Ljudnivåer och billiga chassin

Permalänk
Medlem

Ljudnivåer och billiga chassin

Hejsan!

Jag har byggt en PC med ett Cooler Master Elite 330 Black chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115353

Trevligt chassi, även om jag kanske i efterhand ångrar att jag inte skaffade ett chassi med nätaggregatet i botten, eller byggde en micro-ATX dator

Det är ganska slammrigt om man har 2x 120mm fläktar utan pwm och två hårddiskar. Den ena hårddisken som jag har för boot är på 7200 rpm, någon form av samsung.

Frontfläkten borde vara en Scythe http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=514617
den ser hursomhelst ut så här. Kullager, dessa ska väl låta mindre vid höga varvtal, men jag tycker inte att den låter behagligt över 600 rpm. Jag försöker hålla den där ikring. Blir lite av ett lågfrekvent metalliskt "Vrrrrr".

Bak/Rear/PWR fläkten är standard och förmodligen "vätske buret lager" om man kan kalla det så. Den låter lite i höga varv, men inte metalliskt som den andra.

Jag har även ett GTX 560 TI med Gigabytes egna fläktlösning. Den ger upphov till ett karakteristiskt "vrrr" med.

Jag funderar på hur jag kan få datorn tystare, jag har köpt en varvtalsbegränsare så jag ska skulle få ner frontfläkten 12V -> 7V. Jag vet dock inte om det fungerar eftersom fläkten inte föll med 50% som den borde. Den föll från 1400 till kanske 1150 rpm. Jag har en PWM port som levererar en lägre spänning till den här fläkten och då kör jag på den och får 600-700 rpm.

Jag har ett stoppningsmaterial för dynor hemma som jag provat att klippa ut och maddrasera runt bakpanelen och under PCI och PCI-E enheterna. Det är 2-3 cm tjockt och halvtunnt. Det är ju inte gjort för ändamålet, men verkar ge en förbättring.

Jag hörde att man kunde limma pop-nitarna i chassit, gör man det med limpistol då?

Fläktarna är hängda med de vanliga skruvarna, blir vibrationerna och slammer märkbart bättre om man byter till gummi/silikon pinnar?

Är det något annat man kan göra och om jag köper ett annat chassi, vad ska jag då ta hänsyn till? Jag tänker att tjockare plåtar är bra och att plåtarna är hårda/stabila och inte kränger, för jag antar att vibrationer kan uppstå då.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Chassifråga i lagringsforat - man tackar - tycks vara här folk anser att experterna finns.
Fläktarna kan du varva ner med tex. motstånd eller med mobots egen fläktkontroll.
Gummipinnar KAN ge en del men inte allt.
I vissa chassin kan du få resonansvibrationer, kan dämpas med dämpmaterial.

Sen e frågan va du skaha burken till, ja menar spelaru så låter ju spelet å då kan du inte höra fläktarna/diskarna.

Vissa diskar kan du sätta AAM (HD Tune) på vilket får ner ljudnivån en del.

Sen får man inte va FÖR gnällig avseende ljud, ja menar har du ungar, kärring, bil, MC, TV, radio, grannar etc. så låter det HEEELAAAA TIIIIDEEEN. Öronproppar kan va ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ljuddämpade mattor brukar ge bättre ljudbild och samtidigt stabilisera chassin som annars känns sladdriga

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Hmm, du har rätt. Jag tänkte göra en tråd om hårddiskarna, men det handlar mer om ljudnivåer och jag vet inte var jag ska lägga tråden riktigt. En mod får gärna flytta tråden åt mig, det var ett litet misstag bara brukar inte bli såhär
Ljuddämpande mattor, ok jag ska se. Jag kan ju klä om hela chassit, blir nog prima skrivbordet slammrar med när baselementet/suben går, pappskivor så det kanske skulle behövas också

Jag gjorde så att jag lade min bootdisk, Samsung på en bit av det här materialet jag har och det blev tystare, samtidigt gick temperaturen upp från vanliga 28-32 till 38-40. vad jag har hört så är vanliga hårddiskar bra i intervallet 35-40 ungefär så det gör inte något alltså om det blir lite varmare.

Har jag rätt?

Vidare, jag har ett 5.1 system så jag är lite känslig för ljud Det är ok om man har hörlurar och har fläktarna på full. man hör ändå bra. Jag har 5.1 för jag ser film på datorn mer nu när jag har 16:9 och det blir en ok känsla. 2.1 hade väl duget dock.

Jag spelar ju och då spelar det inte så stor roll (höhö!), men när man ser på någon film där det är tyst så har man ett surrande vilket förstör lite

Jag ska nog hålla mig till fläktlöst chassihus i fortsättningen och ett par STOOORA fläktar för ventilation, 240 mm kanske. Då lär man få ner ljudnivån lite. Låga varvtal är lösningen, tyvärr har jag ingen vidare kontroll i bios. Det är ett Gigabyte moderkort, och jag kan ha automatisk fläktkontroll om det är pwm. men fläktarna är inte pwm så dom går hur fort dom vill om jag inte delar volten. varför är inte pwm vanligare för chassifläktar? då kan man ju bara stänga av styrningen om man vill och få full styrka när man känner för det? kanske för att dom inte läser några temperaturer ordentligt iaf, vad vet jag

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Med SpeedFan kan du få full koll på fläktarna. Har du 12:or framför diskarna behöver dessa bara slösnurra (=heltyst) för att kyla diskarna. Sen finns ju vätskekylning till CPU'n för en billig penning.

Passiv kylning till graffat går ju alltid att ordna.

Permalänk
Medlem

Körde ett Elite 340, med 120 mm framtill och bak. Satte på en ljuddämpningsmatta på ena sidan och kopplade fläktarna och CPU till en zalmanfläktkontroller. Tyst som fan. Lite surr från hårddisken som satt skruvad rakt i buren, men annars snudd på ljudlös.

Fläktkontroll är ett rätt bra tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Byt dämpmotstånden så du får ner spänningen till 5v i stället för 7v. Finns hos Kjell.