Företag och myndigheter skrotar datorer för 140 miljoner kronor – i onödan

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart. Men ska verkligen våra skattepengar hamna hos t.ex HP och andra jättar (som lägger alla pengar utomlands)?

Dom gör enorma vinster på dessa avtal, fler borde uppmärksamma det också. Säljer skitdatorer för 50-80% ren vinst. Men tydligen är det ok att pengarna ska kastas i sjön.

Jag håller med detta. Stockholm stad har lagt ner otroliga summor för att anställa "Volvo it" att sprida ut sketna delldatorer som de försöker hålla vid liv med svindyra serviceavtal. Det tog t.o.m flera år innan datorerna kom till skolan där de skulle användas, vilket gjorde att systemet redan var föråldrat när det kom till skolorna.

Det är skamligt hur dåligt detta "nya" system är. Är gymnasieelev och nästan varje lektion där en dator blandas in påverkas undervisningen negativt. En vanlig inloggning tar alltid 5 minuter, ibland mer. Ibland kommer man inte in alls.

Trots detta är hela systemet uppkopplat via stadsnätet, alltså höghastighetsfiber med en uppladdningshastighet på minst 70 Mbit/sec. Detta märks inte någonstans, inte ens via vanlig surf.

Kortfattat var hela systemet till och med en stor nedgradering från gammal teknik som hade exakt samma användarpotential.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Jag håller med detta. Stockholm stad har lagt ner otroliga summor för att anställa "Volvo it" att sprida ut sketna delldatorer som de försöker hålla vid liv med svindyra serviceavtal. Det tog t.o.m flera år innan datorerna kom till skolan som skulle användas, vilket gjorde så systemet redan var föråldrat när det kom till skolorna.

Det är skamligt hur dåligt detta "nya" system är. Är gymnasieelev och nästan varje lektion där en dator blandas in påverkas undervisningen negativt. En vanlig inloggning tar alltid 5 minuter, ibland mer. Ibland kommer man inte in alls.

Trots detta är hela systemet uppkopplat via stadsnätet, alltså höghastighetsfiber med en uppladdningshastighet på minst 70 Mbit/sec. Detta märks inte någonstans, inte ens via vanlig surf.

Kortfattat var hela systemet till och med en stor nedgradering från gammal teknik som hade exakt samma användarpotensial.

Skickades från m.sweclockers.com

Äntligen någon håller med en:)

Nä, men tråkigt att du och många andra får sitta på skit datorer, på grund av dom inte kan göra vettiga avtal.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fram till för något år sedan sparade jag på ALLT...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Alla storföretag jag jobbat på har haft hybris över att ha någon hårdvara i produktion som de inte finns ett service avtal på och det sorgliga är att det i många fall blir lika dyrt att teckna service avtal på hårdvara som är äldre än 3 år som att köpa helt ny hårdvara där avtalet ingår tex. första året.

Har t.o.m varit med om tillfällen så man blivit ombedd att avveckla fullt fungerade hårdvara för kunna köpa in ny så man fyller upp årets budget så att budget inte blir sänkt för nästa år.

Permalänk

På min pappas jobb så skrotade de en dator med intel 8400e och man skrotade den eftersom hårdisken kraschat.
(En ny disk hårdisk på 500gb korsade då ca: 350kr).
Man bytte den till en dator med också en 8400e fast i mini itx format.
Det gjorde de i somras

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Xtenzion:

Dagens energi konsumtion är långt ifrån hållbar, vi kommer att en dag inte ha några naturresurser kvar!!! Energin är slut!

Om man vill framstå som någorlunda intelligent så bör man inte hävda att energin kommer att ta slut. Bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Om man vill framstå som någorlunda intelligent så bör man inte hävda att energin kommer att ta slut. Bara ett tips.

Det är sant att energi inte kan ta slut, men den kan förvandlas till former som det är mycket svårt att utvinna den ur, som t.ex. värme.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL