Är mitt trim aktiverat?

Permalänk
Avstängd

Är mitt trim aktiverat?

Jag monterade in en ny samsung ssd 830 128gb till min HTPC som är en Asrock Vidion 3D 252B, GeForce GT 540M, installerade windows 7 64-bit på den men glömde att ställa in ACHI i bios, läste att det går att aktivera det efter windows installationen, Läste då denna guide:
[3.6] Fråga: Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7 registret?
Svar: Öppna Kommandotolken "som administratör" (eller cmd i administratörs läge) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows 7 registret)
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows 7 registret)

Att få siffran 0 betyder enbart! att Windows 7 registret är aktiverat för TRIM kommandot och klarar av att vidarebefordra kommandot till er SSD enhet. Huruvida er SSD använder kommandot beror på era förutsättningar i datorn se tidigare fråga: Hur fungerar TRIM med Intel's G2 SSD? jag skrev allt detta i kommandotolken och fick upp: DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows 7 registret) fick alltså en nolla, det betyder väl att jag har Trim aktiverat i registret, vad måste jag nu göra för att få allt klart? Är så kass på sånt här, kan nån hjälpa mig slutföra detta?

Permalänk

Intel har ett verktyg för att testa och köra TRIM. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Du ska ha siffran 0.
Jag har själv samma SSD, och om du går in i Samsung magican (programvaran som följde med disken) så kan du välja att optimera windows för din ssd.

Då sköter programet alla nödvändiga optimeringar

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Avstängd

Behövs inte testa, vill bara få trim och allt som behövs aktiverat, för det sägs vara bra att ha om man har en ssd disk, förstår inte alls på vad trim och ACHI gör för nått, kanske det gör så ssdn blir snabbare på nått sätt, orkar just nu inte läsa om det, vill iaf få det aktiverat så jag kan sluta tänka på att inte ha trim, måste jag göra nått mer för att få allt aktiverat?

Permalänk

TRIM är ett sätt att snabba upp överskrivningen av minnesplatser på disken. Genom att Windows talar om för SSD vad du har raderat permanent så suddas dessa minnesplatser i god tid innan de behövs. Intel SSD Tools tillåter dig att manuellt och schemalagt köra sådan rensning. Den talar om ifall TRIM via Windows fungerar i praktiken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Ahaa orange skivan? Vad exakt menas med att optimera Windows för min ssd? Vad kommer hända? vad för slags nödvändiga optimeringar?

Permalänk
Avstängd

Okej jag har alltså haft ACHI aktiverat i bios automatiskt eftersom jag fick nollan? Jag behöver alltså inte ändra något i bios mer nu? Jag kör hellre samsung magican istället för intel ssd tools, det räcker väl med att optimera Windows för min ssd då optimerar den automatiskt allt nödvändigt? Vill hellre ha det så än att manuellt optimera med intel ssd tools.

Permalänk
Skrivet av Rasva:

... Jag kör hellre samsung magican istället för intel ssd tools, ...

Mitt svar gällde frågan om Intel G2 SSD. Samsungs och Intels verktyg hanterar endast de egna modellerna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

jag har alltså haft ACHI aktiverat i bios automatiskt eftersom jag fick nollan? Jag behöver alltså inte ändra något i bios mer nu?

Permalänk
Skrivet av Rasva:

jag har alltså haft ACHI aktiverat i bios automatiskt eftersom jag fick nollan? Jag behöver alltså inte ändra något i bios mer nu?

Nollan säger bara att Windows inte har stängt av borttagningsmeddelanden till eventuella SSD.
Jag kör RAID0 med mina två SSD och kan alltså inte använda TRIM, men jag har ändå nollan.

Om du 'glömde' att ställa in AHCI i BIOS före Windows installationen så måste du köra en liten fix i Registret
innan du kan ändra om till AHCI i BIOS. Kör du IDE idag och byter till AHCI så får du blåskärm i starten om inte fixen är inlagd.

AHCI var ett Windows krav för automatisk TRIM, men Intel verktyget trimmar även när du kör IDE.
AHCI ger även bättre disk prestanda enligt mätningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Såg att jag hade ACHI på default, alltså va den aktiverad när jag installera W7. Har en annorlunda bios, har inget blått, har nånslags Asrock version av bios. Fick med instant boot, tar 2 Sec att starta upp datorn.