Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Tjena, en liten fråga...

Skulle det funka att åka att använda hydraulslang för vattenkylningen i datorn?

Några risker? tänkte att jag kunde dra på hydroscand och låta dem pressa kontakterna osv så allt blir tätt?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Varför?

Det fungerar nog alldeles ypperligt såvida slangarna inte avger små partiklar som lätt fastnar i radiatorn och block. Låter lite onödigt och dyrt om du inte ska bygga en badass dator med rått utseende.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

riskerna är nog minimala.

trycket är lägre (duh!) och mediet är mindre aggresivt ...

dock är ju slangarna knappast lätthanterliga ... kan du hitta anslutningar med rätt gänga kan det nog bli fräckt .. dock skulle jag nog kört på "vanlig" slang och pressat anslutningarna ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Jag har tillverkat hydraulslang på mitt förra jobb. (klämt på kopplingar på färdig slang) Hudraulslang är byggd för att klara tryck på över 200bar, och är väldigt "bångstyriga". Jag avråder bestämt från att använda sådan slang ! Det finns ingen som helst mening med detta.

Mvh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rågermår:

Jag har tillverkat hydraulslang på mitt förra jobb. (klämt på kopplingar på färdig slang) Hudraulslang är byggd för att klara tryck på över 200bar, och är väldigt "bångstyriga". Jag avråder bestämt från att använda sådan slang ! Det finns ingen som helst mening med detta.

Mvh...

men visst skulle det gå att köra på hydraulkopplingarna och pressa på vanlig slang?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

På hydroscand så fanns det då slang som var lätthanterlig enligt mig...och ja, det finns kopplingar som passar gängor osv...!

När väl mitt projekt kör igång så kommer jag nog göra detta. Farsan äger lokalen till hydroscand i umeå så borde få det billigt

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Här är en kille som använt tryckluftslang! http://www.sweclockers.com/galleri/5931-slangbyte

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]