Nu är det dags igen, uppföljning - val av mediaspelare:)?

Permalänk
Medlem

Nu är det dags igen, uppföljning - val av mediaspelare:)?

Hej

Nu har jag börjat att närma mig val av mediaspelare (ff lite osäker då jag ev vill ha inbyggd hårddisk, men vi får se)och jag har kommit fram till 3 förslag:

* Western Digital Mediaspelare WDTV Live / Western Digital WD TV HD Live 802.11a/b/g / Ethernet / USB 2.0
* Boxee Box
* TViX HD M-6500A / 6600N

Vad tycker Ni? För mig är det viktigt att den klarar alla format och vad jag läst mig till så är det bara Boxee Box som klarar rar?! Samt att det är lätt att uppgradera. Fokus ligegr på film.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha en htpc med t ex Llano så är det nog boxee box som jag tror kommer fungera bäst(endast baserat på reviews)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för snabbt svar. Vad är en htpc samt Llano?

Skrivet av LTsm:

Om du inte vill ha en htpc med t ex Llano så är det nog boxee box som jag tror kommer fungera bäst(endast baserat på reviews)

Permalänk
Medlem

HTPC = Home Theater PC, alltså en Mediadator som är avsedd för film, musik och annan multimedia.
Llano = processorgeneration från AMD med inbyggd grafik som fungerar utmärkt för HTPC.
Artaiklar om Llano hos Sweclockers: http://www.sweclockers.com/arkiv?searchid=12953887&sort=score...

Permalänk
Medlem

Underbart forum, tack!

Skrivet av Hotcpu6:

HTPC = Home Theater PC, alltså en Mediadator som är avsedd för film, musik och annan multimedia.
Llano = processorgeneration från AMD med inbyggd grafik som fungerar utmärkt för HTPC.
Artaiklar om Llano hos Sweclockers: http://www.sweclockers.com/arkiv?searchid=12953887&sort=score...

Permalänk
Skrivet av Felicia1:

Hej

Tack för snabbt svar. Vad är en htpc samt Llano?

En htpc är en dator anpassad för media, vanligen kopplad till tvn och ofta liten, smidig och relativt billig. Llano är amd's senaste processorstruktur med inbyggd gpu, inriktat mot just det ändamålet. Men även äldre fusionkretsar (samma inriktning) skulle fungera. Det ger lite mer frihet i allmänhet än en färdig medias eMate.

Permalänk

Jag letar oxå efter en mediaspelare/htpc, det lutar åt en htpc för min del.
Men jag kan inte ett skit om vad man ska välja för komponenter!
Klarar Llano 1080p24?
Vilken av dem ska man välja?
Vilket moderkort ska man har till? Jag vill isåfall bygga på ett mini-itx.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag var inne och kika lite på en sådan, ASUS S1-Series S1-AT5NM10E, ION II men efetrsom jag som tidigare är lite "trög" på området så fortsätter jag med det:) Tanken med mediaspelaren var att vi har en dator som är mycket upptagen och tanken var att skaffa en mediaspelare så att t ex dottern och jag kan titta på film via mediaspelaren som t ex streamar från mitt närverk samtidigt som frugan använder datorn men vad är då skillnaden mot den s k htpc?

Skrivet av whiskerer:

En htpc är en dator anpassad för media, vanligen kopplad till tvn och ofta liten, smidig och relativt billig. Llano är amd's senaste processorstruktur med inbyggd gpu, inriktat mot just det ändamålet. Men även äldre fusionkretsar (samma inriktning) skulle fungera. Det ger lite mer frihet i allmänhet än en färdig medias eMate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Jag letar oxå efter en mediaspelare/htpc, det lutar åt en htpc för min del.
Men jag kan inte ett skit om vad man ska välja för komponenter!
Klarar Llano 1080p24?
Vilken av dem ska man välja?
Vilket moderkort ska man har till? Jag vill isåfall bygga på ett mini-itx.

Ja, Llano klarar 1080p
Moderkort så är det sockel FM1(fusion sockeln) och där är det helt ett budget val för dig eftersom du klarar dig på ett moderkort för 600kr men om du vill ha extra lull lull och funktionalitet så kan det bli dyrare. Du måste alltså bedöma dina behov själv.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Felicia1:

Hej

Jag var inne och kika lite på en sådan, ASUS S1-Series S1-AT5NM10E, ION II men efetrsom jag som tidigare är lite "trög" på området så fortsätter jag med det:) Tanken med mediaspelaren var att vi har en dator som är mycket upptagen och tanken var att skaffa en mediaspelare så att t ex dottern och jag kan titta på film via mediaspelaren som t ex streamar från mitt närverk samtidigt som frugan använder datorn men vad är då skillnaden mot den s k htpc?

I en riktig htpc så kan du, förutom allt en mediaspelare kan, surfa och utföra andra datoraktiviteter och du är mindre begränsad vad gäller filformat och kodningar, du kan med andra ord spela alla typer av mediafiler vilket ibland strular i mediaspelare. Men har du ingen mer datorkunnig i eller nära hemmet som kan fixa iordning systemet så är nog en vanlig mediaspelare, t.ex. Boxee box som nämnts tidigare, ett bättre allternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

I en riktig htpc så kan du, förutom allt en mediaspelare kan, surfa och utföra andra datoraktiviteter och du är mindre begränsad vad gäller filformat och kodningar, du kan med andra ord spela alla typer av mediafiler vilket ibland strular i mediaspelare. Men har du ingen mer datorkunnig i eller nära hemmet som kan fixa iordning systemet så är nog en vanlig mediaspelare, t.ex. Boxee box som nämnts tidigare, ett bättre allternativ.

Det är inte så svårt, det är bara att aktivera hemmadelning sen är det klart. Klart att han ska ha en htpc

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Det är inte så svårt, det är bara att aktivera hemmadelning sen är det klart. Klart att han ska ha en htpc

Visst, men finns det inte där så är en htpc avsevärt dyrare allternativ, när byggkostnad och liknande ska in i ekvationen. Kan tillägga att den support jag behöver sköta har fallit enormt sedan mina föräldrar gick över från en htpc till en tvix mediaspelare.

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Ja, Llano klarar 1080p
Moderkort så är det sockel FM1(fusion sockeln) och där är det helt ett budget val för dig eftersom du klarar dig på ett moderkort för 600kr men om du vill ha extra lull lull och funktionalitet så kan det bli dyrare. Du måste alltså bedöma dina behov själv.

Då ska vi se, Vad tror du om detta systemet?
Jag har inte valt chassi lr nätagg.

OCZ Vertex Plus SATA II
Asus F1A75-I Deluxe (Vill ha fjärr å trådlöst)
AMD A-Series A8-3850 2,9GHz Socket FM1 Box
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9)

Sen vad det gäller nätagg finns det väl passivt kylda som är typ som en adapter? Hittar ingen, nån som vet vad de heter? Räcker ett sånt nätagg till detta system?

Permalänk
Medlem

"det är bara att aktivera hemmadelning sen är det klart". Det låter bra men vad innebär det? Som jag har läst mig till så är det inte bara att skaffa sig en htpc som jag nämde tidigare (ASUS) utan det ska vara både det ena och andra eller?

Skrivet av LTsm:

Det är inte så svårt, det är bara att aktivera hemmadelning sen är det klart. Klart att han ska ha en htpc

Permalänk
Medlem

har du en modern TV, mid-high end så har du säkerligen möjlighet att spela upp filmer direkt i TVn, via DLNA eller USB ...

min LG har iofs bara USB, men tar verkligen allt man matar den med .....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hej

Har tyvärr bara hdmi uttag:(

Skrivet av fizzdan:

har du en modern TV, mid-high end så har du säkerligen möjlighet att spela upp filmer direkt i TVn, via DLNA eller USB ...

min LG har iofs bara USB, men tar verkligen allt man matar den med .....

Permalänk

Skapade en egen tråd så jag inte stör (min tråd)

Ha det gott och lycka till med din mediaspelare/htpc.
Jag hade satsat på en htpc om jag var du.

Permalänk
Medlem

Tackar! Vi får se vad det blir:)

Skrivet av hogberg1982:

Skapade en egen tråd så jag inte stör (min tråd)

Ha det gott och lycka till med din mediaspelare/htpc.
Jag hade satsat på en htpc om jag var du.

Permalänk
Medlem

Hej

Finns det tv apparater som man kan streama direkt från sitt nätverk alltså? / Att jag kan hämta filmer från min hårddisk på datorn?

Skrivet av fizzdan:

har du en modern TV, mid-high end så har du säkerligen möjlighet att spela upp filmer direkt i TVn, via DLNA eller USB ...

min LG har iofs bara USB, men tar verkligen allt man matar den med .....

Permalänk

Yes. jag har så på min tv. Men det funkar skit dåligt för mig. Den tappar kontakten med mediaserven hela tiden, å jag kör inte trådlöst. Den är seeeeeg i menyerna å så kan den inte ta subs till filmerna. Det finns säkert mkt bättre tv:s en den jag har men man blir ändå begränsad om man jämför med en htpc (dator).
Jag har en philips - 6000 serien. Jag har uppdaterat den men det hjälper inte heller. Så jag avråder dig från att köpa en sådan tv iaf. Alltså en philips.

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svar.

Skrivet av hogberg1982:

Yes. jag har så på min tv. Men det funkar skit dåligt för mig. Den tappar kontakten med mediaserven hela tiden, å jag kör inte trådlöst. Den är seeeeeg i menyerna å så kan den inte ta subs till filmerna. Det finns säkert mkt bättre tv:s en den jag har men man blir ändå begränsad om man jämför med en htpc (dator).
Jag har en philips - 6000 serien. Jag har uppdaterat den men det hjälper inte heller. Så jag avråder dig från att köpa en sådan tv iaf. Alltså en philips.

Permalänk
Medlem

Har du inte större tv än 40" kan du ju alltid köra med Apple TV2 och XBMC.
ATV2'an kan inte skicka ut mer än 720p på hdmi-porten men som sagt, jag hävdar att man inte märker skillnad på 720p och 1080p på 40".
Observera att ATV2 med XBMC dock kan decoda 1080p (men det som skickas ut är 720p)

ATV2 kostar ~900-1000kr inkl fjärr. XBMC är gratis

Apple TV 2

XBMC för iOS

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en 42 men den är bara HD ready och klarar inte mer än 720 p, då funkar det väl, eller?

Skrivet av Javis:

Har du inte större tv än 40" kan du ju alltid köra med Apple TV2 och XBMC.
ATV2'an kan inte skicka ut mer än 720p på hdmi-porten men som sagt, jag hävdar att man inte märker skillnad på 720p och 1080p på 40".
Observera att ATV2 med XBMC dock kan decoda 1080p (men det som skickas ut är 720p)

ATV2 kostar ~900-1000kr inkl fjärr. XBMC är gratis

Apple TV 2

XBMC för iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Då ska vi se, Vad tror du om detta systemet?
Jag har inte valt chassi lr nätagg.

OCZ Vertex Plus SATA II
Asus F1A75-I Deluxe (Vill ha fjärr å trådlöst)
AMD A-Series A8-3850 2,9GHz Socket FM1 Box
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9)

Sen vad det gäller nätagg finns det väl passivt kylda som är typ som en adapter? Hittar ingen, nån som vet vad de heter? Räcker ett sånt nätagg till detta system?

sitter i skolan då jag kan inte kolla det just nu men swec har gjort en video review på det moderkortet. och du har valt rätt llano

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej

Jag har en 42 men den är bara HD ready och klarar inte mer än 720 p, då funkar det väl, eller?

Absolut.

Lägger in en liten brasklapp att det kan vara lite fix med att jailbreaka och första gången du installerar, beroende på hur bra du är med kommandorad. Kolla guiden som jag länkade till.

I annat fall så tycker jag ATV2'an är grym. Stor som en hockeypuck, inga fläktar och ingen AC-adapterkloss på kabeln.
Efter man jailbreakat och installerat XBMC så finns dessutom alla apple-standardprogam kvar. XBMC kommer fram som ett program i AppleTVs meny.

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Javis:

Absolut.

Lägger in en liten brasklapp att det kan vara lite fix med att jailbreaka och första gången du installerar, beroende på hur bra du är med kommandorad. Kolla guiden som jag länkade till.

I annat fall så tycker jag ATV2'an är grym. Stor som en hockeypuck, inga fläktar och ingen AC-adapterkloss på kabeln.
Efter man jailbreakat och installerat XBMC så finns dessutom alla apple-standardprogam kvar. XBMC kommer fram som ett program i AppleTVs meny.

Permalänk
Medlem

Vad blev det till slut?