Kan hårddiskar störa varandra?

Permalänk
Medlem

Kan hårddiskar störa varandra?

Hejsan!

Håller på att utreda ett märkligt fel jag har i min burk. Jag har tre diskar, en WD raptor som systemdisk samt två WD Caviar Green. Dessa sitter tätt ihop i samma "bracket" i chassit.

För ett litet tag sen ville inte datorn ta sig längre än till POST screen och jag fick upp meddelande om att jag skulle välja boot device i BIOS. Konstigt tyckte jag, allting har fungerat bra tidigare. Går in i BIOS och ser att min raptor inte längre finns listad. Fan, tänkte jag, orkar inte med ännu en systemdiskkrash. Började felsöka lite smått och har dragit följande slutsatser:

-Om jag bara har ström och sata kabel till raptorn bootar den precis som vanligt.
-Om jag kopplar in ström till de andra två diskarna(det räcker med ström, sata behövs inte för att felet ska uppstå) får jag ovanstående fel.
-Jag har provat alla möjliga kombinationer med diskarna i olika sataingånger på MB samt olika linor från nätagget med samma resultat.

Jag var påväg att ge upp men provade en sista sak, nämligen att köra raptorn utanför datorn. Raptorn utanför och båda greendiskarna inkopplade som vanligt i chassit. Och döm av min förvåning när detta fungerar! (peppar peppar, ta i trä)

Så nu till min fråga: Kan det vara så att mina två lagringsdiskar ger ifrån sig någon typ av EM-strålning som stör min raptordisk så att den inte startar ordentligt? Om detta är fallet kan de då störa andra komponenter i datorn också? Greendiskarna är inte äldre än något år.

Permalänk
Skrivet av Marhabba:

Hejsan!

Så nu till min fråga: Kan det vara så att mina två lagringsdiskar ger ifrån sig någon typ av EM-strålning som stör min raptordisk så att den inte startar ordentligt? Om detta är fallet kan de då störa andra komponenter i datorn också? Greendiskarna är inte äldre än något år.

Osannolikt men kanske inte omöjligt om de är defekta, men mycket mer troligt är att det är någon form av belastningproblem. Någon disk som kortsluter eller att nätagget är underdimensionerat

Permalänk
Medlem

Kan vara din psu som håller på att dö.

blås rent damm och annat.

testa att uppdatera bios också.

och kör en back-up på någon extern disk för att vara på säkra sidan.

Permalänk

tycker det verkar som värmeproblem

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Om någon av diskarna vibrerar (mer än normalt) finns det risk att vibrationerna kan störa närliggande diskar.

Har varit någon tråd om det på SweC för länge sedan...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Strömmatningen som bråkar troligen. I riktiga NAS och servrar har man ofta en power sequencing för att inte starta alla hårddiskar samtidigt - vissa hdd drar riktigt mycket ström i spinn-upp när de är kalla och har man många diskar så kan detta ge problem.

Vibrationer från fläktar har jag upplevt att de har stört diskar.

Permalänk
Medlem

Många snabba svar:) Man kan alltid lita på SweC!

Ang psu/belastningsfrågan: Sitter på ett 550w corsair 80+. Alla diskar har egen lina och min övriga config borde inte dra speciellt mkt: 775 sockel med C2D och geforce 560, allt ocklockat.

Ang värme/vibration: Raptorn i sig är 10k rpm, men skulle den störa sig själv då? Har fläkt framför diskarna, kanske denna som skapar vibrationer. Dock startar ju raptorn trots fläkten så länge de andra två diskarna inte är inkopplade.

Nu sitter de iaf i varsin bracket och so far so good. Får väl se hur länge det håller sig:P

Permalänk
Rekordmedlem

Diskar kan störas via vibrationer, men det brukar inte vara nått problem innan du skakar dem rejält typ lagringsservrar eller fordon, hemma har du troligen inte de problemen med vibrationer om allt är helt, men en skakande fläkt eller höga ljud kan förstås slå ut diskarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Raptorer och alla RE-diskar från WD har RAFF för att klara servermiljö med starka vibrationer, däremot inte vanliga Green-diskar. Krånglar VR men inte Green tror jag mer på strömförsörjningsproblem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro