Fläktar utan överklockning, nödvändigt?

Permalänk

Fläktar utan överklockning, nödvändigt?

Jag funderar på att bygga min första dator. Därmed undrar jag om det är någon idé att köpa att köpa extrafläktar(processorkylare och sådana som man monterar i lådan) om jag inte ska överklocka. Processorn jag tänker köpa är intel core i5 2500k.
Jag tänker möjligtvis överklocka i framtiden men jag tänkte att fläktarna kan köpas då.

Permalänk
Medlem

Antar att chassit du ska montera i kommer med någon sorts fläktar i sig, så du behöver inga extra.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Originalkylaren för ett himla oväsen så även den billigaste eftermarknadskylaren kan göra underverk där!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

Ja det kommer två fläktar med chassit. Möjligtvis vore det smart att skaffa processorkylare nu eftersom det är bökigare att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantaisie:

Jag funderar på att bygga min första dator. Därmed undrar jag om det är någon idé att köpa att köpa extrafläktar(processorkylare och sådana som man monterar i lådan) om jag inte ska överklocka. Processorn jag tänker köpa är intel core i5 2500k.
Jag tänker möjligtvis överklocka i framtiden men jag tänkte att fläktarna kan köpas då.

Självklart behöver du processorkylare, men Intels originalkylare med fläkt fungerar utmärkt. Inte låter den mycket heller, för det mesta.
Sen är det alltid bra att få cirkulation på luften innen i lådan om man inte vill ha överhettade komponenter. Ett vanligt upplägg är två främre fläktar, en i ovankant och en baktill som räcker i de flesta fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Fläkt:

Dold text

Kylare:

Dold text

Brukar inte bry mig om sådant men det kan bli väldigt förvirrade när man kallar kylare som fläktar när en kylare kan vara helt utan fläkt...

Hur som helst, även om du inte planerar att överklocka så kan det vara värt att skaffa en ny kylare för att få ner ljudnivån då de kylare som medföljer ofta har en rätt så högljud fläkt på sig. Du kan få en relativt tyst kylare för 200kr

Några exempel:
http://www.inet.se/produkt/5321807/cooler-master-hyper-tx3
http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Edit:
När du ändå har en 2500k så kan det vara värt att köpa en bättre kylare på en gång, lite onödigt att köpa en tillfällig kylare för 200kr om man kommer byta ut den senare. Sen är det precis som Fantaisie sa ofta ganska bökigt att byta cpu kylare då man ofta måste ta ut moderkortet för att fästa en platta på baksidan av moderkortet.

Skulle då rekommendera:
http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... 299kr
eller
http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho 426kr

Den sistnämnda är tystare och kyler bättre medan den andra är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantaisie:

Jag funderar på att bygga min första dator. Därmed undrar jag om det är någon idé att köpa att köpa extrafläktar(processorkylare och sådana som man monterar i lådan) om jag inte ska överklocka. Processorn jag tänker köpa är intel core i5 2500k.
Jag tänker möjligtvis överklocka i framtiden men jag tänkte att fläktarna kan köpas då.

Om det är en kostnadsfråga så går det i regel utmärkt att använda det som följer med när man köper...

Om det däremot handlar om att få datorn tyst är det inte nödvändigtvis den bästa lösningen att dra ner på antalet fläktar (då dom mindre fläktarna på cpu och gpu får jobba hårdare -> oljud! )

Att köpa en eftermarknadskylare till cpun är i många fall en bra affär. Det finns billiga (<200) som kyler bra och tyst. Jag slängde även med två extra 120mm-fläktar från nexus(?) vid mitt senaste datorbygge.. kostade 39:- st och går att pwm-styra. Dessa tillsammans med en billig AC freezer 7 pro rev. 2 på cpun gör min htpc (i3, passivt HD4550, ACE/FSP 460W) nästan ljudlös vid låg till medelhög belastning. Förmodligen nätagget som låter mest (bortsett från den mekaniska hårddisken) men med tanke på den riktigt strama budgeten är jag kalasnöjd.

Permalänk

Tack för tipsen! Jag kommer troligtvis skaffa en processorkylare, men jag är fortfarande osäker om jag får ut något av att köpa fläktar till chassit.

Permalänk
Skrivet av Fantaisie:

Tack för tipsen! Jag kommer troligtvis skaffa en processorkylare, men jag är fortfarande osäker om jag får ut något av att köpa fläktar till chassit.

Två chassifläktar lär funka bra. Är det så att du vill ha nån till så är det inte speciellt svårt att köpa och installera i efterhand.

Permalänk

Okej det låter bra. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantaisie:

Okej det låter bra. Tack igen!

Antal fläktar och placering beror lite på vilket chassi.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net