Problem med min SSD.

Permalänk

Problem med min SSD.

Hej. Har kollat runt lite men hittar inget svar på mitt problem. Köpte ny dator för ett tag sedan. Det blev att jag köpte med en Intel Solid-State drive 320 Series. Jag försökte installera OS på ssd-disken, men datorn hittade den inte. Försökte med att byta sata-port, ändra till RAID och alla andra sata-inställningar, men inget gav resultatet jag var ute efter. Nu sitter jag med OS på en wd-hdd som är ett par år gammal och inte är den snabbaste.
Har uppdaterat Firmwaren på ssd-disken. Läste lite att det skulle underlätta problem med disken, så jag testade. Kan fortfarande inte installera OS på ssd-disken, så jag testade Intels Migrationsprogram för just ssd. Programmet säger att jag inte har någon ssd ansluten till datorn vilket inte är sant. Problemet stör mig väldigt mycket och jag ber hemskt gärna om hjälp. MVH

http://imageshack.us/f/706/solidstatedrive.jpg/

Permalänk
Medlem

Om det är den på bilden så har du ju 66.12GB utnyttjat utrymme på den..? Var den ny eller begagnad?
Om den var begagnad har den suttit i en Mac..?

När du ska installera OS på en SSD så kopplar du ur alla andra diskar, för att annars kan det bli fel med installationen.
Oftast hamnar startup-filer på den andra disken osv.
Kolla även med din manual till moderkortet att du satt SSD:n i en SATA-port med Intel-krets..
Har du ställt in AHCI i BIOS, hittat SSD:n i BIOS och valt den som BOOT-device efter DVD:n?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om det är den på bilden så har du ju 66.12GB utnyttjat utrymme på den..? Var den ny eller begagnad?
Om den var begagnad har den suttit i en Mac..?

När du ska installera OS på en SSD så kopplar du ur alla andra diskar, för att annars kan det bli fel med installationen.
Oftast hamnar startup-filer på den andra disken osv.
Kolla även med din manual till moderkortet att du satt SSD:n i en SATA-port med Intel-krets..
Har du ställt in AHCI i BIOS, hittat SSD:n i BIOS och valt den som BOOT-device efter DVD:n?

Var någon månad eller två sedan jag väl installerade OS. Så saker har hamnat på ssd-disken med tiden. Har forskat i moderkortsguiden och kommit fram till att sdd-disken sitter i just dom SATA-portarna som inte är Intel.. Borde jag sätta disken i SATA3G eller SATA6G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorenorth:

Var någon månad eller två sedan jag väl installerade OS. Så saker har hamnat på ssd-disken med tiden. Har forskat i moderkortsguiden och kommit fram till att sdd-disken sitter i just dom SATA-portarna som inte är Intel.. Borde jag sätta disken i SATA3G eller SATA6G?

För maximal "utdelning" på ditt köp i en 6Gbps port...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorenorth:

Var någon månad eller två sedan jag väl installerade OS. Så saker har hamnat på ssd-disken med tiden. Har forskat i moderkortsguiden och kommit fram till att sdd-disken sitter i just dom SATA-portarna som inte är Intel.. Borde jag sätta disken i SATA3G eller SATA6G?

Då vad din SSD är av SATA2-modell (vad jag vet) så är det 3Gb/s, men sen så är SATA3 6Gb/s bakåtkompatibelt, så den borde fungera där också.

Själv kör jag med både SATA3 kabel och uttag på moderkortet till en SATA2 SSD i min burk. Men OS ligger inte på den.. så jag kan inte säga att jag testat själv när det gäller det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då vad din SSD är av SATA2-modell (vad jag vet) så är det 3Gb/s, men sen så är SATA3 6Gb/s bakåtkompatibelt, så den borde fungera där också.

Själv kör jag med både SATA3 kabel och uttag på moderkortet till en SATA2 SSD i min burk. Men OS ligger inte på den.. så jag kan inte säga att jag testat själv när det gäller det..

Ok, kollade faktiskt inte upp disken bara antog att d va en 6Gbps disk... Man får be om ursäkt för slarvet

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Då vad din SSD är av SATA2-modell (vad jag vet) så är det 3Gb/s, men sen så är SATA3 6Gb/s bakåtkompatibelt, så den borde fungera där också.

Själv kör jag med både SATA3 kabel och uttag på moderkortet till en SATA2 SSD i min burk. Men OS ligger inte på den.. så jag kan inte säga att jag testat själv när det gäller det..

Jag har bytt nu. Kör med en SATA6 kabel ifrån disken till SATA3 uttag på moderkortet. Funkar det tror du?

Permalänk
Medlem

Använd AHCI för att få bästa prestanda. Nackdelen med AHCI är att windowsinstallationen kan ha problem att hitta disken då windows inte kan ha stöd för alla sata-kontrollers inbyggt i själva installationsprogrammet. Det du behöver då är att bidra med en kompatibel drivrutin till din sata-kontroller redan vid själva installationsprocessen. Detta kan man göra med usb-minne och "ladda in" när det efterfrågas.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Använd AHCI för att få bästa prestanda. Nackdelen med AHCI är att windowsinstallationen kan ha problem att hitta disken då windows inte kan ha stöd för alla sata-kontrollers inbyggt i själva installationsprogrammet. Det du behöver då är att bidra med en kompatibel drivrutin till din sata-kontroller redan vid själva installationsprocessen. Detta kan man göra med usb-minne och "ladda in" när det efterfrågas.

/s

Borde man inte kunna slå på AHCI efter man har installerat OS på ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorenorth:

Borde man inte kunna slå på AHCI efter man har installerat OS på ssd?

Nej, sätt AHCI INNAN installationen - enklast så.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Nej, sätt AHCI INNAN installationen - enklast så.

Skulle helst vilja använda mig av Intels Migrationsprogram, tyvärr hittar jag inte disken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorenorth:

Borde man inte kunna slå på AHCI efter man har installerat OS på ssd?

Det ska gå att göra, finns lite guider om du googlar på typ "enable AHCI + windows 7"
Testade att aktivera AHCI innan jag fick hem min SSD med min mekaniska hårddisk och det funkade utan problem.

Permalänk
Medlem

...

Win 7 hittar intel ahci utan problem. Ser bios diken borde den vara ok, ser inte installationen/migreringsverktyget den är det en driver. Lägg den på ett usbminne så e det löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Win 7 hittar intel ahci utan problem. Ser bios diken borde den vara ok, ser inte installationen/migreringsverktyget den är det en driver. Lägg den på ett usbminne så e det löst.

Förstod inte riktigt vad för något jag skulle lägga på ett usbminne och när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorenorth:

Förstod inte riktigt vad för något jag skulle lägga på ett usbminne och när?

intels drivrutin för din ssd då, på vad ja förstod på förra inlägget, inte finns med på w7 skivan. den ska du lägga på usb o när det står typ "press fx to install sata driver" (osäker...) under installation av w7

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Skrivet av encor3:

intels drivrutin för din ssd då, på vad ja förstod på förra inlägget, inte finns med på w7 skivan. den ska du lägga på usb o när det står typ "press fx to install sata driver" (osäker...) under installation av w7

Okej, ska testa det.

Permalänk

Problemet löst!

Shift+F10 i windowsinstallationen.

diskpart
list disk
select disk 0
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=ntfs quick
exit

Disken dök upp direkt.