Är okunnig om överklockning. Undrar lite saker.

Permalänk
Medlem

Är okunnig om överklockning. Undrar lite saker.

Hej jag har en intel core i5 2500k och ett radeon 6950 2gb, som jag funderat på att överklocka. Men jag undrar hur det funkar med nätagg? Jag köpte bara ett 550w http://www.inet.se/produkt/6900305/fractal-design-tesla-550w-.... Har hört att man minst måste ha 650w+? Men vad händer egentligen om man har ett för klent nätagg? Funkar det bara inte att överklocka då? Jag har alltid tänkt att fläktar och moderkort har varit det som spelat roll. Mitt moderkort är Asus P8P67 EVO.

Permalänk
Medlem

Ett 550w nätagg räcker lungt för överklockning i din rigg. Hade du haft crossfire hade det blivit värre. Har du inte häller bytt ut CPU-kylaren från Intels stockkylare rekommenderar jag också dig att göra detta. CM Hyper 212+ duger bra och är mycket billig.

Se bara till att du läser på tillräckligt mycket om överklockning innan, så du i alla fall känner till grunderna.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd

En sån rigg drar MAX 350-400w så 550w räcker ju till MAX klocking me Ta det lugnt och lär dej grunderna först

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

kör du med orginalkylare? om du gör det så överklocke INTE utan att köpa en ny kylare först, kan också rekommendera hyper 212+!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu med orginal kylare, har väntat med kylare innan jag visste om ett 550w var tillräckligt. Men räcker det för att både överklocka grafikkortet och CPUn? Borde jag även köpa en fläkt och sätta på sidpanelen för grafikkortet om det är så att jag kan överklocka grafikkortet också? Skulle vara tacksam för exempel isåfall!

Permalänk
Medlem

Jadå, kolla sweclockers tester för att se ungefär hur mycket din rigg drar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Skulle behöva svar på om nätaggregatet räcker till att överklocka både mitt grafikkort och processorn? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Skulle behöva svar på om nätaggregatet räcker till att överklocka både mitt grafikkort och processorn? Tack!

Det borde funka utan problem, som sagt det är när du slänger in ett extra grafikkort som det blir för mycket.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 kan ju rekommenderas för det priset om du vill ha en billig kylare

Ligger på ca 55-60 grader efter 2 timmar i prime 95 på 100% load. på 4.2 ghz då

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kacke:

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 kan ju rekommenderas för det priset om du vill ha en billig kylare

Ligger på ca 55-60 grader efter 2 timmar i prime 95 på 100% load. på 4.2 ghz då

Är den vattenkylaren den bästa processor kylaren jag kan hitta för 400 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Är den vattenkylaren den bästa processor kylaren jag kan hitta för 400 kr?

Den eller HR-02 Macho, beroende på hur mycket plats du har. De kyler ungefär lika bra om man inte överklockar mycket, då går Machon lite bättre och tystare, men som sagt, den tar upp mer plats eftersom det är en luftkylare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Den eller HR-02 Macho, beroende på hur mycket plats du har. De kyler ungefär lika bra om man inte överklockar mycket, då går Machon lite bättre och tystare, men som sagt, den tar upp mer plats eftersom det är en luftkylare.

om man hade tänkt överklocka ganska mycket? Jag kan ta en bild på insidan av datorn och så vore det schysst om du kunde hjälpa mig bedöma om vattenkylaren får plats? Tack!

Bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/823/dsc0042sl.jpg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

om man hade tänkt överklocka ganska mycket? Jag kan ta en bild på insidan av datorn och så vore det schysst om du kunde hjälpa mig bedöma om vattenkylaren får plats? Tack!

Bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/823/dsc0042sl.jpg/

Finns bra med plats. Se till att fixa din kabeldragning bara, ser ju ut som ett råttbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Finns bra med plats. Se till att fixa din kabeldragning bara, ser ju ut som ett råttbo.

Haha du skulle se hur det såg ut innan. Dock så har jag dragit kablarna så gott som det går. Har nämligen inga hål som gör att man kan dra kablarna på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

om man hade tänkt överklocka ganska mycket? Jag kan ta en bild på insidan av datorn och så vore det schysst om du kunde hjälpa mig bedöma om vattenkylaren får plats? Tack!

Bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/823/dsc0042sl.jpg/

Som sagt, ju mer du överklockar, ju bättre är en HR-02 än vattenkylarna. Plus tystare med originalfläkt.

Du har ju inga höga kylflänsar på minnet, så jag skulle tagit en Macho.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har samma grafikkort och processor. Börja med att dra upp Grafikkortet till 890 eller 900mhz i MSI Afterburner. Du behöver INTE extra kylning. Tempen höjs KNAPPT. Du får mycket prestanda utan några som helst problem.

Processorn fick jag upp till 4.0ghz med kylaren man får med. 33c idle 77c load. 1.256 V

Köpte Cooler Master 212+ och Gentle Typhoon 1450rpm
Får upp processor till 4.5ghz. 33c idle 65c full load. 1.312-1.33 V

Överklocken höjde ~10-15fps i alla spel!

on topic: ja, du kommer klara dig med 550w och en bra kylare rekommenderas.

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Avstängd

Kör överklockad AMD 6-kärnig, med ett 6950. Lirar både Assasins creed Rev. och Modernwarfare 3 utan att ens nå 350 watt (Har en digital mätare) så det är skitlugnt med 550 watt. Tänk dock att ett 550 watt nätagg inte ger ut 550 watt, utan bara runt 80% om jag inte är helt ute och cyklar, p.g.a. sin effektivitetsgrad. Och min skärm ska visa "riktiga" watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Haha du skulle se hur det såg ut innan. Dock så har jag dragit kablarna så gott som det går. Har nämligen inga hål som gör att man kan dra kablarna på baksidan.

Plocka ur allt och dremla hål i chassiet, slipa bort vassa kanter och padda med gummi voila du har hål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Som sagt, ju mer du överklockar, ju bättre är en HR-02 än vattenkylarna. Plus tystare med originalfläkt.

Du har ju inga höga kylflänsar på minnet, så jag skulle tagit en Macho.

Skrivet av L1zard:

Har samma grafikkort och processor. Börja med att dra upp Grafikkortet till 890 eller 900mhz i MSI Afterburner. Du behöver INTE extra kylning. Tempen höjs KNAPPT. Du får mycket prestanda utan några som helst problem.

Processorn fick jag upp till 4.0ghz med kylaren man får med. 33c idle 77c load. 1.256 V

Köpte Cooler Master 212+ och Gentle Typhoon 1450rpm
Får upp processor till 4.5ghz. 33c idle 65c full load. 1.312-1.33 V

Överklocken höjde ~10-15fps i alla spel!

on topic: ja, du kommer klara dig med 550w och en bra kylare rekommenderas.

Fungerar MSI afterburner med ett Asus kort? Annars fungerar väl Asus SMart Doctor bra? Fast jag vet inte riktigt vad alla de tre sakerna man kan höja är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Som sagt, ju mer du överklockar, ju bättre är en HR-02 än vattenkylarna. Plus tystare med originalfläkt.

Du har ju inga höga kylflänsar på minnet, så jag skulle tagit en Macho.

Vad menar du med att jag inte har några kylflänsar på minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Vad menar du med att jag inte har några kylflänsar på minnet?

Ingen hög kylfläns, eller hur?

Om du hade haft det så skulle den kunna begränsa din valfrihet när det gäller CPU-kylare. (t.ex. att Macho inte skulle få plats, men 620 skulle funka ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ingen hög kylfläns, eller hur?

Om du hade haft det så skulle den kunna begränsa din valfrihet när det gäller CPU-kylare. (t.ex. att Macho inte skulle få plats, men 620 skulle funka ändå)

Jag har haft en Freezer Pro 7 innan. Så Machon borde få plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Jag har haft en Freezer Pro 7 innan. Så Machon borde få plats?

Jag har inte haft en Macho själv, men blackeagle skrev ju "Du har ju inga höga kylflänsar på minnet, så jag skulle tagit en Macho." så jag skulle tro att det funkar. Men kolla med ngn som vet säkert. Möjligen kan VRM-kylningen vara i vägen.

Permalänk
Medlem

Kör med MSI Afterburner, bästa valet enligt mig. Kolla om det funkar med GPU Z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Det blir nog att jag köper en Macho. Men är det advancerat att överklocka en processor? Är det bara att dra upp hastigheten som man kan göra med grafikkortet? Undrar även om jag kan dra upp grafikkorts Core Clock till max? ligger just nu på 900mhz. Jag undrar även vad Memory clock är och om man kan/borde dra upp MHzen på den också? Den ligger just nu på 1250 MHz

Permalänk
Medlem

Jag undrar följande: När man överklockar sin 2500K till säg 4.8GHz, vill man inte då disabla turbo boost funktionen? Är inte turbo boost funktionen en grej som gör att processorn arbetar i snabbare än default klock (3.3GHz) vid behov, upp till 3.8Ghz lr ngt sådant?