Permalänk

Skulle denna htpc:n funka?

Hej.

Jag ska bygga en htpc till sovrummet. Den ska därför vara tyst som en mus
Detta är vad jag har tänkt att ha i den. Vet inte om jag har missat något så kom gärna med kommentarer eller ändringar!

OCZ Vertex Plus SATA II
Asus F1A75-I Deluxe (Vill ha fjärr å trådlöst)
AMD A-Series A8-3850 2,9GHz Socket FM1 Box
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9)
Streacom FC5OD (Svart) Den passiva kylningen ska fungera med detta chassit om jag har fattat rätt. (info)
Picopsu 150XT / AC-DC 12v 12.5A 150w adapter

Det största kravet är att den klarar 1080p (24 bilder per sekund). Jag har en tv som klarar det. Jag ska inte ha den till något annat!
Jag ska streama alla filmer så jag behöver ingen fet HDD.
Kommer att köra win7 eller linux på det. Det spelar ingen större roll. Kommer oxå att köra med xbmc som mediacenter. Val av os beror på vad som kör filmerna bäst.

Hittar ni något att ändar på så kom gärna med förslag. Jag är ingen fanboy så fabrikat av komponenter spelar ingen roll. Jag vill helt enkelt ha de bästa komponenterna till mitt ändamål! =D

Permalänk
Medlem

När jag frågade Streacom om vad FC5:an klarar för TDP fick jag detta svar:

Citat:

It can easily hande 65w-72w TDP.. we tested it with arround 100watt..it works, but not our advice...

A8 3850 har en TDP på 100W så du kommer ligga på gränsen av vad chassit klarar att kyla.

Men om du väljer A8 3870 som är upplåst och inte kostar många kronor mer så kan du optimera TDP mot prestanda på ett bättre sätt - kanske kan vara en idé om du vill ha en A8:a.

En annan flaskhals ifall du kör på en A8:a är picoPSU:n som "bara" är på 150W, om du läser testerna på 3850 så ser du att den drar mer än så när den lastas ner helt. Men det kan även det avhjälpas med undervoltning/underklockning/borttagning av kärnor.

Jag hade tagit 2x4Gb minne, bara för att det är så billigt idag! Eller en 4Gb sticka så kan du stoppa i en till senare om lusten faller på.

32Gb SSD är i snålaste laget om du ska installera Win7 tycker jag, men visst går det att optimera och ha sig så att operativet inte tar så stor plats...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Tack för svar

Om jag byter till AMD A-Series A6-3600 2,1GHz Socket FM1 Box (65w)
byter till 60gb hdd å 8bg ddr3

Då borde ju chassit klara av processorn iaf.
Hur tar jag reda på hur många watt ett komplett system kräver? Så man inte köper för klent nätagg! Eller funkar 150w till den processorn?

Permalänk
Medlem

Du kan ju skippa SSD:n helt och köra openelec på en USB-sticka oxo, om du BARA kommer köra XBMC. Fast vill man ha lite fler program såsom Spotify och annat så är ju ett vanligt operativ att föredra.

Med 3600 så blir det kanon. Du missar det lite vassare grafikkortet i A8:an men det märks nog inte ur HTPC-hänseende.

Det räcker med 4Gb egentligen, men för en hundring till så får man dubbelt med minne.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Du har valt FC5 för dess form antar jag?
Annars har du ju FC8 som är billigare med samma funktion, det ska dessutom klara 100W TDP, men då tror jag man behöver fler heatpipes än de 2 som medföljer.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

A8 är ju sjuk overkill i en HTPC som bara skall vara till film, och dessutom förväntas vara tyst.
Spara en massa pengar och skaffa ett kort med en E-350/E-450 istället.
BIlligare och en bråkdel av värmen som måste kylas.

Permalänk
Skrivet av nafs:

Du har valt FC5 för dess form antar jag?
Annars har du ju FC8 som är billigare med samma funktion, det ska dessutom klara 100W TDP, men då tror jag man behöver fler heatpipes än de 2 som medföljer.

Ja precis, jag har valt FC5 för jag gillar formen

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

A8 är ju sjuk overkill i en HTPC som bara skall vara till film, och dessutom förväntas vara tyst.
Spara en massa pengar och skaffa ett kort med en E-350/E-450 istället.
BIlligare och en bråkdel av värmen som måste kylas.

Jag byggde en htpc på ett Asus AT3IonT-I Deluxe. Men den klarade inte alla 1080p filmerna, den klarade de flesta men inte alla (alltså det laggade)! Jag vet inte om AMD:s motsvarighet är bättre? Asus AT3IonT-I Deluxe klarade inte heller att köras helt fläktlöst trots att det är passiv kylt. Så jag vet inte om jag vågar satsa på en "komplett" lösning, då det inte fungerade sist. Men det kanske funkar nu för tiden. Eller?

Poängen är ju lite att utnyttja kylningen i chassit jag har valt. Å sen får det gärna vara lite overkill så jag vet att jag har till godo och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte köpa en komplett lösning (även om jag anser det vara mycket smidigare/snyggare).
Allt du behöver ändra är ju moderkortet i ditt paket, och du klarar dig även med en betydligt klenare PSU.
Och en E-350/E-450 klarar -garanterat- att spela alla former av mediafiler du kastar mot den.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du behöver ju inte köpa en komplett lösning (även om jag anser det vara mycket smidigare/snyggare).
Allt du behöver ändra är ju moderkortet i ditt paket, och du klarar dig även med en betydligt klenare PSU.
Och en E-350/E-450 klarar -garanterat- att spela alla former av mediafiler du kastar mot den.

Jag kanske missförstår dig
Det jag menar men en "komplett" lösning är ett moderkort med integrerad gpu cpu. Det är väl ett sådant du menar eller?
Om det är det funkar det då till alla filmer så det flyter på hundra till alla filmer i xbmc + att jag inte behöver någon fläkt?
Du får gärna länka vad det är du menar typ cpu, mobo.. sry jag ä lite trög

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890
T.ex, men tillgången på just E-450 verkar vara lite sisådär.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736
Är bara marginellt (ett par %) slöare.
Och jag tycker även att du ska investera i 8gb minne, inte för att det ger nån direkt prestandafördel utan för att det knappt kostar nåt extra

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890
T.ex, men tillgången på just E-450 verkar vara lite sisådär.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736
Är bara marginellt (ett par %) slöare.
Och jag tycker även att du ska investera i 8gb minne, inte för att det ger nån direkt prestandafördel utan för att det knappt kostar nåt extra

Men kommer det att upp fylla de krav som jag skrev ovan? klarar alla hd filmer + att det köra å utan fläkt? För vissa av dem blir för varma trots att de påstår att den passiva kylningen ska räcka.

Tack att du kommer med tips Det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Tja jag kör XBMC med en D525 ATOM/ION2 och har ännu inte hittat nåt som inte spelas upp bra.
Och E-3/450 är kraftigare än så, speciellt på grafikkortsfronten.
Vad gäller fläktlöst så lär ju en 18W lösning klara det bättre än din ursprungliga 100W variant
Risken med helt fläktlöst brukar ju inte vara CPU temperaturer utan att enskillda komponenter på moderkortet överhettar och det blir instabilt.
Själv skulle jag satsat på en stor lågvarvig fläkt för att skapa lite rörelse på luften.

Permalänk

Problemet är med chassit jag vill bygga i så kommer jag inte få i en fläkt ovanför. Plus att det chassit är byggt för att kyla en "vanlig" cpu passivt..
Kolla bilden:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

A8 är ju sjuk overkill i en HTPC som bara skall vara till film, och dessutom förväntas vara tyst.
Spara en massa pengar och skaffa ett kort med en E-350/E-450 istället.
BIlligare och en bråkdel av värmen som måste kylas.

Får man ut HD-ljuden med en E-450? Tänkte mest på http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E45M1I_DELU...
Hittar bara lite DTS-info.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Japp Zacate klarar att bitstreama HD.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Overkill är BRA, jag gillar att överdimensionera!!

Tycker ditt förslag med 3500:an var mycket roligare och kommer stå sig mycket längre.
Ett exempel på fungerande FC8+A6 3500.

Fast ett E350/450-bygge klarar det mesta som finns idag. Dock så fixar inte 350 3D om det är intressant, då måste du upp till 450 och de är onödigt dyra tycker jag! Sedan om man vill göra något mer avancerat så kan processorkraften vara på gränsen.
Men det blir ju energisnålt och bra, så du behöver ingen PSU på 150W.

Angående ditt senaste paket, vart skall du sätta fläkten, F1C har ju bara plats för en 40mm fläkt.
Jag skulle kört på F7C istället om du går på E350-spåret, lite rymligare och plats för ett separat grafikkort om man i framtiden vill stoppa i det.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Är det någon här som äger ett E-350/E-450 och har testat hur nära 23,976 fps man kan komma?
E-350/E-450 lockar ju lite men ger dom ryck i fps:en för ofta känns det inte längre som ett lämpligt val.

Permalänk
Skrivet av nafs:

Overkill är BRA, jag gillar att överdimensionera!!

Tycker ditt förslag med 3500:an var mycket roligare och kommer stå sig mycket längre.
Ett exempel på fungerande FC8+A6 3500.

Fast ett E350/450-bygge klarar det mesta som finns idag. Dock så fixar inte 350 3D om det är intressant, då måste du upp till 450 och de är onödigt dyra tycker jag! Sedan om man vill göra något mer avancerat så kan processorkraften vara på gränsen.
Men det blir ju energisnålt och bra, så du behöver ingen PSU på 150W.

Angående ditt senaste paket, vart skall du sätta fläkten, F1C har ju bara plats för en 40mm fläkt.
Jag skulle kört på F7C istället om du går på E350-spåret, lite rymligare och plats för ett separat grafikkort om man i framtiden vill stoppa i det.

Anledningen till F1C är för att slippa de fula usb ingångarna på framsidan och fläkten hade jag bara tänkt å lägga på kylflänsarna på moderkortet.
Jag gjorde ett liknade bygge med ett Nintendo 8-bit skal som jag byggde in ett Asus AT3IonT-I Deluxe i. Men det pallade inte alla 1080p filmer som jag testade. Samt att sambon tyckte att det var fult med ett Nintendo skal. Själv tyckte jag det var retro och coolt. Men såg en öppning att köpa nya saker samtidigt som hon tror att hon vann diskussionen om att sälja den gamla Nintendo/htpc burken. Det blir en så kallad win-win situation

Permalänk
Skrivet av samots:

Är det någon här som äger ett E-350/E-450 och har testat hur nära 23,976 fps man kan komma?
E-350/E-450 lockar ju lite men ger dom ryck i fps:en för ofta känns det inte längre som ett lämpligt val.

Jag undrar samma sak. har googlat runt lite, det jag hittar blir jag inte klok på. En del säger att det funkar å en del att det inte funkar

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med ryck eller att min TV inte kan synka med frameraten.
Vare sig med min ION2 maskin eller med E-350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Anledningen till F1C är för att slippa de fula usb ingångarna på framsidan och fläkten hade jag bara tänkt å lägga på kylflänsarna på moderkortet.
Jag gjorde ett liknade bygge med ett Nintendo 8-bit skal som jag byggde in ett Asus AT3IonT-I Deluxe i. Men det pallade inte alla 1080p filmer som jag testade. Samt att sambon tyckte att det var fult med ett Nintendo skal. Själv tyckte jag det var retro och coolt. Men såg en öppning att köpa nya saker samtidigt som hon tror att hon vann diskussionen om att sälja den gamla Nintendo/htpc burken. Det blir en så kallad win-win situation

Bra köpläge med andra ord...

Det borde kunna funka bra med fläkten så som du tänkt (kanske med ngn gummidistans för att förhindra vibrationer), det är bra jaevla trångt mellan moderkort/kylfläns och hårddisk men det borde vara lugnt!

Billigt och snyggt bygge, dock så har du ingen vinst med 2 minnesstickor på E350 då det inte har 2 minneskanaler.

Angående 23,976 så säger ju folk med med Intel-interna grafik att det dunkar oxo, och de ska ju vara sämst på detta. Jag tror det beror lite på om man letar efter det och vad för material man tittar på, en del ser det nog inte ens trots att det är väldigt tydligt!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Bra köpläge med andra ord...

Det borde kunna funka bra med fläkten så som du tänkt (kanske med ngn gummidistans för att förhindra vibrationer), det är bra jaevla trångt mellan moderkort/kylfläns och hårddisk men det borde vara lugnt!

Billigt och snyggt bygge, dock så har du ingen vinst med 2 minnesstickor på E350 då det inte har 2 minneskanaler.

Angående 23,976 så säger ju folk med med Intel-interna grafik att det dunkar oxo, och de ska ju vara sämst på detta. Jag tror det beror lite på om man letar efter det och vad för material man tittar på, en del ser det nog inte ens trots att det är väldigt tydligt!

Okaj, Men då skippar jag 1 stycke ramminne då å så får jag invänta lönen som kommer på onsdag.
Sen blir det bygga dator

Permalänk
Medlem

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333324

Ingen gör det perfekt men Intel kräver lite pill innan det blir så bra som det är där. Förmodligen blir du nöjd vad du än väljer så länge spelaren är kompis med filmen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag har inga problem med ryck eller att min TV inte kan synka med frameraten.
Vare sig med min ION2 maskin eller med E-350.

Jag har förstått det som att många löser problemet genom att ändra uppspelningshastigheten av ljudet genom så kallad "reclock".
Det ger isåfall nackdelar som jag inte vill ha.

Det skulle vara intressant att veta vad du får för fps på din uppspelning. Hurvida man upplever ryck osv är så personligt, inget illa menat.
Skulle därför vara bra att veta vad man egentligen får ut för fps på olika system.

Permalänk
Medlem

Jag har en E-350 i min bärbara HP DM1 och den har problem med 1080p. Senast med följande: BluRay 1080p DTS 2Audio x264. Har inte mätte fps, men hackar rätt duktigt. Har testat med både XBMC, VLC och CCCP (+medföljande mediaspelaren). Vet inte hur jag ska få det att fungera som det är nu. Skulle personligen satsa på något kraftigare om jag byggde HTPC. Tror inte det spelar någon roll om det är ett moderkort till en bärbar eller ett moderkort till en ITX-variant till en stationär, borde vara samma prestanda iaf.

R

Edit: Fungerar om man aktiverar hårdvaruacceleration i XBMC

Permalänk
Skrivet av DJHogi:

Jag har en E-350 i min bärbara HP DM1 och den har problem med 1080p. Senast med följande: BluRay 1080p DTS 2Audio x264. Har inte mätte fps, men hackar rätt duktigt. Har testat med både XBMC, VLC och CCCP (+medföljande mediaspelaren). Vet inte hur jag ska få det att fungera som det är nu. Skulle personligen satsa på något kraftigare om jag byggde HTPC. Tror inte det spelar någon roll om det är ett moderkort till en bärbar eller ett moderkort till en ITX-variant till en stationär, borde vara samma prestanda iaf.

R

Har du kört igång DXVA2?
Starta xbmc sen går du in på System sen Video sen Uppspelning å kolla om du har DXVA2 igång.. Om inte aktivera den sen prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Jag har en E-350 i min bärbara HP DM1 och den har problem med 1080p. Senast med följande: BluRay 1080p DTS 2Audio x264. Har inte mätte fps, men hackar rätt duktigt. Har testat med både XBMC, VLC och CCCP (+medföljande mediaspelaren). Vet inte hur jag ska få det att fungera som det är nu. Skulle personligen satsa på något kraftigare om jag byggde HTPC. Tror inte det spelar någon roll om det är ett moderkort till en bärbar eller ett moderkort till en ITX-variant till en stationär, borde vara samma prestanda iaf.

R

Det är dina inställningar som spökar eller så är filen kodad galet på nåt sätt. 1080p funkar klockrent i riktigt höga bitrates.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Har du kört igång DXVA2?
Starta xbmc sen går du in på System sen Video sen Uppspelning å kolla om du har DXVA2 igång.. Om inte aktivera den sen prova

Du är en Ängel! Visste att jag hade glömt något! Letade dock inte bland de inställningarna! Tack!!