Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk
Skrivet av TinkleBell:

När det gäller "lägsta pris garanti" gäller den för sibakortskunder, och det gäller alla butiker i närheten som har den i lager, det spelar ingen roll hur stor prisskillnaden är, och det gäller även webhallen om det är någon som säger nej be om att få prata med en chef för vi har prisgaranti om du har sibakortet, sedan kan man ge det ändå, men det måste vi inte göra.

Det finns ett bra exempel på det ovan, det var mängder med folk som sprang runt med lappar ifrån expert några dagar efter jul om en Samsung UE46D8005 som kostar 11500 på expert. vissa ville handla flera stycken. Kan säga att det är extremt underpris, vilket nog ni alla förstår. Problemet var att expert tog bort denna TV på sin hemsida, de är som om de inte sålde den TVn längre, vi ringer Experts kundservice och dem säger att de inte har den TVn längre, inte i en enda butik alls, som verkade konstigt då kunder kom in med offerter. Det gick så långt att vi fick åka till expert och kolla, då hade säljare skrivit ut offerter på en TV som inte fanns. SÅ ett sådant fall gör man det inte.

Det kan se rätt tomt ut i butikerna nu ja, snart kommer massor med nya TV apparater och datorer osv, försäljningen på SIBA slog alla rekord under julen både med webb och butiksförsäljning så det är rätt tomt. Men det kommer in mer, något som jag tycker är bra med siba är att vi har ASUS datorer, det har inte elgiganten tex, det är enligt mig det bästa märket när det gäller PC nästintill inga reklamationer, ungefär samma nivå som Apple.

När det gäller returer så kan det ibland vara mycket att göra i kassan och dem vill inte det skall bli kö då kan de skicka ut en till en säljare, men om det är tomt i kassan då kan dem göra returer, tjejen kan ha haft en dålig dag

Sedan jobbar jag i Göteborgsbutikerna, så vet inte hur det ser ut i övriga landet, men som någon sa innan det handlar om vem man får snacka med, vissa kan mer än andra om produkterna då vissa är specialiserade på olika områden men får gå runt på flera.

Skrivet av TinkleBell:

Det som jag märker av på kunder när det gäller dessa företag är att dem kommer in och säger att dem inte är nöjd med servicen där, speciellt Media Markt, om man försöker ringa dit kommer man aldrig fram och om något är fel på något så får man inte snacka med den man handlade av. Båda dessa 2 har dock bra sidor som allt har, men om man utgår ifrån helheten med service och allt, så är elgiganten ett bättre alternativ i så fall för dit kan man ringa och komma fram.

Många kunder kommer till siba just för den bra servicen, kan låta konstigt för vissa kanske, men det är sant. Sen är det de där med att vi är ett svenskt företag, det är väldigt många som säger det att "det känns bra att handla av ett helsvenskt företag finns inte så många sådana längre"

Sen när de gäller konkurrensen mellan dessa, så har alla olika tänk. siba är inte lika stora men har en strategi att tjäna pengar de vill inte gå med 100tals miljoner förlust varje år, så man fokuserar på det man tjänar pengar på, och går sakta uppåt nu när det är svårt att tjäna pengar i denna bransch , vi har öppnat butiker i Norge tex. Sedan samarbetet med Netonnet kommer också vara väldigt väldigt bra! Jag själv som är rätt duktig på teknik älskar netonnet, då man där kan köpa saker direkt ifrån lager. Tycker det är en bra grej. Och är ett bra komplement till siba. Netonnet säljer också otroligt mycket, så att köpa in produkter gemensamt med dem kommer vara väldigt bra!

Sen kan jag meddela vad jag har förstått det som, så kommer reklamerna ändras snart

Ja denna butik så har dom byggt om och gjort den mindre, Sen har dom sämre utbud än ONoff hade i samma stad t.ex. Finns bara tre fyra olika märken och max två olika modeller typ.

Sen de där skämtet om kidnappningen borde man inte göra (fick googla och såg vad som hände). Fattade inte först de där med låda och sånt.

