Permalänk

Koppla cykelgenerator, hur?

Hur ska jag koppla cykelgeneratorn för att få en lampa att lysa? Känns som jag har testat med allt...
Jag har testat med att koppla två kopparsladdar till den "guldfärgade" metallplattan men utan reslutat. Hur ska jag tänka och hur ska jag göra?

Här är generatorn:

http://imageshack.us/photo/my-images/577/img0047xs.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/807/img0046xc.jpg/

Jag har testat med en liten glödlampa(1,3v) samt en liten lysdiod.
Vilken är plusspolen och vilken är minuspolen på generatorn?

Permalänk

Edit visar på bild istället.

Altså en sladd från vardera ställe jag målat på och sen ska sladdarna till glödlampan (spelar ingen roll med poler) Om det inte lyser har jag la fel eller så är lampan sönder eller så snurrar du för dåligt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det är växelström från dynamon.
Sedan bör en glödlampa fungera, vilken spänning dessa brukar vara på minns jag inte. Spänningen är dock inte konstant ifrån en dynamo utan ökar med varvtalet, vilket man också bör tänka på.

*exit*
Och på fordon så brukar man använda chassiet som ena ledaren, detsamma gäller cyklar.
Annars ett tips, skaffa dig en multimeter och utforska elområdet lite. Finns för en hundring på bl a biltema.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Det är växelström från dynamon.
Sedan bör en glödlampa fungera, vilken spänning dessa brukar vara på minns jag inte. Spänningen är dock inte konstant ifrån en dynamo utan ökar med varvtalet, vilket man också bör tänka på.

*exit*
Och på fordon så brukar man använda chassiet som ena ledaren, detsamma gäller cyklar.
Annars ett tips, skaffa dig en multimeter och utforska elområdet lite. Finns för en hundring på bl a biltema.

Måste jag jorda den? Angående multimetern vad är det jag inte har kunskap om? Måste jag koppla glödlampan på något speciellt sätt?

jOnÄTÄn : tack för förslaget men fick det tyvärr inte att fungera

Permalänk
Skrivet av Red-Eagle:

Måste jag jorda den? Angående multimetern vad är det jag inte har kunskap om? Måste jag koppla glödlampan på något speciellt sätt?

jOnÄTÄn : tack för förslaget men fick det tyvärr inte att fungera

Angående multimetern så slipper man koppla i mörket och man ser vad resultatet blir. Nu är detta inte precis något komplicerat, men det är ändå bra att börja någonstans.

Glödlampan måste vara kopplad så att ström går igenom den, alltså som jOnÄTÄn nämnde. Glödlampan kan mycket väl vara sönder, vilket den i.o.f.s. borde göra då spänningen från dynamon lär vara över dens spec. Runt 6V ska en dynamo lämna har jag hört lite varstans.

Jag antar dessutom att du vet hur man kopplar en en glödlampa? För i första inlägget, så kunde jag tolka det som att du kopplade bägge trådarna från lampan till samma ställe. Om du gör så på lampan så fungerar den ej.

Sist så måste du snurra dynamot snabbt, handsnurra lär inte räcka för att få någon glödlampa att lysa.

*edit*
Med en multimeter kan du läsa av spänningen, se om glödlampan är hel, se om du har en sluten krets och hur stor strömmen är i denna. Visst inget som behövs för detta, men om man vill lära sig mer inom el, så är multimeter ett måste.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Red-Eagle:

Måste jag jorda den? Angående multimetern vad är det jag inte har kunskap om? Måste jag koppla glödlampan på något speciellt sätt?

jOnÄTÄn : tack för förslaget men fick det tyvärr inte att fungera

Kan du ta ett kort på grejerna när du har kopplat in allt? Och hur snurrar du dynamon? om allt är rätt kopplat Och lampan är hel och det ej lyser så snurrar du för sakta testa att sätta den i typ en skruvdragare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb