Permalänk
Medlem

PVM (4pin) fläkt 50mm

Var får man tag i en sådann?

Jag vill inte ha någon annan storlek (får inte plats) och jag vill inte heller ha någon extern fancontroller (då bygger jag hellre en driverkrets så att jag kan köra den från 4 pin) utan jag vill ha just en 50 mm fläkt med 4 pin kontakt till moderkortet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En prisjakt sökning ger 8 resultat för 50mm fläktar, men inga av dem är PWM styrda, och de kollar alla svenska butiker iaf, så det kommer du nog inte kunna få tag på. Vad ska du ha den till? Det kanske finns alternativa lösningar i alla fall.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Nä utbudet i Sverige är rätt dåligt.
utomlands finns tex AVC DA05015R12H 50mm

Den ska gå som moderkortsstyrd kylfläkt och då varvtalsreglering är ett krav och moderkortet enbart har 4 pins anslutningar så krävs det en 4 pins fläkt om man inte ska bygga en 4 till 3 pin konverter som hanterar PWM men jag hadde tänkt slippa det som sagt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Kan du inte bara modda dit en 80mm fläkt? går säkert att fästa med gummiband eller liknande.

Förslag: http://www.proshop.se/Kylning-och-flakt/Cooler-Master-Blade-M...

Permalänk
Medlem

Nix. Finns inte en chans i världshistorien att få ditt ens en 60 mm och 40 är för litet så 50 ska det vara

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Har du provat elfa.se. De har diverse fläktar för elektronik, men just nu verkar deras katalog ligga nere.

Du skriver att du vill undvika att bygga en PWM till spännings omvandlare. Har du något elschema på en som fungerar bra? Jag tittar nämligen på att bygga en då jag vill att mina chassifläktar ska gå att styra från moderkortet men det jag inte har en bra lösning på är att göra omvandlinben från 5V till 12V utan allt för stora förluster. Jag har googlat runt men inte riktigt hittat en bra lösning på detta och när man inte är en mästare på elektronik så kommer man ju inte bara på exakt hur man löser detta.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

har ju inte byggt någon ännu då jag hoppas hitta en lämplig fläkt men
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...
eller http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=154679

De gör samma sak men har olika lösningar på att få fram 5V.

Sen omvandlar ingen av dessa 12V till fem för att driva fläkten utan enbart för att få fram en lämplig referens till styrtransistorn

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Meckade ihop en liten pwm modul enligt bit-tech modellen.
Den funkar på den ena fyrpins headern men inte den andra. Antagligen inte rätt anslutet på moderkortet eller så är det speedfan som bommar.
På den andra headern funkar den dock.

Edit:
Efter att ha kört den ett tag kan jag konstatera att den funkar som den ska. Den är dock inte linjär utan i princip hela varvtalsregleringen ligger mellan 90% och 100% pådrag

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415