Permalänk
Medlem

Köpa ssd max 2000.

Tjenare, tänkte nu införskaffa en ssd på 120gb eller så. Har inte sån jäkla bra koll på dem men jag tänkte ha OS, WoW, Diablo3 (när det väl kommer...) och säkert mera skit som jag inte kommer på. Så har ni några tips på stabila och bra ssd diskar? Max 2000 skulle jag nog säga, kan gå lite över om det nu behövs.
Tackar i förväg

Permalänk
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Intels 510 finns att få tag på för under 2000

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnader mellan intels och smasungs? Är inte så jäkla high på SSD.

Permalänk
Medlem

Den Samsungen (128:an) är på väg till mig från Inet, kan snart ge dig feedback på den.
Som jag har förstått det så:

Intel = Långsam men väldigt stabil.
Sandforce (Corsair/A-Data) = Väldigt snabb men ostabil för en del.

Samsung är "new kid on the block", men hittils verkar det som att Samsung hamnar i kategorin "väldigt stabil och ganska snabb".
Jag kollade runt själv, bl.a här på sweclockers, och hittade ingen som ägde en strulande Samsung, så eftersom de är snabbare än intel och stabilare än sandforce, blev det en sådan. Det bästa av båda världarna!

Edit: Själv har jag kvar en Samsungmobil från ~2001 som jag faktiskt använder fortfarande, funkar hur bra som helst!
(på tal om kvalité då)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Kan rekommendera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922457
Force GT från corsair. Snabbare och bättre än Intels 510, finns nån recension av dem här på swec
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Kan rekommendera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922457
Force GT från corsair. Snabbare och bättre än Intels 510, finns nån recension av dem här på swec
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Kolla inte bara på prestanda.

Samsung 830 är ett smartare val än Corsair Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kolla inte bara på prestanda.

Samsung 830 är ett smartare val än Corsair Force GT

Varför? Bara för du säger det så betyder det ju inte att det är så
Utveckla gärna ditt svar lite mer

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken SSD du väljer ska du alltid uppdatera till senaste firmware. Så vitt jag vet krånglar inte någon enhet i skrivande stund med sensaste version. Min Force har inte bråkat nåt för mig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Varför? Bara för du säger det så betyder det ju inte att det är så
Utveckla gärna ditt svar lite mer

Force GT har random problem, inkompabilitet, hårdvarufel(DoA), mjukvarufel, firmware? Du hittar massor om problem efter problem med dem. Sök runt och du hittar poster som skrevs igår och idag om helt nyköpta corsair force GTs, det är en problem SSD.

Samsung 830 har DoA, blankt, inga uppror om problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör på http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-830-series-128... till min stationära.
Jag är i alla fall grymt nöjd. Inga installations problem. Bra hastighet. har endast haft den i en vecka men ändå så länge är den stabil (ta i trä). se till att köpa desktop till stationär eller Nb till bärbar. Det är iofs bara tillbehöver som är olika såg jag nu.

Visa signatur

Processor: i5 2500K Ram: 8Gb RAM 1333hmz
Moderkort: MK Gigabyte Z68XP-UD4 Socket 1155, Z68, ATX B3
Nätagg: Corsair TX 850W 80+
Gpu: Gigabyte Radeon HD6970 2GB Crossfire

Permalänk
Medlem

Så länge du tar 120GB+, eftersom du ska ha in WoW, det ligger runt 35GB på min SSD X) Så det blir Windows, de flesta program och WoW som får plats på den (Intel 80GB).

Tänk på att max överföringshastighet på stora filer är rätt ointressant, leta efter test på de små 4kB-filerna läs/skriv, samt åtkomsttiden. Oavsett modell så är de grymt mycket snabbare än en hårddisk där, mina laddtider i WoW sjönk från kanske 60s i ett Dalaran fullt med folk till kanske 10-12s Sen hjälper det ju WoW hela tiden eftersom det laddar in så många filer dynamiskt, till skillnad från spel som har en fast abna som kan laddas från start.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Känns som Samsungs 830-serie är just nu det smartaste valet. Jag är även själv i svängarna att lägga beslag på en sådan. Och jag har inte kunnat hitta en enda som har fått problem med den än, vilket i min värld är mycket viktigare än att löpa risken att få problem med andra SSDer. Och för det andra så behöver man inte kompensera med prestandan, den är fortfarande väldigt snabb, ligger i toppen bland dom snabbaste, vilket också är en fördel.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Intel SSD 160GB 320 Series - ger dig bra storlek och det är viktigare än maxprestanda för det betyder att du kan ha mer saker på SSD och även en "långsam" SSD är mycket mycket snabbare än vanlig HDD i verkligheten. Sen att det inte skiljer så mycket i sequetial write (kan även vara snabbare) med stripade RE diskar är en annan sak - de är ändå långsammare till det man oftast gör på en hemmaburk.

Stabiliteten hos Intel diskarna är väl värd den något lägre prestandan - fördelen är faktiskt att man kan ligga kvar på SATA-2 och slippa den osäkerhet som ibland följer med SATA-3 (känslighet för kablar och att SATA-3 komatibla portarna ofta ligger på ett annat obskyrt chip med bristande drivrutinsstabilitet).

Alla gör som de vill - men personligen så har jag svårt att förstå varför man skulle köpa någon av struldiskarna för att vinna en gnuta prestanda.

Permalänk
Medlem

Tror nog det blir en Samsung disk, verkar som det bästa valet för stunden
http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-830-series-128...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glaed:

Tror nog det blir en Samsung disk, verkar som det bästa valet för stunden
http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-830-series-128...

Du kommer inte bli missnöjd :)! Har själv en 256GB som funkat felfritt sedan jag satte in den. Min har i skrivande stund körts i 824timmar samt blivit påslagen 64 gånger. Under denna tiden har som sagt det inte blivit ett enda fel, blåskärm eller något.

Plug and play med andra ord.

Permalänk

Jag funderar själv på att skaffa en SSD. Vad kan ni säga om OCZ Agility 3? Priset på den är mer intressant för mig och det ser ut som prestandan är högre. Det är dock en Sandforce SSD men jag läste att alla problem är lösta nu (?)

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Avstängd

Vill du slippa strul och få bra valuta för pengarna är det Intel som gäller.
Bäst support, mjukvara för att se till att du får bästa möjliga säkerhet och prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Crucial M4 är ju helt ok också. Satte in en 128gb i min stationära i somras, har gått som en klocka sedan dess.

Permalänk
Avstängd

Anectodal evidence, fallbaserad bevisning är inte mycket att hänga i julgran. Jag har x den fungerar klockrent alltså är den bra har ingen som helst betydelse. Det som spelar roll är statistik från tusentals användare. Om jag inte minns fel ligger Intel bäst till med lägst returvärden och bevisligen bra prestanda per krona.