Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att jag noga överväger om det är värt att reklamera produkter/lämna in en trasig, då man aldrig ver vad som händer med den xD

Permalänk
Medlem

Inets inkompetens känner jag igen, därför handlar jag inte mer på det stället.

Tråkigt att det är så dåligt på de stora kedjorna Skrämmande

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Hur fan drar man slutsatsen att byta moderkort och processor? Mediamarkt agerade typ som jag hade gjort, upptäckt modulerna men inte lyckats klura ut det där med paritionstabellen och föreslå ny hårddisk som lösning. Inet verkade ju ha haft en ganska slapp inställning och tycks inte ens ha kontrollerat hårdvaran. Elgiganten verkar ju ändå ha haft en hög service-grad trots inkompetensen, ett bemötande jag faktiskt hade uppskattat. Man tycker ju ändå att reparationsavdelningarna borde ha mycket högre förståelse för datorsystemen än såhär.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Lösa minnesmoduler borde ju verkligen inte slunkit under radarn.. Ett Windows som har failat på ett eller annat sett är en helt annan femma imo, det finns mkt som kan gå fel =P. har man inga backups på sin data får man skylla själv.

Permalänk
Medlem

Minnemoduler..är det alltså att dom skruvat loss hårddiskarna? känner mig totalt noob här ju, samt backup, hur skapar man en backup för filer? förmodligen inte bara att koppa eller? :S snälla ingen idiotförklaring här, jag frågar bara

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Minnemoduler..är det alltså att dom skruvat loss hårddiskarna? känner mig totalt noob här ju, samt backup, hur skapar man en backup för filer? förmodligen inte bara att koppa eller? :S snälla ingen idiotförklaring här, jag frågar bara

Minnesmodulerna är alltså RAM-minnena. Datorn startar inte om man har lossat på dom. En backup är rätt och slätt en kopia av filerna på en annan fysisk media, t.ex. en extern hårddisk eller USB-minne.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av PhenPhantom:

Därför säger jag konstant att man ska ha datorkunskap som ett ämne i hela högstadiet. Om folk lär sig lite grunder, så slipper man denna skit! ><

Men då försvinner ju alla jobb hrrrhrrr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

De ska tydligen prata om det på rapport nu. Slå på 1:an.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Detta var surt - för hela branschen. Och kommer nu försvara den lite...

Priserna är så jävla pressade att förtjänsten blir som borttappad bara man ska be en tekniker lägga ner en timme på felsökning... ominstalleera och lär kunden hur man gör backup

Dock rejält pinsamt det där med minnesmodulerna....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på en av sveriges ganska stora elektronik kjedjor och jag måste säga, seriöst hur kan de missa att ram minne sitter lösa?
Och för det andra, precis som candyraver säger så är priserna så låga och man missar så mycket annat arbete som kan bli utfört på en timme eller två så att man nästan inte får göra reparationer.

Och trasig partitionstabell? Det låter inte som något vanligt som man tänker på i första taget! ElelR?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

starta upp från skivan, välja återställningskonsolen och skriva
fixboot
fixmbr

Borde lösa partitionstabellen va? Eller behövs det göras något mera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NerZ:

Jag undrar var dem hittar dessa så kallade datortekniker? Har dem inget kunskapstest eller anställer dem bara direkt från gatan?
Skrämmande.. Förstår att mina nära och kära ber mig om hjälp när det kommer till deras datorer.

Personer med riktig kompetens ställer inte upp på de löner en PC-Tekniker erbjuds. De tar sig oftast vidare till bättre betalda yrken inom It-branschen. Så varför är folk förvånade? Vill ni ha riktiga reparationer så får ni betala betydligt mer så vettigt folk kan anställas.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

starta upp från skivan, välja återställningskonsolen och skriva
fixboot
fixmbr

Borde lösa partitionstabellen va? Eller behövs det göras något mera?

Yup de ska nog räcka men den lösningen är lätt när man känner till problemet

Men som tekniker när man ser ett sånt meddelande på en kunds dator och det dessutom "bara är några personal-festbilder" ja då är det omblåsning som gäller - sånna här reperationer ska gå snabbt, tekniker, oftast unga personer med geniun datorintresse har inte tid eller resurser för några större projekt.

Hade dock kunden kommet in gråtandes med "mina bröllopsbilder/filmer ligger på denna datorn och den startar inte" då hade man kanske lagt mer empati i situationen - och besvärat sig med att flytta ut hårddisken.

Känns som jag svamlar dock... man betalar ju ändå en felsökningsavgift, ungefär en timmes jobb för en tekniker, PINSAMT branchen... det är ALLMÄNT vedertaget att kolla ramminnen och sätta över hårddisken i en annan dator. Det är GRUNDLÄGGANDE felsökning som borde kunna ske under en timme.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Med risk att bli dumförklarad. Var ändrar man partiotionstabellen?

Permalänk
Avstängd

Så kan det gå när man anställer inkompetenta människor som bara har bra betyg att visa upp men ingen kunskap om det de förväntas att jobba med.

Tur att den återförsäljaren jag jobbar för tänker annorlunda i det avseendet och istället anställer folk som vet vad de sysslar med.

Permalänk
Medlem

Detta är inte det minsta konstigt, och på det stora hela är det konsumenternas fel. Branschens löjligt små marginaler (som beror på den extrema prishetsen som råder i samhället när det kommer till elektronikprylar) gör att även lönerna måste pressas, och personal med relevant kompetens får mycket mer betalt på annat håll.

Man får vad man betalar för.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Vilka sopiga företag...hahaha

Permalänk
Hjälpsam

Som kontrast.
Här på Sweclockers bryr sig många inte ens om att tacka för hjälpen, när deras problem fixats via gratis support.
Väldigt ofta bryr de sig inte heller om att meddela att felet lösts och vad det var, de låter helt enkelt tråden där de bad om hjälp självdö.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men herregud, det var en laptop från 2007, att ens föreslå reparation framför en ny dator hade vart tjänstefel med tanke på att butikerna inte har möjlighet till att laga och datorn i nyskick är värd någonsstans strax över undersökningskostnaden...

Permalänk
Medlem

Felet i hela soppan är ju inte att man gör en bedömning "att en så pass gammal dator lika gärna kan bytas ut", utan det är ju att
KUNDEN har betalat för en felsökning. Kan man då inte genomföra kontroll av HD,Ramminne och OS på mindre än en pisskvart på
en wintendo dator så kan man lika gärna ersätta serviceteknikern med en normalt begåvad schimpans eller ett väldigt litet shellscript.

Steg 1: Utför felsökning, hitta felen = redovisa felen för kund samt utför reparation.

Steg 2: Delge kund rekomendationer.

Inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Trasigt

Jag har fixat många "trasiga" hårddiskar som datorbutiker och liknande inte lyckats med... genom tragiskt simpla manövrar. Ifall de bara sköt folket på plats som lurar pengar av folk (som inte heller kan använda google).

Permalänk
Hedersmedlem

Expert,mediamarkt,elgiganten...

Dessa hade man kunnat förvänta sig sådan inkompetens

Men INET!

Ajajaja detta var ingen vidare bra reklam..
nu vågar jag inte handla där mer iaf =/

Permalänk
Medlem

Vill man få något gjort får man göra det själv helt enkelt.

Permalänk
Medlem

skrämmande läsning, för 600kr skulle man kunna fakturera mer än 6000kr i timmen för att felsöka dessa fel. om man bara ville.

att ta ett par fungerande minne-stickor samt en hårdisk och koppla in i valfri dator tar inte många sekunder om man har en verkstad förberedd.

men avgiften är inte för backup eller felsökning utan för kostnadstäckning där man förlorar tid på huvudsakliga inkomstkällan. FÖRSÄLJNINGEN

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Hade jag bott i Göteborg hade jag gått till inet med en kopia artikeln och bett om ett jobb. För det verkar som att det behövs kompetens samtidigt som det sitter massor av arbetslösa datatekniker i sina hem och glor på dåliga filmer.

Permalänk
Medlem

Tråkig läsning, trodde mer om inet alltså. Kommer man ju inte våga lämna in nåt på felsökning där utan får fixa det själv. (vilket man iofs gör oftast).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Hah.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

ja nu blir alla inet-fanboys ledsna, men så är verkligheten.
Det tog 3 dagar för dom att svara på enkelt mail...

Permalänk

ja. nu är det ju lite skumt hur man blandat ihop en massa saker. alla utom inet använder väl infocare som verkstäder? vet att expert, siba, elgiganten och media markt gör det till 100%.

sen att man blandat ihop undersökningsavgifterna är lite kul. vad som är märkligt är att det är olika priser att laga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

No shit. Supporten för oem-datortillverkarna själva har ingen aning hur deras backup-/recovery-program fungerar eller ens existerar som de har förinstallerat på datorn.

Det hände nyligen för min syster, enligt dom var hennes dotters laptop körd och det enda att göra var en dyr ominstallation av windows.

När jag googlade på datorn visade det sej att det fanns en recovery partition inbyggd som aktiverades med en knapptryckning, kostnad 0 kronor.

Ännu värre var väl att felet var lätt avhjälpt utan någon ominstallation (trojan). Tids åtgången för att fixa felet var inte så stor förutom att jag lät den ligga igång i en hörna och söka igenom efter virus + uppdatera windows.