Fraps utan fps drop?

Permalänk
Medlem

Fraps utan fps drop?

Hallo

Jag har köpt en ssd för någon vecka sedan och använder mig av en OCZ vertex 3 gb och köpte den för att ha enstaka spel på + fraps. Varför jag har velat ha fraps på ssdn är för att jag har tidigare haft problem när jag recordar (fps drop från ~~100 fps till 20)

Så jag läste runt och kolla videos och många sa om man recordade från en hårddisk och spara filerna till en annan ska detta problem inte finnas längre, problemet är att jag har fortfarande exakt samma lag när jag recordar med fraps från ssdn till hårddisken (500 gb).

Är det någon som vet svaret på detta eviga problem? börjar bli rätt less på det och har inprincip köpt en helt ny dator (har köpt del efter del).

Kan det möjligtvis vara ram minnet som är problemet? då jag bara har 1 ram minne på 4 gb.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få för jag vill verkligen få slut på detta problem!

Permalänk
Medlem

Vad för spel, vilken upplösning, hur många FPS försöker du spela in i och hur snabb är hårddisken du lagrar inspelningen på?

Edit: kan ju meddela att om jag spelar in i 60FPS med ljud så ligger bandbreddskravet på min HDD runt 100MB/s vilket inte alla diskar klarar oavbrutet och då drabbas du av FPS drops när disken inte hinner med.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag är ingen expert på ämnet men om du köper ett till ramminne, och därmed dubblerar bandbredden, så bör du märka skillnad. Vilken hdd är det du kör spelen ifrån? Det kan vara så att en hårddisk helt dedikerad till fraps är den bästa lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Det är främst wow, så det borde inte kräva så mycket... Min mekaniska hårddisk är inte den senaste heller, har haft den i 2 två år om jag minns rätt. Ska kolla hastigheten på den mekaniska

Permalänk
Medlem

ramdisk!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag är ingen expert på ämnet men om du köper ett till ramminne, och därmed dubblerar bandbredden, så bör du märka skillnad. Vilken hdd är det du kör spelen ifrån? Det kan vara så att en hårddisk helt dedikerad till fraps är den bästa lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har både fraps och spelet på ssdn och filmar till den mekaniska

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Ramdisk? är inte haj på datorer/komponenter

Permalänk
Medlem

Prova på att använda andra program än bara fraps!
Själv så älskar jag Msi Afterburner.
Många inställningar och man får ställa in kvalitet som man själv vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenztEX:

Det är främst wow, så det borde inte kräva så mycket... Min mekaniska hårddisk är inte den senaste heller, har haft den i 2 två år om jag minns rätt. Ska kolla hastigheten på den mekaniska

Mitt exempel som jag editerade in är från WoW.
60FPS recording med ljud så krävs att din disk kan skriva i ca 100MB/s konstant och beroende på vad du har för disk så är det inte säkert att den grejjar det.
Personligen föredrar jag att spela in med MSI Afterburner.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

skaffa 4GB ram till lladda sedan ner ett program som heter RAMDrive och gör 4GB till en "HDD" som då kommer vara lika snabb som RAM minnet dock kommer du inte få plats med särskilt långa klipp på 4GB så egentligen är det bättre att använda ett program som spelar in med lägre inställningar typ afterburner eller liknande.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Trodde jag visste en del om diskar men detta var nytt:

"problemet är att jag har fortfarande exakt samma lag när jag recordar med fraps från ssdn till hårddisken"

"jag har fortfarande exakt samma lag" - vilket lag? Djurgårn?
"recordar med fraps"? - recordar - ordet finns inte varesig i Engelska eller Svenska?
fraps - inget som har med HDD's att göra va ja vet.

Vill du ha hjälp - skriv så folk begriper eller förklara om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenztEX:

Jag har både fraps och spelet på ssdn och filmar till den mekaniska

Skrivet av jookeer:

Trodde jag visste en del om diskar men detta var nytt:

"problemet är att jag har fortfarande exakt samma lag när jag recordar med fraps från ssdn till hårddisken"

"jag har fortfarande exakt samma lag" - vilket lag? Djurgårn?
"recordar med fraps"? - recordar - ordet finns inte varesig i Engelska eller Svenska?
fraps - inget som har med HDD's att göra va ja vet.

Vill du ha hjälp - skriv så folk begriper eller förklara om du kan.

Jag beklagar om du blir sur på mitt sätt och skriva, tyvärr men jag är inte från sverige.

Permalänk
Medlem

testa att använda WeGame. Inte riktigt lika bra kvalle som Fraps men det kräver extremt mycket mindre prestanda.

Permalänk
Medlem

När du spelar in, om du inte absolut måste så spela inte in i full upplösning, helt onödigt i 99% av fallen om du inte håller på med något väldigt speciellt, kör halverat så kräver det bara 1/4 av det som krävs för fullt, sedan spara aldrig till samma disk som spelet du kör på eller OS ligger på för bästa resultat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Trodde jag visste en del om diskar men detta var nytt:

"problemet är att jag har fortfarande exakt samma lag när jag recordar med fraps från ssdn till hårddisken"

"jag har fortfarande exakt samma lag" - vilket lag? Djurgårn?
"recordar med fraps"? - recordar - ordet finns inte varesig i Engelska eller Svenska?
fraps - inget som har med HDD's att göra va ja vet.

Vill du ha hjälp - skriv så folk begriper eller förklara om du kan.

Om du påstår dig inte begripa vad han säger finner jag mer fel med ditt kunnande än hans? Alla andra verkar ju utan problem förstått vad han menar?
HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja.
Och bara för att ordet officiellt inte existerar i en ordbok betyder inte att man inte kan använda det, väldigt många ord inom IT är engelska och ofta finns en Svensk version men man använder ändå det Engelska ordet (lättare sedan när man måste prata med någon om samma saker som inte är från Sverige och IT om något är globaliserat) vilket man sedan ger en Svensk böjning, det är sedan sådana som kallas låneord och används i folkmun och även ibland hamnar i ordlistan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Min pojk kör med Xfire...är det nått som droppar framesen? hör han gnälla lite nämligen.. nått annat ni kan rekommendera?
förutom fraps då....Msi Afterburner kan ju vara nått

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Afterburner mkt starkt!
Inga FPS drop och mycket bra kvalitet!!!
Förstår ine varför fler använder det faktiskt.. Så många som har det..
Det ligger under Settings->Video Capture

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Min pojk kör med Xfire...är det nått som droppar framesen? hör han gnälla lite nämligen.. nått annat ni kan rekommendera?
förutom fraps då....Msi Afterburner kan ju vara nått

Bara om man spelar in. Att ha fraps på för FPS mätare tar ingen prestanda. (Gul om du inte spelar in, Röd om du spelar in) Låser på FPS'n du spelar in på, finns undantag om man har extremt hög FPS utan att spela in.

Skrivet av Gsson113:

Jag rekommenderar Afterburner mkt starkt!
Inga FPS drop och mycket bra kvalitet!!!
Förstår ine varför fler använder det faktiskt.. Så många som har det..
Det ligger under Settings->Video Capture

MSI afterburner droppar din FPS, men den gör det inte lika mkt genom att inte låsa den vid inspelnings FPS. Håller med om att MSI Afterburner är bra dock.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Varesig du eller nån annan kan förklara vad:
"recordar med fraps"
och
"HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja."

har med diskprestanda att göra - tydligen e vi inte ensamma.

Någon annan? Isf vänligen uppdatera FAQ'n.

Permalänk
Medlem

skulle som sagt rekommendera ett annat program, wegame, MSI afterburner, Xfire, DXtory eller liknande, då FRAPs överdriver rätt rejält när den spelar in (sist jag använde det så tryckte den ut filmer med över 40MB/s i bitrate, vilket man inte behöver alls)
själv kör jag MSI afterburner, MJPG compression, 95% Quality i full frame och 60fps i 1080p, droppar enbart några få FPS i tyngre spel som BF3 eller liknande, WoW tappar jag ingen FPS alls
inte bara får du fortfarande samma goda kvalite på filmen men den blir också mycket mindre i filstorlek emot fraps

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Varesig du eller nån annan kan förklara vad:
"recordar med fraps"
och
"HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja."

har med diskprestanda att göra - tydligen e vi inte ensamma.

Någon annan? Isf vänligen uppdatera FAQ'n.

Ska man slippa extremt lag när man spelar in måste man spela in till en annan HDD än den du har för OS och/eller spelet man spelar in. En vanlig HDD klarar inte av att göra båda samtidigt.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Varesig du eller nån annan kan förklara vad:
"recordar med fraps"
och
"HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja."

har med diskprestanda att göra - tydligen e vi inte ensamma.

Någon annan? Isf vänligen uppdatera FAQ'n.

recordar = record med en svensk böjning på? var den verkligen så svår?

När du spelar in är det väldigt mycket data som skall snabbt ner till disken, speciellt högre upplösningar gäller det då att disken hinner skriva snabbare än bufferten för fraps fylls, ofta är det dåligt komprimerat för att det inte ska äta upp CPU resurser vilket gör att det snabbt blir stora filer, en okomprimerad 1080p snutt på 30sekunder kan närmar sig 1,5GB data (50MB/sec) och troligen kör fraps även med någon snabb koll att det gått rätt till så lite extra på det (och detta är 1080p, kör man högre res stiger snabbt siffrorna).
Om din disk inte kan skriva så snabbt, måste leta platser att skriva på pga defragmentering eller att massa andra program oxå vill skriva/läsa från disken samtidigt blir det väldigt tungt för disken att hinna med och då stryper fraps pga att bufferten blir ful och din FPS droppar då fraps stryper den med för att matcha.
Så hårddiskens prestanda kan spela in i hur bra det funkar med fraps, därav unviker man att skriva till en disk som används av mycket annat (t.ex. den där du har Windows eller spelet installerat).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Trodde jag visste en del om diskar men detta var nytt:

"problemet är att jag har fortfarande exakt samma lag när jag recordar med fraps från ssdn till hårddisken"

"jag har fortfarande exakt samma lag" - vilket lag? Djurgårn?
"recordar med fraps"? - recordar - ordet finns inte varesig i Engelska eller Svenska?
fraps - inget som har med HDD's att göra va ja vet.

Vill du ha hjälp - skriv så folk begriper eller förklara om du kan.

lag = lagg, hacka
recordar = recording, spela in
fraps = spelar in video på hårddisken, om hddn flaskar (= har inte tillräckligt hög hastighet) så laggar det

Bara du som inte verkar förstå vad han menar...

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Trodde jag visste en del om diskar men detta var nytt:

"problemet är att jag har fortfarande exakt samma lag när jag recordar med fraps från ssdn till hårddisken"

"jag har fortfarande exakt samma lag" - vilket lag? Djurgårn?
"recordar med fraps"? - recordar - ordet finns inte varesig i Engelska eller Svenska?
fraps - inget som har med HDD's att göra va ja vet.

Vill du ha hjälp - skriv så folk begriper eller förklara om du kan.

Recordar är det så konstigt att säga så?
Det svenska språket har ett ganska unikt sätt att böja verb på.
T.ex.
Bowling, har blivit till att man Bowlar. Ett allmänt vedertaget uttryck idag.
Det Nederländska ordet Golf har omvandlats till det svenska verbet Golfar
När man åker skateboard, då skejtar man.

Det är extremt lätt för oss Svenskar att skapa nya verb av låneord, tack vare hur vårt språk är uppbyggt. Så jag tycker inte du ska kranka ner på honom. Ingen utveckling är lika med nedveckling.

Permalänk
Medlem

Då e som jag trodde då att fraps inte är något diskattribut eller diskegenskap - det tycks va nån app som skriver till disken? Eller?

Isf är jag fortfarande förvirrad, fast på en högre nivå, inför detta uttryck:
"HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja."

