Permalänk
Hjälpsam

Bra saker med AMD tråden.

Vi behöver en liten tråd som tar upp sånt som är bra med AMD tycker jag att det känns som.
Shas alla som vill hylla Intel vi AMD-vänner behöver den här trösten.

1) moderkorten
Man får oftast mer för pengarna med ett moderkort från AMD.
Fler PCIe platser och fler SATA3 anslutningar.

2) Processorsockeln Intels processorsockel är uppriktigt sagt rena skiten oehört känslig för böjda pinnar eller pinnar som går av, sådana fel anses var handhavandefel och täcks inte av garantin, inte sällan får folk minnesfel pga av att monteringen inte varit perfekt.
AMDs är enkel och robust.

3) CPU kylarens upphängning med en rejäl stålplatta på baksidan i stället för Intels hemska puchpins, om AMD varit den ledande hade nog många tillverkare använt upphängningen som den är, det är Intels Puch pins som kräver speciallösningar.

4) Privärdhet fortfarande ger AMD mest för pengarna, om budgeten är begränsad, om man vill spela spel ger det mer att lägga pengarna på grafikkortet inte CPUn.

5) Prestanda i tunga applikationer det är i spel som Intel tenderar ha ett stort övertag, i tunga applikationer med många trådar behöver inte AMDs processorer skämmas det minsta.
Till saken hör också, att det i nästan alla spel, är grafikkortet som begränsar prestanda, en AMD klarar oftast av att driva spelet i mer än 60Hz.

6) AMD presterar trots Intels kompilator Intel har gjort mycket fula saker för att AMD processor skall gå sämre med Intels kompilator, en del av dessa har förbjudits vilket gör att AMD kan gå bättre i framtiden även med Intels kompilator.
Man skall komma ihåg att en orsak till AMDs sämre resultat inte beror på AMD utan Intels tricks.

7) Historiskt man kan inte bortse från att AMD har varit den som räddat oss under så många år, de dominerade länge i prestanda och gjorde att vi fick billigare och snabbare maskiner.
Intel tog också till fula mutor för att utestänga AMD från oem-marknaden.
Att överge AMD skulle nästan kännas som att överge en gammal vän, jag är partisk på den punkten medges.

8) Virtuella maskiner Där tenderar AMD att vara bättre, köper du en AMD får du oftast alla finesser även för budgetmodellerna, att köpa Intel är i det här fallet ett lotteri.

Avrundar med en mysig graf, titta på den undre grafen, det är så bra AMD kunnat vara, om de haft en egen lika stor kompilator som intel har.
AMD FX 8150 - 8120 - 6100 and 4100 performance review

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som dukat för flamewar... Lycka till! (Alltså med tråden, inte med kriget)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

En bra sak med AMD e ju att dom finns överhuvudtaget annars hade intel haft monopol

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Piece of Cake:

Som dukat för flamewar... Lycka till! (Alltså med tråden, inte med kriget)

Visst är risken stor jag hoppas dock att tråden får vara i fred, dels för att den är "gömd" här i AMD-forumet, dels för att jag tror att även de flesta Intel-vännerna nog unnar oss AMD-ägare lite tröst.
edit Tack för resten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om man inte får prata om Intel så gör du det själv? Tråden var ju menat att säga "bra saker om AMD" dvs inget om Intel. Det är självklart att Intel-användare vill klaga då.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Superlight:

Om man inte får prata om Intel så gör du det själv? Tråden var ju menat att säga "bra saker om AMD" dvs inget om Intel. Det är självklart att Intel-användare vill klaga då.

Man måste väl kunna få visa sånt som AMD är bättre eller nästan lika bra på, utan jämförelser blir det ganska ointressant.
Vad jag menar är att Intel-vännerna kanske kan unna oss lite skryt även om det blir lite obalanserat, är det verkligen för mycket begärt? jag sparkar ju verkligen inte på någon som ligger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

+ 1 på punkt 7. Här kan man finna orsaken till det mesta av AMDs nuvarande problem. Kan väl sammanfattas i:

När AMD hade "bäst" CPUer sålde Intel mest och tjänade mest pengar.
När Intel har/hade "bäst" CPUer sålde Intel mest och tjänade mest pengar.

Fiaskot Bulldozer är väl dock svårare att skylla på Intel...

Permalänk
Medlem

AMD har varit väldigt prisvärda, samt att jag tidigare fick känslan av att sitta på "riktiga" grejer, som tex att inte ha någon fastklickad CPU kylare.
Dock så får du mycket mer för pengarna med Intel idag. AMD verkar ha det väldigt svårt att komma fram med någonting som kan prestera vettigt till ett lika vettigt pris.
Klart att jag valde att köpa en i7-2600 (3.4Ghz) istället för en BD som knappt kan jämföra sig med en i5:a.

Jag skulle sammanfatta det hela såhär:
AMD. Not bad, not just as good.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Tycker AMD gör skit bra grafikkort

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

AMD har varit väldigt prisvärda, samt att jag tidigare fick känslan av att sitta på "riktiga" grejer, som tex att inte ha någon fastklickad CPU kylare.
Dock så får du mycket mer för pengarna med Intel idag. AMD verkar ha det väldigt svårt att komma fram med någonting som kan prestera vettigt till ett lika vettigt pris.
Klart att jag valde att köpa en i7-2600 (3.4Ghz) istället för en BD som knappt kan jämföra sig med en i5:a.

Jag skulle sammanfatta det hela såhär:
AMD. Not bad, not just as good.

Jo men då är du 1600 uppåt prisklassen och han säger i lägre prissegment vilket jag antar är under 1000 eller liknande.

Iö tycker jag att intels sätt att spänna fast processorn har en fördel: Den lossnar inte när man tar loss kylarn. det gjorde min 1055t fick några böjda pins också... men några svettiga timmar med kniv så passa den ner i sockeln igen och har gått perfekt sen dess. (över ett år sen)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tasorrog:

Tycker AMD gör skit bra grafikkort

Instämmer. Är partisk där, får jag medge. 7970 ftw!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

CPU-kylarens montering är väldigt mycket bättre på AMD-sidan. Jag ogillar verkligen push-pins, särskilt på lite större tredjepartskylare för Intel, det är snarare regel än undantag att någon lossnar när man flyttar burken. Däremot är det lite synd att AMD inte har en liksidig monteringsram, då det skulle underlätta montering av tredjepartskylare så de blåser bak mot utsugsfläkten i bakkant av chassit, när man använder tredjepartskylare som använder AMD's egen fästanordning (inte har eget bakplan).

Pris/prestanda i sub-1500kr klassen är dessutom riktigt bra, synd bara att de inte lyckats bättre i de högre prisklasserna på senare tid. Det behövs inte minst för konkurrensens skull.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

tycker om båda företagen men tycker mer om AMDs grejer då processorkylare är så himla mkt enklare och installera
(kan installera intels kylare också då jag haft en socket 775 burk amd burken jag har nu springer cirklar runt den jag hade om man jämnför dem i spel )

heh dualcore 1.6 ghz 2 gb vram

AMD FTW!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit så nöjd med ett datorsystem som jag är med mitt nuvarande

Kört med ett 1156 innan, hade 4 moderkort innan jag tröttnade och bytte moderkort. Varför bytte jag moderkort? Skillnaden mellan M-ATX/ITX och ATX, och skillnaden mellan P och H. Nejtack!

Jag är nöjd med min dator, ett system som presterar som 2500K vid stock (Du behöverinte mer prestanda än såhär, det finns inga spel, (förutom BF3), som tar nytta av det. Lägg mer pengar på grafiken

Edit*
Angående grafikkorten så har jag alltid haft AMD och inte ångrat en sekund (5770 -> 2X 5770 -> 5850 -> 6950)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker att AMD borde satsa på sina grafikkort mycket mer, vill gärna testa på AMD grafikkort, men om Nvidia släpper bättre kort så kör jag med dem istället...

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Bra saker med AMD: År 2000-2010

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Proffsmobbare

Hade AMD haft en vettig fyrkärnig FM1 med 65w TDP och grafikprestanda matchande HD3000 så hade jag varit all in.

Jag skulle påstå att Intel står sig väldigt bra till i diskretare lösningar, ett område som AMD tidigare totaldominerade. Tråkigt för mig och ännu tråkigare för min plånbok att jag inte kan hitta en AMD-processor som uppfyller mina krav.

Permalänk
Medlem

Det var längesedan jag hade en AMD prolle men tycker deras grafikkort är mycket prisvärda och bra. Mina 5850s är de bästa korten jag haft vad jag kan minnas. Mitt egenmoddade 9800 Pro var också ett riktigt bra kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Skriva på det här sättet och hålla Intel ute? Pff.
Välkomnar en saklig diskussion, dock

Skrivet av Ratatosk:

1) moderkorten
Man får oftast mer för pengarna med ett moderkort från AMD.
Fler PCIe platser och fler SATA3 anslutningar.

Det här har jag ärligen ingen koll på och kommenterar det därför inte.

Skrivet av Ratatosk:

2) Processorsockeln Intels processorsockel är uppriktigt sagt rena skiten oehört känslig för böjda pinnar eller pinnar som går av, sådana fel anses var handhavandefel och täcks inte av garantin, inte sällan får folk minnesfel pga av att monteringen inte varit perfekt.
AMDs är enkel och robust.

Av den erfarenheten jag har av att montera Intel- och AMD-datorer så tycker jag precis tvärt om. AMDs pinnar sitter på processorn och är mycket lättare att böja, medan Intels sitter på moderkortet. Jag anser att man behöver mycket mer försiktighet med att sätta dit AMD-cpu än Intel.

Skrivet av Ratatosk:

3) CPU kylarens upphängning med en rejäl stålplatta på baksidan i stället för Intels hemska puchpins, om AMD varit den ledande hade nog många tillverkare använt upphängningen som den är, det är Intels Puch pins som kräver speciallösningar.

Här kan jag inte annat än att hålla med. Intels stockkylare är det sämsta jag sett.

Skrivet av Ratatosk:

4) Privärdhet fortfarande ger AMD mest för pengarna, om budgeten är begränsad, om man vill spela spel ger det mer att lägga pengarna på grafikkortet inte CPUn.

Håller inte riktigt med. En modern Pentium-processor (t ex G840) ger liknande spelprestanda som en klart dyrare AMD-processor.
Här är från en jämförelse med en Pentium G840 (Sandy Bridge) och en AMD FX-8150 (enda moderna AMD jag kunde hitta, bortsett från Liano): http://piclair.com/data/9cdx3.jpg (blå intel, svart amd)
Priserna ligger på, tagna från Inet, 676 kr jämfört med 2201 kr för AMD:n.

Ser gärna andra siffror på detta, men detta är vad jag kunde hitta iaf.

Skrivet av Ratatosk:

5) Prestanda i tunga applikationer det är i spel som Intel tenderar ha ett stort övertag, i tunga applikationer med många trådar behöver inte AMDs processorer skämmas det minsta.
Till saken hör också, att det i nästan alla spel, är grafikkortet som begränsar prestanda, en AMD klarar oftast av att driva spelet i mer än 60Hz.

Enligt det här testet: http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=434 stämmer det här ganska dåligt. Jämför med en 2500K i det här testet (kostar 1890 på inet) och efter en snabb överblick tyckte jag mig se att 2500K är bättre i det mesta. Enda testet jag kunde hitta där AMD var märkbart bättre var detta: http://piclair.com/data/elgp0.jpg

Skrivet av Ratatosk:

6) AMD presterar trots Intels kompilator Intel har gjort mycket fula saker för att AMD processor skall gå sämre med Intels kompilator, en del av dessa har förbjudits vilket gör att AMD kan gå bättre i framtiden även med Intels kompilator.
Man skall komma ihåg att en orsak till AMDs sämre resultat inte beror på AMD utan Intels tricks.

Ingen kommentar, då jag faktiskt inte har koll på den biten.

Skrivet av Ratatosk:

7) Historiskt man kan inte bortse från att AMD har varit den som räddat oss under så många år, de dominerade länge i prestanda och gjorde att vi fick billigare och snabbare maskiner.
Intel tog också till fula mutor för att utestänga AMD från oem-marknaden.
Att överge AMD skulle nästan kännas som att överge en gammal vän, jag är partisk på den punkten medges.

Ja, det är mycket bra att AMD finns på marknaden, det kan man inte komma ifrån. Skulle gärna se andra CPU-tillverkare, förhoppningsvis blir det bättre nu när Windows 8 har stöd för ARM.

Skrivet av Ratatosk:

Avrundar med en mysig graf, titta på den undre grafen, det är så bra AMD kunnat vara, om de haft en egen lika stor kompilator som intel har.
AMD FX 8150 - 8120 - 6100 and 4100 performance review

Oh, nice test Testa dock att räkna på det per kärna

Permalänk
Medlem

Håller med dig lite på första punkten inte 100% men lite ^^ andra punkten vet jag inte aldrig varit med om det tredje punkten usch ja fyfan säger jag bara dem är verkligen sämst hatar det där satt en gång i 2timmar o försökte få den idiot kylaren o sitta fast -.- Prisvärdhet oooh ja , ja köpte min nuvarande processor (sign) för 600kr ungefär och jag kan inte mer än älska den klarar allt och lite till (iaf de ja behöver) de vill säga BF3 och sånt

Jag brukar säga såhär till mina kompisar som undrar vad dem ska välja: Har du för mycket pengar = köp en intel men har du en tight budget köp en amd så länge du inte redigerar och en massa så ska en amd klara av och spela spel alldeles ypperligt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

ska snart göra ett data bygge på 15k.. har haft amd i 5 år aldrig krånglat..vet inte om det är värt att gå över till intel?..
jag kan klara mig utan dom där 5 fpsen för en pris sänkning på 500kr om jag går på amd BD's..plus så är dom
så jäkligt bra på att göra sina komponenter överklocknings bara.. :S

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Tål att nämnas att det är _MYCKET_ roligare att klocka an BD-cpu än än SB-CPU (sitter på en av varje hemma, har en FX-4100 @ 4,15 GHz som TV-dator)

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Bra initiativ Ratatosk!

AMD ger mest för pengarna och det är ett företag som ger oss konsumenter ett val ( annars monopol ) vilket känns tryggt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Avrundar med en mysig graf, titta på den undre grafen, det är så bra AMD kunnat vara, om de haft en egen lika stor kompilator som intel har.
AMD FX 8150 - 8120 - 6100 and 4100 performance review[/QUOTE]

Man kan ju undra varför inte Amd typ krävt o skaffat en lika bra kompilator ?
Aldrig hört innan av någon eller sett amd skriva något om detta. Man kan ju tycka att om det kan påverka så mkt så borde ju någon ha nämnt det förr o försökt fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Oh, nice test Testa dock att räkna på det per kärna

HT *host* *host*

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Avrundar med en mysig graf, titta på den undre grafen, det är så bra AMD kunnat vara, om de haft en egen lika stor kompilator som intel har.
AMD FX 8150 - 8120 - 6100 and 4100 performance review

Tack för den länken! Ja kraften finns uppenbarligen i Bulldozer. Den måste optimeras först dock.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

AMD var bra med sin Phenom II-serie tycker jag. Den var inte bättre än Intel's motsvarande CPUer, men prisvärt är det allt. Deras grafikkort är något jag föredrar utöver Nvidias, även fast jag inte har intresse för Eyefinity.

Dock ska det sägas, Bulldozer är bara skrot.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Du glömde 1: Den integrerade GPUn. Vi får se vad som händer när Ivy Bridge släpps, men tills dess så stoppar jag en llano processor i burken om jag ska bygga till en bekant/släkting som bara kommer använda den för att surfa och office.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

2) Processorsockeln Intels processorsockel är uppriktigt sagt rena skiten oehört känslig för böjda pinnar eller pinnar som går av, sådana fel anses var handhavandefel och täcks inte av garantin, inte sällan får folk minnesfel pga av att monteringen inte varit perfekt.
AMDs är enkel och robust.

Gash, hoppas du skämtar. AMD's processorer har ju pins PÅ processorn som kan gå av, tänk dig att du har e 3990x (6000kr) och så råkar du böja en pin på den? Då är den KÖRD. Jämfört med om du råkar böja en pin på mobo, det går på 1-3k bara... shiet.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Gash, hoppas du skämtar. AMD's processorer har ju pins PÅ processorn som kan gå av, tänk dig att du har e 3990x (6000kr) och så råkar du böja en pin på den? Då är den KÖRD. Jämfört med om du råkar böja en pin på mobo, det går på 1-3k bara... shiet.

Nej, det är just det som är grejen. Även om du böjer en pinne på en AMD processor så är det enkelt att bara böja tillbaka den (använd en stiftpenna och stick in pinnen där stiftet ska komma ut) och fortsätt köra. Böjer du en på en modern Intel så är du körd.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL