat så är det ju bara att köra! Det krävs ju nästan ingen investering alls.
Lycka till!

Nä så har jag tänkt med. Blir lite prova på, går de bra så är de ju bara att utvidga. Känns inte som att man förlorar något på det.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Absolut på sidan av fungerar det ju bättre. Tänk bara på garantier/reklamationer när det blir så att du kanske hjälper vännens-väns-brors-systers-vän... dom kanske inte är lika förstående om det blir problem.

Bara en tanke! Dumt att få en kalldusch om det blir problem.