Då min läskunnighet ifrågsatts kan jag förklara att;
HDD - begriper jag = disk
spelar in - begriper jag, skriver
fraps = app som skriver till disk

Så uttrycket "HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja." blir då, analogt enl. ovan, att "disken skriver in på Fraps..." - mina diskar skriver inte in ett jota - varesig "på Fraps" eller något annat - däremot finns det systemkomponenter i OS som hanterar I/O till diskarna.

Möjligen skulle uttrycket bringa mindre förvirring om det formulerades som:
"Fraps spelar in på HDD i vissa lägen ja." isf tvärtom, dvs att det är "HDD som spelar in på Fraps", eller på nysvenska "Fraps recordar in på HDD ..". Eller?

Jag tror vi här har att göra med en app som sprutar skrivningar till diskarna via buffrar och när inte diskarna hinner med fylls buffrarna och när dessa blir fulla kommer detta att slöa ner appen? Right?

Isf är detta ett klassiskt realtidsproblem med en seg länk - diskarna. Detta kan ev. lösas med större/flera buffrar eller cachar som kan implementeras i RAM men om dessa också blir fulla pga sega diskar så är vi tillbaka på ruta 1.

En programvara värd att testa är OO Clever Cache:

http://www.oo-software.com/en/products/ooclevercache/features

Om inte detta duger kan man sprida inspelningen, ursäkta svenskan, "recordar" heter det visst på nysvenska, över flera fysiska diskar, om appen klarar det. Jag kör femmor på chipset å dessa klarar runt 80-90 MB/s i skrivning kontinuerligt. Att ha stor clusterstorlek (64kB) samt defraggade diskar ger helt klart en prestandaförhöjning.

Om inte heller detta är framkomligt kan en annan lösning vara att sätta upp en SSD cache - om kostnaden accepteras. Finns sådana från bla OCZ:

http://www.ocztechnology.com/ocz-synapse-cache-sata-iii-2-5-s...

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Då e som jag trodde då att fraps inte är något diskattribut eller diskegenskap - det tycks va nån app som skriver till disken? Eller?

Isf är jag fortfarande förvirrad, fast på en högre nivå, inför detta uttryck:
"HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja."

Då min läskunnighet ifrågsatts kan jag förklara att;
HDD - begriper jag = disk
spelar in - begriper jag, skriver
fraps = app som skriver till disk

Så uttrycket "HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja." blir då, analogt enl. ovan, att "disken skriver in på Fraps..." - mina diskar skriver inte in ett jota - varesig "på Fraps" eller något annat - däremot finns det systemkomponenter i OS som hanterar I/O till diskarna.

Möjligen skulle uttrycket bringa mindre förvirring om det formulerades som:
"Fraps spelar in på HDD i vissa lägen ja." isf tvärtom, dvs att det är "HDD som spelar in på Fraps", eller på nysvenska "Fraps recordar in på HDD ..". Eller?

Eftersom du kan så mycket om Fraps och HDD så förstår du mycket väl (förmodligen bättre än mig) vad RenztEX menar.
Man behöver inte följa den svenska akademiska ordlistan eller den svenska grammatiken till punkt och pricka, så länge man förstår vad motparten menar så är det bra kommunikation, och som jag sa tidigare så förstår du nog mycket väl vad som menas i detta sammanhang. Därför tror inte jag att du blev så förvirrad som du påstår. Jag tror att ville vara lite besserwisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Så uttrycket "HDD spelar in på Fraps i vissa lägen ja." blir då, analogt enl. ovan, att "disken skriver in på Fraps..." - mina diskar skriver inte in ett jota - varesig "på Fraps" eller något annat - däremot finns det systemkomponenter i OS som hanterar I/O till diskarna.

Du vet att ord kan ha flera sätt att användas? och ber om ursäkt om det var svårt för dig att förstå.
För att göra det övertydligt nu så
"spelar in"

Jag spelar in film.
Zlatan spelar in bollen mot mitten.
Min personlighet spelar in på mitt beteende.

Du ser, samma ord, samma ordning, olika betydelser beroende på sammanhang och meningsuppbyggnad?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tittade in för att hitta lösningar på mina Fraps problem. Men fick mig ett gott skratt XD

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5