Datorn stänger av sig slumpmässigt, startar därefter inte upp.

Permalänk

Datorn stänger av sig slumpmässigt, startar därefter inte upp.

Hejsan Sweclockers !

Det är såhär att jag har ett problem med min dator.

Min dator bestämmer sig slumpmässigt efter ett par timmars användande att stänga av sig. Den väntar därefter nån sekund, försöker då starta men dör direkt igen. Den gör såhär hela tiden, såvida jag inte stänger av datorn och låter den vila ett tag. Sen när jag startar datorn efter typ 20 minuter så funkar den som vanligt igen.

Detta problem har jag inte märkt att det kommer om datorn Idlar.

Misstänker att det möjligen är nätagget då detta är ett riktigt NoName meck som jag aldrig hört talas om tidigare. Men jag vet inte om det kan ge sådana här symptom. (Inte jag som satt ihopa datorn från första början)

CPU: QuadCore Intel Core 2 Quad Q9650, 3000 MHz (9 x 333)

Minne: DIMM1: Kingston 2G-UDIMM 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
DIMM3: Kingston 2G-UDIMM 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)

Grafik: NVIDIA GeForce GTX 460 (768 MB)

Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Sound Card

HDD: SAMSUNG HD502IJ ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II) (Systemdisk)
Hårddisk WDC WD15EADS-00P8B0 ATA Device (1397 GB, IDE)

OS: Windows 7 Ultimate (64-Bit)

Behövs mer info så säg till !

Tackar på förhand ! // Fredrik

Permalänk
Medlem

Detta är typiskt orsak på hög värme. Kolla så CPU inte blir överhettad. När CPU går över en viss gräns så stänger den av dator för att inte skada den. Om inte den blir överhettad kan vara så andra komponenter blir det, såsom PSU. Börja därifrån.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i bios och trycka på "reset du default" eller vad det nu kan heta. har hjälpt mig en gång då jag hade ett liknande problem och datorn började stänga av sig själv.

Permalänk
Skrivet av Djinn1982:

Detta är typiskt orsak på hög värme. Kolla så CPU inte blir överhettad. När CPU går över en viss gräns så stänger den av dator för att inte skada den. Om inte den blir överhettad kan vara så andra komponenter blir det, såsom PSU. Börja därifrån.

Precis. Använd t.ex. HWinfo för att kolla temperaturerna. Är dom höga så kolla om kylaren sitter som den ska.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Satt och övervakade temperaturerna medans jag spelade Dirt3.

GPU'n sticker upp till runt 85 -87 grader och sen dör den. Jag gissar därför på att mitt problem ligger där. Sitter originalkylning på.

Vad rekommenderar ni ? Om produkt länka gärna till Inet/Komplett/Annan återförsäljare.

MVH // Fredrik

Permalänk
Medlem

Ja det ligger över normal på Q9650 - max operating temp 71,4 celsius, finns bra test på kylare här på sweclockers.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Att GPU blir så varm är inte jättefarligt, men inte bekvämt heller. Kan tänka mig att andra komponenter också blir aningen överhettade. Vad har du för chassi, och fläktar i den? CPU kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är typ bara sys-värme och cpuvärme som kan döda en dator. Och när det händer så TROR jag att du bsdoddar och har ett event i eventviewern. Kika bios på max tempen och kika HWmonitor om det var där skon klämde.

Mitt gamla GTX260 snurrade på 110 grader mot slutet, va inget som fick min dator att säga ifrån, va bara jävligt skönt om fötterna på vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Är typ bara sys-värme och cpuvärme som kan döda en dator. Och när det händer så TROR jag att du bsdoddar och har ett event i eventviewern. Kika bios på max tempen och kika HWmonitor om det var där skon klämde.

Mitt gamla GTX260 snurrade på 110 grader mot slutet, va inget som fick min dator att säga ifrån, va bara jävligt skönt om fötterna på vintern

Fat vad jag har hört så är 110C inte hälsosamt för en GPU heller?

Skickades från m.sweclockers.com