Problem med Noctua NH-D14, för låg RPM (ca 250 RPM)

Permalänk
Medlem

Problem med Noctua NH-D14, för låg RPM (ca 250 RPM)

Tjena!
Jag byggde mig en splitterny dator häromdagen och när allt var klart och klappat slog jag igång den och fick direkt upp CPU FAN ERROR på skärmen, jag såg i BIOS att min NH-D14 låg runt ca 250 RPM då CPUn var på 32 C. Jag kollade så att alla kablar satt som de skulle på min Rampage IV Extreme moderkort och de gjorde det, NH-D14 var kopplad med en Y-kabel till CPU_FAN connectorn. Eftersom temperaturen såg bra ut så hoppades jag att RPM skulle ändra sig då jag installerade Windows, men det låg hela tiden på samma.

Sedan gjorde jag ett stress-test, max för fläkten var 498 RPM då CPUn låg på 50 C. Jag har prövat koppla in kablarna in CPU_OPTional connectorn och ändra på kablarna i Y-kabeln men har fortfarande samma problem hela tiden. Jag har ej kopplat i LNA (Low Noise Adaptor).

Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska göra, jag har kollat runt men hittar inget som har ändrat på detta.

Jag skulle hemskt mycket uppskatta hjälp med det här.

Permalänk

Är det något fel på y-kabeln? Prova att köra med endast en fläkt och se om du får bättre fart. Har du flera uttag så kan du ju testa båda fläktarna samtidigt på var sitt uttag.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJADER:

Tjena!
Jag byggde mig en splitterny dator häromdagen och när allt var klart och klappat slog jag igång den och fick direkt upp CPU FAN ERROR på skärmen, jag såg i BIOS att min NH-D14 låg runt ca 250 RPM då CPUn var på 32 C. Jag kollade så att alla kablar satt som de skulle på min Rampage IV Extreme moderkort och de gjorde det, NH-D14 var kopplad med en Y-kabel till CPU_FAN connectorn. Eftersom temperaturen såg bra ut så hoppades jag att RPM skulle ändra sig då jag installerade Windows, men det låg hela tiden på samma.

Sedan gjorde jag ett stress-test, max för fläkten var 498 RPM då CPUn låg på 50 C. Jag har prövat koppla in kablarna in CPU_OPTional connectorn och ändra på kablarna i Y-kabeln men har fortfarande samma problem hela tiden. Jag har ej kopplat i LNA (Low Noise Adaptor).

Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska göra, jag har kollat runt men hittar inget som har ändrat på detta.

Jag skulle hemskt mycket uppskatta hjälp med det här.

Hur ser splittern ut? Är det en pin borta på ena så att du inte får dubbla varvtal som bråkar med varandra? Bör ju vara så att bara ena splittade kabeln har den gula varvtalstråden för att det ska fungera.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag mailade Noctua och fick svar på hur jag skulle fixa det, visar sig nämligen att Y-kabeln var trasig och när jag använde förlängnigskablar så fixade det sig först då jag slog av Q-Fan Control i BIOS.

Men tack för hjälpen båda två.