Permalänk

iPad eller surfplattor

Hej

Jag är som ni nog alla vet ute efter en iPad eller surfplatta för att kunna:

  • Använda som extra touchscreen till datorn

  • Koppla till TV:n för att se svtPlay

  • Läsa pdf och / eller böcker (Elektroniska böcker, går det på dessa?

  • Se på bilder

  • Finns USB möjligheter med iPad:s?

  • Antalet appar på en iPad är flera, det vet jag men är det bättre appar som är för iPad än surfplattor eller är det flera av att välja mellan m.m. Hur ska man tolka det?

  • Jag ska kunna koppla upp den mot min HTC Desire (Android)!

Var och tittade på dessa två märken idag och vi tyckte att displayen var mjukare på en iPad än en surfplatta!?

Vilken är stabilast idag?

Om det ska vara en platta så är det Samsung Galaxy tab 10,1" som gäller annars iPad 2!

Ge era kommentarer om dessa//
Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Är du kunnig inom androidvärlden och har kunskapen och lusten att pilla lite kan android vara roligt. Men om man är lite mer oerfaren med android är Ipaden lättare att handskas med. Så som du skriver just nu skulle jag rekommendera en Ipad 2, du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av flIpz0R:

Är du kunnig inom androidvärlden och har kunskapen och lusten att pilla lite kan android vara roligt. Men om man är lite mer oerfaren med android är Ipaden lättare att handskas med. Så som du skriver just nu skulle jag rekommendera en Ipad 2, du kommer inte bli besviken.

Hej

Det har tillkommit lite mer punkter, snälla svara per punkt form för enklast överblick

  • Använda som extra touchscreen till datorn Viktigt

  • Koppla till TV:n för att se svtPlay

  • Läsa pdf och / eller böcker (Elektroniska böcker, går det på dessa?

  • Se på bilder

  • Finns USB möjligheter med iPad:s?

  • Antalet appar på en iPad är flera, det vet jag men är det bättre appar som är för iPad än surfplattor eller är det flera av att välja mellan m.m. Hur ska man olika det? Viktigt

  • Jag ska kunna koppla upp den mot min HTC Desire (Android)! Viktigast

  • iPad 3 kommer i mars, finns det anledning och vänta om man inte spelar eller ser på film?

  • Mor och Far ska handskas med den! Viktigast2

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Det har tillkommit lite mer punkter, snälla svara per punkt form för enklast överblick

  • Använda som extra touchscreen till datorn Viktigt

  • Koppla till TV:n för att se svtPlay

  • Läsa pdf och / eller böcker (Elektroniska böcker, går det på dessa?

  • Se på bilder

  • Finns USB möjligheter med iPad:s?

  • Antalet appar på en iPad är flera, det vet jag men är det bättre appar som är för iPad än surfplattor eller är det flera av att välja mellan m.m. Hur ska man olika det? Viktigt

  • Jag ska kunna koppla upp den mot min HTC Desire (Android)! Viktigast

  • iPad 3 kommer i mars, finns det anledning och vänta om man inte spelar eller ser på film?

  • Mor och Far ska handskas med den! Viktigast2

Mvh Fredrik

Extra touchscreen vet jag inget om, varken om android eller ipad.

Koppla till tvn kan båda, till ipad behöver du köpa ett tillbehör

Båda kan läsa pdf och eböcker

BÅda kan se på bilder

USB finns inte som standard på ipad 2, men vet inte om det finns nåt tillbehör

Apparna är generellt fler och bättre (mer genomarbetade) till Ipad

Båda kan kopplas upp mot desire

Kan inte svara på så mycket om Ipad 3 då jag inte vet mycket om den, men den kommer absolut bli dyrare.

En Ipad brukar vara mycket lättare att handskas med om man är äldre, jämfört med en android

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Tackar!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Vad menar du med koppla upp mot? Menar du dela internet?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Med hjälp av iDisplay kan du använde både android- och iOS-enheter som en extra touchscreen. Själv har jag testat på android med min Sgs2 och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Extra touchscreen vet jag inget om, varken om android eller ipad.

Koppla till tvn kan båda, till ipad behöver du köpa ett tillbehör

Båda kan läsa pdf och eböcker

BÅda kan se på bilder

USB finns inte som standard på ipad 2, men vet inte om det finns nåt tillbehör

Apparna är generellt fler och bättre (mer genomarbetade) till Ipad

Båda kan kopplas upp mot desire

Kan inte svara på så mycket om Ipad 3 då jag inte vet mycket om den, men den kommer absolut bli dyrare.

En Ipad brukar vara mycket lättare att handskas med om man är äldre, jämfört med en android

? vad menar du med den meningen?
får ju med en laddnings sladd som är Apple kontakt --> USB, sedan får man även med 220V adapter till USB! det är ju bara koppla in den USB kontakten i tex bilen så får man all musik där.
kanske misstolkade frågan samt svaret... =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

[LIST]
[*] Använda som extra touchscreen till datorn Viktigt
ik

Japp, finns app till iPaden som stödjer Windows och Mac.

Skrivet av freddehboy:

[*] Finns USB möjligheter med iPad:s?

Beror på vad du ska ha det till?
Det finns en USB adapter för iPaden att importera bilder från en digital kamera.

Permalänk
Medlem

Väljer du en transformer/transformer prime har den splashtop som speglar datorn i
surfplattan http://www.sweclockers.com/nyhet/14925-nvidia-strommar-skyrim... , och du får sjuk batteritid med tangentbordsdockan

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
99:e percentilen

Först vill jag bara säga att en iPad är en surfplatta, lika mycket som en MacBook är en dator.

Jag har en iPad 32GB 3G (första modellen, "iPad 1") och en Samsung Galaxy S II. Jag svarar utifrån mina erfarenheter med dem.

  • Använda som extra touchscreen till datorn Viktigt
    Jag vet att det går att ha den som extra skärm om man har en Mac. Har du Windows kan du t ex fjärrstyra datorn med appen TeamViewer (gratis), använda den som fjärrkontroll till VLC (gratis), styra iTunes från valfritt ställe i huset (gratis) osv. Jag kan varken bekräfta eller dementera att du kan använda den som du har tänkt.

  • Koppla till TV:n för att se svtPlay
    Det går om du köper till en adapter.

  • Läsa pdf och / eller böcker (Elektroniska böcker, går det på dessa?
    Det går utmärkt. Läser aldrig pappersböcker längre. Man lånar från biblioteket med ett par klick.

  • Se på bilder
    Går bra. Använd Dropbox eller iCloud för att komma åt bilderna från paddan.

  • Finns USB möjligheter med iPad:s?
    Man kan ansluta ett minneskonst med Apple Camera Connection Kit. Man kan inte ansluta USB-minnen etc, iaf inte out of the box.

  • Antalet appar på en iPad är flera, det vet jag men är det bättre appar som är för iPad än surfplattor eller är det flera av att välja mellan m.m. Hur ska man olika det? Viktigt
    (Se toppen av inlägget.) Mitt intryck är att apparna för iPad håller betydligt högre standard än apparna för Android. Det finns dock fler "hacker-appar" för Android.

  • Jag ska kunna koppla upp den mot min HTC Desire (Android)! Viktigast
    Menar du att ansluta till Internet via mobilen? Jag har anslutit via en HTC Desire och det har funkat utmärkt. Använder dagligen min GS2 och det funkar också kanon.

  • iPad 3 kommer i mars, finns det anledning och vänta om man inte spelar eller ser på film?
    Det vet jag inte. Om inte annat så sjunker säkert priserna på iPad 2 då.

  • Mor och Far ska handskas med den! Viktigast2
    Handskas som i använda den? Om inte dina föräldrar är väldigt ovana vid teknik kommer de inte ha några problem att lära sig använda den. Se till att de förstår att de ska vara rädda om den bara.

Jag har inte en enda gång ångrat att jag köpte en iPad i juli 2010 (långt innan den kom till Sverige). Ett tips jag vill ge är att ha en "sleeve", alltså en väska som inte sitter på hela tiden. Sjukt mycket goare att hålla i bara iPaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Air Play speglar från windows eller OSX till din ipad, skall testa detta strax och se hur det funkar, ska bara uppgradera från windows 7 starter edition, vilket är det enda operativsystemet air play inte stödjer ironiskt nog..

Att koppla in USB-enheter går med jailbreak av det jag läst tillsammans med camera connection kit. Jailbreak lär inte funka på ipad3 när det kommer ut eller på ett tag framöver gissar jag på! Så där har väl "äldre" enheter en fördel..

iPad är en surfplatta btw..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har precis testat air display och ipaden speglar eller körs som en extra skärm helt trådlöst från datorn.

ipadens touchscreen funkar givetvis utmärkt att trycka på för att scrolla eller göra saker allmänt, så de går att använda som ritplatta t.ex. Riktigt nice faktiskt

Går t.om att t.ex spela upp en film i vlc och spela upp så det flyter på klockrent på ipaden, riktigt förvånad, förväntade mig att det var det sista som skulle funka då det krävs hög uppdateringsfrekvens för att det skall flyta på.

Funkar helt enkelt som en extra skärm till datorn fast med touch..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Hej alla

Vi köpte en iPad 2 16GB i går och jag är nöjd so far!

Ska leta efter ett program för att kunna köra den som en extra skärm till dator, lutar mest åt Airdisplay//
Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Glöm inte att jailbreaka den så får du tillgång till allt du kan tänka dig i princip!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har förstås redan köpt sin padda men jag kan ändå passa på att flika in:

Det finns "USB-möjilghet till iPad. Man köper camera connection kit. Där ingår två adaptrar, en med USB-port och en med SD-kortplats. Dom är till för att tömma digitalkameror via sladd eller genom att flytta kortet. Inte mer.

Det GÅR dock att göra annat med porten, t.ex koppla in en usb-ansluten synth och använda mot Garageband eller valfritt annat musikjox. Det står inget om det på apple.com, men det funkar. Tangentbord går också. Jag har dock inte fått mitt apple usb-tangentbord att funka, däremot fungerar ett gammalt microsofttangentbord perfekt. Ingen susning om varför det är så.

Däremot har iOS inget universellt stöd för t.ex hårddiskar och sånt. iOS har inget åtkomligt filsystem om du inte jailbreakar. Apple har helt enkelt tänkt sig att användaren inte ska behöva befatta sig med sånt.