Omlackering av Core 1000? - En liten fråga.

Permalänk
Inaktiv

Omlackering av Core 1000? - En liten fråga.

Hejsanhejsan allihopa.

Nu är det så att jag äntligen kommer ta tag i detta och faktist lackera om mitt lilla chassi som just nu inte används.
Har varit nere på Clas Ohlson och köpt 1 burk primer och 2 burkar vit matt färg.

Men ja sitter och funderar lite. Ja vet ju hur viktigt det är med underarbete och att köra väldigt tunna lager.

Men har lite funderingar angående "torktider" Hur länge ska ja vänta mellan varje lager? har för mig att det var 10-15 min?
Samt är det bäst att skruva ur alla popnitar och verkligen ta isär chassit fullt ut och sedan efter allt är klarmålat popnita ihop allt?
Och är det bäst att hänga upp delarna i taket så man kommer runt lite bättre med färgen eller funkar det lika bra att ha allt liggandes på backen?

Uppskattar snabba svar då ja börjar imorgon bitti
Kommer föra bygglogg! Dock med en Galaxy SII Men de får allt duga.

Permalänk
Medlem

jag ca 10 min brukar jag köra:) det bästa är ju om du kan lacka varje del för sig o sen sätta ihop det. men det är klart det funkar att lacka den som den är:P det är ju lättare att hänga upp delarna då du kommer åt lättare + att det är inte så lätt o lacka i "backen" får ju vänta på att färgen torkat. 1 timme eller ngt för att kunna lägga den på andra sidan o lacka den ju

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

sen om man använder sprayburk så brukar jag va noga med att kolla så det är en bred "stråle" den sprayar o inte "rund" skit stråle om du nu fattar vad jag mena?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

ha inte för bråttom med varje lager. hellre vänta för länge än att du väntar för kort tid.15-20min+ kanske? fast visst är det tunna lager torkar det kanske fortare såklart. så du kan ju känna på lacken på nått ställe lite försiktigt som inte syns sen när du byggt ihop datorn.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

måste man inte förarbeta först? slippa ner lite, iaf med sandpapper?
sen på slutet klar lack:D

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

ta ett fint sandpapper kanske 180+ och dra över ytorna om det är riktigt blanka tex många plastytor men vill man göra det bra ska man slipa allt och sen tar man lite t-röd på en trasa och torkar av allt så du ej får kroppsfet/fingerfläckar på det och sen låter du det ligga och torka typ 10 min så t-röden avdunstar, efter det är det på med primer och läs på burkarna om tork-tid, blir bäst så!
lycka till

EDIT: man behöver inte ha klarlack i detta fall för han ska ha den matt. skulle den vara blan så ska man måla den på samma vis och sen spraya ett tunt lager klarlack ovan på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

lacka inte för tunna lager heller det måste flyta ihopordentligt så du inte får flammor. Tänk också på att lacka nästa lager inom ca 2timmar annars kan du få resningar i lacken och det är verkligen inte kul. Alltså såfort det blir dammtort med matt vit färg ca 25 min på med nästa lager. Matt färg är lite känslg om den kommer från sprayburk du kan eventuellt köra ett par lager matt klarlack på så blir det reptåligare. mvh en hobbymotivlackare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

ta ett fint sandpapper kanske 180+ och dra över ytorna om det är riktigt blanka tex många plastytor men vill man göra det bra ska man slipa allt och sen tar man lite t-röd på en trasa och torkar av allt så du ej får kroppsfet/fingerfläckar på det och sen låter du det ligga och torka typ 10 min så t-röden avdunstar, efter det är det på med primer och läs på burkarna om tork-tid, blir bäst så!
lycka till

EDIT: man behöver inte ha klarlack i detta fall för han ska ha den matt. skulle den vara blan så ska man måla den på samma vis och sen spraya ett tunt lager klarlack ovan på.

finns matt klarlack. det skyddar lacken bättre.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

måste man inte förarbeta först? slippa ner lite, iaf med sandpapper?
sen på slutet klar lack:D

han skriver att han vet hur viktigt det är med under arbete osv...så jag tror han vet att han bör rugga upp ytan lite först

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166065:

Hejsanhejsan allihopa.

Nu är det så att jag äntligen kommer ta tag i detta och faktist lackera om mitt lilla chassi som just nu inte används.
Har varit nere på Clas Ohlson och köpt 1 burk primer och 2 burkar vit matt färg.

Men ja sitter och funderar lite. Ja vet ju hur viktigt det är med underarbete och att köra väldigt tunna lager.

Men har lite funderingar angående "torktider" Hur länge ska ja vänta mellan varje lager? har för mig att det var 10-15 min?
Samt är det bäst att skruva ur alla popnitar och verkligen ta isär chassit fullt ut och sedan efter allt är klarmålat popnita ihop allt?
Och är det bäst att hänga upp delarna i taket så man kommer runt lite bättre med färgen eller funkar det lika bra att ha allt liggandes på backen?

Uppskattar snabba svar då ja börjar imorgon bitti
Kommer föra bygglogg! Dock med en Galaxy SII Men de får allt duga.

När jag började lacka mitt 800D så borrade jag bort alla popnitar, och kom ihåg hur allt satt då det blir betydligt mer delar än vad man förväntar sig.
Torktid står på burken, finns upp till ett dygn innan allt har härdat bra.
sen går det åt rätt mycket färg då jag förespråkar att lacka ett par omgångar.

Och när du lackar, ta en sida i taget.
och när dom är lackade och torkade tar du andra sidan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Läs på sprayburken vad de rekommenderar för väntetid mellan olika lager, då det kan skilja kraftigt från färg till färg.
Hammarlack t.ex. är väldigt känsligt för det där med torktider. Där har du en tidslucka under vilken du får lägga på fler lager, missar du den måste du vänta tills färgen härdat (eller något i den stilen vill jag minnas att det var).

Så läs på förpackningen! (:

Permalänk
Medlem

Galleritvång!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Läs på sprayburken vad de rekommenderar för väntetid mellan olika lager, då det kan skilja kraftigt från färg till färg.
Hammarlack t.ex. är väldigt känsligt för det där med torktider. Där har du en tidslucka under vilken du får lägga på fler lager, missar du den måste du vänta tills färgen härdat (eller något i den stilen vill jag minnas att det var).

Så läs på förpackningen! (:

Det stämmer bra det! Och en viktig sak med just hammarlack är att har man en gång målat med hammarlack kan man inte måla över det med någon annan färg förutom hammarlack. Vill man måla med annat fabrikat och typ av färg måste i så fall ytan göras stål/plåt ren, Dvs helt fri från den gamla hammarlacken.

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för alla svar.
Men det med torktider som vissa skrev att kolla på burken, jag kör med Clas Ohlson's färg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028641
Och det står inga tider alls på burken så jag kommer vänta en 15 minuter mellan varje lager.
Kommer nog börja imorn då garaget är väldigt kallt just nu och värmefläkten står på farsansjobb.
Och det kommer bli ett galleri !

Edit: Och ja kommer föra ett bra underarbete, både rugga upp ytan lite lätt samt tvätta med t-röd eller liknande och sedan köra 1-2 lager primer tunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166065:

Tack så mycket för alla svar.
Men det med torktider som vissa skrev att kolla på burken, jag kör med Clas Ohlson's färg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028641
Och det står inga tider alls på burken så jag kommer vänta en 15 minuter mellan varje lager.
Kommer nog börja imorn då garaget är väldigt kallt just nu och värmefläkten står på farsansjobb.
Och det kommer bli ett galleri !

Edit: Och ja kommer föra ett bra underarbete, både rugga upp ytan lite lätt samt tvätta med t-röd eller liknande och sedan köra 1-2 lager primer tunt.

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8%20PROPST.PDF
Torktider mm;) Fast stirra dej inte blind på vad som står. Beror lite på hur tjockt lager / hur varmt i rummet mm. Brukar synas rätt bra när färgen torkat upp lite så man kan lägga nästa.

Permalänk
Inaktiv

Tackar!
Men hur blir det då? måste jag vänta runt 2 timmar tills ja kan köra nästa lager?
Har ju läst massor där dem kör varje lager efter en 10-20 minuter bara?
Torktid (*) till helt torr : 5–10 minuter
Klibbfri : 10–20 minuter
Härdad/övermålningsbar : 2 timmar

Permalänk
Medlem

5-10min rekomenderad väntetid mellan lager. (går förmodligen utmärkt 5-20min) Efter 2 timmar är den härdad o du måste rugga ytan för o att få den nya färgen att fästa bra.

Permalänk
Inaktiv

Ahh.. Då fattar jag. Ska ut i garaget och slå på värmefläkten så det blir lite varmt o skönt. sen ska ja borra ut ett par popnitar så toppen samt hårddiskburen blir lösa sen ska man slipa ner ytan lite lätt och se om farsan har lite t-röd eller liknande, annars får man väll ta o köpa det imorn.
Men om han har det så blir det 2 lager primer idag! eller 1 kanske? vad är bäst :s

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att jag har iallfall börjat med projektet!
Var på väg och borra bort 5.25" vaggan.. Men!
hade en liten för liten borr så skruve tog inte med popniten.. sååå... man tog en sprillans ny morakniv och bände lite.. vilket ledde till... ja.. blod..
Skar mig lite halvdant på pekfingret och blev ett 2cm långt jack som är relativt djupt då det var med nästan full kraft.
Såå kommer dröja 1-2 dagar till innan jag fortsätter då jag är öm och har problem med att använde fingret
Menmen.. shit happens!
Och dagens visdomsord blir.. Ge aldrig en trött, ivrig 17åring en sprillans ny morakniv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166065:

Men om han har det så blir det 2 lager primer idag! eller 1 kanske? vad är bäst :s

Färg på chassit idag? Är det svart eller nått mörkare skulle jag rekomendera 2. Annars om det är vit idag och du inte har några ytor som är är plastrena/plåtrena skulle jag skippa grunden helt.

Tråkigt med fingret men sånt som händer;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

sen om man använder sprayburk så brukar jag va noga med att kolla så det är en bred "stråle" den sprayar o inte "rund" skit stråle om du nu fattar vad jag mena?

ville bara säga att man kan köpa nya huvud till dina burkar, kostar typ 10kr på järnia, vet inte om ni ha den, men testa dej fram, glöm inte att lägga upp lite bilder;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166065:

Menmen.. shit happens!
Och dagens visdomsord blir.. Ge aldrig en trött, ivrig 17åring en sprillans ny morakniv!

kolla så att du har gjort rent såret ordentligt, kolla så att den inte luktar eller något sånt,(jag e oxå 17;D) för att jag har oxå skurit mej med kniv en gång, körde en snabbis rengörning, men det räckte inte, trodde att det var som vilket kniv sår som helst, men gick till sjukhuset till slut, de kollade mej och berättade hur farligt det var, sen fick jag en massa sprutor(i axeln och så), och sa också om jag inte hade kpmmit itid skulle de har varit tvungna att skära* XD och nu sitter man med ett sår i naken, kapskivan gicksönderXD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gulbanan:

kolla så att du har gjort rent såret ordentligt, kolla så att den inte luktar eller något sånt,(jag e oxå 17;D) för att jag har oxå skurit mej med kniv en gång, körde en snabbis rengörning, men det räckte inte, trodde att det var som vilket kniv sår som helst, men gick till sjukhuset till slut, de kollade mej och berättade hur farligt det var, sen fick jag en massa sprutor(i axeln och så), och sa också om jag inte hade kpmmit itid skulle de har varit tvungna att skära* XD och nu sitter man med ett sår i naken, kapskivan gicksönderXD

Ofan haha Nae för min del blev de o skölja under lite vatten lite snabbt sen hålla ett tryck med papper så det sluta blöda
Läker finfin och såret håller på o "slutas igen" lite öm vid direktkontakt bara, men har nu fått på 1 lager primer samt1-2 lager vit färg.