Permalänk
Medlem

Polera aluminium-kylare?

Hej!
Jag har ett grafikkort som jag ska baka i ugnen nu och när jag skruvade av kylare så såg jag att den oxiderat ganska mycket (vilket aluminium gör väldigt lätt). Men frågan är då om man ska polera den för att få bättre värmeöverföring eller om det inte har någon betydelse? Och om man bör göra det, med vad i så fall?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja hur du skall komma in mellan fenorna är iaf mig en gåta
Men visst på de ställen du kan komma åt kan ju du polera. Heter det inte Autosol som man kan använda?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja hur du skall komma in mellan fenorna är iaf mig en gåta
Men visst på de ställen du kan komma åt kan ju du polera. Heter det inte Autosol som man kan använda?!

Autosol heter det!
Har det oxiderat på själva centrum? Alltså där aluminiumet ligger imot gpu:n? Så fall lappa kylaren. Polare inte efter.
btw, aluminium oxiderar inge vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Autosol heter det!
Har det oxiderat på själva centrum? Alltså där aluminiumet ligger imot gpu:n? Så fall lappa kylaren. Polare inte efter.
btw, aluminium oxiderar inge vidare.

Jag köpte kortet billigt för att det va just trasigt, så jag hade tänkte försöka laga det! Men det verkar som kylpastan inte va så bra applicerad och "kuddarna" på minnena inte va i så bra skick... Vid GPUn är det lite mindre, men speciellt där minnena ska ligga mot kylaren är det ganska mycket. Det känns som det är svårt att lappa den med tanke på att det går ned grejer för kylning av minnen och för skruvfästena eller går det ändå?

"Detta beror på att det spontant bildas ett tunt skyddande lager oxidskikt på metallytan." Ur boken Byggnadsmaterial av Per Gunnar Burström under kapitlet Aluminium och koppar.

Permalänk
Skrivet av eliasf:

Jag köpte kortet billigt för att det va just trasigt, så jag hade tänkte försöka laga det! Men det verkar som kylpastan inte va så bra applicerad och "kuddarna" på minnena inte va i så bra skick... Vid GPUn är det lite mindre, men speciellt där minnena ska ligga mot kylaren är det ganska mycket. Det känns som det är svårt att lappa den med tanke på att det går ned grejer för kylning av minnen och för skruvfästena eller går det ändå?

"Detta beror på att det spontant bildas ett tunt skyddande lager oxidskikt på metallytan." Ur boken Byggnadsmaterial av Per Gunnar Burström under kapitlet Aluminium och koppar.

Aha, då veta fan hur man ska lösa det :S
Aha jo det oxiderar väl, men rostar ju inte sönder. Sen frågan e om det påverkar kylningskapaciteten nämn värt.

Permalänk
Medlem

Aluminium oxid har betydligt sämre värmeledningsförmåga än ren aluminium ~35 mot ~200.
Frågan är dock om det spelar nån roll efter som du bara får ett extremt tunt lager av oxid.
Och på ytan så är ju även förmågan att avge värme till luft intressant, men jag orkkar inte leta reda på siffror på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Aha, då veta fan hur man ska lösa det :S
Aha jo det oxiderar väl, men rostar ju inte sönder. Sen frågan e om det påverkar kylningskapaciteten nämn värt.

Jo, det känns lite svårt att göra något åt det, men som du säger, det kanske inte gör så mycket. Man kanske kan polera med denna annars?
https://autosol.com/shop/aluminum-polish/?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=350&width=700
Det står ju att den inte ska repa, frågan är om det stämmer bara...

Ja precis, det rostar inte iaf

Permalänk
Skrivet av eliasf:

Jo, det känns lite svårt att göra något åt det, men som du säger, det kanske inte gör så mycket. Man kanske kan polera med denna annars?
https://autosol.com/shop/aluminum-polish/?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=350&width=700
Det står ju att den inte ska repa, frågan är om det stämmer bara...

Ja precis, det rostar inte iaf

Jag vet faktiskt inte, har läst någon stans att man inte ska polera kylare pga att det lägger sig något lager (polerings jox typ) som isolerar. Men det är väl antagligen marginellt. Men pröva du, återkom med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Jag vet faktiskt inte, har läst någon stans att man inte ska polera kylare pga att det lägger sig något lager (polerings jox typ) som isolerar. Men det är väl antagligen marginellt. Men pröva du, återkom med resultat!

Jag vet inte om det blir något lager av poleringsmedlet kvar, jag tror att ett sådant bör gå relativt lätt att tvätta bort med lämpligt lösningsmedel.

Dock så har blanka ytor en lägre emissivitet. De avger alltså inte lika mycket värme i form av strålning. Det är dock förmodligen inte av någon större betydelse för en dators kylflänsar där värmen leds över till luften (konduktion) som sedan förs bort (konvektion).

Att polera flänsarna för att få bort oxiden är lönlöst hur som helst. Det bildas ny mycket snabbt, det är en av anledningarna till att aluminium är lite komplicerat att svetsa, du hinner inte slipa bort oxiden vid svetsfogen innan ny bildas. Men den vanliga oxiden som bildas på aluminium är inget du ser så jag tycker det låter som något annat. Antingen att aluminiumet har reagerat i kontakt med något eller att det är avlagrinar av något slag på aluminiumet.

Åtminstone en av anledningarna till att innerdelen i en termos är så välpolerad är för att få lägre emissivitet. Eftersom det råder partiellt vakum mellan ytterdel och innerdel så är värmeledningen dålig. Dock kan ju innerdelen fortfarande avge strålningsvärme som övergår till ytterdelen, det är detta man vill minska.

Tabell med emissivitet.