Hitta en spelare som gör HD ljud och 24hz.

Permalänk

Hitta en spelare som gör HD ljud och 24hz.

Har testat XBMC men den gör bara 24hz bra, HD ljuden funkar inte alls bra.
Finns det nåt annat förslag?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Skrivet av xitele810:

Har testat XBMC men den gör bara 24hz bra, HD ljuden funkar inte alls bra.
Finns det nåt annat förslag?

MPC HC.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

var ställer man in 24hz då?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

var ställer man in 24hz då?

Det gör man inte direkt i spelaren, frekvensen definieras i själva filen som spelas upp sedan är det upp till programmet (playern) att följa detta så exakt som möjligt, sedan får du skilja på i vilken hz filmen spelas upp i, och vilken hz skärmen drivs i, detta är 2 helt olika saker, tex spelar du upp filmen i 24hz men skärmen går i 60hz får man ofta ryckig bild

Om du tex matar en TV brukar denna känna av detta själv när du spelar upp en fil som har frekvens 24, och rättar sig efter detta till sitt 24P läge

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Arcsoft TotalMediaTheater 5 eller MPC HomeCinema, tmt5 behöver du inte ändra direkt mycket i då det har auto refresh adjust från start, likaså hd bitstream ut som default (iaf mitt hade det), i MPC HC måste du aktivera "autochange" för & få till automatisk frekvensändring & sen på med en ljudcodec som klara bitstreama HD ljuden, ffdshow tex.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Arcsoft TotalMediaTheater 5 eller MPC HomeCinema, tmt5 behöver du inte ändra direkt mycket i då det har auto refresh adjust från start, likaså hd bitstream ut som default (iaf mitt hade det), i MPC HC måste du aktivera "autochange" för & få till automatisk frekvensändring & sen på med en ljudcodec som klara bitstreama HD ljuden, ffdshow tex.

var hittar jag autochange?
Edit, tror jag hittade det, men det hackar jättemkt, vad gör jag för fel?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Varför håller alla på att ändra saker och ting med 23.976 ? Jag har en HTPC med Nvidia ION Generation 1 och jag kör bara MPC-HC på en tv i 60hz och jag ser aldrig nåt lagg eller stutter i filmer inte ens i panorama bilder. Dock syns det lite i serier men inget som alls stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Varför håller alla på att ändra saker och ting med 23.976 ? Jag har en HTPC med Nvidia ION Generation 1 och jag kör bara MPC-HC på en tv i 60hz och jag ser aldrig nåt lagg eller stutter i filmer inte ens i panorama bilder. Dock syns det lite i serier men inget som alls stör.

När man väl sett hur mjukt & fint panoreringar & annat blir i native refresh rate blir det väldigt mycket lättare att se hur kasst det ser ut i fel frekvens, den som påstår att han inte kan se skillnad mellan 23,976 & 60Hz på en film med just 23,976 bör uppsöka ögonklinik. I 60Hz har du et flertal upprepade frames varje sekund med ett otroligt ojämt flöde av frames, tänk på gigantisk microstutter så förstår du vad felet är. Vissa spelare kan avhjälpa felet till viss del men det blir aldrig så bra som att köra native rakt av.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är det samma PC som står i signatur? Orsaken jag frågar är för att har för mig det finns en bugg på Intels grafikkort om du kör en sådan HTPC. Den skall vist avrunda frames på filmer, vilket leder till hack och sånt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När man väl sett hur mjukt & fint panoreringar & annat blir i native refresh rate blir det väldigt mycket lättare att se hur kasst det ser ut i fel frekvens, den som påstår att han inte kan se skillnad mellan 23,976 & 60Hz på en film med just 23,976 bör uppsöka ögonklinik. I 60Hz har du et flertal upprepade frames varje sekund med ett otroligt ojämt flöde av frames, tänk på gigantisk microstutter så förstår du vad felet är. Vissa spelare kan avhjälpa felet till viss del men det blir aldrig så bra som att köra native rakt av.

Det är ju just det, det syns inte i filmer, men i serier som jag skrev, och jag ser mest på filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Det är ju just det, det syns inte i filmer, men i serier som jag skrev, och jag ser mest på filmer.

eeehh, du är medveten om att det är precis samma sak om bägge har 23,976 i frame rate???

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

eeehh, du är medveten om att det är precis samma sak om bägge har 23,976 i frame rate???

Ja jag vet, men i panorama scener så syns det i serier men inte i filmer för mig. Det är inget jag hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Ja jag vet, men i panorama scener så syns det i serier men inte i filmer för mig. Det är inget jag hittar på.

Så du menar att panorerande scener inte förekommer i filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbear:

Så du menar att panorerande scener inte förekommer i filmer?

Jag menar att i panorama scener i filmer så är det inget lagg eller stutter men i serier är det de, iaf för mig.