Permalänk
Medlem

Åsikter om HP, förbättringar o.s.v

Hej jag ´gör ett arbete/undersökning om HP (Hewlett-Packard) Bärbara datorer och jag har lite frågor.

Jag tyckte att det var passande att fråga er på swec med tanke på att ni är med tekniskt insatta. Tråden är tänkt som vad vill en vanlig Svensson ha? Dvs på hemmamarknaden.

a) Varför köper ni HP laptops/ Varför inte?. Vad ska HP ändra på för att ni skulle vilja köpa dom.

b) Vad finns det för teknik som inte HP har, Har dom de nyaste? (Ultrabooks)

c) Hur är kvaliteten på en HP Laptop? Är dom prisvärda?

Mvh Jakob
Hjälp uppskattas!

(Visste inte direkt vart den här tråden passade in)

Visa signatur

MB:Asus Sabertooth Z77 CPU:i5 3570K @4.0 CM EVO 212 P&P GPU: HD4000.. PSU: OCZ ZT 650W 80Bronze+ Minne:4x4GB 16GB 1600Mhz LP SSD:OCZ Agility 2 120GB HDD:WD 2TB Green, 500GB WD BLUE

Permalänk

Oj, du får nog specificera vilken del av HP du vill rikta in dig på. Antar att du menar HP PSG dvs PC divisionen, laptops?
Föreslår att du bryter ner frågeställningen lite mer lättarbetade delar dvs fler men mer lättsvarade frågor.

Fråga "Positivt och negativt med HP" är lite för generell. Vad menas? Hela företaget generellt eller en särskild del/division? Vad exakt vill du få fram med frågan?
Frågan om funktioner i en HP dator är lite för generisk, vilken marknad vill du komma åt? Företagsmarknaden eller hemmamarknaden? Det ställs lite olika krav på produkterna för dom olika marknaderna nämligen.
Frågan om kvalitet behöver också synas lite närmare. Det kan skilja i kvalitet beroende på vilken marknad det handlar om dvs företag eller hemmamarknad (business/consumer).

Hoppas det hjälper en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravelmuncher:

Oj, du får nog specificera vilken del av HP du vill rikta in dig på. Antar att du menar HP PSG dvs PC divisionen, laptops?
Föreslår att du bryter ner frågeställningen lite mer lättarbetade delar dvs fler men mer lättsvarade frågor.

Fråga "Positivt och negativt med HP" är lite för generell. Vad menas? Hela företaget generellt eller en särskild del/division? Vad exakt vill du få fram med frågan?
Frågan om funktioner i en HP dator är lite för generisk, vilken marknad vill du komma åt? Företagsmarknaden eller hemmamarknaden? Det ställs lite olika krav på produkterna för dom olika marknaderna nämligen.
Frågan om kvalitet behöver också synas lite närmare. Det kan skilja i kvalitet beroende på vilken marknad det handlar om dvs företag eller hemmamarknad (business/consumer).

Hoppas det hjälper en aning.

Alltid bra med hjälp, jag ändrade lite i tråden hoppas det gör den lättare att förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus Sabertooth Z77 CPU:i5 3570K @4.0 CM EVO 212 P&P GPU: HD4000.. PSU: OCZ ZT 650W 80Bronze+ Minne:4x4GB 16GB 1600Mhz LP SSD:OCZ Agility 2 120GB HDD:WD 2TB Green, 500GB WD BLUE

Permalänk
Medlem

a. De flesta som köpt en HP eller Compaq i min bekantskapskrets har haft problem med värme och ganska medioker kvalitet, trist att en så pass fin dator skall lida av överhettnings problem (då det oftast beror på designen av moderkort och kylningen i dem tex denna blåa pad som skall leda värme rent korkat kylaren borde ha kontakt med gpun med)

b. vet jag inte riktigt vad jag skall svara...

c. Kvalitet? nja knappast då typ majoriteten av deras laptops krånglar och överhettas.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

a. De flesta som köpt en HP eller Compaq i min bekantskapskrets har haft problem med värme och ganska medioker kvalitet, trist att en så pass fin dator skall lida av överhettnings problem (då det oftast beror på designen av moderkort och kylningen i dem tex denna blåa pad som skall leda värme rent korkat kylaren borde ha kontakt med gpun med)

b. vet jag inte riktigt vad jag skall svara...

c. Kvalitet? nja knappast då typ majoriteten av deras laptops krånglar och överhettas.

Instämmer med Hagis2k. Kan väl oxå tillägga att jag rotat med burkar i rätt många år nu, under senare år nästan bara med bärbara av olika fabrikat. Anser att hp och Packard Bell är lite i en egen klass beträffande kvalitet på kylpasta, det skitet de 2 tillverkarna använder anser jag vara betydligt mer besläktat med fönsterkitt än riktig kylpasta. Rent ut sagt bedrövligt dålig kvalite, men tanken är väl att man kan sälja fler nya burkar om de som har nåna år på nacken går åt i värmeproblem.

Ett i mitt tycke solklart krav från oss som konsumenter, vore att ställa krav på tillverkarna att varje modell ska ha en lätt avtagbar lucka undertill som man enkelt kan ta av via några skruvar. Rakt under luckan SKA man kunna komma åt kylningen till cpu och gpu, för enkel rengöring av damm i fläckt/ar mm, samt enkelt kunna komma åt att lyfta bort kylningen till cpu och gpu för byte till tex riktig kvalitets kylpasta. Att behöva dela en burk mer elr mindre totalt för att kunna utföra detta, anser jag höra till stenåldern. Sitter nu tex vid sambons Acer Extensa 5220, ingen extrem burk på nåt sätt, snarare tvärtom... Dock: det tar mig max 3 minuter att komma åt kylning etc, just tack vare att den är utrustad med en så enkel pryl som en avtagbar lucka.... Tycker oxå att man som konsument SKA kunna kräva att en bärbar är utrustad med i bak kant, utfällbara ben ala samma princip som funnits i många år som standard på tangentbord till stationära burkar. Ett "lyft" i bak kant på en bärbar på säg kanske 30mm skulle göra underverk för att förbättra burkens kylning.

Permalänk
Medlem

Dell brukar vara föredömliga på detta med access till cpu/gpu kylningen.

Men det är trist att man skall fuska med designen så mycket som dessa thermal pads som är rena skämtet vilken skillnad det blir om man sätter dit ett koppar shim då kan vi snacka om att leda bort värmen, men det är lite väl dumt när gpun blir uppvärmd av cpun
och tvärs om kunde inte ha kostat många kronor extra för ett extra värmelednings rör och en kylfläns på det.

Och jag begriper inte varför man skall suga luften under datorn, när man igentligen kunde ha haft den på tex ena sidan in och sen låta den gå ut på baksidan helt klart att konstruktionen skulle kunna förbättras.

Men det kräver även att folk som köper datorerna kan klara av att serva detta själva fläkten borde sitta enkelt i en kassett så man bara kan plocka bort ditot och göra rent o sätta ihop rasket.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850