Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2010

Detta är anledningen till att jag noga överväger om det är värt att reklamera produkter/lämna in en trasig, då man aldrig ver vad som händer med den xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knislinge
Registrerad
Dec 2009

Inets inkompetens känner jag igen, därför handlar jag inte mer på det stället.

Tråkigt att det är så dåligt på de stora kedjorna Skrämmande

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Hur fan drar man slutsatsen att byta moderkort och processor? Mediamarkt agerade typ som jag hade gjort, upptäckt modulerna men inte lyckats klura ut det där med paritionstabellen och föreslå ny hårddisk som lösning. Inet verkade ju ha haft en ganska slapp inställning och tycks inte ens ha kontrollerat hårdvaran. Elgiganten verkar ju ändå ha haft en hög service-grad trots inkompetensen, ett bemötande jag faktiskt hade uppskattat. Man tycker ju ändå att reparationsavdelningarna borde ha mycket högre förståelse för datorsystemen än såhär.

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrköping
Registrerad
Sep 2003

Lösa minnesmoduler borde ju verkligen inte slunkit under radarn.. Ett Windows som har failat på ett eller annat sett är en helt annan femma imo, det finns mkt som kan gå fel =P. har man inga backups på sin data får man skylla själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010

Minnemoduler..är det alltså att dom skruvat loss hårddiskarna? känner mig totalt noob här ju, samt backup, hur skapar man en backup för filer? förmodligen inte bara att koppa eller? :S snälla ingen idiotförklaring här, jag frågar bara

i7 4790K 4.0 GHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 PC-17000 2133MHz | Gigabyte GA-Z87N-WIFI | Fractal design Newton R2 650W | Corsair H60 | BitFenix Prodigy - Svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg/Vimmerby
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av CellaN:

Minnemoduler..är det alltså att dom skruvat loss hårddiskarna? känner mig totalt noob här ju, samt backup, hur skapar man en backup för filer? förmodligen inte bara att koppa eller? :S snälla ingen idiotförklaring här, jag frågar bara

Minnesmodulerna är alltså RAM-minnena. Datorn startar inte om man har lossat på dom. En backup är rätt och slätt en kopia av filerna på en annan fysisk media, t.ex. en extern hårddisk eller USB-minne.

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av PhenPhantom:

Därför säger jag konstant att man ska ha datorkunskap som ett ämne i hela högstadiet. Om folk lär sig lite grunder, så slipper man denna skit! ><

Men då försvinner ju alla jobb hrrrhrrr

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2006

De ska tydligen prata om det på rapport nu. Slå på 1:an.

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006

Detta var surt - för hela branschen. Och kommer nu försvara den lite...

Priserna är så jävla pressade att förtjänsten blir som borttappad bara man ska be en tekniker lägga ner en timme på felsökning... ominstalleera och lär kunden hur man gör backup

Dock rejält pinsamt det där med minnesmodulerna....

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2009

Jag jobbar på en av sveriges ganska stora elektronik kjedjor och jag måste säga, seriöst hur kan de missa att ram minne sitter lösa?
Och för det andra, precis som candyraver säger så är priserna så låga och man missar så mycket annat arbete som kan bli utfört på en timme eller två så att man nästan inte får göra reparationer.

Och trasig partitionstabell? Det låter inte som något vanligt som man tänker på i första taget! ElelR?

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

starta upp från skivan, välja återställningskonsolen och skriva
fixboot
fixmbr

Borde lösa partitionstabellen va? Eller behövs det göras något mera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av NerZ:

Jag undrar var dem hittar dessa så kallade datortekniker? Har dem inget kunskapstest eller anställer dem bara direkt från gatan?
Skrämmande.. Förstår att mina nära och kära ber mig om hjälp när det kommer till deras datorer.

Personer med riktig kompetens ställer inte upp på de löner en PC-Tekniker erbjuds. De tar sig oftast vidare till bättre betalda yrken inom It-branschen. Så varför är folk förvånade? Vill ni ha riktiga reparationer så får ni betala betydligt mer så vettigt folk kan anställas.

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: EVGA GTX 980Ti 6GB SC+ ACX 2,0+ | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX Board 6.0 Keyboard. EVGA X10 Carbon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Geckod:

starta upp från skivan, välja återställningskonsolen och skriva
fixboot
fixmbr

Borde lösa partitionstabellen va? Eller behövs det göras något mera?

Yup de ska nog räcka men den lösningen är lätt när man känner till problemet

Men som tekniker när man ser ett sånt meddelande på en kunds dator och det dessutom "bara är några personal-festbilder" ja då är det omblåsning som gäller - sånna här reperationer ska gå snabbt, tekniker, oftast unga personer med geniun datorintresse har inte tid eller resurser för några större projekt.

Hade dock kunden kommet in gråtandes med "mina bröllopsbilder/filmer ligger på denna datorn och den startar inte" då hade man kanske lagt mer empati i situationen - och besvärat sig med att flytta ut hårddisken.

Känns som jag svamlar dock... man betalar ju ändå en felsökningsavgift, ungefär en timmes jobb för en tekniker, PINSAMT branchen... det är ALLMÄNT vedertaget att kolla ramminnen och sätta över hårddisken i en annan dator. Det är GRUNDLÄGGANDE felsökning som borde kunna ske under en timme.

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Med risk att bli dumförklarad. Var ändrar man partiotionstabellen?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Så kan det gå när man anställer inkompetenta människor som bara har bra betyg att visa upp men ingen kunskap om det de förväntas att jobba med.

Tur att den återförsäljaren jag jobbar för tänker annorlunda i det avseendet och istället anställer folk som vet vad de sysslar med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Detta är inte det minsta konstigt, och på det stora hela är det konsumenternas fel. Branschens löjligt små marginaler (som beror på den extrema prishetsen som råder i samhället när det kommer till elektronikprylar) gör att även lönerna måste pressas, och personal med relevant kompetens får mycket mer betalt på annat håll.

Man får vad man betalar för.

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2008

Vilka sopiga företag...hahaha

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Som kontrast.
Här på Sweclockers bryr sig många inte ens om att tacka för hjälpen, när deras problem fixats via gratis support.
Väldigt ofta bryr de sig inte heller om att meddela att felet lösts och vad det var, de låter helt enkelt tråden där de bad om hjälp självdö.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

Men herregud, det var en laptop från 2007, att ens föreslå reparation framför en ny dator hade vart tjänstefel med tanke på att butikerna inte har möjlighet till att laga och datorn i nyskick är värd någonsstans strax över undersökningskostnaden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Dec 2008

Felet i hela soppan är ju inte att man gör en bedömning "att en så pass gammal dator lika gärna kan bytas ut", utan det är ju att
KUNDEN har betalat för en felsökning. Kan man då inte genomföra kontroll av HD,Ramminne och OS på mindre än en pisskvart på
en wintendo dator så kan man lika gärna ersätta serviceteknikern med en normalt begåvad schimpans eller ett väldigt litet shellscript.

Steg 1: Utför felsökning, hitta felen = redovisa felen för kund samt utför reparation.

Steg 2: Delge kund rekomendationer.

Inte tvärtom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Trasigt

Jag har fixat många "trasiga" hårddiskar som datorbutiker och liknande inte lyckats med... genom tragiskt simpla manövrar. Ifall de bara sköt folket på plats som lurar pengar av folk (som inte heller kan använda google).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Nov 2003

Expert,mediamarkt,elgiganten...

Dessa hade man kunnat förvänta sig sådan inkompetens

Men INET!

Ajajaja detta var ingen vidare bra reklam..
nu vågar jag inte handla där mer iaf =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Vill man få något gjort får man göra det själv helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

skrämmande läsning, för 600kr skulle man kunna fakturera mer än 6000kr i timmen för att felsöka dessa fel. om man bara ville.

att ta ett par fungerande minne-stickor samt en hårdisk och koppla in i valfri dator tar inte många sekunder om man har en verkstad förberedd.

men avgiften är inte för backup eller felsökning utan för kostnadstäckning där man förlorar tid på huvudsakliga inkomstkällan. FÖRSÄLJNINGEN

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2003

Hade jag bott i Göteborg hade jag gått till inet med en kopia artikeln och bett om ett jobb. För det verkar som att det behövs kompetens samtidigt som det sitter massor av arbetslösa datatekniker i sina hem och glor på dåliga filmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Tråkig läsning, trodde mer om inet alltså. Kommer man ju inte våga lämna in nåt på felsökning där utan får fixa det själv. (vilket man iofs gör oftast).

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

Hah.

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
köping
Registrerad
Jan 2010

ja nu blir alla inet-fanboys ledsna, men så är verkligheten.
Det tog 3 dagar för dom att svara på enkelt mail...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2008

ja. nu är det ju lite skumt hur man blandat ihop en massa saker. alla utom inet använder väl infocare som verkstäder? vet att expert, siba, elgiganten och media markt gör det till 100%.

sen att man blandat ihop undersökningsavgifterna är lite kul. vad som är märkligt är att det är olika priser att laga datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Eson:

No shit. Supporten för oem-datortillverkarna själva har ingen aning hur deras backup-/recovery-program fungerar eller ens existerar som de har förinstallerat på datorn.

Det hände nyligen för min syster, enligt dom var hennes dotters laptop körd och det enda att göra var en dyr ominstallation av windows.

När jag googlade på datorn visade det sej att det fanns en recovery partition inbyggd som aktiverades med en knapptryckning, kostnad 0 kronor.

Ännu värre var väl att felet var lätt avhjälpt utan någon ominstallation (trojan). Tids åtgången för att fixa felet var inte så stor förutom att jag lät den ligga igång i en hörna och söka igenom efter virus + uppdatera windows.