Permalänk
Medlem

Cpu vattenblock, Material?

Tjenare, Jag tänkte jag skulle prova att göra ett Cpu block , vad jag har förstått så är Koppar bästa materialet för kylning men kan man göra hela blocket i koppar?
Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Edit* Tänkte göra fästet som på min Hyper TX3 kylare så den passar på både 775 , 1155 och 1156

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Guld är bättre för kylning. ^^

OnT: Jo det borde gå, fast du lär behöva något isolerande material för blocket ska bestå utav 2 delar, det är nog lättare att ta en plexitop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Guld är bättre för kylning. ^^

OnT: Jo det borde gå, fast du lär behöva något isolerande material för blocket ska bestå utav 2 delar, det är nog lättare att ta en plexitop.

I know man Tänkte göra en botten i Koppar och göra sånna fästen som jag har på min Hyper tx3, sen fräsa ut spår i båda delarna och sätta en O-ring, Göra blocket fyrkantigt men "runt" hål inuti, med en O-Ring emellan och 4sktuvar borde det hålla tätt va?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

hade själv ett block med koppar å plexi tyvärr gick plexit sönder då gjorde jag en topp av aluminium funka klockrent dock har jag inte koll på om koppar och alu går ihop men blocket funkar än

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

hade själv ett block med koppar å plexi tyvärr gick plexit sönder då gjorde jag en topp av aluminium funka klockrent dock har jag inte koll på om koppar och alu går ihop men blocket funkar än

Funderade på en topp i alu men fick idén att jag skulle köra bara koppar, sen lappa alla sidor som finns på blocket och polera upp blocket som satan

Tack för snabba svar för den delen

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Funderade på en topp i alu men fick idén att jag skulle köra bara koppar, sen lappa alla sidor som finns på blocket och polera upp blocket som satan

Tack för snabba svar för den delen

Måla det neongrönt! Och belys det med UV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Måla det neongrönt! Och belys det med UV!

Hahaha, nej tack Gillar inte massa färger o bling bling, växte ifrån det för några år sen ;P

Edit* Billigt kit jag hittade = http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2407_Magicool...
Funderar på att köpra det sen byta till en 240 rad Bra pris iaf

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Jag har gjort mina toppar av plexiglas, inga som helst problem.
Jag har använt mig av en "flytande packning" för att få det tätt mellan kopparbotten och plexitoppen och det har fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Guld är bättre för kylning. ^^

OnT: Jo det borde gå, fast du lär behöva något isolerande material för blocket ska bestå utav 2 delar, det är nog lättare att ta en plexitop.

Guld är en sämre värmeledare än koppar. Rätt så mycket faktiskt, 318 W/(m*K) genemot kopparens 401 W/(m*K).

Silver är lite bättre än koppar med 429 W/(m*K). Därutöver lär till exempel diamant, med cirka 1000-2000 W/(m*K), och grafen, med cirka 5000 W/(m*K), vara mycket bättre värmeledare. Dock är inget av dessa material något någon vanlig person kan komma att använda, väl inte ens silver med tanke på den lilla prestandavinsten.

Att göra även toppen i koppar skulle kunna förbättra prestandan lite om man gör passformen mellan topp och botten så bra så att det håller tätt utan någon packning. Då skulle en del värme kunna ledas, genom materialet, ut i toppen cilket skulle öka kontaktytan mot vattnet inuti.

Det lär dock vara mycket effektivare att försöka öka ytan i bottendelen med hjälp av kanaler/"flänsar" för att på sätt förbättra värmeöverföringen till vattnet.

Att göra toppen i koppar också och ha en packning imellan går bra om man vill det. De flesta vanliga plaster borde också fungera så länge bearbetningen inte blir ett problem.

Permalänk
Medlem

Börja med att googla fram hur moderna vattenblock ser ut... generellt så är det microfins + något som styr vattnet som gäller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Guld är en sämre värmeledare än koppar.

Att guld var sämre hade jag aldrig trott, hört att diamant skulle ha högt, men det där med grafen var ju bara löjligt kraftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Börja med att googla fram hur moderna vattenblock ser ut... generellt så är det microfins + något som styr vattnet som gäller...

Har kollat runt och ritat upp i sketchup nu, håller på och renderar så ska ni få se lite bilder ikväll:)

Edit* Här har ni bilder på hur jag hade tänkt mig =

Vad tycks? Ge tips och kritik tack

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Har kollat runt och ritat upp i sketchup nu, håller på och renderar så ska ni få se lite bilder ikväll:)
Vad tycks? Ge tips och kritik tack

Hur ska du göra pinnarna? Kollar man på "moderna" designer så verkar det som man övergett labyrint-idéerna.. Att lägga inlopp i mitten gör ju att du får kallast vatten där det behövs bäst.. sök på lite tester av vattenblock, där brukar de plocka isär dem.. Du vet "good artists borrow, great artists steal" ... .. Finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Hur ska du göra pinnarna? Kollar man på "moderna" designer så verkar det som man övergett labyrint-idéerna.. Att lägga inlopp i mitten gör ju att du får kallast vatten där det behövs bäst.. sök på lite tester av vattenblock, där brukar de plocka isär dem.. Du vet "good artists borrow, great artists steal" ... .. Finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen....

Hehe den var bra tänkte fräsa ut runt pinnarna med en liten pinnfräs men kom på att dom är för smala i diameter, ska ta ditt tips och förtsätta kolla runt litr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Min tanke hade nog varit att bara fräsa ut en platå mitt på, och sen fräsa fenor med en tunn skivfräs... Alt. Såga ut spåren med typ bågfilsblad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Silver är bättra än koppar, sen är det dålig "karma" att blanda koppar och aluminium då det bildar en galvanisk cell som kommer ge korrosions problem om man inte blandar en massa korrosions hämmare i vattnet.

Många moderna block använder ju smala spår, sågade med en pytteliten sågklinga, i botten på blocket för att öka kontaktytan, kolla på EK supreme HF och Watercool heatkiller.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Guld är bättre för kylning. ^^

OnT: Jo det borde gå, fast du lär behöva något isolerande material för blocket ska bestå utav 2 delar, det är nog lättare att ta en plexitop.

Nej koppar är mycket bättre än guld.
Silver däremot slår koppar med några procent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity#Experimenta...

Permalänk
Medlem

11h före dig #11865192

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Guld är bättre för kylning. ^^

OnT: Jo det borde gå, fast du lär behöva något isolerande material för blocket ska bestå utav 2 delar, det är nog lättare att ta en plexitop.

Guld är sämre än koppar på att leda värme. Det absolut bästa är silver.

Permalänk
Medlem

herregud. tre personer säger samma sak. läser inte folk längre eller?
dessutom, har nån NÅGONSIN sett ett vattenblock i silver eller guld?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

herregud. tre personer säger samma sak. läser inte folk längre eller?
dessutom, har nån NÅGONSIN sett ett vattenblock i silver eller guld?

Yupp http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=91&pg=... men silver block är väll inte direkt vanliga, sen har ju silver fördelen av att fungera mot alger med så man slipper algdödande medel i loopen om man kör med silverblock

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Yupp http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=91&pg=... men silver block är väll inte direkt vanliga, sen har ju silver fördelen av att fungera mot alger med så man slipper algdödande medel i loopen om man kör med silverblock

och det var 8 år sen? ...
och kostade 192 dollar då?

jag tror nog vi håller oss på jorden och gör ett block som bara funkar ... sen kan man ju försöka med unobtainium ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.