Permalänk
Medlem

Funkar DVI-A på DVI-I

Hej, beställde ett nytt grafikkort i morse och eftersom min skärm har VGA så köpte jag en DVI>VGA kabel (Klicka för att se vilken kabel jag köpte)

Såg nu att kabeln hade DVI-A kontakt och på grafikkorts specsen så står det: Ja, 2st (1st DL-DVI-I & 1st SL-DVI-D)

Undrar nu om jag kommer få problem då dessa två inte är av samma typ? Har även läst att man kan klippa bort pins för att få olika typer kompatibla.

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Ja, DVI-i (integrated) innehåller både DVI-D och DVI-A (motsvarar VGA).
Så länge kabeln passar (vilket den borde göra) ska det inte vara något problem alls.

Se dock till att du sätter den i rätt DVI-port, kan vara lite svårt att se vilken som är DVI-D och DVI-I. Kolla i manualen till grafikkortet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Ja, DVI-i (integrated) innehåller både DVI-D och DVI-A (motsvarar VGA).
Så länge kabeln passar (vilket den borde göra) ska det inte vara något problem alls.

Se dock till att du sätter den i rätt DVI-port, kan vara lite svårt att se vilken som är DVI-D och DVI-I. Kolla i manualen till grafikkortet.

Jo jag googlade bilderna och den ska passa men det ända som gör mig osäker är att DVI-A saknar pins i mitten som DVI-I har.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

För referens:

DVI-I (integrated) är med "alla" pinnarna på ena sidan där ett brett bläck delar 4st pinnar, alltså pin C1-C4 samt bläcket, C5. DVI-D (dual-link, alltså utan extra pinnar brevid bläcket) är den du vill ha om du använder den kontakten. Om du ska köra adapter vilket ditt inlägg beskriver är det en DVI-A som gäller, alternativt DVI-I som även den har de fyra pinnarna kvar. Dessa fyra är för analog signal om jag inte minns helt fel och används specifikt för VGA och liknande applikationer.

Däremot tycker jag absolut att om du kan, ska du köra DVI-D, DHMI eller DisplayPort om din monitor tillåter det. VGA är inte direkt nutiden och ger heller inte lika bra bild som du får med en fin digital signal. Om det nu krisar-till sig extremt har jag adaptrar jag aldrig kommer användas. Kan skicka en om du står för fraktkostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Däremot tycker jag absolut att om du kan, ska du köra DVI-D, DHMI eller DisplayPort om din monitor tillåter det. VGA är inte direkt nutiden och ger heller inte lika bra bild som du får med en fin digital signal. Om det nu krisar-till sig extremt har jag adaptrar jag aldrig kommer användas. Kan skicka en om du står för fraktkostnaden

Har en LG Flatron W2042S som endast har VGA så därför är jag tvungen att köra såhär, kommer nog inom en snar framtid inhandla mig en schysst lcd skärm, tack för att du är villig att hjälpa, uppskattas!