Permalänk
Medlem

Samhäll C eller Matte C

Hej Sweclockers!

Idag ska jag välja mellan att ha Samhäll C eller Matte C att ha i trean.

Vad ska jag välja?

Matte C vill jag ha för att då slipper man inlämningar och redovisnigar etc.

Samhäll C tycker jag är roligare men HATAR läxor vilket vi får ganska mycket!

hjälp mig!

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem

Matte C. Det är roligare än vad man tror.
Kan du annars inte läsa båda kurserna, satsa på G i Sam C?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har fått intrycket att det är betydligt vanligare med matte C som krav för kurser/program på högskolan, även inom just samhällsvetenskap.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast

Ska du plugga vidare är det smart at välja matte C. Inga universitet bryr sig om högre samhällskurser. Matte C är däremot inte helt ovanligt som krav och det är surt att plugga upp sånt i efterhand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska du plugga vidare är det smart at välja matte C. Inga universitet bryr sig om högre samhällskurser. Matte C är däremot inte helt ovanligt som krav och det är surt att plugga upp sånt i efterhand.

De finns väl många samhällsprogram och kurser som kräver matte C idag, eller? Minns jag fel?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

De finns väl många samhällsprogram och kurser som kräver matte C idag, eller? Minns jag fel?

Ja precis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja precis.

Well, I sådana fall är det ingen diskussion. Matte C är det självklara valet, ioma det öppnar upp för vidare studier i humaniora.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Matte C helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i kören. Matte C. Sam C kommer du inte ha någon nytta av.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

kan man inte välja båda?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Matte C utan tvekan, rätt så roligt kurs dessutom.

Permalänk

För vidare studier är Ma C+D+E ett självklart val, och dessutom så intressant att det gränsar till perverst.

Ty TS tangerar en nästan sjuklig rädsla för såväl inlämningsuppgifter, läxor och redovisningar kan dennes ambitionsnivå klart ifrågasättas. Kanske vore ett mer lämpligt val att utbilda sig till något totalt onödvändigt och som garanterat inte ses som en attraktiv kompetens på Sverige rikes arbetsmarknad? Eller varför inte likt många andra gå direkt till att leva på hårt arbetande skattebetalares bekostnad och söka bidrag, då slipper du ju säkert läxor och annat som "typ asså e jobbigt lixom, man vill ju ba sitta å spela BF3 å runka lixom, palla plugga, jobba å sånt typ asså..."?

Hur skulle det vara om TS skulle ta sig i kragen, visa lite ambition, läsa bägge kurserna, gå ut med "utökat program" på slutbetyget och se till att Sverige även i framtiden kan vara ett flottigt I-land och inte ett u-land där bortskämda ungdomar skyr skolan mer än de skyr könssjukdomar.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

För vidare studier är Ma C+D+E ett självklart val, och dessutom så intressant att det gränsar till perverst.

Ty TS tangerar en nästan sjuklig rädsla för såväl inlämningsuppgifter, läxor och redovisningar kan dennes ambitionsnivå klart ifrågasättas. Kanske vore ett mer lämpligt val att utbilda sig till något totalt onödvändigt och som garanterat inte ses som en attraktiv kompetens på Sverige rikes arbetsmarknad? Eller varför inte likt många andra gå direkt till att leva på hårt arbetande skattebetalares bekostnad och söka bidrag, då slipper du ju säkert läxor och annat som "typ asså e jobbigt lixom, man vill ju ba sitta å spela BF3 å runka lixom, palla plugga, jobba å sånt typ asså..."?

Hur skulle det vara om TS skulle ta sig i kragen, visa lite ambition, läsa bägge kurserna, gå ut med "utökat program" på slutbetyget och se till att Sverige även i framtiden kan vara ett flottigt I-land och inte ett u-land där bortskämda ungdomar skyr skolan mer än de skyr könssjukdomar.

Om TS är lik mig så tror jag att han mer syftade på de långa inlämningsuppgifterna och läxorna, de där man inte hinner göra mellan skoltid och träningen, de där som tar en halv kväll avsluta och är i vägen för träning, pojkvänner och hobby. Korta uppgifter vill jag minnas var en fröjd då de gjorde vad de skulle, repeterade vad man gått igenom och läst, samtidigt som de gjordes på bussresan hem eller på långrasten.
D och E är inget självklart val om man är lagt åt humaniora. Eller har det ändrats idag? Vilka juristutbildningar kräver Matte D idag? Finns det Matte E som krav på psykologprogram?
På det hela onödigt att utöka sina kursval om man skulle behöva koncentrera sig på en kurs i taget. MVG i ett ämne eller VG i två, vad är bäst?

PS. Matte D är inte speciellt intressant.

EDIT: Ovan inlägg är typiskt skrivet av någon som precis gått ut gymnasiet med medelmåttiga betyg och fruktansvärd ångest över att ha blivit nobbad av sin tilltänkta date till sista balen så att det tangerar perversion.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Om TS är lik mig så tror jag att han mer syftade på de långa inlämningsuppgifterna och läxorna, de där man inte hinner göra mellan skoltid och träningen, de där som tar en halv kväll avsluta och är i vägen för träning, pojkvänner och hobby. Korta uppgifter vill jag minnas var en fröjd då de gjorde vad de skulle, repeterade vad man gått igenom och läst, samtidigt som de gjordes på bussresan hem eller på långrasten.
D och E är inget självklart val om man är lagt åt humaniora. Eller har det ändrats idag? Vilka juristutbildningar kräver Matte D idag? Finns det Matte E som krav på psykologprogram?
På det hela onödigt att utöka sina kursval om man skulle behöva koncentrera sig på en kurs i taget. MVG i ett ämne eller VG i två, vad är bäst?

PS. Matte D är inte speciellt intressant.

EDIT: Ovan inlägg är typiskt skrivet av någon som precis gått ut gymnasiet med medelmåttiga betyg och fruktansvärd ångest över att ha blivit nobbad av sin tilltänkta date till sista balen så att det tangerar perversion.

Om man har så svårt för arbetsbördan i gymnasiet är det bara humaniora och då primärt filosofisk fakultet, som gäller på universitetet. Riktiga utbildningar är mycket mycket tyngre. När du suttit 12 timmar om dagen i skolan och pluggat i över en vecka i sträck, ja det inkluderar helgen, så kan du börja prata om att det är mycket att göra. Eller när laborationer betyder att man blir instängd i ett labb i 3 dygn och ändå har sjukt ont om tid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om man har så svårt för arbetsbördan i gymnasiet är det bara humaniora och då primärt filosofisk fakultet, som gäller på universitetet. Riktiga utbildningar är mycket mycket tyngre. När du suttit 12 timmar om dagen i skolan och pluggat i över en vecka i sträck, ja det inkluderar helgen, så kan du börja prata om att det är mycket att göra. Eller när laborationer betyder att man blir instängd i ett labb i 3 dygn och ändå har sjukt ont om tid.

Gymnasiet och högskola är inte samma sak. Under den tid man går från att avsky läxor i den nya tidens grundskola så hinner man vänja sig och även lära sig älska hårt slit på högskolan. Jag minns själv hur jag avskydde läxor men tyckte om laborationerna vid högskolan. Alla upplever inte detta, men vare sig tidigare citerade eller någon annan vet hur det ligger till.
Grundskolans läxor och högskolans laborationer och självstudier är på det hela vitt skilda övningar. Läxor är repetition och tråkigt nötande, oftast känns de smått meningslösa beroende på lärare. Högskolan däremot, där känner man vad man tar sig an, förhoppningsvos. Oavsett vad man.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Riktiga utbildningar är mycket mycket tyngre.

Hur vet man om man går en riktig utbildning?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Hur vet man om man går en riktig utbildning?

Ett sådan uttalande tyder förhoppningsvis på att man är brett intresserad och läst runt bland flera ämnen än sin inriktning, samt funnit allt lika intressant.
Men tyvärr så innebär det oftast att man tror sig veta att humaniora är enklare för att det har med mjuka ämnen att göra. Det hörs ju på namnet, mjuka ämnen, det är mjukt alltså lätt. Durr.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Matte C krävs som sagt som behörighet på många utbildningar, men om du behöver det eller inte beror ju självklart på vad du tänkt göra efter gymnasiet. Men jag tror att du håller fler dörrar öppna genom att välja matte C.

Vill du dock komma så enkelt undan som möjligt så är nog samhälle C att rekommendera, såvida du inte är duktig i matte.
Är du däremot duktig i matte så är omfattningen av det man lär sig i matten väldigt liten och det kommer då inte att ta mycket tid att klara.

Sedan för att haka på offtopic diskussionen så är det vanligare att humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen på universitetet kräver mycket mindre ansträngning än tex naturvetenskapliga ämnen, från vad jag hört.
Dock har jag ingen erfarenhet av egna studier i humanistiska ämnen så jag kan inte säga något för egen del. Eftersom jag har lättare för naturvetenskap och matematik så skulle jag iallfall garanterat somna om jag var tvungen att läsa en massa text utan större logiskt samband.

Vilket ämne som helst kan ju egentligen bli antingen slappt eller svårt beroende på hur mycket man anstränger sig och vad man har för mål.

Angående gymnasium vs högskola så tyckte jag att gymnasiet på många sätt var jobbigare än högskolan eftersom man var tvungen att läsa så många olika ämnen på gymnasiet där jag dessutom inte gillade rätt många av dessa.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

Hur vet man om man går en riktig utbildning?

Jag sa ju det, ju riktigare utbildningen är desto tyngre är den. Det är alltså bara att väga utbildningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag sa ju det, ju riktigare utbildningen är desto tyngre är den. Det är alltså bara att väga utbildningen.

Ok, finns det någon bra vikttabell över utbildningar, så man kan jämföra dem?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag sa ju det, ju riktigare utbildningen är desto tyngre är den. Det är alltså bara att väga utbildningen.

Meh, hade jag förstått humorn så hade jag ju följt med på tåget!
Jävla skit, nu var jag serri å allt i onödan..

EDIT: Tyngst är din mammas utbildning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.