Vänta på iPad 3 eller Asus Transformer Prime?

Permalänk
Medlem

Vänta på iPad 3 eller Asus Transformer Prime?

Hallå!

Som rubriken säger. Ska man vänta in iPad 3 och se vad den har att erbjuda, och vad kan vi förvänta oss? Vad lär den ligga på när den släpps, och framförallt när släpps den? Det enda jag hört om 3:an är att den kommer ha sjukt hög upplösning. Mina användningsområden är att ta anteckningar i skolan.

Så vad tycker ni? Ska man vänta in padda numero tres eller köra på ASUS TP?

Permalänk
Medlem

Det är sjukt jobbigt att ta anteckningar på en tablet. Finns inget realesedatum heller, bara rykten. Och om ryktena stämmer kommer en Ipad 3 i mars med en uppgraderad cpu och en Ipad "4" i slutet på året med en högupplöst display och hög pixeltäthet. Men somsagt, transformer med tangentbord är bättre att anteckna på.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Jag använder tangentbord till min Ipad och det fungerar fint. Trådlöst tangentbord kostar ju dock några kronor.

Permalänk
Medlem

Kolla efter ultrabooks istället, eftersom du endast ska anteckna

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Inet har väl fått in Transformer Prime? Minst en i alla fall, som de gjorde en liten unboxing på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Dom flesta butiker har väl fått in och skickar nog imorgon men första leveransen tar väl kanske slut till dom som redan har förbokat.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Det är sjukt jobbigt att ta anteckningar på en tablet. Finns inget realesedatum heller, bara rykten. Och om ryktena stämmer kommer en Ipad 3 i mars med en uppgraderad cpu och en Ipad "4" i slutet på året med en högupplöst display och hög pixeltäthet. Men somsagt, transformer med tangentbord är bättre att anteckna på.

Tror inte alls på det ryktet. Apple har aldrig lanserat två iPads eller iPhones under samma år så anser det högst osannolikt.

De mest ihärdig ryktet som går säger att iPad 3 kommer ha en högupplöstskärm och en ny processor (finns mycket som tyder på det, högupplösta bilder i iOS och rapporter från 3:e part tillverkare). Mest sannolikt är väl att den lanseras kring samma tidpunkt som de tidigare, alltså runt mars/april. Tycker det känns som trovärdig information.

Säker kan man ju dock aldrig vara, Apple är bra på hålla saker hemliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Tror inte alls på det ryktet. Apple har aldrig lanserat två iPads eller iPhones under samma år så anser det högst osannolikt.

De mest ihärdig ryktet som går säger att iPad 3 kommer ha en högupplöstskärm och en ny processor (finns mycket som tyder på det, högupplösta bilder i iOS och rapporter från 3:e part tillverkare). Mest sannolikt är väl att den lanseras kring samma tidpunkt som de tidigare, alltså runt mars/april. Tycker det känns som trovärdig information.

Säker kan man ju dock aldrig vara, Apple är bra på hålla saker hemliga

Jag räknar bara upp det som sweclockers skrev i sin artikel som var rykten från en tillverkare.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd

Först kan du ställa dig frågan om du vill ha android eller ios

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Jag räknar bara upp det som sweclockers skrev i sin artikel som var rykten från en tillverkare.

Det ryktet sa att iPad3 skulle få en högupplöst skärm och att iPad 4 skulle ha en snabbare processor. Inte tvärt om.

Förstår dock inte varför Sweclockers valde att skriva en artikel om just det ryktet, ett av de mindre troliga. Som sagt, Apple lanserar aldrig två produkter i samma serie under ett och samma år så varför skulle de börja nu.

Det mest logiska är att lansera med både ny skärm och ny processor samtidig. Uppdaterar de endast skärmen kommer iPad3 upplevas slö jämfört mot iPad2, det är inte Apples stil. Att bara uppdatera processorn vore dock ändå mer ologiskt, är det något iPad2 har så är det prestanda.

Permalänk
Avstängd

Jag ligger i samma kval...

Jag har länge varit en motståndare till iphone och ipad, nog mycket för att en kamrat är över religös apple fanboy, vilket
bara haft motsatt effekt på mig och gjort att jag snurrar runt på android och wp7, säkert bara för att jävlas.

Men att apple gör bra skit går inte att komma ifrån, så när jag suttit och fingrat på en kamrats ipad 2 så går det heller inte att förneka.
Flytet är utan anmärkningar, och det är förbannad viktigt för mig. Jag är svårt allergisk mot oprovocerade lagg.
Och jag älskar de smarta och enkla funktionerna de byggt in i multitouchen. (fyra fingrar för byta program, gå till startskärm, öppna "task manager"
De är beroendeframkallande.

Men jag försöker ändå övertyga mig att det är en transformer jag vill ha. för jag gillar även tanken med widgets, att slippa öppna varje förbannade enskilda del för att få en snabb koll på kalender,väder,nyheter.
Men när jag provat galaxy tab och liknande så tar det bara några minuter och så har jag börjat irritera mig på mjukvaran.
Visst man kan ställa in så att den kan baka bullar själv. men de där små till vardagsdetaljerna är ofta frånvarande. Den där sista lilla känslan som ger "wow! fan var smart"

Och face it... det är inte googles starka punkt. De har många funktioner, men ofta svårt att få dem snyggt intergrerade i kärnan.
Där tycker jag wp7 har tagit många steg förbi google. Även om fortfarande många saker är så förbannat irriterande instängt så man rycker sista håret på flinten.

SÅ!
ipad 3? samma beprövade ganska släta OS... men högplöst (troligen) och säkert förbannat snygg.

eller transformer. Mer skräddat OS men risk för irritationsmoment, dock väldigt öppet...

Jag blir fan inte klokare. Självklart beror det på vad priset på ipad 3 landar...
Men är de jämnbördiga så vettefan.

Det som talar emot prime är just att jag är rädd att ajg kommer sitta och irritera mig på smålagg, slarvigt gjorda appar och den där oslipade känslan som tyvärr ofta infinner sig i en direkt jämförelse med iOS och wp7.

Kan någon bara ta ett beslut åt mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av faizty:

Jag ligger i samma kval...

Jag har länge varit en motståndare till iphone och ipad, nog mycket för att en kamrat är över religös apple fanboy, vilket
bara haft motsatt effekt på mig och gjort att jag snurrar runt på android och wp7, säkert bara för att jävlas.

Men att apple gör bra skit går inte att komma ifrån, så när jag suttit och fingrat på en kamrats ipad 2 så går det heller inte att förneka.
Flytet är utan anmärkningar, och det är förbannad viktigt för mig. Jag är svårt allergisk mot oprovocerade lagg.
Och jag älskar de smarta och enkla funktionerna de byggt in i multitouchen. (fyra fingrar för byta program, gå till startskärm, öppna "task manager"
De är beroendeframkallande.

Men jag försöker ändå övertyga mig att det är en transformer jag vill ha. för jag gillar även tanken med widgets, att slippa öppna varje förbannade enskilda del för att få en snabb koll på kalender,väder,nyheter.
Men när jag provat galaxy tab och liknande så tar det bara några minuter och så har jag börjat irritera mig på mjukvaran.
Visst man kan ställa in så att den kan baka bullar själv. men de där små till vardagsdetaljerna är ofta frånvarande. Den där sista lilla känslan som ger "wow! fan var smart"

Och face it... det är inte googles starka punkt. De har många funktioner, men ofta svårt att få dem snyggt intergrerade i kärnan.
Där tycker jag wp7 har tagit många steg förbi google. Även om fortfarande många saker är så förbannat irriterande instängt så man rycker sista håret på flinten.

SÅ!
ipad 3? samma beprövade ganska släta OS... men högplöst (troligen) och säkert förbannat snygg.

eller transformer. Mer skräddat OS men risk för irritationsmoment, dock väldigt öppet...

Jag blir fan inte klokare. Självklart beror det på vad priset på ipad 3 landar...
Men är de jämnbördiga så vettefan.

Det som talar emot prime är just att jag är rädd att ajg kommer sitta och irritera mig på smålagg, slarvigt gjorda appar och den där oslipade känslan som tyvärr ofta infinner sig i en direkt jämförelse med iOS och wp7.

Kan någon bara ta ett beslut åt mig?

Tycker det är ganska solklart, välj en Ipad.
Just SGT 10.1 lider av Honeycomb som är, i mitt tycke, ett katastrofalt OS. Massor lagg, appar som inte går att installera och ett urdumt gränssnitt (till dels samsungs fel). Jag kör numera ICS och det fungerar bättre men ibland kan även det lagga/hacka vilket jag har svårt för. Dock ska man tänka på att den ICS är en beta men tror faktisk inte det kommer flyta till 100%.
Ska erkänna att jag inte har hårdtestat en Ipad, men visst känns allt mer flytande. Dock känns det också saktare, vilket kan vara en förklaring till flytet. Min SGT är betydligt snabbare när man bläddrar inne i inställningar och likn. men tyvärr får den ibland för sig att det är bra med ett hack eller 2.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av faizty:

Jag ligger i samma kval...

Jag har länge varit en motståndare till iphone och ipad, nog mycket för att en kamrat är över religös apple fanboy, vilket
bara haft motsatt effekt på mig och gjort att jag snurrar runt på android och wp7, säkert bara för att jävlas.

Men att apple gör bra skit går inte att komma ifrån, så när jag suttit och fingrat på en kamrats ipad 2 så går det heller inte att förneka.
Flytet är utan anmärkningar, och det är förbannad viktigt för mig. Jag är svårt allergisk mot oprovocerade lagg.
Och jag älskar de smarta och enkla funktionerna de byggt in i multitouchen. (fyra fingrar för byta program, gå till startskärm, öppna "task manager"
De är beroendeframkallande.

Men jag försöker ändå övertyga mig att det är en transformer jag vill ha. för jag gillar även tanken med widgets, att slippa öppna varje förbannade enskilda del för att få en snabb koll på kalender,väder,nyheter.
Men när jag provat galaxy tab och liknande så tar det bara några minuter och så har jag börjat irritera mig på mjukvaran.
Visst man kan ställa in så att den kan baka bullar själv. men de där små till vardagsdetaljerna är ofta frånvarande. Den där sista lilla känslan som ger "wow! fan var smart"

Och face it... det är inte googles starka punkt. De har många funktioner, men ofta svårt att få dem snyggt intergrerade i kärnan.
Där tycker jag wp7 har tagit många steg förbi google. Även om fortfarande många saker är så förbannat irriterande instängt så man rycker sista håret på flinten.

SÅ!
ipad 3? samma beprövade ganska släta OS... men högplöst (troligen) och säkert förbannat snygg.

eller transformer. Mer skräddat OS men risk för irritationsmoment, dock väldigt öppet...

Jag blir fan inte klokare. Självklart beror det på vad priset på ipad 3 landar...
Men är de jämnbördiga så vettefan.

Det som talar emot prime är just att jag är rädd att ajg kommer sitta och irritera mig på smålagg, slarvigt gjorda appar och den där oslipade känslan som tyvärr ofta infinner sig i en direkt jämförelse med iOS och wp7.

Kan någon bara ta ett beslut åt mig?

Testa transformern i butik. Själv vill jag ha en Tegra 3-platta med WOA (Windows On ARM), alltså Windows 8. Då får man nog allt se några riktiga plattor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Tycker det är ganska solklart, välj en Ipad.
Just SGT 10.1 lider av Honeycomb som är, i mitt tycke, ett katastrofalt OS. Massor lagg, appar som inte går att installera och ett urdumt gränssnitt (till dels samsungs fel). Jag kör numera ICS och det fungerar bättre men ibland kan även det lagga/hacka vilket jag har svårt för. Dock ska man tänka på att den ICS är en beta men tror faktisk inte det kommer flyta till 100%.
Ska erkänna att jag inte har hårdtestat en Ipad, men visst känns allt mer flytande. Dock känns det också saktare, vilket kan vara en förklaring till flytet. Min SGT är betydligt snabbare när man bläddrar inne i inställningar och likn. men tyvärr får den ibland för sig att det är bra med ett hack eller 2.

Jo jag måste väl prova ICS för att göra en rättvis bedömning, iom att ICS ska vara hårdvaruaccelererat som tidigare inte varit så BORDE det ju vara en kraftig förbättring. Men som du med verkar så är jag skeptiskt till att förvandlingen skulle vara total.
Och med handen på hjärtat så tar jag hellre något som är några hundradelar långsammare i varje val, än något som när det formtoppar är blixtsnabbt men även har fruktansvärt irriterande bottnar.
Vet inga butiker som sitter inne på Prime ex att pilla med, vet att telia brukar ha många plattor ute för prov i butikerna dock.

Vad gäller gränssnittet så håller jag helt med dig, Samsungs skin är ett direkt nedköp jämfört med vanilla. Känns som en mediapraktikant har fått lägga sina frityrfingrar i för många delar. osammanhängande färgval och övertydliga knappar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Testa transformern i butik. Själv vill jag ha en Tegra 3-platta med WOA (Windows On ARM), alltså Windows 8. Då får man nog allt se några riktiga plattor

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Ge mig prime:en med Win 8 så är jag där direkt haha! försökt läsa på om det skulle gå att dunka in den ROM:en i ett senare skede men inte direkt hittat något possitivt besked.
Sen är ju hdmi ut inte helt fel. Om man ska kolla film i nån sommarstuga eller hos polare. bara koppla in plattan så e det klarrt!, går säker med ipad3 med...
Sett nån prime i butik att fingra på?

Permalänk
Medlem

Har kört primen i en vecka nu och måste säga att det finns idag INGEN android platta som är bättre.
Och anser själv att flytet och responsen på primen är fullt likvärd iPad.
ICS är ett stort kliv framåt för android, bara flytet i menyerna mellan HC och ICS är som natt och dag.

Gpsn o kameran är dock rent skit i primen.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Avstängd

Haha det hjälpte mig inte i valet o kvalet.

Skrivet av Broberg:

Har kört primen i en vecka nu och måste säga att det finns idag INGEN android platta som är bättre.
Och anser själv att flytet och responsen på primen är fullt likvärd iPad.
ICS är ett stort kliv framåt för android, bara flytet i menyerna mellan HC och ICS är som natt och dag.

Gpsn o kameran är dock rent skit i primen.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt transformer prime med tanke på att Asus utannonserat nästa transformer med högre upplösning och fungerande GPS (inte så viktigt kanske iofs) som ska komma framåt våren/sommaren.
Hade hellre tagit en billig kinaplatta sålänge eller något begagnat om suget var för stort.
Då vet du dessutom förmodligen hur ipad 3 kommer se ut

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av faizty:

Haha det hjälpte mig inte i valet o kvalet.

Känns nästan värt väntan för att se OM Asus transformer prime W8 ens släpps. Denna pryl skulle slå allt bland plattor med hästlängder

Asus, var vänliga och ge oss denna produkt.

EDIT: Ni kan åtminstone sälja den till oss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag säger så här, om du inte absolut måste ha en gps och inte måste ha en skitbra kvalité på kameran MEN vill ha möjligheten att göra det lilla extra med plattan så ska du definitivt köpa en Prime!

Ska du bara surfa och ha den som prydnad i hyllan, köp en iPad.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Avstängd

Jag har ju en egenpåhittad tanke om mig själv att jag vill göra det där lilla extra med allt jag gör... Men ärligt talat kan jag inte komma på vad det skulle vara i surfplattesamhanget, kommer vara surf,serietittande/film och kalender som nog är de stora punkterna. Och ipads kalender e oförskämt fräsh måste jag säga. Ska ha både min och tjejens kopplade så den kommer fungera som en "familjekalender" har lite dålig koll på hut ICS:ens ser ut, men för mig att det inte var riktigt samma touch.
Rätta mig gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av faizty:

Jag har ju en egenpåhittad tanke om mig själv att jag vill göra det där lilla extra med allt jag gör... Men ärligt talat kan jag inte komma på vad det skulle vara i surfplattesamhanget, kommer vara surf,serietittande/film och kalender som nog är de stora punkterna. Och ipads kalender e oförskämt fräsh måste jag säga. Ska ha både min och tjejens kopplade så den kommer fungera som en "familjekalender" har lite dålig koll på hut ICS:ens ser ut, men för mig att det inte var riktigt samma touch.
Rätta mig gärna!

Läsa dokument möjligtvis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Läsa dokument möjligtvis?

bra tanke. Hur funkar pdf och word i iOS kontra android? Läsa e väl prio, men lättare redigering e också intressant.

Behöver inte vara out of box. Skulle lätt kunna köpa en app om den är prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryktas om att Office är påväg från Microsoft till iOS Ska komma i år om de stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtRaALT:

Hallå!

Som rubriken säger. Ska man vänta in iPad 3 och se vad den har att erbjuda, och vad kan vi förvänta oss? Vad lär den ligga på när den släpps, och framförallt när släpps den? Det enda jag hört om 3:an är att den kommer ha sjukt hög upplösning. Mina användningsområden är att ta anteckningar i skolan.

