Permalänk
Avstängd

Långsam boot?

Hej!

Jag har en Samsung 830-series ssd på 128gb med Windows 7 på. Jag tycker att den bootar riktigt långsamt, jag har läst om folk vars windows startar på 20-30s men min tar 44-45s på sig frå´n det att jag tryckt på knappen till skrivbordet.

Trycker på knappen: 0s
Kan se/gå in i BIOS: 10s
Windows loggan: 18s
Totalt: 45s

Det känns väldigt långsamt tycker jag. Vad kan det bero på?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

kolla så AHCI är aktiverat i bios (om du aktiverar det på en redan färdig installation av Windows så måste du pilla lite i registret annars får du blåskärm)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Vad är det jag måste pilla med då?

Edit: Jag hittade en guide som gick ut på att man skulle ändra ett värde till 0 men mitt var redan på 0. Betyder det att AHCI är aktiverat?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Vad är det jag måste pilla med då?

Det här måste du pilla med

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Vad är det jag måste pilla med då?

Edit: Jag hittade en guide som gick ut på att man skulle ändra ett värde till 0 men mitt var redan på 0. Betyder det att AHCI är aktiverat?

Om AHCI installerades med win7 så kan du bara ändra i bios så funkar det. Om datorn blue-screenar om du gör detta så är det ingen fara utan gå in i bios igen och ändra tillbaka till föregående inställning och gör som det står i denna länk http://www.sevenforums.com/hardware-devices/17876-enable-ahci-windows-7-a.html för att aktivera ahci i win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Vad är det jag måste pilla med då?

Edit: Jag hittade en guide som gick ut på att man skulle ändra ett värde till 0 men mitt var redan på 0. Betyder det att AHCI är aktiverat?

Då måste du kolla i bios om det är inställt på AHCI eller IDE och isåfall ändra till AHCI där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazig:

Då måste du kolla i bios om det är inställt på AHCI eller IDE och isåfall ändra till AHCI där

Det står så här när jag kollar:
PCH SATA CONTROL MODE = AHCI
GSATA3 CTRLMODE = AHCI

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Det står så här när jag kollar:
PCH SATA CONTROL MODE = AHCI
GSATA3 CTRLMODE = AHCI

Då borde det vara rätt Jag ska också säga att jag har en likadan SSD och jag bootar på ca 30 sek. Jag har stängt av vissa grejer som förlänger uppstarten i bios och aktiverat snabbstart. Jag sitter på ett gammalt 775-moderkort så min boot borde ta längre tid än din rigg, men inget jag vet. Den tiden du räknar ihop blir ju totalt 28 sek, så du menar att det tar ca 17 sek från inloggning tills windows är körbart?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazig:

Då borde det vara rätt Jag ska också säga att jag har en likadan SSD och jag bootar på ca 30 sek. Jag har stängt av vissa grejer som förlänger uppstarten i bios och aktiverat snabbstart. Jag sitter på ett gammalt 775-moderkort så min boot borde ta längre tid än din rigg, men inget jag vet. Den tiden du räknar ihop blir ju totalt 28 sek, så du menar att det tar ca 17 sek från inloggning tills windows är körbart?

Japp, jag tog tiden igår och då gick det på 27-28sek totalt men nu vet jag inte vad som hänt :S

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Jag har också väldigt långsam uppstart med SSD och jag har för mig att det har med mitt Gigabyte moderkort att göra men jag är inte helt 100%

Lycka till

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Japp, jag tog tiden igår och då gick det på 27-28sek totalt men nu vet jag inte vad som hänt :S

Det är inte så att du har kört en massa benchmarks och sånt? För det sänker prestandan på SSD:n under en tid. Och har du installerat Samsung SSD Magician och uppdaterat firmware osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazig:

Det är inte så att du har kört en massa benchmarks och sånt? För det sänker prestandan på SSD:n under en tid. Och har du installerat Samsung SSD Magician och uppdaterat firmware osv?

Nej, jag provade intel burn test 1 gång bara. Men det borde väl inte påverka SSDn? Ja, jag får strax över 500mb/s i read och 300mb/s i write...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Nej, jag provade intel burn test 1 gång bara. Men det borde väl inte påverka SSDn? Ja, jag får strax över 500mb/s i read och 300mb/s i write...

Nej, det bör inte påverka men helt 100 är jag inte. När du först skrev tråden så förklarade du inte att datorn blivit slöare det senaste, men så är alltså fallet?
Om så är fallet så starta om datorn och time:a bootningen igen så man kan se vad det är som tar tid och skriv sedan här. Hur mycket utrymme har du kvar på SSD:n? Den ska helst ha åtminstone 7-10% ledigt utrymme. Du svarade inte på om du installerat Samsung SSD Magician? I det programmet finns en funktion som gör att du inte kan spara data på 7-10% utav SSDn och som gör att SSDn inte blir slö med tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazig:

Nej, det bör inte påverka men helt 100 är jag inte. När du först skrev tråden så förklarade du inte att datorn blivit slöare det senaste, men så är alltså fallet?
Om så är fallet så starta om datorn och time:a bootningen igen så man kan se vad det är som tar tid och skriv sedan här. Hur mycket utrymme har du kvar på SSD:n? Den ska helst ha åtminstone 7-10% ledigt utrymme. Du svarade inte på om du installerat Samsung SSD Magician? I det programmet finns en funktion som gör att du inte kan spara data på 7-10% utav SSDn och som gör att SSDn inte blir slö med tiden.

Nej, jag var lite otydlig men så är det. Jag har 48gb ledigt på den och jag har precis gjort flera optimeringar i Samsung SSD Magician. Ska prova om det är snabbare men det kan jag inte göra nu då jag måste skriva klart en skoluppgift.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Har ni löst problemet?

För mig så kommer det upp en "Loading Operating System.." innan Windows loggand och det är här det tar längst tid. Jag har kontaktat Gigabyte om detta och svaret jag fick ser ut såhär :

Citat:

There is some things you need to do when you use an SSD as the system drive.

Please connect your SSD to SATA3_0 or SATA3_1 header on the motherboard.

The hard drive controller must be set in AHCI mode from BIOS (not the default IDE mode) before you install Windows. You need to use the latest AHCI "F6" driver from our website when you install Windows. Driver here:

ftp://download.gigabyte.ru/driver/motherboard_driver_intel_sa...

Disconnect any ordinary hard drive from the system before you install Windows.

Make sure your SSD has the latest available firmware.

Jag har inte haft tid att kolla detta än men då det snart är dags för en ominstallation av dator så ska jag ta tag i det.

Meddela gärna om ni testar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Har ni löst problemet?

För mig så kommer det upp en "Loading Operating System.." innan Windows loggand och det är här det tar längst tid. Jag har kontaktat Gigabyte om detta och svaret jag fick ser ut såhär :

Jag har inte haft tid att kolla detta än men då det snart är dags för en ominstallation av dator så ska jag ta tag i det.

Meddela gärna om ni testar.

Nej Det står exakt samma för mig och det verkar vara nåt som är speciellt för just det här moderkortet... Jag bryr mig inte så jättemycket då jag redan installerat om windows en gång så är jag inte übertaggad på att göra det igen om jag inte vet säkert vad jag ska göra för att fixa det. Så återkom gärna om du eller nån annan hittat en lösning!

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd

Liten update som kanske kan vara till hjälp för andra som har Gigabyte Z68XP-UD3P B3 och upplever en ovanligt långsam boot. Jag installerade om OS och när jag stoppade i CDn med drivisar så valde jag bara att installera de nödvändiga (de som man ser först). Alltså struntade jag i smart boost, energispartjafset och allt annat.

Nu startar den på 27-28 sek istället för 40-45 tidigare. Dock vet jag inte hur det blir senare då jag håller på att installera spelen igen.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

En uppdatering från mig också :

1. Uppdaterade firmware på Intel SSD
- Ingen förändring
2. Uppdaterade BIOS (F6)
- Nu händer det saker, den visade bara "Loading Operating System.." och sen hoppade den direkt till windows logon, d.v.s inga ...............
3. Installerade ny SSD (Samsung SSD 830)
4. Kopplade ur alla andra hårddiskar
5. Startade installationen
6. Vanligtvis så använder jag aldrig några extra drivrutiner vid installation men Gigabyte insisterade att jag skulle använda ett specifikt set. Men filen innehöll en hel del drivers så jag valde alla. (Det står i manualen att man inte ska behöva några extra drivrutiner vid installation)
7. Efter ominstallationen så var vi på ruta noll igen, d.v.s punkterna kom fram.

Från det att jag trycker på pwerknappen tills att Windows loggan visas tar det 46 sek
Från det att windows loggan har vistast så tar det 16 sek innan windows är fullt laddat.

Vi får se vad Gigabyte föreslår härnäst.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide