Permalänk

välja hdd

Hej jag tänkte införskaffa en ny hårdisk (min gamla är seg) men vad ska man köpa? Ska man välja en ssd eller en stor hårddisk men isåfall vilken? Tack på förhand:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad för hårddisk du ska köpa beror ju förstås på vad du ska ha den till.
För systemdisk är SSD det som rekommenderas.
För lagring behövs inte SSD (både oekonomiskt och onödigt), där kan du lika gärna köra med en low-power disk (5400/5900rpm´s diskar)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Skrivet av apophis_84:

Vad för hårddisk du ska köpa beror ju förstås på vad du ska ha den till.
För systemdisk är SSD det som rekommenderas.
För lagring behövs inte SSD (både oekonomiskt och onödigt), där kan du lika gärna köra med en low-power disk (5400/5900rpm´s diskar)

bara en intern snabb så jag kan lagra mycket o kunna söka igenom den ganska snabbt (inte systemdisk)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du behöver ingen snabb disk för lagring, de low-power diskar som finns idag räcker gott och väl för detta ändamål.

Exempelvis denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489

Edit: mobil-sidan = http://m.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Du behöver ingen snabb disk för lagring, de low-power diskar som finns idag räcker gott och väl för detta ändamål.

Exempelvis denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489

Edit: mobil-sidan = http://m.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489

Ryktesvägen så är ju Seagate inte att lita på. Jag har dock inte den erfarenheten, men du kan ju överväga alternativ från Samsung eller Western Digital.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Ryktesvägen så är ju Seagate inte att lita på. Jag har dock inte den erfarenheten, men du kan ju överväga alternativ från Samsung eller Western Digital.

Vi har Seagate i våra lagringsservrar på jobbet, och de funkar bra. Visst har det varit diskar som slutat funka, men bara 2 st hittills sen vi körde igång systemet vi har nu som använts i 1-2 år, utav ungefär 100 diskar totalt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av daolo:

Ryktesvägen så är ju Seagate inte att lita på. Jag har dock inte den erfarenheten, men du kan ju överväga alternativ från Samsung eller Western Digital.

Man kan inte lita på något märke
Mig veterligen är Seagate att lita på lika mycket/lite som andra märken. Dom har dock haft tidigare serier som har varit mindre bra, men om man ska tänka på det sättet kan man inte köpa något märke då alla märken har haft problem med någon modell. (Läs: IBM Deathstar)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

tänkte också installera program på den också*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ludwig Aspegren:

tänkte också installera program på den också*

Använd ssd för applikationer och ev spel. Mekanisk hårddisk för lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"