Permalänk
Medlem

fråga om LOOP

tja! har helt enkelt en simpel fråga till er som har ett vätskekylt system och vet lite om detta!

vill helt enkelt veta om den här lösningen känns vettig. bör jag ändra något?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

värt att notera är att luften kommer gå från vänster till höger

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

tja! har helt enkelt en simpel fråga till er som har ett vätskekylt system och vet lite om detta!

vill helt enkelt veta om den här lösningen känns vettig. bör jag ändra något?

http://i44.tinypic.com/10hk46g.png

Känns onödigt med stora radiatorn till resarvoaren iom att den rumsvämren/rumskyler och i detta fallet blir det nog att den värmer, skulle vänta på flödet och byta plats på pumen och resevoaren detta kyler även luften som går in i lådan mer = svalare allmänt och CPU radiatorn (lilla) orkar då med samt stora tar hand om GPUs vilka blir varmare än CPUn.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Känns onödigt med stora radiatorn till resarvoaren iom att den rumsvämren/rumskyler och i detta fallet blir det nog att den värmer, skulle vänta på flödet och byta plats på pumen och resevoaren detta kyler även luften som går in i lådan mer = svalare allmänt och CPU radiatorn (lilla) orkar då med samt stora tar hand om GPUs vilka blir varmare än CPUn.

men om jag flyttar reservoaren till undervåningen borde den väl inte påverkas av värmen?

anledningen till 240radiatorn efter GPUerna är att vätskan ska vara kall när den återvänder till CPUn

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

men om jag flyttar reservoaren till undervåningen borde den väl inte påverkas av värmen?

anledningen till 240radiatorn efter GPUerna är att vätskan ska vara kall när den återvänder till CPUn

Resaervoaren ska helst vara högt upp för att även för att den ska samla luften i systemet osv men det går självklart åt det hållet med, dock skulle jag då rotera så det istället för Rad240 -> Res -> pump -> CPU till Res -> Pump -> Rad240 -> CPU

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut. Spelar ingen större roll vart i systemet man block/radiatorer då det är så högt flöde i loopen att vattnet bara skiljer några grader på sig höjd. Det man ska tänka på är att ha tanken högt och ovanför pumpen och att radiatorerna klarar av att kyla bort all värme som skapas. Jag kommer köra med en 240*240 radiator och då kommer min loop gå så här: Res->pump->gpu->gpu->cpu->rad.

Permalänk
Medlem

tack för feedback (: kommer läsa på mer om kylning när bygget blir aktuellt!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |