Sapphire Radeon HD 7950 på bild

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Det här är inte en release, det här är bara prestanda uppgifter som har blivit läckta

Jo det förstod jag. Men släppet är ju om 10 dagar? Allt som kommit hittills är ju bara spekulationer på cirkapriser. Förstår inte varför de inte kan ge officiella prisuppgifter till återförsäljarna (för priser lär de väl ha klart för sig?!) så man kan förboka etc.

Deras hype kring korten har bara blivit långrandig. Har själv beställt en dator med 7970-kortet, men var på god väg att hitta ett annat i väntan.

Börjar ju undra om detta är en medveten strategi, för i mitt tycke så är det ingen bra sådan.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla tillverkare ha militärtema nu för tiden?
Det var ju jobbigt redan förut med rymdtema på allt
Är det för alla p12 som spelar BF3....eller?
Tur att det bara är kartongen som militärar sig
Blir nog tvungen att köpa en iallafall. när jag köpte HD6950 så köpte jag två samtidigt, och det blev ju inte sämmre av att båda gick att låsa upp
Hoppas denna går oxå, men jag köper nog bara ett i början, då mina HD6950 i CF, eller singel, klarar sig bra fortfarande.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Varför ska alla tillverkare ha militärtema nu för tiden?
Det var ju jobbigt redan förut med rymdtema på allt
Är det för alla p12 som spelar BF3....eller?
Tur att det bara är kartongen som militärar sig
Blir nog tvungen att köpa en iallafall. när jag köpte HD6950 så köpte jag två samtidigt, och det blev ju inte sämmre av att båda gick att låsa upp
Hoppas denna går oxå, men jag köper nog bara ett i början, då mina HD6950 i CF, eller singel, klarar sig bra fortfarande.

Det är för att det är så coolt att ha ett grafikkort med en soldat på när man spelar cod förstår du väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nvidia lär svara med prissänkningar så det är nog ingen fara.

Precis... Tvingas sänka priset, och tjänar mindre pengar. Var väl precis de som han menade med svettig. Att inte ha produkter som kan konkurrera hela vägen gör att man tappar en hel del vinst. Precis samma situation som AMD vs Intel... Amd kan sälja processorer som slår Intels motsvarighet upp till 1000-1200 kr bara... och då blir de mycket svårare att tjäna pengar. Nvidia är kanske bara 4-5 månader efter AMD på GPU sidan medan AMD kanske ligger 18 månader efter Intel på processormarknaden.

Jag tror inte Nvidia har något svar på 7970 som man faktiskt fan få tag på och köpa på riktigt för än till sommaren. Men skulle gissa att deras GPU borde kunna slå 7970 men med en högre strömförbrukning. De är ungefär vad som hände med förra generationen. Nvidia blev klar med sina kort lite senare... men lyckades ta prestanda tronen med hjälp av högre strömförbrukning och större chip (vilket är dyrare att tillverka).

Sen när de finns produkter ute så brukar de matcha varandra prismässigt väldigt bra... men just nu kan AMD tjäna pengar på att vara före med den nya generationen. När nVidia är klara med sina kort kommer de båda ha bra produkter och båda tjäna pengar.

Men de är bra att AMD tjänar pengar på GPUs... de har de svårt på processor marknaden. Går väl okej på bärbart marknaden med C serien som är ganska bra mix av strömförbrukning, GPU+CPU kraft och pris. Men intel har varumärkesfördel och de mer högpresterande modellerna.

Nvidia är dessutom bara lite efter AMD just nu, och har lyckats rätt så bra på deras satsning på chip för telefoner och surfplator. Så de överlever utan problem. Bra att ha hälsosam konkurans på grafikkortsmarknaden. Synd att Intel är på väg att knäcka stora delar av AMD på processorsidan. Får hoppas de lyckas göra bra CPU+GPU chip till bärbara. Där tror jag de kan lyckas bra och få ut riktigt intressanta produkter. En prisvärd bärbar dator för casual gaming med bra batteritid... Hade inte varit helt fel. Och de har AMD möjlighet till eftersom de kan grafikkretsar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det känns ändå inte helt åt helvete att gissa på att kortet kommer att ligga på runt 4199;-.

Frågan är då hur prestandan står sig mot ett 580.
Skillnaden i siffror mellan 7970 och 7950 är inte så stora, sen så presterar 7970 inte så hemskt mycket bättre än 580 i mer än ett par fall (http://www.anandtech.com/bench/Product/517?vs=508).
Så 7950 och 580 kommer nog vara ganska så likpresterande. Eller vad tror ni?

Förmodligen kommer det att prestera ganska lika med den gröna sidans bästa singelkort, vilket skulle göra att det är möjligt att de justerar priserna på sina 580.

Men skulle det verkligen bli en förlust för dem?
Låt säga att de sänker priset på sina kort med 5%, vilket skulle innebära ca 200;-. Kommer det att göra de korten mer attraktiva trots att 7950 är ett sprillans nytt kort?
Fast å andra sidan så behöver man ju koppla sig direkt till Ringhals för att driva ett 580

Jobbar inte med att spå framtida möjliga prisändringar, men att spekulera runt är väl inte fel.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men sen är det ju SA också och tidigare hade de ju sagt något i stil med att Kepler var hopplöst.

Min personliga högst icke-professionella spekulation är att 7970 inte är särskilt bra för att vara en high-end 28nm produkt (därför fick den lanseras snabbt som attan så de hinner sälja en del) och att den visst kan bli rökt av en bättre sådan. Men sen verkar det ju inte gå särskilt snabbt för det gröna laget heller, så kanske har de en del problem.

Inte för att spä på något fanboykrig, men varför sitter alltid folk som spekulerar om konspirationsteorier och lurigheter i företag X på grafikkort från företag Y. Är det inte så att du snarare menar "Din högst personliga önskedröm är att 7970 inte är ett speciellt bra 28nm kort"?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Köpa detta och sedan OCa det över 7970s nivå blir perfekt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kan nog bli ett prisvärt highend-kort, dock får det nog blir 78xx för mig, gissar att dem kommer vara mer i min prisklass.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Köpa detta och sedan OCa det över 7970s nivå blir perfekt

Problemet är väl att 7970 tydligen går att klocka som satan också, så glappet kommer kvarstå Men visst, hamnar det neråt 4k i pris blir det ett fint kort!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför ska alla tillverkare ha militärtema nu för tiden?
Det var ju jobbigt redan förut med rymdtema på allt
Är det för alla p12 som spelar BF3....eller?
Tur att det bara är kartongen som militärar sig
Blir nog tvungen att köpa en iallafall. när jag köpte HD6950 så köpte jag två samtidigt, och det blev ju inte sämmre av att båda gick att låsa upp
Hoppas denna går oxå, men jag köper nog bara ett i början, då mina HD6950 i CF, eller singel, klarar sig bra fortfarande.

Men erkänn att tjejen på bilden har riktigt nice pattar, right?

Permalänk
Medlem

Tja, dom duger väl till en stridspitt
Men det är väl ingen som köper kortet för p-surf iallafall?
Att p-surfa med för stor skärm kan vara farligt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Ska bli spännande att se om kortet går att låsa upp/flasha om till en 7970, då lär det bli riktigt "prisvärt".

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det har ju spekulerats om att det ska vara något bättre än 580 och kosta $400-450 vilket låter rimligt. Blir troligtvis köp den 31a.
Visar det sig mot förmodan att det går att låsa upp så vore det klart trevligt men det känns inte speciellt troligt att dom går så igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Problemet är väl att 7970 tydligen går att klocka som satan också, så glappet kommer kvarstå Men visst, hamnar det neråt 4k i pris blir det ett fint kort!

Absolut Men 5k är lite väl saftigt i mitt tycke

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Säkra källor säger att 7950 hamnar på 3500kr i Svensk butik!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FisheRswe:

Säkra källor säger att 7950 hamnar på 3500kr i Svensk butik!

för hoppas på att kortet också är bättre en 580gtx som kostar 4200kr atm.

vore ju ganska kul om prestanda kort hamnade på ett pris på under 3000kr

Permalänk
Skrivet av Granter:

för hoppas på att kortet också är bättre en 580gtx som kostar 4200kr atm.

vore ju ganska kul om prestanda kort hamnade på ett pris på under 3000kr

Det är bättre.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ett 7970 ligger runt 4700:- idag så lär 7950 hamna runt 3500:-

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Med tanke på att ett 7970 ligger runt 4700:- idag så lär 7950 hamna runt 3500:-

Alltså, det lägsta priset på prisjakt är 4695:-, OK.

Dom flesta som köper betalar nog mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hmm får väl nog vänta på 78xx blir nog mest rimligt för pengen.

Du kan få låna pengar av mig

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att det ser så billigt ut ): Ser ut som gigabytes 460kylare, och anar jag ett blått pcb?