Permalänk

Vattenkylda graffa

Det är dags att bygga ny rigg och tänkte skaffa 7970 med vattenkylning för ljudnivån.

Det jag undrar är om det går att säga generellt om det är bättre att köpa vattenblock och montera själv eller att köpa kort med färdigmonterade vattenblock?
Främst prestandamässigt, men i andra hand även prismässigt.

Permalänk

Prismässigt blir det mycket dyrare, säkert 1000kr om inte med...
Sen prestanda har jag ingen egen erfarenhet av men skulle tro att det inte är någon skillnad alls, kanske 1+- grader

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Prismässigt blir det mycket dyrare, säkert 1000kr om inte med...
Sen prestanda har jag ingen egen erfarenhet av men skulle tro att det inte är någon skillnad alls, kanske 1+- grader

OK, tack. det var vad jag gissade också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Det är dags att bygga ny rigg och tänkte skaffa 7970 med vattenkylning för ljudnivån.

Det jag undrar är om det går att säga generellt om det är bättre att köpa vattenblock och montera själv eller att köpa kort med färdigmonterade vattenblock?
Främst prestandamässigt, men i andra hand även prismässigt.

Du monterar själv. Det har dock inte kommit några vattenblock för just 7970 ännu men det är påväg.
Prestanda mässigt kan du vinna på at du kan klocka kortet högre utan att temperaturen går upp skyhögt.

Temperaturen har du mycket att vinna på.
Hade vattenkylning på mina två 6950 förut (sålt dem och köpt 7970) och tempen på dem innan vattenkylning var runt 62grader i IDLE och runt 80+ i LOAD.
När jag hade monterat vattenkylningen gick det ner till runt 39-40 i IDLE och max 50 i LOAD.
Så där har man mycket att vinna på.

Dock blir det som Failbygge skrev mycket dyrare.
Räkna med minst en tusenlapp då bara blocket för 7970 kostar runt 800.

Skrivet av Failbygge:

Prismässigt blir det mycket dyrare, säkert 1000kr om inte med...
Sen prestanda har jag ingen egen erfarenhet av men skulle tro att det inte är någon skillnad alls, kanske 1+- grader

Som jag skrev ovan så kan det sänkas väldigt mycket med vattenkylning.
På mina 6950 var det uppemot 30graders skillnad i load och 20 i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Prismässigt blir det mycket dyrare, säkert 1000kr om inte med...
Sen prestanda har jag ingen egen erfarenhet av men skulle tro att det inte är någon skillnad alls, kanske 1+- grader

1c ?

Naa, läs lite under ditt inlägg så ser du.

Jag får mitt 580 t.ex i under 50c i load enligt 2 olika tempmätare.
Så du vinner mycket mer än några gradera om man inte har monterat fel dvs.

Runt 1000kr +- beroende på blockmärke och kvalite.
Om det är värt är upp till var och en.

Personligen kommer jag framöver alltid byta till vatten pga ljudnivån.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Som jag skrev ovan så kan det sänkas väldigt mycket med vattenkylning.
På mina 6950 var det uppemot 30graders skillnad i load och 20 i idle.

Troligen syftade han på skillnaden mellan färdigmonterat vattenblock vs montera själv.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Troligen syftade han på skillnaden mellan färdigmonterat vattenblock vs montera själv.

Nu när du sa det så läste jag igen och förstod vad han menade
Men har ändå för mig att det är större skillnad mellan förmonterad och egen monterat. Mest för var för kylpasta man använder.
På det kan det skilja flera grader.

Kan även tillägga det att nu kör jag på luft kylning för processor och GPU.
Jag kan stå utanför huset och höra datorn.
Har rätt tjocka väggar ändå.

Tidigare med vattenkylningen kunde jag ha datorn på 24/7 och sova i samma rum utan problem då det inte hördes.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Du monterar själv. Det har dock inte kommit några vattenblock för just 7970 ännu men det är påväg.
Prestanda mässigt kan du vinna på at du kan klocka kortet högre utan att temperaturen går upp skyhögt.

Temperaturen har du mycket att vinna på.
Hade vattenkylning på mina två 6950 förut (sålt dem och köpt 7970) och tempen på dem innan vattenkylning var runt 62grader i IDLE och runt 80+ i LOAD.
När jag hade monterat vattenkylningen gick det ner till runt 39-40 i IDLE och max 50 i LOAD.
Så där har man mycket att vinna på.

Dock blir det som Failbygge skrev mycket dyrare.
Räkna med minst en tusenlapp då bara blocket för 7970 kostar runt 800.

Som jag skrev ovan så kan det sänkas väldigt mycket med vattenkylning.
På mina 6950 var det uppemot 30graders skillnad i load och 20 i idle.

Tack för svaret.. har redan på gamla riggen vattenkylning men då köpte jag beggad kylning och kort. Jag undrade inte så mycket om skillnaden mellan vattenkylning och luft utan speciellt om skillnaden mellan att köpa block separat och montera själv jämfört med (kommande) kort med fabriksmonterade block.
block finns redan nu att beställa, från bla aquatuning och kostar runt 800 som du säger.. däremot har jag ännu inte sett några vattenkylda kort.

Om man ska montera själv -finns det något speciellt att tänka på eller föredra vad gäller vilken modell/märke/variant ? referensmodell eller anan?

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Troligen syftade han på skillnaden mellan färdigmonterat vattenblock vs montera själv.

exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Tack för svaret.. har redan på gamla riggen vattenkylning men då köpte jag beggad kylning och kort. Jag undrade inte så mycket om skillnaden mellan vattenkylning och luft utan speciellt om skillnaden mellan att köpa block separat och montera själv jämfört med (kommande) kort med fabriksmonterade block.
block finns redan nu att beställa, från bla aquatuning och kostar runt 800 som du säger.. däremot har jag ännu inte sett några vattenkylda kort.

Om man ska montera själv -finns det något speciellt att tänka på eller föredra vad gäller vilken modell/märke/variant ? referensmodell eller anan?

Jo, jag upptäckte det vid senare inlägg då jag vart rättad

Har bara sett att man kan beställa men inte att man får de förrän de kommer i butik. Vilket hittills inte skett.
Tror det kommer ta ett tag innan förkylt 7970 kommer om det ens kommer.
Är väl bara 580 vad jag vet från EVGA som har det?

Det du bör ha en koll på är att det blocket du köper passar för just den modellen av pcb du har på ditt grafikkort.
I detta fall är det ingen fara då det bara finns ref design än så länge.

Det du däremot ABSOLUT MÅSTE tänka på är att när du monterar vattenblocket så LÄS instruktionerna!
Främst när det gäller kylpaddarna!
Händer väldigt lätt att man klipper till vartefter man själv tycker det passar.
Men sedan upptäcker att man har klippt fel och måste pussla ihop allt för att det ska fungera.
Tro mig, jag vet mycket väl om det då jag talar utav erfarenhet!

Även mest ref design som det görs mest block till.
De kort som inte har ref design på pcb är det inte alltid att det görs block till.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Jo, jag upptäckte det vid senare inlägg då jag vart rättad

Har bara sett att man kan beställa men inte att man får de förrän de kommer i butik. Vilket hittills inte skett.
Tror det kommer ta ett tag innan förkylt 7970 kommer om det ens kommer.
Är väl bara 580 vad jag vet från EVGA som har det?

Det du bör ha en koll på är att det blocket du köper passar för just den modellen av pcb du har på ditt grafikkort.
I detta fall är det ingen fara då det bara finns ref design än så länge.

Det du däremot ABSOLUT MÅSTE tänka på är att när du monterar vattenblocket så LÄS instruktionerna!
Främst när det gäller kylpaddarna!
Händer väldigt lätt att man klipper till vartefter man själv tycker det passar.
Men sedan upptäcker att man har klippt fel och måste pussla ihop allt för att det ska fungera.
Tro mig, jag vet mycket väl om det då jag talar utav erfarenhet!

Även mest ref design som det görs mest block till.
De kort som inte har ref design på pcb är det inte alltid att det görs block till.

Tack igen..det var just sånt där jag undrar över och tänkte att det kanske var värt att köpa färdigt för att vara på den säkra sidan

Permalänk

Menade på skillnade mellan olika block:) då menar jag kvalitéts block vs ett annat i liknande prisklass:)

Sen har jag inget att tillägga då allt du behöver vet har sagts redan:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Tack igen..det var just sånt där jag undrar över och tänkte att det kanske var värt att köpa färdigt för att vara på den säkra sidan

Varsågod
Nar jag monterade mina block på grafikkorten så var det första gången för mig.
Gick väldigt bra och det var väldigt lätt.
Förutom att jag inte lästa instruktionerna om kylpaddarna,haha
Så sålänge du läser instruktionerna så är det väldigt lätt och mitt tips är att köra på att montera själv för att jag tror det kommer ta ett bra tag om de ens kommer färdig monterat.
Om det är något du undrar under tiden så är det bara att slänga iväg ett pm eller så.
Ska själv köpa EKs acetal block så fort det kommer till butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det har dock inte kommit några vattenblock för just 7970 ännu men det är påväg.

Det där stämmer inte riktigt. EKWB säljer deras 7970 vattenblock på högtryck. Dock hinner dom inte med att producera nog många pga efterfrågan är för hög.
Vet att tidigt nästa vecka så kommer dom öppna försäljningen igen på 7970 blocken. Det är just nu spärrat pga väldigt lång backorder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Det där stämmer inte riktigt. EKWB säljer deras 7970 vattenblock på högtryck. Dock hinner dom inte med att producera nog många pga efterfrågan är för hög.
Vet att tidigt nästa vecka så kommer dom öppna försäljningen igen på 7970 blocken. Det är just nu spärrat pga väldigt lång backorder.

Tack för rättningen
Gjorde mig glad att höra det!
Får man ta och lägga en beställning nu så man kanske får en inom någon vecka då

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Tack för rättningen
Gjorde mig glad att höra det!
Får man ta och lägga en beställning nu så man kanske får en inom någon vecka då

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12987_EK-Wate... snart får säkert coolingstuffs också:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!