Så vad tycker ni? Ska man vänta in padda numero tres eller köra på ASUS TP?

-iPad 3 kommer ju köra samma dualcore-cpu som sitter i iPad 2 och iphone 4s, medans transformer kör quadcore som är dubbelt så snabb i princip.

-iPad 3 kommer ha betydligt högre upplösning än iPad 2 (som är väldigt pixlig). Jag har hört att de ska släppa en iPad snart som har ungefär samma upplösning som transformer, och lite senare släppa en med "sjuk" upplösning. Men vet inte

-Det kommer en ny version av transfrormer med ÄNNU högre upplösning snart vet du va? Jag skulle väntat och köpt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

-iPad 3 kommer ju köra samma dualcore-cpu som sitter i iPad 2 och iphone 4s, medans transformer kör quadcore som är dubbelt så snabb i princip.

-iPad 3 kommer ha betydligt högre upplösning än iPad 2 (som är väldigt pixlig). Jag har hört att de ska släppa en iPad snart som har ungefär samma upplösning som transformer, och lite senare släppa en med "sjuk" upplösning. Men vet inte

-Det kommer en ny version av transfrormer med ÄNNU högre upplösning snart vet du va? Jag skulle väntat och köpt den

Jaså, du vet mer än vad alla de stora ryktessiterna vet. Intressant, vem är din källa?...

Vilken CPU som sitter i A6 SoC:en för iPad3 är det ingen som vet än. De flesta ryktena talar om en quadcore Cortex-A9 samma som i Tegra 3, men inget är säkert. Även om den "endast" skulle ha två kärnor som kommer inte Transformern vara dubbelt så snabb. Väldigt få applikationer som kan utnyttja fyra kärnor än. Jämför javascriptbenchmark mellan Transformer Prime och iPad2, som i och för sig säger mer om mjukvaran än hårdvaran men är det närmsta ett CPU test vi kommer. Asusen är inte mycket snabbare.

Kommer iPad 3 med den skärm som det ryktas om kommer det dock krävas en ännu snabbare GPU och redan den i iPad 2 är snabbare än Tegra 3 i Transformer Prime.

Vad gäller skärmen, som också endast är rykten så är det en 2048x1536 upplösning de flesta tror på och det är mer än Asus Transformer Prime TF700T som jag antar att du syftar på som får en upplösning på 1920×1200.

Men allt är rykten än så länge...vi får helt enkelt vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

-iPad 3 kommer ju köra samma dualcore-cpu som sitter i iPad 2 och iphone 4s, medans transformer kör quadcore som är dubbelt så snabb i princip.

-iPad 3 kommer ha betydligt högre upplösning än iPad 2 (som är väldigt pixlig). Jag har hört att de ska släppa en iPad snart som har ungefär samma upplösning som transformer, och lite senare släppa en med "sjuk" upplösning. Men vet inte

-Det kommer en ny version av transfrormer med ÄNNU högre upplösning snart vet du va? Jag skulle väntat och köpt den

Fixa dina fakta innan du skriver något annat.. troll

iPad 3 kommer ha quard-core A6

http://modmyi.com/forums/ipad-news/797333-bgr-ipad-3-report-i...

http://9to5mac.com/2011/11/29/report-microsoft-office-for-ios...

http://www.redmondpie.com/apple-to-announce-ipad-3-with-quad-...

Skärmen kommer bli så kallad "Retina display" med upplösningen 2048x1536

http://modmyi.com/content/6917-retina-display-infographic-ipa...

http://modmyi.com/content/6874-nyt-report-claims-ipad-3-scree...

http://modmyi.com/content/6867-pictures-ipad-3-rear-housing-s...

http://9to5mac.com/2011/11/22/analyst-ipad-3-retina-display-p...

http://gizmodo.com/5883813/what-the-ipad-3s-retina-display-wo...

Permalänk
Medlem

Fast jag vet inte om rykten räknas som att "fixa fakta".

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Skrivet av Derix:

Fast jag vet inte om rykten räknas som att "fixa fakta".

Precis. Håller med även om de ryktena mycket väl kan stämma är det just rykten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har ingen jättekoll. Men har läst det, orkar inte direkt ta reda på vart.

Tror inte att iPad 3 kommer använda ett chip från nVidia precis som någon skrev ovan, hahaha