Letar efter: 12v IR sändare med respektive mottagare. samt följfrågor

Permalänk
Hedersmedlem

Letar efter: 12v IR sändare med respektive mottagare. samt följfrågor

ja som rubriken lyder så letar jag efter en IR sändare med respektive mottagare som går på 12v, har hittat sådana kit med lysrör på styling avdelningen för bilar men hittar inget sådant idag, syftet med IR sändare och respektive mottagare är att jag ska kunna starta datorn utan att vidröra den så att säga.

lysröret kommer jag inte ha utav någon nytta så den kommer förmodligen kastas om inget annat. om ni hittar utan lysrör så vore det perfekt, vet själv ingen som säljer sådana elektronik delar

samt denne sändare som ingår inte ska vara allt för stor då den ska vara behändig och ta med sig och helst inte större än en kortlek då den redan där är för stor. och helst bara 1 eller 2 knappar men inget måste men står högt på önskelistan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

så mina frågor till er är följande:

1.

2.

3.

4.

för att jag ska kunna köpa denne Sändare samt mottagare via nätet så krävs följande.

går även bra om det finns en fysisk butik i Helsingborg/Lund/Malmö/Kristianstads -områdena

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För övrigt:

Tackar för hjälp, och om Tråden nu skulle ha hamnat fel så ber jag moderat att flytta den och tackar eventuell moderat för det

När alla frågor är besvarade så kan denne tråd låsas utav moderat.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

1.

är detta möjligt? (trådlös påsättning utav dator via IR), i så fall i enklaste mån beskriv hur.
Fullt möjligt, med den jag länkar till så borde det bara vara att koppla en reläutgång till powerknappens sladdar, då kan du använda både powerknapp
samt fjärrkontroll.

2.

IR mottagaren är tänkt att monteras inuti chassit kan detta störa signalen tillräckligt? om ja, hur förstärker/förbättrar jag signalen?
Använd RF i stället för IR
3.

om föregående fråga är som jag misstänker kan AM/FM sändare samt mottagare (12V) fungera bättre då det inte förlitar sig utav IR?

4.

Var hittar jag dessa sändare samt mottagare någonstans? vart ligger priset på?

http://www.electrokit.com/fjarrstyrning-rf-secure-2-kan.41507

Finns även ett gäng mycket billigare IR sändare/mottagare om du skulle vilja experimentera med dom. Problemet med IR
Är att du måste ha fritt siktfält för IR-dioderna och kan således inte placera datorn var som helst.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kristerj:

Fullt möjligt, med den jag länkar till så borde det bara vara att koppla en reläutgång till powerknappens sladdar, då kan du använda både powerknapp
samt fjärrkontroll.

från pw buttom så ska 2 sladdar kopplas till 12v reläets ingång sedan från den ska det gå totalt 4 sladdar varav 2 till chassits power knapp och två till RF mottagare?

tack för hjälp

Skrev totalt fel innan, möjligen hjärnsläpp. därav redigering

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

ok, så med ett 12V relä och med produkten du länka så ska detta fungera? kopplar nätaggets ena 12V lina till relä-ingången sedan relä-utgången till RF mottagaren eller rättare sagt sladden mellan pw buttom och mottagaren?

är rätt ny inom el så är inte så kunnig inom detta, så jag hoppas du förstår.

tack för hjälp

EDIT:
nu tänker jag helt fel

En liten tankevurpa tror jag har skett här... Varifrån tänkte du få dom 12V för att driva mottagaren? Tanken är väl ändå att köra igång nätagget (och därmed datorn) när den får signal... Dvs.. Du har ingen 12V-matning från nätagget när mottagaren används...

Om jag inte minns fel så levererar atx-psu:s lite 5V i standbyläget. 2.5A konstant, 3.5A under 3 sekunder.

Enklast borde därför vara att leta upp en mottagare på 5V som inte överskrider 12.5W (eller 17,5W under själva mottagningsfasen). Värt att ha med i beräkningarna är även att datorsystemet snor lite av den krämen med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jika:

En liten tankevurpa tror jag har skett här... Varifrån tänkte du få dom 12V för att driva mottagaren? Tanken är väl ändå att köra igång nätagget (och därmed datorn) när den får signal... Dvs.. Du har ingen 12V-matning från nätagget när mottagaren används...

Om jag inte minns fel så levererar atx-psu:s lite 5V i standbyläget. 2.5A konstant, 3.5A under 3 sekunder.

Enklast borde därför vara att leta upp en mottagare på 5V som inte överskrider 12.5W (eller 17,5W under själva mottagningsfasen). Värt att ha med i beräkningarna är även att datorsystemet snor lite av den krämen med.

hade ett tidigare hjärnsläpp därav redigering, men som sagt för att driva mottagaren kan jag göra det via pw buttom ? eller kan ja koppla det till nätagget? alternativt löda och koppla någon sorts av batteri

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

hade ett tidigare hjärnsläpp därav redigering, men som sagt för att driva mottagaren kan jag göra det via pw buttom ? eller kan ja koppla det till nätagget? alternativt löda och koppla någon sorts av batteri

Du ska inte driva något via pw-kabeln... Den används bara för att sluta en krets i nätagget och därmed starta det.

Strömmen får du via 5V på nätagget (vad som gäller där skrev jag innan) eller, som du säger batteri.. Dock tror jag att batteri är en tråkig lösning och kommer innebära mer kontakt med datorn än om du bara låter allt vara som det är..

En helt annan lösning skulle kunna vara att starta datorn via nätverket... Om ditt system stödjer Wake On Lan (WoL) och du har en smartphone så kan du skicka en signal (magic package) via appar som finns att ladda ner. Denna signal startar datorn om allt är rätt inställt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jika:

Du ska inte driva något via pw-kabeln... Den används bara för att sluta en krets i nätagget och därmed starta det.

Strömmen får du via 5V på nätagget (vad som gäller där skrev jag innan) eller, som du säger batteri.. Dock tror jag att batteri är en tråkig lösning och kommer innebära mer kontakt med datorn än om du bara låter allt vara som det är..

En helt annan lösning skulle kunna vara att starta datorn via nätverket... Om ditt system stödjer Wake On Lan (WoL) och du har en smartphone så kan du skicka en signal (magic package) via appar som finns att ladda ner. Denna signal startar datorn om allt är rätt inställt..

ok, förstår hur du menar nu:). bästa lösningen är nog med RF sändare&mottagare som föregående länka, dock lite dyr? samt ta strömmen från 5V (nätagg) till mottagaren sedan från mottagaren sätta en sladd som går till pw buttom. tänkt och montera följande mottagare i en 5.25" enhet på fronten. med lite moddning såklart

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

ok, förstår hur du menar nu:). bästa lösningen är nog med RF sändare&mottagare som föregående länka, dock lite dyr? samt ta strömmen från 5V (nätagg) till mottagaren sedan från mottagaren sätta en sladd som går till pw buttom. tänkt och montera följande mottagare i en 5.25" enhet på fronten. med lite moddning såklart

Än än gång.. Du har 5V från nätagget... Föreslagen krets vill ha 12V.. Visst, det är ganska enkelt att transformera men då kvarstår ändå frågan om dom 2.5A (12.5W) klarar att driva kretsen och den avstängda datorn (vill ju som sagt även ha lite ström).

Om du med "bästa" menar dyrast och krångligast så är vi överens... Du behöver btw inte ha någon speciell mottagare för RF då antennen vanligen utgörs av en vanlig liten sladd (eller sitter direkt i komponenten). Bara så vi är på det klara med detta..... Du inser att satsen är en byggsats va? Dvs att den kommer helt omonterad.

Jag hade _helt_klart_ undersökt möjligheten att använda WoL istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jika:

Än än gång.. Du har 5V från nätagget... Föreslagen krets vill ha 12V.. Visst, det är ganska enkelt att transformera men då kvarstår ändå frågan om dom 2.5A (12.5W) klarar att driva kretsen och den avstängda datorn (vill ju som sagt även ha lite ström).

Om du med "bästa" menar dyrast och krångligast så är vi överens... Du behöver btw inte ha någon speciell mottagare för RF då antennen vanligen utgörs av en vanlig liten sladd (eller sitter direkt i komponenten). Bara så vi är på det klara med detta..... Du inser att satsen är en byggsats va? Dvs att den kommer helt omonterad.

Jag hade _helt_klart_ undersökt möjligheten att använda WoL istället.

kanske en bild förklarar enklast?

ska modda en 5.25" plats så att denna ska få plats och ska skruva fast den i monteringshålen med distans. och sedan därifrån dra kablar till moderkortet osv.
vad är då enklast att koppla 12V+ samt GND (Ground) till och hur?

wake from lan eller vad inställningen heter är dock ingen möjlighet, då telefonen jag äger är en K610i och köpa en annan telefon för just detta känns onödigt.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

kanske en bild förklarar enklast?

http://i.imgur.com/D0vI1.jpg

ska modda en 5.25" plats så att denna ska få plats och ska skruva fast den i monteringshålen med distans. och sedan därifrån dra kablar till moderkortet osv.
vad är då enklast att koppla 12V+ samt GND (Ground) till och hur?

wake from lan eller vad inställningen heter är dock ingen möjlighet, då telefonen jag äger är en K610i och köpa en annan telefon för just detta känns onödigt.

Jag förstår inte vad du vill illustrera med bilden och jag tänker inte upprepa mig än en gång.

Dock är jag nyfiken på hur du resonerar gällande en sak..
Pris för byggsats: 639:- Pris för relä, frakt och lite sånt runt omkring 100:- totalt : ca 850:- (förutsatt att du redan har verktyg såsom lödpenna, tenn etc)
Pris för SE Xperia X8: 995:- (profit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jika:

Jag förstår inte vad du vill illustrera med bilden och jag tänker inte upprepa mig än en gång.

Dock är jag nyfiken på hur du resonerar gällande en sak..
Pris för byggsats: 639:- Pris för relä, frakt och lite sånt runt omkring 100:- totalt : ca 850:- (förutsatt att du redan har verktyg såsom lödpenna, tenn etc)
Pris för SE Xperia X8: 995:- (profit)

Mitt resonemang:

ok, så varje gång jag ska starta datorn så ska ja koppla upp mig mot mitt eller min kompis nätverk och sedan därifrån power up from lan? med en telefon vars syfte endast kommer att utnyttjas till detta? känns väldigt knepigt att skriva wap nyckel osv varje gång man ska koppla upp sig till olika nätverk sedan därefter starta datorn från lan. (detta är för att möjligheten finns att lan kommer ske på olika platser därav olika nätverk)

känns då lite bättre med lösningen jag hade tänkt, slippa fiffla med en telefon som jag inte ens kan med. har aldrig ens ägt en touch telefon då touchen på diverse telefoner känns väldigt sega förutom iphone modellerna samt en del andra dock för dyra, och imed det har föredragit fysiska knappar på telefon istället..

kan hålla med dig att det kanske är mer ekonomiskt samt kanske ett bättre andrahandsvärde, men det var inte det tråden syftades om? för jag var intresserad utav någon sorts av trådlös sändare samt mottagare som kunde sköta påknappen trådlöst även utan inkoppling till nätverk och inte en telefon och en bios funktion som jag har vetat om i ett herrans massa år att den finns där.

pengarna till detta känner jag att det inte är något problem då det trots allt inte handlar om så mycket pengar då jag redan innan trådstart har en budget på över 1000kr till detta projekt. samt att tennverktyg med laddstation och diverse verktyg äger jag redan.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

En till möjlig lösning är ju Wake On ps2 vilket gör att du kan starta datorn med en ps2 mus eller tangentbord. Inte trådlöst men ganska smidigt mk50 är ju tex ett utmärkt tangentbord med ps2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

Mitt resonemang:
...

WoL fungerar även utanför det lokala nätverket men det kanske du också vetat en herrans massa år I min värld är en mobiltelefon en tämligen trådlös sändare men visst, är det en lösning som inte är aktuell så är den inte det.

Om du vill använda byggsatsen så kanske det är klokt att sätta sig ner och studera hur allt fungerar, kanske söka lite information om hur nätagget vill att brytaren ska fungera etc. Bilden du la upp innehöll lite konstigheter men hur du rättar till dessa finner du i mina tidigare poster. Du får inte glömma att du måste lösa problemet med 5->12V för byggsatsen ifråga också. Den biten glömde jag i de ekonomiska beräkningarna innan.

Det är kul att testa på nytt och lära sig saker men ha riskerna som gäller kring elsäkerhet i bakhuvudet när du håller på. Det skulle ju vara tråkigt om datorn (m.m!) brinner upp istället för att starta när du trycker på knappen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

ja som rubriken lyder så letar jag efter en IR sändare med respektive mottagare som går på 12v, har hittat sådana kit med lysrör på styling avdelningen för bilar men hittar inget sådant idag, syftet med IR sändare och respektive mottagare är att jag ska kunna starta datorn utan att vidröra den så att säga.

lysröret kommer jag inte ha utav någon nytta så den kommer förmodligen kastas om inget annat. om ni hittar utan lysrör så vore det perfekt, vet själv ingen som säljer sådana elektronik delar

samt denne sändare som ingår inte ska vara allt för stor då den ska vara behändig och ta med sig och helst inte större än en kortlek då den redan där är för stor. och helst bara 1 eller 2 knappar men inget måste men står högt på önskelistan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

så mina frågor till er är följande:

1.

2.

3.

4.

för att jag ska kunna köpa denne Sändare samt mottagare via nätet så krävs följande.

går även bra om det finns en fysisk butik i Helsingborg/Lund/Malmö/Kristianstads -områdena

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För övrigt:

Tackar för hjälp, och om Tråden nu skulle ha hamnat fel så ber jag moderat att flytta den och tackar eventuell moderat för det

När alla frågor är besvarade så kan denne tråd låsas utav moderat.

Dold text

Intressant tråd, min första tanke var; ska detta användas endast för att kunna starta datorn?
Om detta är fallet så rekommenderar jag en iMon 2.4g.
Tänkte mest om du vill bespara dig besväret att tillverka något eget.
Jag har själv en och är mycket nöjd. (Fjärrkontrollen är mindre än min htc legend)

Permalänk
Medlem

En enkel billig lösning skulle ju kunna vara att helt enkelt skaffa ett gäng RF-strömbrytare(som du kopplar i väggen) och anv'nda en av dem mellan dator och strömkälla. Då har du en smidig liten fjärrkontroll som du kan koppla på och av ström till datorn med.

En annan fråga, hur menade du när du undrade om man kunde placera en IR-mottagare inuti datorn och ändå få okej mottagning? Vet du hur IR funkar?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Är inte allt detta lite omständigt ?
Vilken USB MCE remote kit som hellst kan ju som default sätta en dator i viloläge/väcka up den igen.
Och jag kan inte tänka mig att det skulle vara några svårigheter att få den och att göra en vanlig nerstängning/upstart.
Själv tycker jag viloläge passa utmärkt för htpc m.m bruk, det ger ju en nästan omedelbar start.
Och iom att man redan har en USB IR mottagere med kittet så funkar ju alla andra kompatibla remotes såklart.

Permalänk
Medlem

Tja, köp ett HP MCE Kit ifrån Ebay. Kostar 16$ Koppla in via USB och kör igång. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whiskerer:

En till möjlig lösning är ju Wake On ps2 vilket gör att du kan starta datorn med en ps2 mus eller tangentbord. Inte trådlöst men ganska smidigt mk50 är ju tex ett utmärkt tangentbord med ps2

Skickades från m.sweclockers.com

har ingen PS/2 enhet till datorn just nu, har köpt G110 (tangentbord) samt G400 (mus) som båda går via usb. har dock ett 6år gammalt tangentbord med PS/2 men tror inte jag kommer koppla i dessa.

Skrivet av jika:

WoL fungerar även utanför det lokala nätverket men det kanske du också vetat en herrans massa år I min värld är en mobiltelefon en tämligen trådlös sändare men visst, är det en lösning som inte är aktuell så är den inte det.

Om du vill använda byggsatsen så kanske det är klokt att sätta sig ner och studera hur allt fungerar, kanske söka lite information om hur nätagget vill att brytaren ska fungera etc. Bilden du la upp innehöll lite konstigheter men hur du rättar till dessa finner du i mina tidigare poster. Du får inte glömma att du måste lösa problemet med 5->12V för byggsatsen ifråga också. Den biten glömde jag i de ekonomiska beräkningarna innan.

Det är kul att testa på nytt och lära sig saker men ha riskerna som gäller kring elsäkerhet i bakhuvudet när du håller på. Det skulle ju vara tråkigt om datorn (m.m!) brinner upp istället för att starta när du trycker på knappen.

Lycka till!

ja, det är det som är lite som är poängen att bygga det samt om det överhuvudtaget är enkelt eller inte får man ju se när man väl börjar bygga. ja mer information om nätaggregatet samt hur ja ska omvandla strömmen får jag fundera lite på. och det ända ja kommer på är 5-12V omvandlare, relä och samt mottagare och sändare. känner att man snart får köpa en byggsats med utförliga ritningar eller studera mycket via nätet, innan man påbörjar detta men som sagt är inte rädd för att dra på mig lite arbete och om det kostar lite så får det väl göra det med, ser det som en hobby så som med min dator.

Skrivet av festis2k:

Intressant tråd, min första tanke var; ska detta användas endast för att kunna starta datorn?
Om detta är fallet så rekommenderar jag en iMon 2.4g.
Tänkte mest om du vill bespara dig besväret att tillverka något eget.
Jag har själv en och är mycket nöjd. (Fjärrkontrollen är mindre än min htc legend)

nu när jag ser detta så ser jag nästintill inte mer mening med tråden, det är en nästintill perfekt produkt, vill höra lite mer från dig angående produkten.

1.
hur upplevs kontrollen? plastig & billig?

2.
kan man starta datorn från avstängt läge?

3.
hur fungerar kontrollen/enheten mot ett operativsystem såsom Windows 7?

Skrivet av HugSeal:

En enkel billig lösning skulle ju kunna vara att helt enkelt skaffa ett gäng RF-strömbrytare(som du kopplar i väggen) och anv'nda en av dem mellan dator och strömkälla. Då har du en smidig liten fjärrkontroll som du kan koppla på och av ström till datorn med.

En annan fråga, hur menade du när du undrade om man kunde placera en IR-mottagare inuti datorn och ändå få okej mottagning? Vet du hur IR funkar?

tänkt och sätta hela IR mottagaren i fronten alltså i en 5.25" bay och framför den bayen så är det bara ett meshgaller så signalen tror jag skulle klara sig vet dock inte 100% därav jag frågar på forumet.

Skrivet av Svensktiger:

Är inte allt detta lite omständigt ?
Vilken USB MCE remote kit som hellst kan ju som default sätta en dator i viloläge/väcka up den igen.
Och jag kan inte tänka mig att det skulle vara några svårigheter att få den och att göra en vanlig nerstängning/upstart.
Själv tycker jag viloläge passa utmärkt för htpc m.m bruk, det ger ju en nästan omedelbar start.
Och iom att man redan har en USB IR mottagere med kittet så funkar ju alla andra kompatibla remotes såklart.

ska ta en koll, dock så vill jag ett den även ska starta från avstängt läge också.

Skrivet av Ridder:

Tja, köp ett HP MCE Kit ifrån Ebay. Kostar 16$ Koppla in via USB och kör igång. Lycka till!

ska ta en koll, dock så vill jag ett den även ska starta från avstängt läge också.

Slutsats:

är väldigt sugen på paketet festis2k länkat då allt ingår i paket samt att jag slipper löda osv dvs mer eller mindre plug n' play.

sen finns ju detta komplicerade projekt jag tänkt med på, där många problem ingår vid köp men som lite tack vare det blir nästan som en hobby.

Lutar åt en iMon 2.4g fast inväntar svar och eventuell motivering till denne produkt samt att det avgör om jag väljer att bygga något eget eller köper färdig produkt om det inte finns fler motsvarande produkter på marknaden som skulle kunna ändra min åsikt.

för övrigt så känns det att jag har fått en del matnyttig information som jag kan tugga på en stund och tackar alla som svarar och det känns att Sweclockers återigen gett mig bra svar & funderingar på saker.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.