Kan inte formatera en disk

Permalänk

Kan inte formatera en disk

Satte idag in en SSD i en HTPC och tänkte städa bland hårddiskarna. Jag installerade win7 på SSDn, formaterade HDD1 (föregående OS disk), flyttade allt jag ville spara till HDD1, och nu kan jag inte formatera HDD2 (ursprunglig OS disk).

Jag har ingen optisk enhet i min HTPC, utan installerade ursprungligen Win7 från ett USB minne, och nu senast från en mountad img-fil.

Hur går jag tillväga för att så enkelt som möjligt formatera hårddisken?

Permalänk
Hedersmedlem

Startar den med SSD:n? Annars skall det vara ok att gå till diskhanteraren och göra allt där. Hittar windows den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan bli så där när OS känner av att OM man skulle formatera en disk som påverkar nuvarande OS på nått sätt tex från att starta så säger det ifrån.
Inte omöjligt att kanske bootloadern är på den disken, eller nått liknade.

Gå till diskhanteraren och inspektera hur det ser ut, Du kan ju ta en printscreen också på den och lägga ut här

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Startar den med SSD:n? Annars skall det vara ok att gå till diskhanteraren och göra allt där. Hittar windows den?

Ja, datorn startar med windows som ligger på SSDn. Båda hårddiskarna som redan satt i datorn innan jag installerade SSDn har använts till som OS disk. Hårddisken jag inte kan formatera nu var dock den jag hade windows på först.

Skrivet av ggustavsson:

Kan bli så där när OS känner av att OM man skulle formatera en disk som påverkar nuvarande OS på nått sätt tex från att starta så säger det ifrån.
Inte omöjligt att kanske bootloadern är på den disken, eller nått liknade.

Gå till diskhanteraren och inspektera hur det ser ut, Du kan ju ta en printscreen också på den och lägga ut här

Tycker bara det är konstigt, eftersom använde hårddisken jag inte kan formatera nu (HDD2) som OS disk ursprungligen, sedan HDD1, och nu SSD. Det gick bra att formatera HDD1, och jag tycker det borde uppstått problem redan där i så fall.

En skärmdump (Det är D: jag vill formatera):

Permalänk
Medlem

När du installerar Windows så ska du bara har 1 hårddisk (SSD) och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills du installerat klart.

Om något händer med HDD 2 så startar inte Windows trots att de är på olika diskar (partitioner). Det är därför Windows vägrar att formatera HDD 2. Många kunde INTE reparera med Win DVD (felet var kvar när de försökte fixa) utan blev tvungen att installera om Windows på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Det är precis som panpo98 skriver, om man har flera hårddiskar inkopplad vid installationen av Windows 7 så är risken stor att den lägger boot filer på flera hårddiskar och det gäller speciellt om du tidigare har haft Windows på någon av dom andra hårdiskarna.

Som du ser i diskhanteraren så ligger System och Systemstart på 2 olika hårddiskar, jag vet ej om detta är en bugg eller om det är en funktion som Microsoft har lagt in i Windows 7.

Och även jag tror att den bästa lösningen är en ny installation av Windows 7 med endast SSDn inkopplad.

Edit: Du kan även kontrollera i BIOS att SSDn är före alla andra HDD i bootordningen.

Visa signatur

janee

Permalänk

SSDn ligger först i bootordningen i BIOS.

Så lösningen är helt enkelt att koppla ur alla hårddiskar utom SSDn, installera om windows, sedan koppla in de andra hårddiskarna och formatera dem?

Permalänk
Medlem

Ja.
När du ändå håller på så kan du ta bort och skapa nya partitioner som du (snabb) formatera HDD 2 och SSD ifall du har andra fel som du ännu inte upptäckt. HDD 1 är gör du som du vill.

SSD som ditt Windows ligger på verka heta E: så du har ett skäl till att installera om på rätt sätt så att Windows hårddisken blir C:

Permalänk
Medlem

D: är som man kan se aktiv systemdisk, så nej den kan man inte formatera, din SSD har blivit E:
Samt det underliga är att windows 7 bootloader partion verkar saknas helt, men man ser också att D: agerar som en sådan istället, tex om du skulle ta bort den hårdisken som innehåller D: skulle inte datorn vilja boota nått windows.

Som det skrivits om, ryck ut allt utom SSD och DVD brännaren, se också till att SSD sitter i första SATA porten, sen bootar di med DVD och först TA BORT befintliga partioner på den, sen när det är gjort kan du starta om installationen igen, när det är klart och installerat ska du ha 2 partioner en på 100mb som inte har någon enhetsbokstav samt C: på resten av utrymmet.

Den på 100mb ska vara benämnt System reserved och ha status System, Aktiv, Primär partion

Visa signatur

Acer Predator Helios 300