Skattebetald psykomanipulation

Permalänk
Avstängd

Skattebetald psykomanipulation

Stockolmsregionens patient

Jag har sedan tidig ålder i grundskolan hamnat som kandidat för olika psykologiska utredningar.
Det har berott på min personlighet som alltid varit för frihet och rättvisa.
Nu på senare år, efter grundskolan, har jag faktiskt hamnat i olika psykologiska anläggningar runt omkring i Stockholms förorter.
Ifall ni vill veta vad det handlar om så finns det en professor som skrivit på engelska här, som ni kan läsa först. Läs sidorna 49 - 53 (eller hela boken):
Psychomanipulation

Översatt utdrag:
Vad händer med en person i en situation av hjälplöshet? I en situation vart ingen av hans handlingar har ingen effekt, drar personen slutsatsen att han har ingen kontroll över händelser, och att det finns inget samband mellan hans beteende och vad som händer med honom. Som ett resultat kommer han att förvänta sig att i framtiden kommer han att fortsättningsvis inte ha någon kontroll och att sambandet mellan hans beteende och händelser kommer fortsättningsvis att inte existera. Han börjar visa på följande symptom av hjälplöshet:

  • Minskad motivation för fortsatt handling

  • Försämrad möjlighet att lära sig om nya samband mellan fenomen, förminskad effektivitet av hans intellektuella funktioner,

  • Emotionella störningar som resulterar i depression, rädsla, aggresivitet, och ibland ökad oro. I extrema fall kan känslan av hjälplöshet övergå till en reaktiv depression.

Den vetenskapliga termen för att underkuva personer till situationer där de har ingen kontroll heter hjälplöshets träning, och när den uppträder intensivt, leder den ofta till en generalisation av känslan av hjälplöshet. Det betyder att, till exempel, någon som har försökt och tydligt misslyckats att lära sig utländska språk vid flera tillfällen kan komma att börja generalisera sin brist på framgång i detta område till alla typer av nya kunskaper och kommer att fortsättningsvis att sluta med sådana aktiviteter.
Hur kan mekanismen av hjälplöshet användas för manipulativa ändamål?

De läsare som har haft det tveksamma behaget att arrangera något i den polska regeringen under åttio-talet eller tidigare var definitivt subjekt för hjälplöshets träning. Ifall vi tar en närmare titt på några institutioner, hittar vi också många moderna exempel. Som en påminnelse av vad personer blev föremål för, så vill jag inbjuda er till att läsa en beskrivning av ett experiment utfört av D. C. Glass och J. E. Singer (29). Även om det var utfört i Förenta Staterna, så är det en perfekt illustration av hur denna typ av manipulation fungerar.
Efter ankomsten till stället där experimentet skulle utföras, blev personerna som deltog i det ustatta för en typ av byråkratisk procedur som många av oss måste gå igenom dagligen.
Först blev de hänvisade till en skylt på dörren för att kontakta organisatorns assistant och fylla i flera blanketter innan de kunde fortsätta till själva experimentet. Därefter var de tvungna att gå till en annan byggnad, var dom hittade den bestämmande assistenten. Där var de givna en väldigt lång blankett att fylla i med frågor kring det fullständiga namnet och adresser av anhöriga, vilka skolor de gick till, och så vidare. Vissa av frågorna på blanketten var upprepade, och utrymmet för att skriva svaren var inte tillräckligt stort. Efter att subjektet för experimentet hade fyllt i den här löjliga blanketten lämnade han in den till assistenten för kontroll, för att bli sagd att att den inte fyllts i ordentligt och att han måste göra om den, vanligtvis eftersom han sades hade skrivit på marginalerna eller använt förkortningar. Inte kort efter att han blivit klar med att fylla i blanketten en andra gång förrän telefonen (en falsk, såklart) ringde. Assistenten svarade i den och spenderade nästkommande minuter med att diskutera några helt personliga saker på telefonen. Efter att ha kontrollerat blanketten igen, skickade han subjektet till experimentet i en annan byggnad, var han blev utsatt för tester och frågeformulär för att ta reda på effekten av detta byråkratiska ”äventyr” på människor. De flesta av deltagarna som avklarade samtliga steg i hjälplöshets träningen kände sig störda, depressiva och lutade åt att inte vilja fortsätta med experimentet.
Alla av oss har erfarit samma typ av behandling, flera gånger. Varän det finns byråkrati, så används denna metod av tjänstemän som en privat taktik i deras kamp mot petitionärer.
Behandlingen av polska skattebetalare av skatteverket är ett perfekt exempel. Undersökningar utförda av Allmänna Omdömen Studie Centret visar att tre år sedan, 49% av de frågade hade problem med att fylla i deras inkomstskatts blanketter. För två år sedan, hade den här siffran ökat till 61%, medan det gångna årets inkomstskatts deklaration visade sig vara för svår för så många som 71% av skattebetalarna30. Jag fruktar för att tänka vad som kommer att hända i framtiden, vilken typ av hjälplöshet byråkraterna kommer att tillfoga oss. Byråkratiska verksamheter av det här slaget har blivit så spridda att det har blivit en fråga om psykoterapi. På den 17´de Internationella Psykoterapi Kongressen, vilken tog plats 1998 i Warszawa, två Kanadensiska psykologer – Maria Koczorowska och Jan Jekielek – presenterade ett papper om metoder att handskas med de osynliga krafterna av officialitet, manifesterat i försummelsen av petitionärer. Det visades att offren för dessa krafter visade alla symptom av posttraumatiskt stressyndrom! Bland andra metoder att handskas med dem, författarna föreslog att ta del i ett ”pappers krig”: skicka två sidor som svar på en-sida officiellt brev, fyra sidor som svar på ett två-sidor brev – inte att förglömma att bifoga alla tidigare brev tillsammans med deras bilagor. För att använda terminologin inom forskningen om inlärd hjälplöshet, är det här ett sätt att visa att vi har fortfarande inte visat på övertygelsen om våran brist på kontroll i situationen, motsättningsvis, genom att skicka allt längre brev med allt-ökande bilagor kan vi demonstrera att vi har väldigt bra kontroll av situationen.
Nu, hursomhelst, är det dags att vända våran uppmärksamhet till strategierna av extrem manipulation vilken var anledningen för mig att inkludera den här sektionen i boken. Proceduren känd som hjärn-tvätt eller tanke kontroll, använd på de mest uppstudsiga intagna på Kinesiska fängelseanstalter, involverade en extrem form av hjälplöshets träning, bland andra metoder. Dessa fångar var hindrade från att ta sig an några aktiviteter självmant, inklusive ätande och tömning. De var assisterade, matade, tvättade och tvättade efter tömning av medfångar som hade visat sig vara mer mottagliga för modifiering av deras åsikter. Efter en lång period av komplett beroende, blev offret totalt övertygat om sin hjälplöshet och beroende av andra, och blev starkt bunden till dem. När han blev tillåten att röra sig fritt igen, var han inte längre kapabel till att ta sig an någon aktivitet utan att först fråga om tillåtelse. Hans tillstånd av beroende fortsatte, vilket betydde att han var mycket mer benägen att att anta åsikterna av de som han hade blivit beroende av för så länge. Svårt som det är att tro, historien visar att även mindre extrema (men förlängda) hjälplöshets träningar kan medföra liknande starka tillstånd av beroende. Ta följande exempel: Efter att Stalin dog, fanns det ett speciellt sällskap av fångar i Arbets Lägret i Libiaz, i Jaworznicki Kolfälten. De flesta av dem var medlemmar av intelligentsian, och många av dem hade tidigare varit parti aktivister eller officerare, dömda till tvingat arbete i ”Janina” gruvan, i de mörka och omänskliga förhållandena som hade varit ett dotterbolag till de Tyska koncentrations lägren i Auschwitz. Efter tillkännagivandet, började många av fångarna att gråta, och några började även att uttrycka fasan att behöva klara sig utan honom. Dessa fångar med tunga och orättvisa domar, vars liv hade blivit förstörda, vars framtid, och till viss del även deras förflutna, hade blivit taget ifrån dom, vars värdighet hade blivit trampad på, och dessa var människorna som var oroliga över vad som skulle hända med världen utan Josef Stalin.32
Denna extrema variant av inlärd hjälplöshet är känd som Homo sovieticus. Det beskriver en man som endast kan känna sig fri när han inte är fri. Han har accepterat bristen på frihet som en oundviklig aspekt av det mänskliga samhället, och är nöjd med hans roll i det. Han hjälten från George Orwells´s 1984, som har lärt sig att älska sin avrättare, och han är den ende av oss som har haft tillräckligt av av ansvar för sitt egna liv och känner nostalgi för tiderna då någon annan tog besluten för oss, lämnande oss endast med hoppet om att överleva.
Låt oss vända vår uppmärksamhet från dessa dramatiska situationer, till andra, mer rutinbelagda fall som vi råkar ut för till vardags. Jag själv är ett offer för ett särskilt företag, som har gjort mig beroende av dem och skapat en stark känsla av hjälplöshet. För att göra saken sämre så är jag fullt medvetande om situationen, med fortsätter att låta mig bli manipulerad. Den enda lättnaden är att miljoner av andra människor har blivit manipulerade av samma företag, och många av dem är inte ens medvetna om det! Nej, jag pratar inte om cigarett tillverkare, eller om Coca-Cola, eller McDonald´s, eller till och med kaffe tillverkare.
Microsoft är företaget som, i förklädnaden av att göra bra, har skapat miljoner av människor beroende av det, till den omfattningen att inte ens dessa ödmjuka meningar skulle vara möjliga att nå läsaren utan det. Även om min berättelse är ganska trivial, så är den definitivt ett exempel av denna smygande typen av manipulation. Exempla docent, som det Latinska ordspråket säger.

Det här typen av "behandling" (trained helplessness) har jag utsatts för lite över ett år nu. Fast senaste veckan togs den upp igen. Den har resulterat i stress och sömnsvårigheter och kraftigt rubbad dygnsrytm.
Texten stämmer in på detaljer såsom att man skickats runt mellan institutioner och med att ett privat samtal stör när man gör om ett meninsglöst test.
Effekten på mig personligen har varit att jag tagit upp det så kallade "paper war". Vilket resulterat att jag häftat och gemat massor av skattelappar, räkningar med mera. Jag har även skapat en datorguide hur man ska laga/patcha windows innan man kan använda det. Det fungerar knappast som man vill out of the box. Det verkar vara datorspel som håller fast så många användare vid windows.

Låt oss diskutera varför det i Sverige finns skattebetalda anläggningar för så kallad hjälplöshets träning.
Alltså psykologiska institut vars syfte är att få subjekt i ett tillstånd av hjälplöshet.
Jag kan även skriva till er att mellan varven i de olika byggnaderna hamnade jag i en strålningsugn (hjärnskanner) i Solna också. Det här ska jag säga er känns faktiskt lite dumt att jag gick med på fast jag kände mig knappast i en position av förhandling. Därefter så är jag glad att jag är såpass medveten om min situation.

Diskutera!

Permalänk
Medlem

Det känns ledsamt för mig att höra att du har blivit så motarbetad i ditt liv. Jag hoppas att du kan använda din insikt för att arbeta mot ett bättre välmående för åtminstone dig själv. Hör av dig om du tror att jag kan vara till hjälp i processen.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Varför, menar du, skulle skattebetalda anläggningar uträtta hjälplöshetsträning? Vad är hjälplöshetsträning? Något osammanhängande och svårläst. Jag förstår om du har svårigheter att uttrycka dig pga sömnlöshet men skriv det skitenkelt så att även jag förstår, tack.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Varför kallar du en "hjärnscanner" (någon form av tomografi gissar jag) för "strålningsugn"?
Min nästa fråga är om du fått en eller flera officiella diagnoser? "Inlärd hjälplöshet" och liknande är inga riktiga diagnoser, än mindre behandlingar. (Edit: Om du inte känner för det så begär jag förstås inte att du ska basunera ut eventuella diagnoser på forumet, privatlivet ska hedras. Ingenting som vi andra har med att göra. Men om du känner för det, skriv och berätta i tråden eller via PM.)

Det är min två första frågor innan jag vill bita i resten.
Tomasz Witkowski, vars hemsida du länkar till, verkar vara någon som tyr sig till så kallad vetenskaplig skepticism och verkar kritisera pseudovetenskapliga metoder såsom NLP och annat. Utmärkt! Men din text är tyvärr ändå ganska ogenomtränglig och det verkar väldigt märkligt det du påstår eller implicerar; att offentlig vård i Sverige skulle begagna sig av program eller idéer för att försätta folk i hjälplöst tillstånd. Det låter mer som ett jobb för sossar än för de som tyr sig till evidensbaserad vård!

Edit2: Ska passa på att försäkra från början att trådskaparen är införstådd i att jag inte är psykolog, inte läkare och har INGEN relevant utbildning. Det får inte missförstås.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ta det inte på fel sätt, men texten du skriver här tyder solklart på någon form av rätt allvarlig psykiatrisk störning och inte bara på att du har en personlighet som är för frihet och rättvisa.

Du använder egna ord som inga andra personer använder, skriver ihop en massa meningar som verkar helt orelaterade till varandra (sett från läsarens synvinkel) och vad du vill ha sagt, samt att du verkar tro på någon stor konspirationsteori.
Spontant ser det lite ut som hur jag misstänker att personer med autism och paranoid schizofreni skulle uttrycka sig, men jag kan givetvis ha helt fel. Jag är inte på något sätt utbildad psykiater.

Sedan är det absolut inget att skämmas för om man har några sådana diagnoser eller problem. Vi är alla som vi är.
Om du blivit, eller anser dig blivit, illa behandlad så är det dock naturligtvis viktigt att försöka göra något åt det.

Edit :
Aha, nu klarnar vissa saker. Du har alltså använt dig av google translate på ett stort stycke av texten ?
Det förklarar ju onekligen det där jag skrev om att använda konstiga egna ord osv. Inte underligt att det lät väldigt skumt (dock är "strålningsugn" fortfarande ditt eget ord...)

Ok, ska ta mig en ny titt på ditt inlägg nu när jag insett detta...

Jag tror jag förstår vad du menar nu.
Givetvis finns det inga mottagningar som avsiktligt lär ut "trained helplessness" (vilket verkar vara ett psykologiskt tillstånd där en person känner sig hjälplös utifrån dennes tidigare erfarenheter).
Att skickas runt till diverse psykiatriska mottagningar och göra det ena meningslösa testet efter det andra osv, utan att personen får någon verklig hjälp kan ju verkligen skapa en känsla av hjälplöshet i längden. Jag antar att det är det du vill förmedla ?
Det finns ju faktiskt ett starkt egenintresse i att hålla patienter i dåligt psykiskt skick för de som lever på folks psykiatriska problem.
Det vore ju verkligen en rejäl skandal om det kom fram att några mottagningar avsiktligt försökte försätta patienter i ett "hjälplöst tillstånd" för att behålla kunder.

Dock vill nog ändå de flesta seriösa mottagningar verkligen hjälpa sina patienter. Den där känslan av hjälplöshet kan dock infinna sig ändå, även om det inte är avsiktligt från behandlarnas sida.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag är tveksam till att dagens sjukvård låser in folk i onödan, snarare har jag fått den uppfattningen att folk inte kan få den vård de behöver. Angående psykvård så är det bara spela med och göra precis som de säger, man ska tänka på att psykologer intellektuellt är som förskoleungar. Och att man ska göra som de säger och komma med de svaren som de vill ha, så blir psykologerna glada. Med intellektuellt som 5åringar så menar jag att de går mer går efter mallar, där det för en gäller att passa in i rätt mall.

Detta inlägg som TS gjorde är faktisk något psykvården kan använda emot honom/henne och inget jag rekommenderar att göra där sådan personal kan se det. Snarare bör man berömma psykvården och vara trevlig och tillmötesgående emot personalen om man vill komma ut tidigt.

Sist så är jag skeptisk emot dagens psykvård, då jag tror dessa är lätta att lura. Jag skulle garanterat kunna få olika diagnoser om jag så skulle vilja. Människan i sin natur är sätt och viss en irrationell varelse så vem är frisk? (främst våra "känslor" gör att vi kan handla irrationellt emot vad som är bäst för oss själva)
De rationella, d.v.s intellektuell psykopat, är snarare de som klassas som sjuka.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

En fråga till trådskaparen: Har du någonsin "fastnat i leveln"?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Sist så är jag skeptisk emot dagens psykvård, då jag tror dessa är lätta att lura. Jag skulle garanterat kunna få olika diagnoser om jag så skulle vilja. Människan i sin natur är sätt och viss en irrationell varelse så vem är frisk? (främst våra "känslor" gör att vi kan handla irrationellt emot vad som är bäst för oss själva)
De rationella, d.v.s intellektuell psykopat, är snarare de som klassas som sjuka.

Vad är det som gör att du tror att dagens psykvård är lätta att lura? Det låter som att förutsättningen för den meningen är tanken att förr gick det inte att lura psykvården, men det går nu, för att den har blivit sämre?

Ja, det klart man kan lura psykvården. Vi har idag inga objektiva mått på psykisk sjukdom, inga blodprover, inga röntgenundersökningar. Det handlar om självskattningar och bedömningar. Vi som gör bedömningarna har ofta bara ögonblicksbilder, vi har inte träffat dessa människor dygnet runt flera veckor i sträck. Har man tur, har man en person som observerats t.ex. på en psykiatrisk avdelning under en tid, och då blir det med tiden allt svårare t.ex. att spela psykotisk.

Men varför man skulle låtsas t.ex. vara deprimerad, är bortom min förståelse. Vi finns ju ändå där för att hjälpa de människor som behöver det?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Skrivet av Ackelind:

Vad är det som gör att du tror att dagens psykvård är lätta att lura? Det låter som att förutsättningen för den meningen är tanken att förr gick det inte att lura psykvården, men det går nu, för att den har blivit sämre?

Ja, det klart man kan lura psykvården. Vi har idag inga objektiva mått på psykisk sjukdom, inga blodprover, inga röntgenundersökningar. Det handlar om självskattningar och bedömningar. Vi som gör bedömningarna har ofta bara ögonblicksbilder, vi har inte träffat dessa människor dygnet runt flera veckor i sträck. Har man tur, har man en person som observerats t.ex. på en psykiatrisk avdelning under en tid, och då blir det med tiden allt svårare t.ex. att spela psykotisk.

Men varför man skulle låtsas t.ex. vara deprimerad, är bortom min förståelse. Vi finns ju ändå där för att hjälpa de människor som behöver det?

Det finns väl ingen mening med att låtsats vara deprimerad, men om man har taskig bakgrund så kan man låtsats ha paranoid schizofreni och på så sätt få ett mildare straff, jag tänker främst på Brevvik. Lägger man dessutom ner en 10år eller så med handlingar och beteende innan dådet på att stärka just denna diagnos, så får psykologerna det svårt.
Men Brevvik diagnos ska testas igen främst enligt media för att de inte gillar diagnosens resultat och vad det innebär. Och inte det att de tycker att diagnosen var dåligt utförd. (men som sagt från media får man en skev verklighetsbild)

*edit*
Med dagens så menar jag att jag inte anser psykvården har kommit tillräckligt långt fram ännu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

TS får ursäkta mig men detta låter som paranoia eller schizofreni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

En fråga till trådskaparen: Har du någonsin "fastnat i leveln"?

Nej. Jag har aldrig stött på det uttrycket. Vad betyder det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmomenal:

Nej. Jag har aldrig stött på det uttrycket. Vad betyder det?

Har du inget att säga om våra frågor och förslag?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Har du inget att säga om våra frågor och förslag?

Jag tolkar snarare detta som ett friskhetstecken och han innan led av det mycket smittsamma sjukdomen drapetomani.

Nå som jag tidigare nämnde, så ska man tänka sig riktigt noga för om man komma ifrån frihetsberöring av myndighetsutövare, där det finns personer som i något välkänt experiment i usa, (som jag ej kommer ihåg namnet på) låtsades vara psykisk sjuka och hade stora problem att komma där ifrån.
Visar patienten drag av drapetomani, ja då ska den såklart ej frihetsberövas, säger patienten precis som de vill, ja då spelar denna bara.
Så man får göra något mellanting och kanske bli religiös och använda rasist trumskortet. Då myndighetsutövare t.ex. har svårt att kalla en person för schizofren för att denna har en islamsk världsbild. (religionen islam p g a denna är mest rasiststämpel på just nu)

*edit* drapetomani = En sjukdom som slavar har när de har en okontrollerbar drift att rymma från sina herrar. Vilket är lite som psykvården idag, tro tusan att man mår dåligt om man tvingas vara där emot sin vilja.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

jag skulle gissa att det är en magnetröntgen du åkt genom, magnetism men ingen strålning som sådan.

Hur som, låt dom hjälpa dig, du kommer se det hela i ett annat ljus när du mår bättre. Psykiatrisk vård är skrämmande och frustrerande och väldigt ospecifik ibland men ta det som det kommer. Du verkar vara institutionaliserad till nån grad man knappast kan avgöra över internet.

Lycka till, hoppas det känns bättre snart.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kan någon sammanfatta?
Sen fattar jag inte varför man skulle vilja omyndigförklara hela befolkningen och stänga in dom i anstalter?! Kan väl inte vara så bra för staten

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Så man får göra något mellanting och kanske bli religiös och använda rasist trumskortet. Då myndighetsutövare t.ex. har svårt att kalla en person för schizofren för att denna har en islamsk världsbild. (religionen islam p g a denna är mest rasiststämpel på just nu)

Religion är inte ett tecken på psykos såvida den inte strider mot den aktuella religionens värdering, tankar och upplevelser. Man låser tex inte in pingstvänner för att de talar i tungor iom att det är en del i religionen.

Lita på mig, det är svårt att lura en psykolog, mycket svårare än du tror. Jag tänker inte argumentera mot att modern psykvård har brister men den är enormt mycket bättre än för bara 50 år sen och förbrättras allt eftersom.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hej det finns dessa anläggningar för att upprätthålla hjälplösheten som existerar ute i samhället i stort.
Detta är ett sätt att hålla oss slavar under kontroll. Och du har genomlistat detta. Du är inte sjuk. Utan friskare än genomsnittet. grattis!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

När vi endå pratar pschykologi så undrar jag hur en deprimerad person känner sig?
Har länge haft otroliga sömnproblem, lätt irriterad, kännt att jag är värdelös, inte orkat ta tag i saker utan skjuter upp det hela tiden mm. mm. Detta inträffar ALLTID på höstens början och fortsätter tills solen tittar fram och värmer stiger, visst hopp känner jag när det är fina vinter dagar med sol och snö, men i övrigt känns då allt jävligt segt..

Det som jobbar som pshykolog får gärna kontakta mig via PM och ge mig råd om vad jag bör göra.. känns då jävligt skämmit att söka hjälp för skiten iafall..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Du beskriver klassiska symtom på en depression , vaknar tidigt, trött, dåligt med energi osv. Om det framförallt är när det börjar bli mörkt kan det vara lönt att prova en ljusterapilampa. Dom är inte så jättebilliga men det kan tänkas att du känner dig bättre med en, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1153#rparams=l=s8264313...

Dock står alltid rådet som vanligt att knata ner till din läkare så han får kolla på dig. Vitamin D brist kan också göra en trött och sliten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Du beskriver klassiska symtom på en depression , vaknar tidigt, trött, dåligt med energi osv. Om det framförallt är när det börjar bli mörkt kan det vara lönt att prova en ljusterapilampa. Dom är inte så jättebilliga men det kan tänkas att du känner dig bättre med en, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1153#rparams=l=s8264313...

Dock står alltid rådet som vanligt att knata ner till din läkare så han får kolla på dig. Vitamin D brist kan också göra en trött och sliten

Antar att det var ett svar till min post?

