Netbook-datorer utrotningshotade – Intel Atom säljer sämre än någonsin

Permalänk
Skrivet av klarre15k:

Källa på det där? Har mycket svårt att tror att en smartphone skulle va snabbare på att surfa
http://peacekeeper.futuremark.com
Min 3,5 år gamla netbook (msi Wind U100) får nästan dubbelt så mycket poäng där som iPad 2 + att den klarar film i 1080p (viktigt på så liten skärm) i vissa format och 720p i alla format.

Det kan nog bero på vilken grafikkrets som sitter i den. Jag har en usel Intel-grafik som har problem med 720p film. Vilket effektivt begränsar användningsområdet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Nu skriver ju inte Swec om gamla prylar, men med tanke på hur mkt skit Jonas och Emil snackat om netbooks kanske det är dags att prova en vettig netbook och få lite perspektiv(vid en snabb koll i arkivet hittade jag noll tester på netbooks). Det ända problemet var ju att en mkt stor del av dem faktiskt var värdelösa, och att det inte var direkt lätt att hitta vilka som var bra, Swec kanske skulle ha testat iaf nån dual core med ion/ion2/vettig amd krets, och utbildat alla i hur man fixar en vettig, billig och lättviktig laptop.
Inte för att jag är nån jävla netbook fanboy, men det handlar om ren okunskap.
Även nu skulle jag föredra en Atom 1.8Ghz dual med Ion2 över en Ultrabook för att den skulle kosta under hälften. Kanske en guide om hur man får ut ännu mer kräm ur den genom att överklocka. Trodde det var lite av själen med Swec, att göra utbildade val och bygga en lika bra dator för hälften av pengarna..

Och visst, surfplattor.. behändigt, ja, men räkna saker du kan göra på en netbook och saker du kan göra på en surfplatta så ser man snabbt att en netbook har sina fördelar. Dessutom kan man göra allt man kan göra på en surfplatta på en mobil.
Ultrabooks är såklart bäst, men så var det det där med priset.

Permalänk
Medlem

Jag bokstavligt talat HATAR "Netbooks" för att deras styrplatta och tagentbord är det värsta man kan använda sig av. Det spelar ingen roll, när jag väl vande mig vid tagentbordet, så ville man bara sucka när man skulle skriva något. Och ja, jag har testat olika Netbooks....

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Min HP 311 mini har klart varit den ultimata "laptopen" för mig, men måste hålla med om att dom är rätt sega. Utvecklingen har i princip stannat upp då det kommit samma hårdvara i olika skal hela tiden.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Ja det var ju underligt då platformen prestandamässigt inte gått mycket framåt sen lanseringen 2008. Köpte en netbook då och det första jag gjorde var att slänga in en riktig SSD, 2GB RAM och en nyinstallation av windows. Har varit mycket nöjd med den. De netbooks jag provat med en stackars trött hårddisk har dock fått mig att slita mitt hår. Dock har jag pajat skärmen lite så det är dax att köpa nytt. Skulle dock inte vilja köpa något som presterar nästan lika som för 3,5 år sen. Det får bli en med AMD E350. Jag gillar nämligen storleken, batteritiden samt att det inte kostar multum. SSDn flyttar jag med mig.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Saknar den med, för att mappa bilar med. En 15" är alldeles för stor i knät.
Adaptrarna krånglar för mycket.

Adaptrarna fungerar knappt till nåt, möjligtvis en mus eller nåt ..

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Netbooks dog ut när de plötsligt stoppade i Windows i dem och slutade sälja dem för under 2000 kr.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

man kan ju köpa en surfplatta istället.. tror att det är mer inne än att köpa en netbook

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Har varit lite sugen på en netbook. Om Cedartrail hade funnits ute i December så kanske jag hade köpt. Liten, lätt, lång batteritid, kanske t.o.m fläktlös är lockande.

Har en gammal bärbar med Centrino Duo som nog får hänga med ett tag till.
Är väl minst 5 år gammal, kanske 6-7 år eller så. Men känns inte som att det har hänt så mycket sen dess. Ja det är väl SSD då... men det kan man ju köpa separat och uppgradera om man vill.
Inte så spännande om utvecklingen står still. Men det är klart ekonomiskt om det räcker att köpa ny dator var 10:e år.

Hur presterar en Atom Cedartrail 1.6GHz mot en Core Duo (Yonah) 1.86GHz ?
Känns inte som att det skulle vara någon större uppgradering, är väl i så fall enbart lägre vikt. Men min stenålders laptop väger 'bara' någonstans 1.8-1.9kg och har då 14" skärm.
En Fujistsu Siemens Lifebook är det jag har. Måste varit ett väldigt bra köp om nya datorer knappt är bättre, även om priserna är betydligt lägre nuförtiden.

Permalänk
Avstängd

Netbooks blev populära för då kanske inte folk ville ha en stor tung laptop.

Men nu har det ju kommit tunnare laptops som MacBook Air och Intels koncept som dom kallar för ultrabook.

Framöver så kommer vi få se flera tunnare laptops, och kanske även laptops med processorer baserade på ARM arkitekturen.

Permalänk
Snusfri

Beställt en ny ssd till den stationära så 60gb ssd'n åker in i netbooken, det kanske gör den lite snabbare

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Att netbook som surf, spel och "bokläsningsdator" håller på att försvinna är inte konstigt, då surfplattor gör detta så mycket bättre. Med spel, så är just många spel optimerade till surfplattor.
Däremot är surfplattor till stor del värdelösa att ha som vanlig dator, det finns till att börja med inga praktisk användbara programvaror inom många områden. Och även om de fanns, så skulle de inte vara helt kompatibla, så man skulle ändå inte röra dem.

Men jag tror att många som vill ha en liten portabel arbetsdator går upp i storlek till kanske en 13" och då är det inte längre en netbook. Och det är detta vi ser hända, folk köper inte en liten pc för att ha en portabel surfdator med värdelös upplösning för vanligt arbete.

*edit*
Jag har fått en känsla av att utvecklingen på netbook har stått still, nu tänker jag främst på ramminnet som vanligtvis har varit 1GB i nårga år.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Framöver så kommer vi få se flera tunnare laptops, och kanske även laptops med processorer baserade på ARM arkitekturen.

Ja det är intressant. Men det var väl något snack om att Microsoft skulle binda arm processorerna via något avtal, licens eller dylikt så att de inte får tillåta att man installerar något annat än windows?
De flesta kör väl Windows ändå. Men bra om man åtminstone har möjligheten att slänga in Linux eller något annat om man får för sig att det är bättre (eller bara vill testa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Priserna gick upp från Asus första och det rätt rejält när Win-maskinerna kom, även om M$ gav rabbat så är en kostnad alltid större än gratis.

Att det såldes mer beror på att det fanns ett större utbud från fler tillverkare men hypen kom av sig rejält när priserna gick upp och win sänkte prestandan i maskinerna.

Priserna gick upp för att maskinerna blev mer påkostade. Asus 901 med Win och Linux gick för ungefär samma peng.
Men eftersom Linux på skrivbordssidan inte är så populärt så förstår man ju varför det inte gick vägen.

Windows sänkte prestandan? Hur tänker du då?
Fick betydligt bättre flyt av Windows 7 än av Ubuntu i min Asus 901GO.

Trolla inte är du snäll.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Netbooks dog ut när de plötsligt stoppade i Windows i dem och slutade sälja dem för under 2000 kr.

Eller inte. Netbooksen var en fluga som kom och den gick.
Linux står och stampar på 1% på skrivbordssidan och det var nog inte bara linuxfanatiker som köpte Netbooks.

Förövrigt så sålde Windowsversionerna bäst vilket visar ännu en gång att du trollar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag använder netbooken till studierna på kth. fungerar prima eftersom man kan ha den i ryggsäcken som ett standardredskap. Man vet aldrig när det ska arbetas med gruppprojekten. Ha så kul utan dropbox och word på era surfplattor.

Permalänk
Medlem

Jag går och väntar på att köpa en Cedar View-baserad netbook. Men varför dröjer de så?

Tycker att fördelarna är många, lätta, billiga fläktlös design etc.

Jag sitter sedan rätt många år på en snart tio år gammal Toshiba portégé som när den kom var att beteckna som en ultrabook..
Men idag tar det tre-fyra minuter att öppna firefox och batteritiden är knappt en och en halv timme.. (PIII 600MHz har 37w TDP) Dessutom dåna fläkten som en mindre turbin...

Nä, jag kommer att köpa en netbook så fort senaste generationen finns tillgänglig!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

http://www.android-x86.org/
Om man har en eee pc eller nån annan bärbar och vill testa nått nytt. ICS releasen funkar riktigt bra och jag har inte hittat nått fel än, har dock inte testat så väldigt mycket än.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag går och väntar på att köpa en Cedar View-baserad netbook. Men varför dröjer de så?

Undrade jag också. När jag sökte på det så nämndes det problem med nya IGPen (den integrerade grafiken). Det verkade som att problemet var att få till drivrutinerna. Tror inte det var några fel på hårdvaran i sig.
Grafiken i Cedar var någon PowerVR lösning som Intel har köpt in. Så de har inte använt egenutvecklad grafik som tidigare. Kanske därför det tar längre tid för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Priset gick upp när dom la på Windows på maskinerna och prestandan blev lidande... Mao den totala motsatsen till win-win.

Ner med priset och på Linux så har ni era kunder igen.

Skrivet av NoNamesWayne:

Priset gick inte alls upp. Priset var detsamma då MS gav rabatt.
Linux-Netbooks:en sålde sämre än Windows versionerna.

Så båda dina påståenden stämmer inte så lose-lose för dig.

Håller med. Netbooks är utdöende pga surfplattorna. Netbooken är kass att arbeta med och en surfplatta klarar allt som en netbook gör. Jag köpte Asus Ul20a (12.1", inte en netbook men fortfarande ultraportabel) för drygt två år sedan, vilket jag varit nöjd med. Nu har vi högpresterande ultrabooks istället!

Skrivet av Nilssab:

Nu skriver ju inte Swec om gamla prylar, men med tanke på hur mkt skit Jonas och Emil snackat om netbooks kanske det är dags att prova en vettig netbook och få lite perspektiv(vid en snabb koll i arkivet hittade jag noll tester på netbooks). Det ända problemet var ju att en mkt stor del av dem faktiskt var värdelösa, och att det inte var direkt lätt att hitta vilka som var bra, Swec kanske skulle ha testat iaf nån dual core med ion/ion2/vettig amd krets, och utbildat alla i hur man fixar en vettig, billig och lättviktig laptop.
Inte för att jag är nån jävla netbook fanboy, men det handlar om ren okunskap.
Även nu skulle jag föredra en Atom 1.8Ghz dual med Ion2 över en Ultrabook för att den skulle kosta under hälften. Kanske en guide om hur man får ut ännu mer kräm ur den genom att överklocka. Trodde det var lite av själen med Swec, att göra utbildade val och bygga en lika bra dator för hälften av pengarna..

Och visst, surfplattor.. behändigt, ja, men räkna saker du kan göra på en netbook och saker du kan göra på en surfplatta så ser man snabbt att en netbook har sina fördelar. Dessutom kan man göra allt man kan göra på en surfplatta på en mobil.
Ultrabooks är såklart bäst, men så var det det där med priset.

Det finns 12" som du kan göra i princip allt på (utom avancerade spel), till halva priset av en ultrabook. Skillnaden mot en 10" netbook är att du slipper alla nackdelar, tex kasst tangentbord, kass skärm, sämre prestanda, oftast sämre byggkvalite (pga pressade priser).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Enda problemet med Netbooks är att de inte är tillräckligt snabba. Atom är baserad på uråldrig teknik. Jag hoppas att det kommer fortsätta finnas små lätta datorer runt 3k och att de blir mer och mer kraftfulla.

tablets är så begränsade mot en dator som man kan installera vad man vill på och ultrabooks är för dyra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Så båda dina påståenden stämmer inte så lose-lose för dig.

Hans påstående om prestandan stämmer.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Min HP 311 mini har klart varit den ultimata "laptopen" för mig, men måste hålla med om att dom är rätt sega. Utvecklingen har i princip stannat upp då det kommit samma hårdvara i olika skal hela tiden.

Som sagt tidigare: Själv sitter jag med en HP mini 311c Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne (även det överklockat). Helt underbar liten 11.6 tummare som jag spelar Starcraft 2 med grafik på medium och texturer på low (OBS! Singelplayer). Spelar även Medieval 2 med god behållning. Brukar surfa med runt 30 tabar igång, (något som alla verkar tycka är väldigt viktigt att kunna...) Allt med 1366x768. Klarar även 1080p, men kör på 720 då det känns onödigt med 1080p när skärmen inte klarar det ändå. HDMI ut har den också .

Så du kan nog klocka upp den och slänga in en ssd så ska du se att den får fart på sig. 3 gig minne är ju såklart ett måste. Och gör en kyllningsmodd när du ändå håller på. myhpmini.com har alla guider, drivrutiner och information man kan behöva.

För övrigt verkar ju folk här inte riktigt ha samma definition av vad en netbook är. För mig är en netbook en dator på upp till 13" med allt som oftast en atom processor eller e-350 eller liknande. Utöver det kan den ju ha vilken upplösning som helst, även om de små brukar ha riktigt kass och de större runt 1366x768. Nuförtiden kan de flesta köra 4 gig minne och Ion2 eller motsvarande från amd är ju nice. Batteritiden skall vara hög, gärna 8 timmar för surf och liknande (men det är ju fortfarande en netbook även om batteriet är kasst). Priset mellan 1700-4500 kr.

Som sagt så köpte jag min 11.6" netbook ovan för 2800 kr och det är nog väldigt svårt att hitta något prisvärdare. Är enda datorn jag har och den kan göra allt jag behöver. Bildredigering, filmredigering, spel, film, surf, allt. Att säga att prestandan är bra jämfört med en stationär eller kraftfull bärbar är självfallet fel, men jag kan göra allt jag behöver.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Netboken är helt meninglös i min värld, vill man bara slösurfa finns surfplatta med större skärm och mindre krångel. Ska man göra något mer "seriöst" finns det både små och lätta, eller större men bättre laptops som presterar och inte riskerar att flyga av bordet av en nysning

Permalänk
Medlem

jag köpte en netbook i jul, och är galet nöjd.
satt i 2gig ram i den, och det gör underverk.

Jag kan kolla HD film, surfa med 10 tabs uppe och lyssna på musik utan problem. Samt att den är perfekt att ha med sig till högskolan, då den inte väger någonting i jämförelse med min 15.6 tums laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det kan nog bero på vilken grafikkrets som sitter i den. Jag har en usel Intel-grafik som har problem med 720p film. Vilket effektivt begränsar användningsområdet.

Det finns en lösning på problemt, med hjälp av denna guiden kan alla netbooks klara av att spela upp 720p, enligt guiden kan flera netbooks klara av att köra 1080p, har själv en sprillans ny samsung netbook (Intel® Atom™ N455 Dual Core, och intels egna grafikkrets) och 720p gick mycket hackigt, efter att följt guiden nedan så klarar den 720p som en dans, den klarar t.o.m av 1080p vissa av dem går bra, medan andra hackar till emellanåt.

http://my.opera.com/rejzor/blog/1080p-hd-video-playback-on-an...

Permalänk
Datavetare

Är övertygat att många som klagar på netbooks hade helt för förväntningar på vad det var för typ av produkt. Många såg dessa datorer som en generell laptop med rätt bra batteritid som bara kostade 2000-3000kr. Men sanningen är den att ett system med 1GB RAM och en CPU med prestanda motsvarande en desktop/laptop från 1999 kanske inte fungerar så bra 2008-2011...

Intel utvecklade heller aldrig Atom för netbook, de utvecklade Atom för en marknad de själva kallade MID, Mobile Internet Devices. Nu kan man naturligtvis hävda att netbook är just en MID, men att MID skulle vara en liten dator som konkurrerade med ultra-portabla som Intel tjänade betydligt mycket mer pengar på var inte deras vision.

En annan anledning till att Atom nu dyker i försäljning, förutom det uppenbara med pekplattor, är att inget har egentligen hänt med Atom sedan den lanserades 2008. Klockfrekvensen ligger fortfarande kring 1.6GHz, CPU har gått från att varit enkelkärning med HT till dubbelkärning med HT. Men det stora problemet med Atom är usel prestanda per CPU-tråd. Brazos och Atom har ganska exakt samma prestanda per CPU-kärna, men Brazos är ändå en mycket bättre desktop CPU då den bara har en CPU-tråd per CPU-kärna och därför klart bättre prestanda per CPU-tråd jämfört med Atom.

Att använda Windows som operativ på netbooks har inte heller varit speciellt vettigt. Windows må fungerar bra på "vanliga" datorer, men det är allt annat än effektivt när man jämför med Linux. Kör man benchmark:en PeaceKeeper på en netbook med t.ex. Chrome på Windows och Ubuntu så prestera Ubuntu 50% bättre. Med Win7/Chrome får min 1.5GHz dual core Atom med 2GB RAM ungefär samma resultat som en iPad2!!!

Chrome/Ubuntu: 493 poäng
Chrome/Win7: 348 poäng
Firefox/Ubuntu: 299 poäng
Firefox/Win7: 188 poäng

Fokus på Atom är nu ändrat från små datorer (som Intel som sagt aldrig ville ha) till telefoner och framförallt pekplattor. Under CES visade Intel att Atom baserade SoC är snabbare än dagens ARM baserade SoC (som sitter i iPad2 och Android plattor) men det är ändå fullt möjligt att få en Atom baserad SoC att dra lika lite ström som en ARM baserad. Så de ska bli väldigt interessant att se vad "Silvermount", den första uppdateringen av Atom sedan introduktionen 2008, kommer att bära med sig.

Ytterst lite information har läckt ut om Silvermount, man vet att den kommer utvecklas med 22nm och rykten gör gällande att den kommer vara mer än dubbelt så snabb som dagens Atom per CPU-tråd vid samma klockfrekvens. Att dubbla hastigheten per CPU-tråd är fullt möjligt på Atom. Brazos är runt 30-60% snabbare per CPU tråd och en Sandy Bridge är sedan runt 4-5 gånger snabbare än Brazos vid samma klockfrekvens, så det finns en del förbättringar att göra på Atom-kärnan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Det finns en lösning på problemt, med hjälp av denna guiden kan alla netbooks klara av att spela upp 720p, enligt guiden kan flera netbooks klara av att köra 1080p, har själv en sprillans ny samsung netbook (Intel® Atom™ N455 Dual Core, och intels egna grafikkrets) och 720p gick mycket hackigt, efter att följt guiden nedan så klarar den 720p som en dans, den klarar t.o.m av 1080p vissa av dem går bra, medan andra hackar till emellanåt.

http://my.opera.com/rejzor/blog/1080p-hd-video-playback-on-an...

Läs kommentarerna på länken, det blir aldrig "riktig" 1080p, datorn klarar av filmer med 10MB/s, full HD kräver väl 20-40MB/s, man skalar bara ner filmen, försämrar kvalitén och skippar vissa frames. Man fuskar sig fram med andra ord.

Däremot hittade jag ett program som låter en överklocka nordbryggan (den som håller i grafiken), då kunde man få 720 utan lagg som bäst. Om man kör Linux (Ubuntu för min del) så laggar det ännu mindre upptäckte jag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Skulle man inte kunna räkna apple MBA 11" som en "ultranetbook" eller ?

Jo det har du ju rätt i! Men tänkte mer på en Windows/Linux "ultranetbook"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo det har du ju rätt i! Men tänkte mer på en Windows/Linux "ultranetbook"

Asus zenbook 11,6?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS