Quake 3 Arena vs CS 1.6 - Vilket spel kräver mer skicklighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Nix, har aldrig riktigt fått Quake Live att funka som jag vill. Kör med vanliga Q3+Excessive Plus istället med några polare på vår egen server. Blir bäst så Sen går det väl inte att lira QL i eyefinity heller antar jag? The way it should be played liksom

Tråkigt att höra. Vette tusan om Eyefinity fungerar till QL faktiskt.

Skrivet av jakbob:

Shit vilken konstig uppfattning folk verkar ha om cs.. CS handlar inte bara om att sikta bra eller jo på public gör det de. På lite högre nivå sitter oftast skotten där dom ska och det är inte lika relevant där. Snarare taktiker,lagarbete,granater,boosts etc som kräver år och åter år av träning som avgör utgången. kommer ihåg att jag satt otaliga timmar på hide n seek servrar bara för att bemästra olika hopp och boosts. Ett felsteg i CS så förlorar du förmodligen rundan.

Haha. Boosts och bemästra olika hopp och boosts? Är du seriös?

Här snackar vi om att få lära sig bemästra tekniker för att kunna hoppa rätt.

Kan ju också ta en kik på denna defrag (Q3 mod) filmen som visar en snubbe som kan sina grejer.

Att boosta och göra hopp rätt i CS är ingenting man behöver bemästra direkt. Tar inte så lång tid att lära sig.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Du glömmer också typ en av de viktigaste grejerna i Quake;

5azqQT0BWJg

Och det handlar inte bara om enstaka trick, utan att kunna använda det på ett flytande sätt över en mängd olika banor. Kräver sjukt mycket träning.

Sant, movement är ett väldigt viktigt verktyg i quake, jag lämnade ute det mest för jag tror conceptet är helt enkelt för svårt för någon som ej är insatt att kunna förstå dess vikt, då ts ställer en fråga som denna antar jag att han inte är helt insatt i quake.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk

Quake såklart.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Tråkigt att höra. Vette tusan om Eyefinity fungerar till QL faktiskt.

Haha. Boosts och bemästra olika hopp och boosts? Är du seriös?

http://www.youtube.com/watch?v=WGxl-PeiTk0

Här snackar vi om att få lära sig bemästra tekniker för att kunna hoppa rätt.

Kan ju också ta en kik på denna defrag (Q3 mod) filmen som visar en snubbe som kan sina grejer.
http://www.youtube.com/watch?v=VAVsJI2PCiM

Att boosta och göra hopp rätt i CS är ingenting man behöver bemästra direkt. Tar inte så lång tid att lära sig.

U mad?
Kanske ska förtydliga att quake mycket väl kan vara svårare men som nog även du såg menar jag att folk generellt sett verkar tro att cs bara handlar om att kunna sikta bra..vilket inte riktigt är fallet.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakbob:

U mad?
Kanske ska förtydliga att quake mycket väl kan vara svårare men som nog även du såg menar jag att folk generellt sett verkar tro att cs bara handlar om att kunna sikta bra..vilket inte riktigt är fallet.

Bunnyhop script?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

En sådan fråga är ju i princip omöjlig att svara på.
CS och Quake kräver skills av olika slag. Hur mycket skills det krävs beror ju också fullständigt på nivån på motståndet man möter.
Det är som att fråga vilket av fotboll och ishockey som kräver mest skills.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

U mad?
Kanske ska förtydliga att quake mycket väl kan vara svårare men som nog även du såg menar jag att folk generellt sett verkar tro att cs bara handlar om att kunna sikta bra..vilket inte riktigt är fallet.

Not mad.
Ja men varför drar du upp att hoppa rätt och boosts i CS då? Det är ju knappast någonting man måste bemästra som du sa. Det finns ingenting som är svårt med det.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Not mad.
Ja men varför drar du upp att hoppa rätt och boosts i CS då? Det är ju knappast någonting man måste bemästra som du sa. Det finns ingenting som är svårt med det.

för att folk inte verkar förstå att cs handlar om mer än att skjuta. och jo att kordinera det med 5 pers i bilden på snabbast möjliga sätt kräver mycket. du verkar ju ha missuppfattat hela mitt inlägg.. samtliga punkter jag skrev kräver år och år av träning. Boost var bara en av dom.. Skrev dock att jag tränade i många timmar för att hoppen skulle sitta rätt, lite skillnad..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

för att folk inte verkar förstå att cs handlar om mer än att skjuta. och jo att kordinera det med 5 pers i bilden på snabbast möjliga sätt kräver mycket. du verkar ju ha missuppfattat hela mitt inlägg.. samtliga punkter jag skrev kräver år och år av träning. Boost var bara en av dom.. Skrev dock att jag tränade i många timmar för att hoppen skulle sitta rätt, lite skillnad..

Jag spelade CS på relativt hög nivå 2005-2007 så jag vet allt vad som spelar in i lagarbete osv. Jag antar att du själv inte spelat Q3 med riktigt folk som kan spela? Skulle också vilja veta vad det är för hopp du tränar på i CS i flera timmar som måste sitta rätt. Och återigen, gärna några boosts som kräver mycket träning. Boosta CW från lådan vid CT Spawn på D2 eller?

Berätta gärna om allt vad träning innebär i CS så kan vi jämföra det sen istället.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jag spelade CS på relativt hög nivå 2005-2007 så jag vet allt vad som spelar in i lagarbete osv. Jag antar att du själv inte spelat Q3 med riktigt folk som kan spela? Skulle också vilja veta vad det är för hopp du tränar på i CS i flera timmar som måste sitta rätt. Och återigen, gärna några boosts som kräver mycket träning. Boosta CW från lådan vid CT Spawn på D2 eller?

Berätta gärna om allt vad träning innebär i CS så kan vi jämföra det sen istället.

Relevans? även om jag inte skulle ha gjort det? fortfarande inget i mina inlägg som säger att cs är svårare än q3.. jag reagerade på att folk spydde ur sig saker ungefär i den här stilen: "cs handlar bara om aim" om du har spelat mycket cs borde du vet vad det gäller alltså inte att göra boosten utan att sätta dom varje gång och så snabbt som möjligt. oftast boostar man i början av rundan.. alltså ska du ha boostat innan fienden ser dig etc. men ett bra exempel är att som T på de_nuke att boosta upp en kille på cw:n från main tank kräver några killar och ett bra hopp.. bara en sån enkel sak som att hoppa berg kräver några timmars träning i början om det ska sitta varje gång.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Relevans? även om jag inte skulle ha gjort det? fortfarande inget i mina inlägg som säger att cs är svårare än q3.. jag reagerade på att folk spydde ur sig saker ungefär i den här stilen: "cs handlar bara om aim" om du har spelat mycket cs borde du vet vad det gäller alltså inte att göra boosten utan att sätta dom varje gång och så snabbt som möjligt. oftast boostar man i början av rundan.. alltså ska du ha boostat innan fienden ser dig etc. men ett bra exempel är att som T på de_nuke att boosta upp en kille på cw:n från main tank kräver några killar och ett bra hopp.. bara en sån enkel sak som att hoppa berg kräver några timmars träning i början om det ska sitta varje gång.

I CS krävs det att man har sina taktiker med laget. Att alla känner till sin position och kan sin roll. Aim är viktigt för att snabbt plocka ut fienderna. Ja men att boosta på ett snabbt och smidigt sätt tycker jag ändå inte man kan påstå kan kräva timmar av träning. Hoppet från tak till nuke tar väll en 15 minuter att lära sig från början om man inte kan det. Det är ju inga mastermind grejer vi snackar om.

Men i Quake är det fortfarande mycket mer som spelar in än allt detta. Det är ett konstant drag och man måste agera snabbt hela tiden. Men jag förstår din poäng. Förutom det med boosten då.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

I CS krävs det att man har sina taktiker med laget. Att alla känner till sin position och kan sin roll. Aim är viktigt för att snabbt plocka ut fienderna. Ja men att boosta på ett snabbt och smidigt sätt tycker jag ändå inte man kan påstå kan kräva timmar av träning. Hoppet från tak till nuke tar väll en 15 minuter att lära sig från början om man inte kan det. Det är ju inga mastermind grejer vi snackar om.

Men i Quake är det fortfarande mycket mer som spelar in än allt detta. Det är ett konstant drag och man måste agera snabbt hela tiden. Men jag förstår din poäng. Förutom det med boosten då.

Äntligen någon som börjar förstå lite.. nej inga mastermind grejer men lär dig alla boosts på alla banor som rinnande vatten så tar det sin tid.. Som du säger är det helheten som gör det och aimet är bara grundstenen.. Det var precis det jag försökte påvisa i mitt första inlägg men folk fokuserade ju bara på boostsen som nämdes som en punkt i ett exempel av saker som spelar in.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Äntligen någon som börjar förstå lite.. nej inga mastermind grejer men lär dig alla boosts på alla banor som rinnande vatten så tar det sin tid.. Som du säger är det helheten som gör det och aimet är bara grundstenen.. Det var precis det jag försökte påvisa i mitt första inlägg men folk fokuserade ju bara på boostsen som nämdes som en punkt i ett exempel av saker som spelar in.

Ok då är jag med på vad du menar. Det som jag funderar på lite är att dom som påstår sig tycka CS är svårare än Quake pga taktiker osv har aldrig riktigt lirat Quake seriöst och förstått vad det innebär heller. Lite fanboy-base över det hela. Jag har spelat båda spelen väldigt mycket men la ner CS för ett par år sedan och tagit upp Quake igen då det passar mig så mycket bättre. Snabbheten, precisionen, timingen, alla manövrar man kan få till osv.. Det är ett underbart spel.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Kan ju också ta en kik på denna defrag (Q3 mod) filmen som visar en snubbe som kan sina grejer.
http://www.youtube.com/watch?v=VAVsJI2PCiM

Den där killen var helt störd, här klarar han de svåraste strafepadsens med helt fuckade stilar:

Går dock rykten om att han fuskade, håller vinklarna typ 100% rätt hela tiden om jag förstod det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusM:

Den där killen var helt störd, här klarar han de svåraste strafepadsens med helt fuckade stilar:

http://www.youtube.com/watch?v=wg21MV7t_LM

Går dock rykten om att han fuskade, håller vinklarna typ 100% rätt hela tiden om jag förstod det rätt.

Ja han är rätt sjuk. Självklart får man tro om fusk eller inte bäst man vill. Tror personligen inte det. Träning ger resultat och jag kommer ihåg när jag såg träningsklipp med honom förr där han misslyckades mycket men ändå satte sjuka grejer. Grymt hur som helst

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Måste säga att den här tråden väcker min tro på SweC efter all pajkastning i hårdvarusektionerna! Inte många trådar utvecklas till intressanta diskussioner när man har en så pass kass trådstart!

Men jag tycker att ni alla glömmer en grej: Motståndet! Det är skit samma hur bra du bemästrar inramningen kring matchen (vapen, rörelse, samarbete etc.) om motståndaren helt enkelt gör det bättre än vad du gör det! Q3 och CS kräver båda en sanslös massa träning och en hel del talang, men det faktum att ingen sitter särskilt länge på tronen i något av spelen tycker jag visar att inget av dem står över det andra. Du måste helt enkelt besegra tusentals målmedvetna elitspelare oavsett vilket av dem du kör igång, och nivån är så hög att du förmodligen inte kan vara bäst två år i rad ens.

Den dagen vi ser en enskild dominant, modell Alexander Karelin som i princip var obesegrad i sin sport under ett decennium pga att hans tävlingsklass saknade ett brett urval av bra deltagare, då kommer jag att påstå att något annat kräver större skicklighet!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Måste säga att den här tråden väcker min tro på SweC efter all pajkastning i hårdvarusektionerna! Inte många trådar utvecklas till intressanta diskussioner när man har en så pass kass trådstart!

Men jag tycker att ni alla glömmer en grej: Motståndet! Det är skit samma hur bra du bemästrar inramningen kring matchen (vapen, rörelse, samarbete etc.) om motståndaren helt enkelt gör det bättre än vad du gör det! Q3 och CS kräver båda en sanslös massa träning och en hel del talang, men det faktum att ingen sitter särskilt länge på tronen i något av spelen tycker jag visar att inget av dem står över det andra. Du måste helt enkelt besegra tusentals målmedvetna elitspelare oavsett vilket av dem du kör igång, och nivån är så hög att du förmodligen inte kan vara bäst två år i rad ens.

Den dagen vi ser en enskild dominant, modell Alexander Karelin som i princip var obesegrad i sin sport under ett decennium pga att hans tävlingsklass saknade ett brett urval av bra deltagare, då kommer jag att påstå att något annat kräver större skicklighet!

Kan ju inte jämföra det med vanlig sport. Esport utvecklas ju hela tiden och folk kommer och går beroende på vad man för tillfället brinner för och hur stort det är, till skillnad från normal sport där man ofta ser samma eliter lira i flera decennier, i sporter som i princip saknar utveckling och styrs mer av resurser snarare än ren skicklighet.

Sen är det ju extra svårt att utse någon enstaka person i Quake med tanke på dess breda urval av spelsätt. Men om man nu ser på 1vs1 så är väl framförallt Cypher och Cooller de största favoriterna och anses vara de smartaste spelarna i Quake idag. Sen även Rapha, CZM, Strenx och vår svenske stolthet Spart1e såklart Det är väl framförallt detta gänget som slåss år efter år om priserna nuförtiden (Har säkert glömt någon). Men ser man på andra spelsätt så är det som sagt helt annat folk i toppen. Och i team-baserade spelsätt samt CS då så går det väl knappt att utse en enda person. Så det är ett konstigt tankesätt du har

Men historiskt sett som jag kommer ihåg det så var det framförallt de som "sög" på Quake som gick över till CS Det var så pass enkelt att komma in i och det ställde inte alls samma krav på spelarna för att bli bra. Dom kunde sikta och hade bra reflexer från Quake, och det väger ensamt mycket tyngre i CS just pga att motståndarna är betydligt passivare, vapnen träffar direkt när man skjuter, och spelet har mycket långsammare tempo. Man behöver inte heller vara särskillt rörlig eftersom man köper det man behöver innan rundan börjar istället för att behöva jaga det under rundan samtidigt som man utsätter sig själv för fara. Banorna i CS är även betydligt mer linjära än i Quake där man är betydligt mer utsatt från en mängd olika vinklar.

Det finns så många exempel att ta upp. Allt talar ju för att Quake kräver mycket mer omfattande träning på fler områden, så jag förstår inte vad som är så svårt att inse. Och man kan självklart inte utesluta team-baserade spelsätt i Quake, då det snarare är dom som är mest lämpliga att jämföra med CS.

Se om ni hänger med i lagspelandet här Synd att man aldrig får höra spelarnas snack.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Mycket bra sammanfattat.

Här har du från en TDM när cooller försöker få strenx att fatta att han droppat LG åt honom, haha rätt kul.

Jag installerade faktiskt CPMA nu ikväll och körde lite online. Fy helvete vad kul det var. Glömt hur jävla speedat och sjukt det verkligen är. Satte mig i Quake Live efteråt och kändes ju helt stört. Ska försöka ragga med kompisarna på CPMA också

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Haha, känns som att Cooller alltid är så taskig mot Strenx, men det kanske är befogat då Den där grova ryska brytningen gör det bara roligare lyssna på.

CPMA är lagom sjukt ja, men det känns nästan som att behöva börja om från början igen att lära sig vad gäller fysiken. Sen när man provar vanliga Quake igen så känns allt bara fel Lite farligt i längden men kul för variationens skull.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag spelar själv numer både Q3 och CS. Spelade självklart mer seriöst för några år sedan. Enligt mig så är det två olika sorters skill.

Q3 kräver extrem snabbhet och ihållighet och total kontroll över sin gubbe så man sällan står still.
CS är mer taktiskt och lite lugnare. Däremot finns det enligt mig inget vackrare än när en ensam snubbe som kör deagle-eco läxar upp ett helt lag med M4/Ak på fem skott.

Båda spelen kräver enorm skill för att man ska bli bra, det enda som skiljer är tempot.

Permalänk
Medlem

Helt olika spel så går inte att säga bu eller bä. Själv föredrar jag quake, CS blir snabbt långtråkigt för mig men en en runda då och då är kul, Quake 3 var inte mitt spel jag spelar gärna Quake 1 och 2 istället, konstigt nog så spelar jag bättre i CS, är egentligen ingen fps spelare men Quake spelen gillar jag

Tycker båda är.svåra på olika sätt men överlag känns cs lättare, har spelat några gånger per år och lyckas alltid spela skapligt fast jag föredrar GG maps när jag väl spelar eller aim banor.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag började med quake3 runt 1999 har jag för mig, har spelat till och från sen dess, eller tja, spelade fram till runt 2005 och lirade även med de bästa i CTF hade fått in DOOMer, Gopher, panicore och fox i CTF (ni som spelat quake ett tag bör känna igen dessa namn klart och tydligt) och det var ungefär då jag slutade spela tråkigt nog pga personliga skäl annars hade man garanterat legat på riktigt hög nivå även idag, nu för tiden så försöker man nöta quake live (började precis nu efter årsskiftet) och man är lite ringrostig

Det var även quake som fick mig hit till sweclockers från början då man inte en hade tillräckligt snabb dator i början på den tiden att man blev så arg och frågade sig själv om det gick att trimma datorn

Nu när man tittar i denna tråden och ser alla demos så får man ju sjukt mycket sug på att börja lira proffesionellt igen!

Och jag behöver väl inte nämna vad jag tycker ger mest för en själv, har provat CS men det är alldeles för segtänkt och bidrar inte till att vara kvicktänkt enligt mig..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Haha, känns som att Cooller alltid är så taskig mot Strenx, men det kanske är befogat då Den där grova ryska brytningen gör det bara roligare lyssna på.

CPMA är lagom sjukt ja, men det känns nästan som att behöva börja om från början igen att lära sig vad gäller fysiken. Sen när man provar vanliga Quake igen så känns allt bara fel Lite farligt i längden men kul för variationens skull.

Jo det är sant. Cooller stör sig ganska mycket på strenx arroganta stil. Dock har strenx bättrat sig lite med detta så är nog inte lika farligt längre Och jo, livsfarligt och nöta lite CPMA och sen gå till vanligt igen. Gick bokstavligen inte att spela riktigt på QL efteråt.

Skrivet av Skillz:

Jag började med quake3 runt 1999 har jag för mig, har spelat till och från sen dess, eller tja, spelade fram till runt 2005 och lirade även med de bästa i CTF hade fått in DOOMer, Gopher, panicore och fox i CTF (ni som spelat quake ett tag bör känna igen dessa namn klart och tydligt) och det var ungefär då jag slutade spela tråkigt nog pga personliga skäl annars hade man garanterat legat på riktigt hög nivå även idag, nu för tiden så försöker man nöta quake live (började precis nu efter årsskiftet) och man är lite ringrostig

Det var även quake som fick mig hit till sweclockers från början då man inte en hade tillräckligt snabb dator i början på den tiden att man blev så arg och frågade sig själv om det gick att trimma datorn

Nu när man tittar i denna tråden och ser alla demos så får man ju sjukt mycket sug på att börja lira proffesionellt igen!

Och jag behöver väl inte nämna vad jag tycker ger mest för en själv, har provat CS men det är alldeles för segtänkt och bidrar inte till att vara kvicktänkt enligt mig..

Grymt nice där med CTF:en. fox tror jag faktiskt är med i TDM videon Bravo länkade föregående sida. För mig det i alla fall.
Vad brukar du köra för något i QL? Kan ju lira ihop någon gång kanske

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Kan man verkligen säga att det ena kräver mer skicklighet än det andra?
Att bli bra kräver ju att man är bättre än motståndarna oavsett hur spelet fungerar.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk

Sugen jag blev på Quake live nu :)'

OnT: Q3 imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jo det är sant. Cooller stör sig ganska mycket på strenx arroganta stil. Dock har strenx bättrat sig lite med detta så är nog inte lika farligt längre Och jo, livsfarligt och nöta lite CPMA och sen gå till vanligt igen. Gick bokstavligen inte att spela riktigt på QL efteråt.

Grymt nice där med CTF:en. fox tror jag faktiskt är med i TDM videon Bravo länkade föregående sida. För mig det i alla fall.
Vad brukar du köra för något i QL? Kan ju lira ihop någon gång kanske

Jomen precis, fox och dom jag nämnde är ju riktigt stora TDM och 1v1-spelare annars! Såg nu när jag titta på QL att dom också är med och lirar där Alltid trevligt att se!

Jag brukar mest köra clan arena, ibland lite CTF men är mest sugen på att börja bi bra på 1v1, vilket jag suger ganska hårt på för tillfället, förut var jag väl OK.

Absolut, det vore kul att lira med någon från sweclockers!

Vad har du för nick där så skall jag lägga till dig som vän där Brukar lira på dagarna mest. Ibland kvällar också!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Jomen precis, fox och dom jag nämnde är ju riktigt stora TDM och 1v1-spelare annars! Såg nu när jag titta på QL att dom också är med och lirar där Alltid trevligt att se!

Jag brukar mest köra clan arena, ibland lite CTF men är mest sugen på att börja bi bra på 1v1, vilket jag suger ganska hårt på för tillfället, förut var jag väl OK.

Absolut, det vore kul att lira med någon från sweclockers!

Vad har du för nick där så skall jag lägga till dig som vän där Brukar lira på dagarna mest. Ibland kvällar också!

Låter gött!

Jo jag kör också mest CA så det passar ju. Och körde lite dueller tidigare men vi kan allt köra lite dueller ihop också. Kan ju vara trevligt Är inte direkt tipptopp i dueller heller. Ligger i Tier 4 i CA dock.

xec nickar jag. Bara adda på

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas tre läger här, ett som hävdar att Quake "självklart" kräver mer skicklighet eftersom det är fler "momentet" att bemästra och går "snabbare". Sedan är det ett annat läger som (lite lamt) försöker försvara CS, men alla argument bemöts med någon video eller motargument om att i Quake måste man minsann kunna fler saker och allt går snabbare.

Jag sällar mig till det tredje lägret, som mer verkar tycka att jämförelsen är lite haltande, det spelar ju egentligen inte så stor roll hur många "moment" det finns att bemästra utan det mer handlar om motståndet.

Skrivet av Frux:

Quake har fler olika typer av moment att bemästra. Men vad som kräver mest skicklighet totalt sett blir ändå väldigt hypotetiskt. Är det lättare att bli bäst i världen på golf än Quake eftersom golf har färre moment att bemästra?

Skrivet av JesperT:

En sådan fråga är ju i princip omöjlig att svara på.
CS och Quake kräver skills av olika slag. Hur mycket skills det krävs beror ju också fullständigt på nivån på motståndet man möter.
Det är som att fråga vilket av fotboll och ishockey som kräver mest skills.

Skrivet av ghoti:

Måste säga att den här tråden väcker min tro på SweC efter all pajkastning i hårdvarusektionerna! Inte många trådar utvecklas till intressanta diskussioner när man har en så pass kass trådstart!

Men jag tycker att ni alla glömmer en grej: Motståndet! Det är skit samma hur bra du bemästrar inramningen kring matchen (vapen, rörelse, samarbete etc.) om motståndaren helt enkelt gör det bättre än vad du gör det! Q3 och CS kräver båda en sanslös massa träning och en hel del talang, men det faktum att ingen sitter särskilt länge på tronen i något av spelen tycker jag visar att inget av dem står över det andra. Du måste helt enkelt besegra tusentals målmedvetna elitspelare oavsett vilket av dem du kör igång, och nivån är så hög att du förmodligen inte kan vara bäst två år i rad ens.

Den dagen vi ser en enskild dominant, modell Alexander Karelin som i princip var obesegrad i sin sport under ett decennium pga att hans tävlingsklass saknade ett brett urval av bra deltagare, då kommer jag att påstå att något annat kräver större skicklighet!

Skrivet av Rosenknopp:

Kan man verkligen säga att det ena kräver mer skicklighet än det andra?
Att bli bra kräver ju att man är bättre än motståndarna oavsett hur spelet fungerar.

Är ishockey svårare att bli bäst på än fotboll? Är Messi en sämre idrottsman för att det är färre "moment" i fotboll (han behöver inte kunna åka skridskor eller oroa sig för att bli söndertacklad) än i ishockey och fotbollen går "långsammare" än hockeyn? Allt handlar väl om att vara bäst inom de regler som ställts upp för respektive sport? Mer intressant är då antalet utövare (dvs motståndare), fotboll är världens största lagidrott och att vara "bäst" där slår ju naturligtvis högre än att vara "bäst" i någon liten sport som lacrosse eller liknande, även om det kanske är fler "moment" i den idrotten. Fotboll är ju också väldigt lätt att lära sig grunderna i, tar ju inte många timmar för en 4-åring att lära sig sparka på en boll, innebär det att det krävs mindre skicklighet för att bli som Messi?

Några exempel till, att springa rakt fram i 100m borde vara det minst komplicerade man kan göra idrottsmässig, i princip alla klarar av det. Är Usain Bolt en sämre idrottsman för att det är "få" moment i ett 100m lopp? Eller skall man tvärtom se det som att han är bäst någonsin i hela världshistorien på något som (nästan) alla människor någon gång har provat på?

Schack är ju kanske ingen "sport", men är det lättare att bli bäst i världen på schack eftersom det bara handlar om att flytta några pjäser och tänka lite framåt?

Är en mångkampare (tex Carolina Klüft) en bättre idrottsman(kvinna) än valfri annan idrottare eftersom hon måste vara bra på många fler moment? (Eller var hon den "bästa medelmåttan" i sju grenar?)

Nån lär väl svara att Quake är som ishockey, fotboll, schack och 100-meters lopp på en och samma gång, men då har ni lite missat min poäng. Det gäller att vara bättre än sina motståndare inom de regler som finns uppsatta för respektive sport.

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med de flesta i tråden när jag anser att Quake är en nivå ovanför CS. Dock är det två helt olika spel som kräver olika av spelarna.

Och på grund av tråden ska jag nog dra en runda CPMA innan det blri sängdags

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.