Verkar troligt med en depression.. Tänkte tillbaka i tiden och kommer ihåg att oftast så hade jag problem i skolan på hösten/vintern, på dagis var det oftast på hösten/vintern man hamnade i dispyter med de andra barnen etc. För mig låter det som den klassiska höstdepressionen ?! Ett än mer problem är att det känns förjävligt att jobba under denna period, ingen energi, motivation eller vilja överhuvudtaget :/
Igentligen vill jag se mig som en arbetsnarkoman då jag jobbar 2år i rad utan semester eller dylikt, i stort sett 6-7dagar/veckan men så fort hösten kommer blir allt förjävligt fram tills på våren då leendet växer fram igen och allt känns toppen..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

När vi endå pratar pschykologi så undrar jag hur en deprimerad person känner sig?
Har länge haft otroliga sömnproblem, lätt irriterad, kännt att jag är värdelös, inte orkat ta tag i saker utan skjuter upp det hela tiden mm. mm. Detta inträffar ALLTID på höstens början och fortsätter tills solen tittar fram och värmer stiger, visst hopp känner jag när det är fina vinter dagar med sol och snö, men i övrigt känns då allt jävligt segt..

Det som jobbar som pshykolog får gärna kontakta mig via PM och ge mig råd om vad jag bör göra.. känns då jävligt skämmit att söka hjälp för skiten iafall..

Det du beskriver är ju som Inveramsay skriver klassiska symptom på en depression. Är det också återkommande under den mörka årstiden är det ju inte så långsökt att tro att det finns ett samband.

Är väl inget "skämmigt" att söka hjälp för det? Är ju lätt att se att du lider av detta, så du bör ju definitivt kontakta sjukvården. Du är ju inte direkt ensam om psykiska besvär i det här landet. Hade du haft ont i ett knä eller axel hade du väl gått till läkaren? Det här låter ju värre.

Artikel om D-vitaminbrist du kan titta på http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279
Behöver ju inte vara relaterat till dina problem men det är definitivt ingen "skämmigt" att söka hjälp för dina besvär.

---
OBS! Jag är INTE läkare/psykolog.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Det finns väl ingen mening med att låtsats vara deprimerad, men om man har taskig bakgrund så kan man låtsats ha paranoid schizofreni och på så sätt få ett mildare straff, jag tänker främst på Brevvik. Lägger man dessutom ner en 10år eller så med handlingar och beteende innan dådet på att stärka just denna diagnos, så får psykologerna det svårt.
Men Brevvik diagnos ska testas igen främst enligt media för att de inte gillar diagnosens resultat och vad det innebär. Och inte det att de tycker att diagnosen var dåligt utförd. (men som sagt från media får man en skev verklighetsbild)

*edit*
Med dagens så menar jag att jag inte anser psykvården har kommit tillräckligt långt fram ännu.

Inte helt on topic här men hur som, vad gäller Brevvik så är ju problemet att max fängelsestraff i Norge är 16år.

Klassas han som psykiskt sjuk så finns ingen övre gräns för hur länge han kan sitta. Sluten rättspsykiatrisk vård lär vara precis lika illa om inte värre än fängelse. Så på så sätt vore psyk en smidig lösning i det fallet, men rätt ska absolut vara rätt oavsett.

Sen så är det ganska stor skillnad på att vara psykiskt sjuk och vara psykiskt sjuk i lagens mening, för att uppfylla det senare så måste man var vara väldigt sjuk. Och det är i min mening inte speciellt bra då folk som behöver vård hamnar på anstalt. Och dom är inte friskare sen när dom kommer ut direkt.

Permalänk
Avstängd

Tja. Jag har läst om ett nästan paranormalt fenomen som jag måste medge, att jag upplevt. Det handlar om det som heter på tyska, Doppelgänger. När jag var barn brukade jag ofta se i min petrifiera syn en mörk gestalt. Den såg jag när jag var utomhus och skulle leka. Jag började förklara för min kompis om denna gestalt och vi kallade den för "häxan". Synen i min perifera vision avtog när jag nådde tonåren.
Jag har beskrivit att under senare tonår har jag haft en hjärnskanning, att jag skickats in i en strålningsugn på en sängskiva. Den här strålningen var för att mäta aktivitet i hjärnan. Jag har dock efteråt ibland när jag åkt tåg känt en konstig känsla i min vänstra sida av huvudet. En gång när jag låg ensam i min säng på natten så fick jag en konstig känsla. Till höger om mig så låg en person med svart hår och var helt likstilla. Personen var enligt mig något år yngre än mig. En dag för inte så länge sedan, när jag promenerade utomhus på väg hem, såg jag igen i min perifera vision en mörk gestalt.
Det här var vad jag har upplevt som kan anses lite paranormalt så att säga. Idag stötte jag på en wikipedia artikel som faktiskt beskriver det här som jag har upplevt hittils: Länk: Doppelgänger (Double walker)

Det verkar enligt artikeln vara något angående fara om livet, och död. Det låter inte så bra.
Jag har idag passerat några konstiga typer, såg nästan ut som mafiosos (som på amerikanska filmer). Jag tänker inte dra någon slutsats än. Fast jag hoppas att människan har ingen att frukta förutom sig själv:

Skrivet av Francis of Assisi:

No one is to be called an enemy, all are your benefactors, and no one does you harm. You have no enemy except yourselves.

Å andra sidan så vet jag att jag både upplevt rädsla och ignorans i vårt samhälle här i Stockholm.

Skrivet av Francis of Assisi:

Where there is charity and wisdom, there is neither fear nor ignorance.

Alltså verkar det inte finnas välgörenhet/barmhärtighet eller vishet i vårat moderna samhälle.

Ni får gärna skriva svar på det jag skrivit och ifall ni också upplevt något paranormalt. Oavsett om det beror på hjärnstrålning eller inte.

Permalänk
Medlem

Vi har nog alla haft vanföreställningar. Jag var rädd för mörkret när jag var liten. Jag kan fortfarande i vuxen ålder bli rädd för mörkret ibland. Att först peka på det paranormala och mystiska för att förklara dessa vanföreställningar är ett misstag. Vanföreställningar kan ha många källor, bl.a. kolmonoxidförgiftning, hjärnskada, känslomässigt trauma och genetiskt arv. Min mörkerrädsla är troligtvis en kombination av en bit känslomässigt trauma som gör mig otrygg och ett genetiskt arv som säger att jag som människa med dålig nattsyn ska hålla mig undan mörkret och dess faror.

Din hjärna har redan i din tidiga barndom manifesterat vanföreställningar av någon anledning. Vanföreställningar som de utsatta för just denna sorts vanföreställning tolkar som ett överhängande hot mot livet. Har du undersökt de faktorer jag nämnt ovan? För mig låter känslomässigt trauma som det mest troliga. Hjärnstrålning kan vi nog utesluta tills vidare, då du säger att vanföreställningarna har pågått både före och efter hjärnstrålningen inträffade.

I ditt egna resonemang kring de två citat du bifogar så uttrycker du känslor av rädsla, oförståelse och en brist på barmhärtighet. Hur starkt känner du att du behöver uttrycka just dessa känslor? Har tankarna kretsat kring detta en längre tid eller är det någonting nytt?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Avstängd

Läs vad vi andra skriver! Jag frågade dig vad du menade med "strålningsugn" och inget svar gavs. Vill du diskutera paranormala fenomen tycker jag att du ska skapa en ny tråd om det. Jag kan delta i den. Att uppleva underliga saker är hyggligt vanligt, men just därför har man ganska bra koll på dessa fenomen och det är inte frågan om något paranormalt. Jag tror det rentav är "själsligt onyttigt" att intolka paranormala saker i dessa fenomen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Ni får gärna skriva svar på det jag skrivit och ifall ni också upplevt något paranormalt. Oavsett om det beror på hjärnstrålning eller inte.

Ser svarta fladdriga katter som springer fåtal tiotal meter framför mig ibland när jag är trött, ledsen eller på annat sätt utmattad. Till en början var jag orolig, då jag trodde att min psykiska hälsa stod på spel. Jag är dock inte orolig längre över min hälsa pga detta då jag vet att det bara spökar lite normalt i övre skåpet. Heeelt normalt.
Jag tror att den fladdriga katten är min tokiga hjärnas sätt att sörja min gamla döa katt, som stod mig mycket nära.

Testa att se på din dubbelgängare som en yttring av känslor eller en tanke. Din hjärna spelar spratt med dig och det bästa du kan göra är att bli polare med det, hur obehagligt det än kan tyckas vara till en början.
Det är ivf ingen profetia. Ja, såtillvida det inte är en självuppfyllande sådan. Håll dig undan maffian.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Om jag är trött kan jag ibland jag se insekter som inte finns ute i min vänstra periferisyn. Väldigt störande, men hjärnan är en alltför fascinerande apparat för att man ska hitta på fenomen utanför den för att förklara saken, som t.ex. paranormala insekter.

Edit: Med "insekter" menar jag förstås inte en tydlig bild av en insekt projecerad på fovea (där synen är som skarpast) utan "virtuella knot" eller punkter som rör sig som ett knot eller liten fluga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är du faktiskt helt uppriktig med det du skriver handlar det som sagt var, i all välmening, högst sannolikt om en tilltagande allvarlig psykisk störning åt hållet paranoia/schizofreni. Du hoppar från källa till källa: Först någon obskyr polsk ex-psykolog(?) och hans bok om "psykomanipulation", sen förintelsen, Stalin, Kina, Orwells 1984, Microsoft som du misstänker gör folk "beroende", statliga institutioner med "hjälplöshetsträning", vården med "strålningsugnar", för att nu beskriva hallucinationer som du tolkar som övernaturliga "doppelgängers" och som du länkar samman med "maffiatyper" du sett på stan, för att sen hoppa vidare till citat från något kristet 1200-tals-helgon vars ord du ser som rak och betydelsefull sanning.

Folk vill vara artiga och försöka resonera med dig vilket folk brukar göra på internetforum men som sagt, är du helt uppriktig med dina funderingar du skivit här så behöver du hjälp. Så fort som möjligt innan det blir ännu värre. Det bästa är väl om du kan prata med någon närstående om du inte litar på vården tillräckligt för att kontakta dem, men vården är det bästa om du klarar av det. Oavsett vad du tror verkar det ju inte som att du mår särskilt bra eller att din livssituation är välfungerande, och det finns hjälp att få. Det verkar ju inte ha blivit bättre av sig själv utan snarare tvärtom, det pekar ju på att det inte heller kommer bli bättre om du väntar ytterligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boo:

...
I ditt egna resonemang kring de två citat du bifogar så uttrycker du känslor av rädsla, oförståelse och en brist på barmhärtighet. Hur starkt känner du att du behöver uttrycka just dessa känslor? Har tankarna kretsat kring detta en längre tid eller är det någonting nytt?

Jag börjar tänka faktiskt på ett liv utan materiell lyx. Då jag tror att vi inte mår bättre av föremål utan hur friska vi är psykologiskt och själsligt.

Skrivet av MBY:

Läs vad vi andra skriver! Jag frågade dig vad du menade med "strålningsugn" och inget svar gavs. Vill du diskutera paranormala fenomen tycker jag att du ska skapa en ny tråd om det. Jag kan delta i den. Att uppleva underliga saker är hyggligt vanligt, men just därför har man ganska bra koll på dessa fenomen och det är inte frågan om något paranormalt. Jag tror det rentav är "själsligt onyttigt" att intolka paranormala saker i dessa fenomen.

När jag skrev strålningsugn så menade jag att jag använt mig utav en MRI tomografi.
Det kan man kolla ifall man befarar att en del av hjärnan inte fungerar som den ska. Jag är lite skeptiskt till dessa stora apparater.
Paranormala saker kan vara tecken på att något inte står rätt till med hjärnan eller personen.

Skrivet av Alakai:

...
Testa att se på din dubbelgängare som en yttring av känslor eller en tanke. Din hjärna spelar spratt med dig och det bästa du kan göra är att bli polare med det, hur obehagligt det än kan tyckas vara till en början.
Det är ivf ingen profetia. Ja, såtillvida det inte är en självuppfyllande sådan. Håll dig undan maffian.

Jo obehagligheter gillar man inte. Det finns länder där maffia kontrollerar befolkningen än idag. De jobbar internationellt och utan gränser.
Edit: Vi vet att maffia medlemmar kom från Sicilien. Den här rörelsen kan vara deras ursprung: Abbasid Caliphate

Skrivet av MBY:

Om jag är trött kan jag ibland jag se insekter som inte finns ute i min vänstra periferisyn. Väldigt störande, men hjärnan är en alltför fascinerande apparat för att man ska hitta på fenomen utanför den för att förklara saken, som t.ex. paranormala insekter.

Edit: Med "insekter" menar jag förstås inte en tydlig bild av en insekt projecerad på fovea (där synen är som skarpast) utan "virtuella knot" eller punkter som rör sig som ett knot eller liten fluga.

När du nämner insekter så får det mig att tänka på bananflugor. Jag knäppte en bananfluga med en pinne här om dagen, kände mig ganska duktig då.

Skrivet av WaR:

...
Folk vill vara artiga och försöka resonera med dig vilket folk brukar göra på internetforum men som sagt, är du helt uppriktig med dina funderingar du skivit här så behöver du hjälp. Så fort som möjligt innan det blir ännu värre. Det bästa är väl om du kan prata med någon närstående om du inte litar på vården tillräckligt för att kontakta dem, men vården är det bästa om du klarar av det. Oavsett vad du tror verkar det ju inte som att du mår särskilt bra eller att din livssituation är välfungerande, och det finns hjälp att få. Det verkar ju inte ha blivit bättre av sig själv utan snarare tvärtom, det pekar ju på att det inte heller kommer bli bättre om du väntar ytterligare.

Jag håller med om att det bra att vara försiktig, jag har därför kontakt med vården.
Jag nämner ju olika ämnen, för inte så länge sedan läste jag om Mani från Mesopotamien. Det intressanta är att ordet mani i dagens mening betyder en tvångsmässig/överdriven handling. Fast tidigare levde en person som hette Mani och han ansåg att det är en stor kontrast mellan det onda i världen och det goda. Ungefär som Ying/Yang. Manichaeism. Det är en tanke om att vi har ljus (själ) inom oss som faktiskt är god och måste akta oss för ondskans krafter som existerar parallellt. Det intressanta är hur denna religion fanns parallellt med kristendomen. Därefter blev de flesta kristna och religionen levde kvar som en del av kristendomen i Mindre Asien: Paulicianism
Det står att Paulicianer trots förtyck överlevde vid Konstantinopel och fanns där på 1200-talet när fjärde korståget inleddes. Mot slutet av 1600-talet så började de förtryckas av Ottomanska imperiet. Därefter flydde de över i västlig riktning och bosatte sig i det Österrikiska imperiet, vid Banat. Alltså i Europa. Jag har gjort släktforskning och en förfader som var Österrikisk officer var just kommen denna vägen från Mindre Asien. Det är faktiskt intressant hur ens religiösa övertygelse tvingar människor att flytta allt längre norr, som en slags flykt undan sablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Jag håller med om att det bra att vara försiktig, jag har därför kontakt med vården.

Berättar du allt du berättat här? Får du någon medicin/terapi och fungerar det?

Citat:

Jag nämner ju olika ämnen

Det är just därför jag misstänker något åt schitzofreni-hållet, och vissa tecken på paranoia gör sig också hörda.

Skrivet av sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni:

Typiska symtom hos en person som lider av obehandlad schizofreni är gravt desorganiserat tänkande, vanföreställningar och hallucinationer. Även om störningen huvudsakligen rör kognitionen, så kan den yttra sig på beteendemässiga och känslomässiga sätt.

Termen "schizofreni" betyder ungefär "kluvet psyke", och kommer från de grekiska orden σχίζω (schizo, "att klyva" eller "att dela") och φρήν (phrēn, "psyke", sinne eller "mind"). Trots dess etymologi är schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstörning, även känt som multipla personligheter, något som ofta blandas ihop i populärkultur. En mer passande benämning på sjukdomen vore "splittrat psyke", eftersom det bättre beskriver den sjukes situation. I motsats till kulturella stereotyper finns det vidare bara ett litet samband mellan sjukdomen och en benägenhet till aggressivt beteende.

Skrivet av cosmomenal:

...De läsare som har haft det tveksamma behaget att arrangera något i den polska regeringen under åttio-talet eller tidigare var definitivt subjekt för hjälplöshets träning. Ifall vi tar en närmare titt på några institutioner, hittar vi också många moderna exempel. Som en påminnelse av vad personer blev föremål för, så vill jag inbjuda er till att läsa en beskrivning av ett experiment utfört av D. C. Glass och J. E. Singer (29). Även om det var utfört i Förenta Staterna, så är det en perfekt illustration av hur denna typ av manipulation fungerar....

...Nu, hursomhelst, är det dags att vända våran uppmärksamhet till strategierna av extrem manipulation vilken var anledningen för mig att inkludera den här sektionen i boken. Proceduren känd som hjärn-tvätt eller tanke kontroll, använd på de mest uppstudsiga intagna på Kinesiska fängelseanstalter, involverade en extrem form av hjälplöshets träning, bland andra metoder...

...Ta följande exempel: Efter att Stalin dog, fanns det ett speciellt sällskap av fångar i Arbets Lägret i Libiaz, i Jaworznicki Kolfälten. De flesta av dem var medlemmar av intelligentsian, och många av dem hade tidigare varit parti aktivister eller officerare, dömda till tvingat arbete i ”Janina” gruvan, i de mörka och omänskliga förhållandena som hade varit ett dotterbolag till de Tyska koncentrations lägren i Auschwitz...

...Denna extrema variant av inlärd hjälplöshet är känd som Homo sovieticus. Det beskriver en man som endast kan känna sig fri när han inte är fri. Han har accepterat bristen på frihet som en oundviklig aspekt av det mänskliga samhället, och är nöjd med hans roll i det. Han hjälten från George Orwells´s 1984, som har lärt sig att älska sin avrättare, och han är den ende av oss som har haft tillräckligt av av ansvar för sitt egna liv och känner nostalgi för tiderna då någon annan tog besluten för oss, lämnande oss endast med hoppet om att överleva....

...Microsoft är företaget som, i förklädnaden av att göra bra, har skapat miljoner av människor beroende av det, till den omfattningen att inte ens dessa ödmjuka meningar skulle vara möjliga att nå läsaren utan det. Även om min berättelse är ganska trivial, så är den definitivt ett exempel av denna smygande typen av manipulation. Exempla docent, som det Latinska ordspråket säger...

...Det här typen av "behandling" (trained helplessness) har jag utsatts för lite över ett år nu. Fast senaste veckan togs den upp igen. Den har resulterat i stress och sömnsvårigheter och kraftigt rubbad dygnsrytm.
Texten stämmer in på detaljer såsom att man skickats runt mellan institutioner och med att ett privat samtal stör när man gör om ett meninsglöst test....

...Jag kan även skriva till er att mellan varven i de olika byggnaderna hamnade jag i en strålningsugn (hjärnskanner) i Solna också....

Skrivet av cosmomenal:

...En gång när jag låg ensam i min säng på natten så fick jag en konstig känsla. Till höger om mig så låg en person med svart hår och var helt likstilla. Personen var enligt mig något år yngre än mig. En dag för inte så länge sedan, när jag promenerade utomhus på väg hem, såg jag igen i min perifera vision en mörk gestalt.
Det här var vad jag har upplevt som kan anses lite paranormalt så att säga. Idag stötte jag på en wikipedia artikel som faktiskt beskriver det här som jag har upplevt hittils: Länk: Doppelgänger (Double walker)...

...Jag har idag passerat några konstiga typer, såg nästan ut som mafiosos (som på amerikanska filmer). Jag tänker inte dra någon slutsats än. Fast jag hoppas att människan har ingen att frukta förutom sig själv:

Skrivet av Francis of Assisi:

No one is to be called an enemy, all are your benefactors, and no one does you harm. You have no enemy except yourselves.

Skrivet av Francis of Assisi:

Where there is charity and wisdom, there is neither fear nor ignorance.

Alltså verkar det inte finnas välgörenhet/barmhärtighet eller vishet i vårat moderna samhälle.

Skrivet av cosmomenal:

...När jag skrev strålningsugn så menade jag att jag använt mig utav en MRI tomografi.
Det kan man kolla ifall man befarar att en del av hjärnan inte fungerar som den ska. Jag är lite skeptiskt till dessa stora apparater.
Paranormala saker kan vara tecken på att något inte står rätt till med hjärnan eller personen...

...Jo obehagligheter gillar man inte. Det finns länder där maffia kontrollerar befolkningen än idag. De jobbar internationellt och utan gränser.
Edit: Vi vet att maffia medlemmar kom från Sicilien. Den här rörelsen kan vara deras ursprung: Abbasid Caliphate...

Skrivet av MBY:

Om jag är trött kan jag ibland jag se insekter som inte finns ute i min vänstra periferisyn. Väldigt störande, men hjärnan är en alltför fascinerande apparat för att man ska hitta på fenomen utanför den för att förklara saken, som t.ex. paranormala insekter.

Edit: Med "insekter" menar jag förstås inte en tydlig bild av en insekt projecerad på fovea (där synen är som skarpast) utan "virtuella knot" eller punkter som rör sig som ett knot eller liten fluga.

När du nämner insekter så får det mig att tänka på bananflugor. Jag knäppte en bananfluga med en pinne här om dagen, kände mig ganska duktig då...

...Jag nämner ju olika ämnen, för inte så länge sedan läste jag om Mani från Mesopotamien. Det intressanta är att ordet mani i dagens mening betyder en tvångsmässig/överdriven handling. Fast tidigare levde en person som hette Mani och han ansåg att det är en stor kontrast mellan det onda i världen och det goda....

Att du har ett splittrat och desorganiserat tänkande i de funderingar du skrivit om i denna tråden är väldigt tydligt för utomstående. Just det i sig kanske inte klart märkbart är något problem för dig även om det kan vara försvårande i många aspekter, men då du visar tecken på paranoia och dessutom börjat få hallucinationer klarnar bilden om just schizofreni.

Skrivet av http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-schizofreni/:

...Gemensamt för alla psykossjukdomar är att man upplever att verkligheten är förändrad, till exempel kan man känna sig förföljd eller styrd av någon eller något...

...Ofta kan man inte avgöra vad som tillhör sjukdomssymtomen och vad som är verkligt. Andra personer kan oftast inte sätta sig in i den värld som en person med psykos upplever eftersom de inte delar dessa upplevelser....

...Om man har schizofreni får man ofta svårt att sova. För lite sömn kan försämra den psykiska hälsan och förvärra de symtom som man har. Sömnlösheten kan ha flera orsaker. Att höra röster, känna sig tvingad att vara vaken eller vara uppvarvad kan i sig göra att man inte kan sova.

Om man har schizofreni är det mycket vanligt att man samtidigt har ångest. Ångest kan ses som en sorts alarmsignal och kan utlösas av flera orsaker, till exempel att man blir skrämd av de vanföreställningar som kan vara en del av sjukdomen. Ångest kan förstärka de psykotiska upplevelserna och förvärra besvären...

Och jag vill klargöra att jag inte är någon psykolog, läkare, doktor eller liknande. Kanske har jag fel, kanske har jag misstolkat allting och det kanske inte alls handlar om schizofreni? En riktig vårdinrättning tar hand om dina problem på ett professionellt och korrekt sett och kan förstå det bättre då de har relevant utbildning och expertis. Och även ge dig medicin och/eller terapi om det kommer på fråga. Vill du inte undersökas genom MRI, ta någon medicin du får, eller gå på terapin du blir kallad till, behöver du inte, ingen kan tvinga dig. Det handlar om dig själv och att du själv ska må bättre, och det sker i slutändan på frivillig basis. Undantaget är om det tas till det extrema och det blir tal om LPT, men då är det ett mycket svårt fall och då måste det ha en grund i att förhindra skada, lagbrott, eller liknande. Du verkar verkligen inte vara ett "LPT-fall", men blir det värre och värre är det inte helt otänkbart att det kommer sluta där. Bättre att ta tag i det redan nu då.