Sen burkar det vara fina fördomar om siba datorer:) Dock gäller det stationär från t.ex asus och liknande (är dyra sett till komponenterna. Sitter med en grym cpu men värdelöst graffe).

Hade det inte varit bättre med en amd och lite bättre graffe (men så är det tyvärr med alla märkesdatorer oavsett butik)?

Bra att dom byter reklamen spyr över hur han framför Cpu:n, när det är andra delar som minst är lika viktiga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vore en katastrof iaf Siba går ner sig, tänk på hur många som som försvinner, men det tänker de inte små pojkarna här på. Är reklamen dålig så Siba dåligt, folk som är trångsynta..

Håller med, ibland undrar jag om det är hamsterpaj jag sitter på. Att ett företag går under är aldrig bra, speciellt inte när det är svenskt och ändå ganska hyfsat. I alla fall i jämförelse med MediaMarkt som är helt värdelösa.

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bry mig mindre än SIBA måste jag säga. I vår stad har SIBA varit dyrt som bara fan. Förstår inte att fler fysiska butiker inte konkar, tror inte jag har köpt något i en fysiks butik vad gäller elektronik sedan 98". Kan ha varit en kabel eller liknande...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.4 | EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0 4 GB | ASUS Z87-Pro | Corsair Vengeance 8 GB DDR3 | Samsung 840 EVO SSD |

Permalänk
Skrivet av muf3:

Deras reklamkampanj måste ju betecknas som fullständigt lyckad med tanke på att så många kommer ihåg den, och vet precis vilket företag det är som ligger bakom den.

Frågan är väl snarare hur länge Elgiganten och Mediamarkt ägare vill driva sina svenska etableringar med förlust. De är väl börsnoterade bolag båda två om jag inte missminner mig, deras ägare vill säkert se bättre utdelning på sitt investerade kapital även på den nordiska marknaden.

Framtiden för elektronikhandel är dock inte i stora mega varuhus, det är snarare i bra, snabb och säker e-handel med specialist företag.

Lungt, El-giganten tjänar en hel del pengar... dom får ju fan i slutändan över 6kr per operatörslåst telefon som dom skickar till danmark, norge och finland(eller om det bara va norge och danmark) som dom senare säljer vidare
och jag tror dom tjänar pengar på andra grejer med så helt back går dom nog inte

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Kacke:

Siba är lite som Telia, Anti-Kunder.

Tycker jag inte, går man in på SIBA här är det lätt att få bra hjälp och personalen verkligen ställer upp och försöker hjälpa till, går man till vilken som helst av de andra med motsvarande fråga så mer eller mindre rycker de bara på axlarna. SIBA är till och med billigast på många saker här...

Skrivet av muf3:

Deras reklamkampanj måste ju betecknas som fullständigt lyckad med tanke på att så många kommer ihåg den, och vet precis vilket företag det är som ligger bakom den.

Frågan är väl snarare hur länge Elgiganten och Mediamarkt ägare vill driva sina svenska etableringar med förlust. De är väl börsnoterade bolag båda två om jag inte missminner mig, deras ägare vill säkert se bättre utdelning på sitt investerade kapital även på den nordiska marknaden.

Framtiden för elektronikhandel är dock inte i stora mega varuhus, det är snarare i bra, snabb och säker e-handel med specialist företag.

Till viss del, men skärm och TV och musikanläggningar och sådant vill jag titta på i butik, vill ju se och höra vad jag får innan jag köper...

Skrivet av Colery:

Jag tycker ärligt talat inte att det är konstigt om Siba gick i graven. OnOff var ett bolag utan själ och ingen jag någonsin pratat med har köpt något där. Personalen gömde sig alltid när man gick in på OnOff butiker och därmed enligt min teori fick de heller inte sålt något.
Siba kör lite mer aggresivt på och går faktiskt fram till kunderna precis som de gör på Elgiganten men med skillnaden att de inte kan ett förbannade skit å de visar de så tydligt i reklamen där det enda dom kan säga är att datorn har en fram och baksida. Jag har funderat många gånger om personalen på Siba har en "beté er tvärt emot Elgigantens personal"-lista. De går fram och är otrevliga från scratch och blir arga om man argumenterar mot dem om att vissa prylar skulle vara dålig kvalité på och att de kanske kunde rekommendera något med eventuellt högre prislapp på så att man får något ordentligt. Man säljer inte saker på det sättet, inte ens svenska företag.

Har inte hittat en enda Sibabutik där personalen är hälften så trevlig som på de olika Elgiganten man varit på å då spenderar jag gärna flickvännens shoppingtid på elektronikbutikerna så man har ju varit inne på några butiker

Får jag bestämma så lägger dom ner Siba eller byter attityden och kastar ut Mediamarkt eller tar bort deras absurda säljteknik som alla förlorar på.

Var gång jag går in på Elgiganten har alla säljare gömt sig i något hörn och det tar minst 30 min att få tag i en, då går jag hellre till SIBA där jag får snabb och kompetent hjälp men jag har kanske bott i 2 undantagsstäder...

Skrivet av FrozenYoghurt:

tänkte säga det , ingen går väll till SIBA längre .. pissdåligt och finns inget utbud

Det är där vi gör 90% av våra ickedatorköp... Alla de andra är ju dyrare och utan service.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Permalänk

Jag har jobbat på Siba till alldeles nyss på betydligt högre position än en säljare i mer än 8 år. Jag vet hur AniTa fungerar men även hur ledningen fungerar samt inköpare och marknadsfolket samt centrallager mm.
Även hur Resurs Bank och Solid försäkring spelar en stor roll i alla säljares vardag, prgm 1037 har man koll på. En sak som kännetecknar Siba utifrån säljare på golvet är hur lite de vet annat än det som står på intranätet. Att HK har fredagsmöten där Fabian kan berätta lite mer är en annan sak och hur han är som person på plan 3 där han har sitt kontor, inte alltid han är glad.
Så för er säljare på golvet som gör det ni kan göra, dvs sälja varor dyrare än egna nätpriset samt försöka få in försäkring och Sibakort är ett jobb värre än telefonsäljare när butikschefen aldrig är nöjd. Statistik kring försäkring och kredit är viktigare än omsättning och marginal. Det är en stor rotation på butikschefer och säljare. Jag har bra koll på att det är svårt med Sibas likviditet, dvs anledningen att det är tomt i varuhusen är att de inte kan få mer kredit av leverantörerna. När det sker måste man frigöra kapital vilket Siba gör genom att minska lager och sälja ut så mycket som bara går även om man går back. Betalningsvillkoren har blivit sämre, dvs de får inte ens 30 dagars kredit nu av leverantörerna. Härligt att se optimistiska säljare men Sibas ekonomi är kass. Att Övriga bolag i koncernen går bra spelar ingen roll, det är SIBA AB som faller och att pumpa in mer pengar i detta företag är inte okej för övriga ägare i tex Resursgruppen. (Onoffs ägare sitter där med med 45%, han satte Onoff i konkurs trots tillskott av kredit & försäkringar via onoff).
Siba kommer inte konkursa på samma sätt som Onoff, men man kommer garanterat lägga ner butikerna. Man behåller Netonnet som butiker och behåller Siba på nätet. Enkelt och bra. Man har inte råd att driva 2 varumärken (netonnet + siba) med olika varuhu storlek, personal, idé osv. Skulle jag vara säljare på Siba så skulle jag leta annat jobb. GBG kommer läggas ner sist liksom alla de varuhus som är i lokaler som ägs av Remvassen. I slutändan är det Bengt Bengtsson som styr inte Fabian, säger han nu är det slut på pengar så är det slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektronikkunnig:

Jag har jobbat på Siba till alldeles nyss på betydligt högre position än en säljare i mer än 8 år. Jag vet hur AniTa fungerar men även hur ledningen fungerar samt inköpare och marknadsfolket samt centrallager mm.
Även hur Resurs Bank och Solid försäkring spelar en stor roll i alla säljares vardag, prgm 1037 har man koll på. En sak som kännetecknar Siba utifrån säljare på golvet är hur lite de vet annat än det som står på intranätet. Att HK har fredagsmöten där Fabian kan berätta lite mer är en annan sak och hur han är som person på plan 3 där han har sitt kontor, inte alltid han är glad.
Så för er säljare på golvet som gör det ni kan göra, dvs sälja varor dyrare än egna nätpriset samt försöka få in försäkring och Sibakort är ett jobb värre än telefonsäljare när butikschefen aldrig är nöjd. Statistik kring försäkring och kredit är viktigare än omsättning och marginal. Det är en stor rotation på butikschefer och säljare. Jag har bra koll på att det är svårt med Sibas likviditet, dvs anledningen att det är tomt i varuhusen är att de inte kan få mer kredit av leverantörerna. När det sker måste man frigöra kapital vilket Siba gör genom att minska lager och sälja ut så mycket som bara går även om man går back. Betalningsvillkoren har blivit sämre, dvs de får inte ens 30 dagars kredit nu av leverantörerna. Härligt att se optimistiska säljare men Sibas ekonomi är kass. Att Övriga bolag i koncernen går bra spelar ingen roll, det är SIBA AB som faller och att pumpa in mer pengar i detta företag är inte okej för övriga ägare i tex Resursgruppen. (Onoffs ägare sitter där med med 45%, han satte Onoff i konkurs trots tillskott av kredit & försäkringar via onoff).
Siba kommer inte konkursa på samma sätt som Onoff, men man kommer garanterat lägga ner butikerna. Man behåller Netonnet som butiker och behåller Siba på nätet. Enkelt och bra. Man har inte råd att driva 2 varumärken (netonnet + siba) med olika varuhu storlek, personal, idé osv. Skulle jag vara säljare på Siba så skulle jag leta annat jobb. GBG kommer läggas ner sist liksom alla de varuhus som är i lokaler som ägs av Remvassen. I slutändan är det Bengt Bengtsson som styr inte Fabian, säger han nu är det slut på pengar så är det slut.

Herrejävlar, skulle jag printa ut denna text skulle jag kunna tapetsera vardagsrummet och spendera en årslön på färg :S
Dela gärna upp i stycken trots att du sitter i högre position än en säljare....

Siba har redan bommat igen en butik för några veckor sen i köpcentret Marieberg - Örebro.
Var ju aldrig folk där inne när man gick förbi.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kanske det blir så att siba försvinner som butik och EL-Markt fortsätter ensamma så har dom ju Resurs kvar som kassa ko.
Jag har ett Mastercard via Resurs och det funkar bra, räntan är normal för en typen av kort.
Så jag tror att det kommer att löna sig bättre att inte ha siba som en black om foten, när det går att göra pengar på bankverksamhet.
Men att ha kvar siba som netbutik verkar konstigt om dom ska ha NetOnNet kvar.
Hoppas att det kommer att vara utrymme för den lilla butiken på hörnet i framtiden, somkonkurerar med kunskap, inte med pris.
Jag saknar ''Radioaffären'' med tekniker i utrymme bakom disken, i vit rock, som kunde laga allt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

snubben ovan sa något mycket intressant nu ...

Visste ni att SIBA och Elgiganten är den enda kedjorna i Sverige som endast har nordiska TV-apprater? De andra företagen, Media Markt, Espert, Webhallen, Komplett, Dustinhome osv osv..Gråimporterar nästan alla sina TV apparater ifrån andra länder, varför? Jo, för kronan är såpass stark så att importera TV ifrån england, frankrike, USA och tyskland lönar sig.

Vad spelar det för roll för oss? Jo, att tillverkarens garantier gäller inte, så om du kommer hem och efter två månader finner en död pixel på din nya samsung tv så är de kört, de byter inte ut din TV pga det... om de är en nordisk version så kommer samsung hem till dig och byter ut Tvn eller lagar den, du behöver inte skicka den eller åka med den någonstans.

Så med andra ord Nordisk TV (Sony Samsung LG Philips):

100% pixelgaranti
Hemservice

Gråimporterad:
Ingen pixelgaranti
Du måste köra Tv till butik eller skicka den till återförsäljaren med paket

Inte många har koll på detta. Men på om ni kollar i en butik på samsungprodukter, slutar modellnumret med XXE så är det en nordisk version allt annat är inte det

Själva garantin (något som går sönder på TV:n) finns kvar då den står enligt svensk lag i första hand på affären.
Alla i Sverige som köper en produkt i en svensk affär får ALLTID ett års garanti på denna produkt. Om produkten går sönder inom detta år är det i första hand affären du köpt varan i som står för garantin.
Sedan har vi även ett till skydd i Sverige och det är två års tillverkningsfels-garanti. Om din produkt går sönder efter 1 1/2 år och du som kund kan bevisa (många som missar att här är det kunden som måste bevisa detta) att felet ligger i produktionen från tillverkaren måste affären står för garanti upp till två år.

Tillverkaren har inte något krav överhuvudtaget att står för någon typ av garanti. Du som svensk som köpt en japansk radio i Sverige kan inte på något sätt kräva att tillverkaren i Japan ska ge dig en ny om den går sönder efter 2 veckor.

Det är i Sverige i första hand affären som enligt lag står för garanti i ett år och tillverkningsfels-garanti i två år.
Sedan att dom flesta tillverkare står för garanti är ju för deras eget rykte att deras produkter är en bra vara, ju längre garanti tillverkaren står för desto mer tillit får man till tillverkaren.

Men som du säger, tillverkarens garantier har ju sina egna regler att följa.
Men åter, om du köper en TV från Media Markt i en affär som ligger inom Sveriges gränser så måste Media Markt enligt svensk lag stå för minst ett års garanti. Men att en pixel dör i en TFT-panels TV tror jag inte är något som man kan kräva enligt denna garanti, det är när produkten går sönder lite mer (om du förstår vad jag menar).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Själva garantin (något som går sönder på TV:n) finns kvar då den står enligt svensk lag i första hand på affären.
Alla i Sverige som köper en produkt i en svensk affär får ALLTID ett års garanti på denna produkt. Om produkten går sönder inom detta år är det i första hand affären du köpt varan i som står för garantin.
Sedan har vi även ett till skydd i Sverige och det är två års tillverkningsfels-garanti. Om din produkt går sönder efter 1 1/2 år och du som kund kan bevisa (många som missar att här är det kunden som måste bevisa detta) att felet ligger i produktionen från tillverkaren måste affären står för garanti upp till två år.

Tillverkaren har inte något krav överhuvudtaget att står för någon typ av garanti. Du som svensk som köpt en japansk radio i Sverige kan inte på något sätt kräva att tillverkaren i Japan ska ge dig en ny om den går sönder efter 2 veckor.

Det är i Sverige i första hand affären som enligt lag står för garanti i ett år och tillverkningsfels-garanti i två år.
Sedan att dom flesta tillverkare står för garanti är ju för deras eget rykte att deras produkter är en bra vara, ju längre garanti tillverkaren står för desto mer tillit får man till tillverkaren.

Men som du säger, tillverkarens garantier har ju sina egna regler att följa.
Men åter, om du köper en TV från Media Markt i en affär som ligger inom Sveriges gränser så måste Media Markt enligt svensk lag stå för minst ett års garanti. Men att en pixel dör i en TFT-panels TV tror jag inte är något som man kan kräva enligt denna garanti, det är när produkten går sönder lite mer (om du förstår vad jag menar).

Han (ESAFESA) har som vanligt fått allt om bakfoten även på detta forum. Siba är absolut inte ett företag som endast köper nordiskt. Detta vet jag! Samma med Netonnet.
Elgiganten gör det och Mediamarkt gör det. Mediamarkt (vet detta 100%) har särskilda avtal kring detta, de köper endast nordiska modeller, aldrig gråimport. Deras största problem är LG som har flest modeller som gråimporteras (utan N på slutet). Skillnaden är att LG tex ger 2 års garanti, hemservice och att de är Comhem och Boxer certifierade samt svenska menyer/handböcker. Övriga importerade modeller får återförsäljaren stå för garanti,oftast 1 år och ingen hemservice eller service av tillverkaren.