vattenkylnings fråga "behöver hjälp snabbt"

Permalänk
Medlem

vattenkylnings fråga "behöver hjälp snabbt"

Hej, det är så att jag precis fått mitt vatten system och jag har sett att man ska testa det utanför chassit för att se om det läcker. Men hur ska jag köra för att sätta in det i chassit? jag menar måste jag tömma hela systemet igen?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Hej, det är så att jag precis fått mitt vatten system och jag har sett att man ska testa det utanför chassit för att se om det läcker. Men hur ska jag köra för att sätta in det i chassit? jag menar måste jag tömma hela systemet igen?

Antingen så monterar du ur de övriga komponenterna och trixar in radiatorer etc fortfarande i hopkopplade går att göra utan att plocka ut komponenter med men det kan börja läcka när du böjer på slangar och så. Sen rekommenderar jag att köra något litet läck test med allt monterat i datorn bara för att se så du inte rubbat på någon slang

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Brukar motera in systemet färdigt, sen fylla det och starta upp det utan ström påkopplat i datorn och med papper på strategiska ställen för att stoppa eventuella droppar från att nå känsliga gerjer.

Enklast är igentligen att starta systemet från ett sepparat nätagg, alternativt så kan man kopla ur datorns nätagg från moderkortet och sen tjuvkoppla det, googla för att kolla vilka trådar man ska koppla ihop för att det ska starta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

sätt in allt där det ska vara i burken,
sedan fyller du upp systemet,
koppla sedan ihop grön och svart med t.ex ett gem i 24-pins ATX kontakten
slå på nätagget för att få pumpen å starta, om du nu inte kan ge pumpen ström från annat håll.

Att testa utanför har sina fördelar, men vad säger att det inte ska läcka sedan du satt fast grejerna i burken.

Tänk på att lufta ur systemet ordentligt innan du startar datorn,
jag brukar knacka lite försiktigt med en gummihammare på block och radiator medan pumpen arbetar samt vicka fram å tillbaka på burken.

Om du är tveksam så lägg papper vid känsliga delar vid provstart.
Är du bara noga med slangkopplingarna så ska det inte läcka.
Det är ju trots allt inget speciellt högt tryck det handlar om.

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla tips

Ska börja med det så fort jag kommer hem från jobbet!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Bygger ihop allt även strömkablar då dessa gör sig bäst att dra smidigt och tight innan motsträviga slangarna kommer på.
Använder ett annat nätagg kopplat till pumparna under påfyllning och sen ca 24 timmar så luftbubblor försvinner samt för att kontrollera om der läcker nån stans. Iom att det är rent vatten är det ingen fara då vid läckage bara är att torka rent med hårtork och sen åtgärda samt fortsätta. Dock är det lämplligt att låta det gå 12-24 timmar så vattnet torkar ordentligt men det efterlämnar inget spår och iom att ingen ström var inkopplad vid läckagetest så överlever komponenterna.
Att bygga ihop utanför gör ingen nytta då du måste ta isär för att få in delarna snyggt och då måste du ändå göra om proceduren. Är fördel med modulärt agg så du kan dra ur alla kablar utom 24-pin från agget samt att man har en sleevad förlängning efter agget på 24-pin mot moderkortet så du sätter pluggen du tvingar igång agget med på baksidan av datorn där skaven mellan den sleevade kabeln och agges kabel möts.