Ett bra lite "gammalt" RPG spel?

Permalänk
Medlem

Ett bra lite "gammalt" RPG spel?

Hejsan, jag letar efter ett lite gammalt Rpg spel som skulle vara roligt, fast jag skulle gärna ha en någorlunda rolig combat och inte Skyrim combat om ni förstår vad jag menar, jag vill gärna kunna lägga ner ganska mycket tid i det med, jag bryr mig inte om det är First Person eller 3rd person, jag skulle bara vilja ha ett Rpg spel där jag kan spendera ett antal timmar på i storyn och gärna ha en någorlunda trevlig combat i. Det mesta har jag inte spelat då jag har på nyare tider börjat spela Rpg:er

Edit: Har redan spelat alla Kotor spel och Gothic spelen, men som nämns nedan tar jag nog och testar baldurs gate så tack alla som gav ett förslag!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

kan du tänka dig turbaserad combat läge, så rekommenderar jag fallout 1 och 2.

Permalänk

Mass Effect serien.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

The witcher 2 om du vill ha bra story och mycket valmöjligheter. Stalker serien är också riktigt bra om du är ute efter mer freeroaming.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad din gräns går för gammalt men jag får ju tankar på spel som: Baldurs gate, Icewind dale, Planescape torment.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Installerade själv Planescape Torment för ett par dagar sedan, funkar fint på Win 7. Med patch går det dessutom spela i den upplösning du vill. Ett underbart spel.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

diablo 1 & 2
dungeon siege 1 & 2
overlord 1 & 2, e väll ett typ rpg spel också? sjukt kul iaf

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Baldurs gate.

Permalänk

Baldurs Gate + 2 + alla expar. Bästa spel jag lirat

Permalänk

neverwinter nights 1 och 2 är väl helt givna.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Baldurs Gate + 2 + alla expar. Bästa spel jag lirat

Sällar mig till skaran, Baldurs gate är det bästa som gjorts. Massor med spells, vapen, karaktärer och miljöer. Tar dessutom underbart lång tid att klara.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Star Wars Knights of the old Republic 1 & 2, skippa onlinespelet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Star Wars Knights of the old Republic 1 & 2, skippa onlinespelet.

This.

Permalänk

Neverwinter Nights, Mass Effect, Icewind Dale, Chrono Trigger, Final Fantasy 2-7... äsch, det finns så många bra...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate-serien, Neverwinter Nights-serien, Icewind Dale-serien, Fallout serien fram till Tactics, Planescape: Torment, Temple of elemental evil och Runescape. Dessa är klassiska rpgs och lär ge dig många timmar framför datorn
Sen finns det ju mängder av Hack `n´Slash-spel som Nox, Reverend, Diablo-serien, Silverfall, Titan Quest, Dungeon Siege-serien, Drakensang-serien och Dragon Age-serien osv.

Bara att välja och prova dig fram :)O

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Gothic 1, 2 + addon, 3 + addon, 4 + addon(kort standalone), Risen, Morrowind, Oblivion, Silverfall, Magicka

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk

lands of lore!

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Star Wars Knights of the old republic 1 och 2 är skitroliga

Permalänk

Minns när jag körde Runescape

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

Gothic 2.

Permalänk
Medlem

Ett spel i den gamla klassiska stilen är väl Witcher och den nyare witcher 2.
Sedan finns det ju nyare konsoliserade RPG, som ovan nämnts KOTOR och Jade Empire.
Om vi kollar på andra hybrid RPG spel så finns ju även Deus Ex och nyare Deus Ex: Human Revolution

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Final Fantasy Tactics till antingen PS1 eller PSP vilket är, imo, det bästa FF-spelet. Sen har du också Grandia till PS1, vilket är riktigt nice. Om du äger ett GC så skulle jag rekommendera Tales of Symphonia, det spenderade jag ex antal timmar på. Hmm... Sen har vi ju lite nyare spel som t.ex. Mass Effect och The Witcher 2. Det vore bra om du kunde ange vilken "undergenre" du är ute efter. Finns JRPGs, Western RPGs, FPS RPGs osv.

Permalänk

Varför inte lite hack and slash typ Diablo serien, Sacred serien, Torchlight, Titan quest serien. Kanske lite Hellgate London.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Varför inte lite hack and slash typ Diablo serien, Sacred serien, Torchlight, Titan quest serien. Kanske lite Hellgate London.

Spelat Torchlight väntar på 2:an spelat Diablo 1 och 2, spelat titan quest med en vän , däremot Hellgate London hmmmm

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Neverwinter Nights 1 med expansioner.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

dekaron

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

kan du tänka dig turbaserad combat läge, så rekommenderar jag fallout 1 och 2.

Exakt min första tanke. Lite segt att komma in i, men när man väl har gjort det så är det två väldigt bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Baldurs Gate-serien, Neverwinter Nights-serien, Icewind Dale-serien, Fallout serien fram till Tactics, Planescape: Torment, Temple of elemental evil och Runescape. Dessa är klassiska rpgs och lär ge dig många timmar framför datorn
Sen finns det ju mängder av Hack `n´Slash-spel som Nox, Reverend, Diablo-serien, Silverfall, Titan Quest, Dungeon Siege-serien, Drakensang-serien och Dragon Age-serien osv.

Bara att välja och prova dig fram :)O

Seriöst? De andra spelen funkar dock

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Hejsan, jag letar efter ett lite gammalt Rpg spel som skulle vara roligt, fast jag skulle gärna ha en någorlunda rolig combat och inte Skyrim combat om ni förstår vad jag menar, jag vill gärna kunna lägga ner ganska mycket tid i det med, jag bryr mig inte om det är First Person eller 3rd person, jag skulle bara vilja ha ett Rpg spel där jag kan spendera ett antal timmar på i storyn och gärna ha en någorlunda trevlig combat i. Det mesta har jag inte spelat då jag har på nyare tider börjat spela Rpg:er

Edit: Har redan spelat alla Kotor spel och Gothic spelen, men som nämns nedan tar jag nog och testar baldurs gate så tack alla som gav ett förslag!

Om du bara är fokuserad på PC så kika på "The last remnant". Det är väl egentligen ett konsollspel men det går utmärkt att spela på tangentbord (även om det är långt ifrån perfekt). Går dock att sätta upp en handkontroll att spela med om du har en sådan.

Om du kan gå till konsoll så har jag massor med ytterligare spel, vilken konsoll?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT