Permalänk
Medlem

ssd, raid0

Satt och skummade igenom manualen till moderkortet... där stod det att jag var tvungen att köra in raid drivisar genom en usb floppy. Stämmer det ordagrannt, eller går det lika bra med ett usb minne?

Permalänk

Det beror om operativsystem stödjer att läsa från USB vid installation, W7 fungerar utmärkt att göra detta med.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Drivisarna för Raid finns redan i bios, iallafall på ASUS IV Formila så går man in i Bios och väljer Raid, där man väljer styrning för SATA-portarna.
ACHI, IDE eller Raid brukar det gå att välja mellan, Typ port 1-4 samt IDE på port 5-6 för CD rom mm.
Man använder port 1 & 2,Det går utmärkt att köra lagringsdiskar på port 3 & 4 sedan. ha inga andra diskar inkopplade förns allt funkar.
Sedan så kommer raid valet vid boot och sedan latar man upp manualen och gör som det står där.
Sedan när man installerar Win 7 så dyker frågan upp om drivisar, och då installerar man drivrutinerna från moderkorts CDn.
Sen är det bara att installera, Jag kör Raid0 med Corsair ForceGT 120Gb & Gingston HyperX 120Gb.
Det är lite pill men der fungerar felfritt när det är färdigt.
Ungifär så.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Entusiast

Värt att notera är att om TRIM inte fungerar i RAID så är risken att man får sämmre prestanda med RAID än utan efter ett tag. Finns diverse tester på internet som visar detta. Nu ska det ju gå att få trim att fungera även i RAID om man har rätt version av prylarna. Det är dock värt att kolla upp först. Sen behöver inte alla drivrutiner nödvändigtvis vara installerade från början för att RAID ska fungera bra. Vet att jag hade massa problem med att vålda in nya SATA-drivisar för att få igång en RAID1. Exakt hur det fungerar varierar mellan olika moderkort så kolla upp det också. Se till att köra med senaste drivrutinerna eftersom det har gått fort i utvecklingen här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24